Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-11, 01:12
  #1
Medlem
Har ni bunkrat upp med mat, kläder eller liknande? Följer ni msbs råd för vad skall man när kriget kommer, broschyren menar jag? Eller vad gör ni annars? Vad har ni för råd eller tips?
Citera
2022-03-11, 01:20
  #2
Medlem
DeValeras avatar
Det är nog god idé att följa rekommendationen att ha mat hemma för en vecka eller två, kanske också lite flaskvatten i fall man inte har egen brunn om vattenförsörjningen skulle råka komma ur funktion.

Ha ficklampor och batterier är bra.

Brandsläckare med pulver. Kanske en gasmask om det går att köpa via nätet.

Lite sjukvårdsmaterial.

Radio som går på batterier.

Ta reda på vart närmaste skyddsrum finns.

Känner man att man inte vill delta i krig och har bil, ha den gärna fulltankad med reservdunk för att kunna ta sig till Norge (man kanske är utländsk medborgare, är för gammal etc.)
Citera
2022-03-11, 01:32
  #3
Medlem
vividcarrots avatar
Jag kommer nog få strida, oavsett om jag vill eller inte. 99% av befolkningen är verkligen kuvade undermänniskor. De kan sitta och hetsa för krig, men de vet inte vad det innebär. Så fort kulorna börjar vina så sitter de och kissar ned sig vid sina smartphones. Får se hur mycket deras humanism hjälper i krig, det är väl föga. Om folk tror att jag strider för dessa undermänniskor så tror de fel.
Citera
2022-03-11, 01:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Jag kommer nog få strida, oavsett om jag vill eller inte. 99% av befolkningen är verkligen kuvade undermänniskor. De kan sitta och hetsa för krig, men de vet inte vad det innebär. Så fort kulorna börjar vina så sitter de och kissar ned sig vid sina smartphones. Får se hur mycket deras humanism hjälper i krig, det är väl föga. Om folk tror att jag strider för dessa undermänniskor så tror de fel.
Vad spelar det för roll? Rysslands militär är mycket mer avancerad och kommer att ta över Sverige väldigt fort.
Citera
2022-03-11, 01:35
  #5
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad spelar det för roll? Rysslands militär är mycket mer avancerad och kommer att ta över Sverige väldigt fort.

Såklart är det så. Vi är chanslösa. Men jag har aldrig tänkt kriga direkt mot ryssen.
Citera
2022-03-11, 01:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Såklart är det så. Vi är chanslösa. Men jag har aldrig tänkt kriga direkt mot ryssen.
ja verkligen. Så varför strida? Bättre att bara fly.
Citera
2022-03-11, 01:43
  #7
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
ja verkligen. Så varför strida? Bättre att bara fly.

Jag har lite att pyssla med i Sverige först.
Citera
2022-03-11, 01:44
  #8
Avstängd
12hoppihagens avatar
Nej, av den enkla anledningen att jag har livserfarenhet och sett lättskrämda idioter gå upp i linningen tidigare, ända sedan Y2K och milleniebuggen har detta förekommit om och om igen.

Nu har vi visserligen en situation där HitlerPutin börjat kriga i europa, men att leva i rädsla för saker som kanske kommer hände är enligt mig lika meningslöst och slöseri av energi och fokus som att vara en efterkännande hypokondriker, det kommer bara fylla dig med ångest, ängslan och oro istället för att leva.

Det finns några konserver i skafferiet och ett trangiakök med t-doja, i övrigt underhåller jag fysiken och lyfter tungt flera gånger i veckan, så jag känner mig ändå förberedd och kan enkelt gå 5 mil med packning om så skulle krävas.

Det första som skulle hända vid krig är antagligen att vägarna korkar igen och bli obrukbara, så jobba på grundfysiken och ligg lågt, händer det så händer det, och jag kommer då agera, förhoppningsvis rationellt och eftertänksamt!
Citera
2022-03-11, 01:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Nej, av den enkla anledningen att jag har livserfarenhet och sett lättskrämda idioter gå upp i linningen tidigare, ända sedan Y2K och milleniebuggen har detta förekommit om och om igen.

Nu har vi visserligen en situation där HitlerPutin börjat kriga i europa, men att leva i rädsla för saker som kanske kommer hände är enligt mig lika meningslöst och slöseri av energi och fokus som att vara en efterkännande hypokondriker, det kommer bara fylla dig med ångest, ängslan och oro istället för att leva.

Det finns några konserver i skafferiet och ett trangiakök med t-doja, i övrigt underhåller jag fysiken och lyfter tungt flera gånger i veckan, så jag känner mig ändå förberedd och kan enkelt gå 5 mil med packning om så skulle krävas.

Det första som skulle hända vid krig är antagligen att vägarna korkar igen och bli obrukbara, så jobba på grundfysiken och ligg lågt, händer det så händer det, och jag kommer då agera, förhoppningsvis rationellt och eftertänksamt!
Absolut men nu har dock försvaret kommit ut och sagt att en attack mot Sverige är att vänta.
Citera
2022-03-11, 01:48
  #10
Medlem
Gothenburgers avatar
Ja, bunkrar ammunition så mycket jag kan. Tigger ammo av kompisar som inte behöver den mm. Just nu +500 st 30.06, ca 1100 st kaliber 12 (detta ihopsamlat sedan ca 2008). Sedan lite av varje av NATO ammo, har dock inga vapen för den här ammunitionen.

Provskjuter/skottställer 6-7 ggr om året.
Citera
2022-03-11, 07:18
  #11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad spelar det för roll? Rysslands militär är mycket mer avancerad och kommer att ta över Sverige väldigt fort.

Teknologiskt tror jag Sverige har ett övertag, i alla fall när det gäller flygvapen och marina enheter. Däremot är Sveriges problem kvantiteten inte kvaliteten.
Citera
2022-03-11, 07:23
  #12
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Nej, givetvis inte. Varför skulle jag göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Absolut men nu har dock försvaret kommit ut och sagt att en attack mot Sverige är att vänta.
Källa på det?

I övrigt har jag som 12hoppihagen varit med förr och noterat hur Svensson får ångest och krisar gång på gång på gång. Är det inte millenniebuggen så är det miljökatastrof eller terrorangrepp eller kinesisk snuva eller svininfluensa osv osv osv. Jag tror på krig när ryssen står med sin stridsvagn utanför mitt hus. Inte förr.

Folk borde seriöst lugna ner sig en aning. Folk borde framförallt sluta läsa nyheterna. Sker det något viktigt får man reda på det ändå, utan att behöva knarka nyheter 24/7. Att lämna sociala medier kan också vara en god idé. Människor behöver inte Twitter och Instagram, framförallt inte om man inte kan hantera det och sålla i alarmismen. Man måste förstå att det är många krafter som tjänar på att just du är så rädd som möjligt. Därför ser nyhetsförmedlingen och myndighetsalarmismen ut som den gör.
__________________
Senast redigerad av Arbetsskygg 2022-03-11 kl. 07:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback