• 9
  • 10
2022-03-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Hahaha, det rör mig inte i ryggen att de flesta elkonsumenter betalar 1,5 - 2,5 kr per kWh.

Själv betalade jag 1,19:- / kWh förra månaden och det med rörligt elpris. Men snart blir det billigare då våren börjat och sommaren är i antågande!
Citera
2022-03-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Att ha sådan hög belastning på elledningar över lång tid värmer upp ledningarna. Jag är ingen elektriker så någon annan kan säkert förklara det bättre, men jag misstänker att isoleringen runt kablar och kontakter kan vittra sönder över tid och speciellt om ledningarna redan är gamla.

Ju mer ström man ska ta ut ur ledningar, desto grövre ska de också vara för att klara av strömmen.

Med det sagt så kan man säkert ladda sin elbil på vanligt schuko uttag under lång tid om man har relativt fräsch och modern elinstallation, men det är inte rekommenderat och jag undrar om försäkringsbolagen skulle ersätta den vars hus brunnit ner om man laddat på det sättet.

Jag skulle inte ta risken i alla fall. Har man råd med en elbil så har man nog råd att installera en riktig laddbox också, speciellt när regeringen ger bidrag för det. Vissa elbilstillverkare har även kampanjer där gratis laddbox plus installation ingår. Har sett det bland annat hos Peugeot.

Eller så drar man en kabel med 2,5mm ledare i till ett uttag, så kostar det 300 spänn istället för 7000 för en laddbox. Den bilen vi har kan i vilket fall inte ta emot mer ström än vad man får ut i ett 230-uttag, och alla laddfunktioner med tider osv kan bilen sköta själv.

Har inte med om man har råd eller inte, utan att man inte vill lägga pengar på onödiga prylar.
Citera
2022-03-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mer än 34 timmar om det är ett 50kWh-batteri.

Om man laddar 3kwh (man får ut 3,7kwh ur ett 16A uttag) så tar det knappt 17h att ladda ett 50kwh batteri.
Citera
2022-03-15, 20:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om man laddar 3kwh (man får ut 3,7kwh ur ett 16A uttag) så tar det knappt 17h att ladda ett 50kwh batteri.

Ja men vi diskuterade en 1,5kW kabel och det tar längre tid på slutet. Effekten är beroende av sladden också, inte bara uttaget. Du får generellt en högre laddningseffekt i början än de sista 20%, kommer inte ihåg hur lång tid det tar för mig men har för mig att de sista 10% kräver nästan dubbla tiden.
Citera
2022-03-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ja men vi diskuterade en 1,5kW kabel och det tar längre tid på slutet. Effekten är beroende av sladden också, inte bara uttaget. Du får generellt en högre laddningseffekt i början än de sista 20%, kommer inte ihåg hur lång tid det tar för mig men har för mig att de sista 10% kräver nästan dubbla tiden.

Ja, det är ju sant om man bara kan ladda 1,5kW, missade det.
Citera
2022-03-16, 19:33
Medlem
bullruns avatar
Citat:

Laddar du med 1,5 kW kommer det inte att ta längre tid på slutet när det är så lite ström som matas in.
Citera
Igår, 23:49
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Från 220.000 kronor och uppåt beroende på modell och batteristorlek.
Det får man några liter bensin för.
Citera
Igår, 23:51
Medlem
dementeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Inget, för att det är 8 års garanti på batteriet.
Så du skrotar en Tesla efter 8 år menar du?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in