Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-12, 12:52
  #1
Medlem
GustavAdams avatar
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?

Jag vet att frågan är väldigt förenklat ställd, men principen är rätt intressant.
Om det blir sämre tillgång till en vara, skulle det då inte kunna stanna vid att det blir tomt på butikshyllan?
Varför ska priset gå upp innan det blir tomt?
Vem är det som behöver stoppa mer pengar i sin ficka?
Ni här på FB som har examen i nationalekonomi och eller har fått Nobels ekonomipris kan kanske vänta med att svara.
Citera
2022-03-12, 13:21
  #2
Medlem
Henriksss avatar
Min gissning är girighet hos producenter och återförsäljare. Det är krig och man kan höja priset i tillverkningskedjan med 20%. Sedan höjer återförsäljaren med 20%. Vips kraftig ökning för konsumenten, allt maskerat och skyllt på någon annan.
Citera
2022-03-12, 13:22
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nu hamnar ju inte mellanskillnaden i en ficka. Prisökningarna hittills i år härrör från de ökade kostnaderna för energi, frakt, förpackningsmaterial och råvaror som uppstod i höstas. Hela ledet är drabbat och alla vill ha betalt. Du betalar i slutändan så klart.

Så småningom kommer mer höjningar på grund av de stora prisökningarna på energi och råvaror som vi ser nu i samband med Ukrainakriget.
Citera
2022-03-12, 13:26
  #4
Medlem
backwardations avatar
Staten och de skuldsatta som nu får se sina skulder eroderas bort genom inflationen.
Citera
2022-03-12, 13:49
  #5
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Rubrik i dagens SvD.
Nu undrar vän av ordning vart mellanskillnaden tar vägen?
I vems fick hamnar slanten, när jag får betala det dubbla priset i butiken för en vara?

Jag vet att frågan är väldigt förenklat ställd, men principen är rätt intressant.
Om det blir sämre tillgång till en vara, skulle det då inte kunna stanna vid att det blir tomt på butikshyllan?
Varför ska priset gå upp innan det blir tomt?
Vem är det som behöver stoppa mer pengar i sin ficka?
Ni här på FB som har examen i nationalekonomi och eller har fått Nobels ekonomipris kan kanske vänta med att svara.

Snabb enkel sammanfattning: Först var det Corona, folk var hemma sjukskrivna och företagen fick betala för det, sen kom folk tillbaks men maskinerna stod still pga materialbrist pga Corona.

Så företagen fick betala löner till folk som satt och spelade kort i fikarummet dagarna i ända och sedan kom prischocken på drivmedel som hetsar upp priserna desto mer.

På detta då kan läggas till att vi har en skvalpvaluta (sek) som inte anses "ha världens bästa rykte" så inte f-n är jag förvånad om käket kostar dubbelt så mycket "inom kort"..

Ytterligare kan tilläggas att våra "världens" högsta skatter inte underlättar produktiviteten i vårt land utan destruerar den.

Detta då uppfattat av mig som tradarchaffis som träffar mycket folk runtomkring.
Citera
2022-03-12, 14:02
  #6
Medlem
Hyperinflation väntar och med det enorma ökningar i matpriser. Skulder kommer försvinna samtidigt som räntan hålls lågt är väl det enda positiva i det hela. Snart börjar folk bunkra mat.
Citera
2022-03-12, 14:09
  #7
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Hyperinflation väntar och med det enorma ökningar i matpriser. Skulder kommer försvinna samtidigt som räntan hålls lågt är väl det enda positiva i det hela. Snart börjar folk bunkra mat.

Fel sista meningen! Jag jobbar inom transport, folk har redan börjat bunkra mat typ torrt och konserver och sånt som har lång hållbarhet.
Citera
2022-03-12, 14:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Staten och de skuldsatta som nu får se sina skulder eroderas bort genom inflationen.

Gäller ju endast om lönerna ökar. Att KPI ökar kraftigt gör inte att några lån sjunker relativt lönen. Däremot blir de lånen mindre i förhållande till bananer, kaffe, bensin eller bilar om det nu gör dig klad.
Citera
2022-03-12, 14:11
  #9
Medlem
Väst har valt att hålla räntan låg och försöka hyperinflatera bort de otroliga skulderna. Konsekvensen är höga priser generellt men man anser att det är den minst otrevliga vägen att gå problemet är bara att efter en viss punkt eller nivå blir det okontrollerbart och det är det riktigt otäcka och ingen vet egentligen konsekvenserna av det. Tillgångsinflationen kommer att vältra över till konsumtionsledet och det är där den kritiska punkten finns....
Citera
2022-03-12, 14:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Fel sista meningen! Jag jobbar inom transport, folk har redan börjat bunkra mat typ torrt och konserver och sånt som har lång hållbarhet.
I så fall värre än jag trodde...
Citera
2022-03-12, 14:52
  #11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Jävla internettroll!!!

Hör här vad vår ärevördiga centralbank, världens äldsta, sa på sitt senaste fullmäktigemöte för månaden sedan;
"Men även om risken för allt för låg inflation bedöms ha minskat, så finns den kvar."

Vem ska man lite på, disputerade nationalekonomer eller flashbackskribenter....????? Gör om, gör rätt! Läs detta en gång till;

"Men även om risken för allt för låg inflation bedöms ha minskat, så finns den kvar."

Man tar sig för pannan... Jag har aldrig trott på ens i närheten av tvåsiffrig inflation, trots de starka push-faktorerna med ffa kostnadsökningar inom energi som drabbar alla led från produktion till distribution. Konkurrensen har hårdnat inom detaljhandeln så tror snarare på tärda marginaler OCH naturligtvis ännu högre priser.

Emedan Ingves klart har signalerat att Rb befinner sig i en slags psykotisk 2018-värld helt världsfrånvänd kan detta sluta i katastrof. Precis de faktorer som gav nollinflation trots högkonjunktur; globaliseringens vinster bl a - är ju delvis uttömda, tror också de stora produktivitetsvinsterna inom industrin är historia. En smärre börskrasch och bankrusning och hushåll som kapitaliserar (av nöd) sina förmögenheter: vi kan ha 20-30 % inflation om något år, 15-20 i vår omvärld.

Ett scenario som var fullständigt otänkbart för bara några år sedan, och ett tillstånd som trots diverse "Putinpriser" har skapats av centralbankerna. Och värst av de alla är vår egen Dufva Dementia.

Över 10 % inflation och jag går från med- till motborgare. Och det kommer märkas. På ren djävulskap. Fullständigt kontraproduktivt. Helt irrationellt. Skriver det här mest för att ni ska veta varför Essingeleden oförklarligt är blockerad, Nynäspendeln står still, det är strömavbrott i Hägersten. Allt för mitt låga nöjes skull. Och kom ihåg - det var fan i mig inte jag som bröt samhällskontraktet.
__________________
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-03-12 kl. 14:54.
Citera
2022-03-12, 15:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jävla internettroll!!!

Hör här vad vår ärevördiga centralbank, världens äldsta, sa på sitt senaste fullmäktigemöte för månaden sedan;
"Men även om risken för allt för låg inflation bedöms ha minskat, så finns den kvar."

Vem ska man lite på, disputerade nationalekonomer eller flashbackskribenter....????? Gör om, gör rätt! Läs detta en gång till;

"Men även om risken för allt för låg inflation bedöms ha minskat, så finns den kvar."

Man tar sig för pannan... Jag har aldrig trott på ens i närheten av tvåsiffrig inflation, trots de starka push-faktorerna med ffa kostnadsökningar inom energi som drabbar alla led från produktion till distribution. Konkurrensen har hårdnat inom detaljhandeln så tror snarare på tärda marginaler OCH naturligtvis ännu högre priser.

Emedan Ingves klart har signalerat att Rb befinner sig i en slags psykotisk 2018-värld helt världsfrånvänd kan detta sluta i katastrof. Precis de faktorer som gav nollinflation trots högkonjunktur; globaliseringens vinster bl a - är ju delvis uttömda, tror också de stora produktivitetsvinsterna inom industrin är historia. En smärre börskrasch och bankrusning och hushåll som kapitaliserar (av nöd) sina förmögenheter: vi kan ha 20-30 % inflation om något år, 15-20 i vår omvärld.

Ett scenario som var fullständigt otänkbart för bara några år sedan, och ett tillstånd som trots diverse "Putinpriser" har skapats av centralbankerna. Och värst av de alla är vår egen Dufva Dementia.

Över 10 % inflation och jag går från med- till motborgare. Och det kommer märkas. På ren djävulskap. Fullständigt kontraproduktivt. Helt irrationellt. Skriver det här mest för att ni ska veta varför Essingeleden oförklarligt är blockerad, Nynäspendeln står still, det är strömavbrott i Hägersten. Allt för mitt låga nöjes skull. Och kom ihåg - det var fan i mig inte jag som bröt samhällskontraktet.
Har du börjat tro på the great reset?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback