Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
I
Tintin hos gerillan gör de hemliga agenterna från Bob de Moors Barelli-album
De hemmelige agenter ett litet
gästspel (på sid. 54). Nu tog jag den danska titeln på Barelli-albumet ifråga, för jag känner inte till någon svensk utgåva av den. Bob de Moor sägs ha tecknat en rätt stor del av
Tintin hos gerillan om jag inte minns det hela fel.
I den stora karnevalen i
Tintin hos gerillan är det dessutom många som är utklädda till kända seriefigurer, som t.ex. Asterix, Kalle Anka, Musse Pigg, Snobben och t.o.m. Oscar Jacobssons Adamson, den sistnämnde på sid. 60, första rutan.
Som ett slags hommage till Hergé för att han tog med Asterix i
Tintin hos gerillan lät Goscinny och Uderzo ta med Dupondtarna följande år i
Asterix i Belgien.
Kan till sist vara värt att omnämna att även Popesize (eller G. Marx?) är avbildad i
Tintin hos gerillan.
Även Hubert i Georges Chaulets och François Craenhals
Fenomenala Fyran (
Les Quatre As) blev omfrågad om vägen av en seriekollega
i albumet Den heliga kon.
Bra trådidé, det är intressant att fundera över när serierna (liksom kulturen i allmänhet) nådde denna metanivå så att det blev självklart med referenser till annan populärkultur. Det var väl inte ovanligt att man tecknade porträtt av sig själva och kollegorna i serien – Goscinny och Uderzo figurerar väl t.ex. i såväl
Asterix som i den mer realistiska flygserien
Jaktfalkarna – och det är väl en mycket gammal konstnärlig tradition. Men hur länge har man ritat in andra figurer? Redan Richard Outcault lät sin "gule pojke" gästspela i
sin andra serie Buster Brown (och göra en kommentar om plagiat; den juridiska rätten till en figur som varumärke var ju en angelägen fråga för den kommersiellt medvetne Outcault).
Inom den fransk-belgiska sfären tycks det ju inte ha varit ett ovanligt fenomen med dessa parodiska gästspel, men den var ju å andra sidan starkt influerad av tidningen
MAD vars ursprungliga genomslagskraft till stor del låg i
serieparodier av detta slag. Goscinny hade ju jobbat i USA och lärt känna Harvey Kurtzman, Will Elder och Jack Davis och tog sedermera med sig detta parodiska anslag till
Pilote.
Det är intressant att tänka på att
Sam's Strip 1961-63 tydligen väckte irritation hos en del läsare som ännu inte vant sig vid självreferenser i populärkulturen, och i längden höll väl inte metaanslaget som serieidé. På den extremt trötta amerikanska dagspressmarknaden har det förstås med tiden blivit ett fenomen som oinspirerade serieskapare använder för att kompensera bristen på idéer:
https://comicskingdom.com/trending/b...-on-crossovers
https://comicskingdom.com/trending/b...ssovers-part-2
Den 4 september 2005 uppträdde ett stort antal andra figurer i
Blondie i samband med seriens 75-årsjubileum, och jag tror att makarna Krikelin samtidigt fick göra gästspel i andra dagspresserier:
https://fictionalcrossover.fandom.com/wiki/Blondie
Det är i sådana ögonblick kanske inte svårt att sympatisera med Robert Crumbs omdöme om den amerikanska dagspresseriemarknaden: – Detta är seriernas yttersta dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Den
https://readcomiconline.li/Comic/The...23?id=25158#63 för er som vill studera fenomenet!
Adamson VAR också mycket mer känd utomlands på den tiden än vad vi minns idag.
Ja, Fredrik Strömberg gör ju ett förtjänstfullt arbete med att katalogisera
Adamsons utbredning och inflytande i världen, t.ex. hos Osamu Tezuka, och förhoppningsvis kommer det att redovisas i en bokvolym en dag. Lite om detta finns väl redan i Sture Hegerfors
Boken om Adamson men 1995 var nog inte lika mycket känt om fenomenet.