Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-21, 12:43
  #1
Medlem
Frågar mest av nyfikenhet. Jag har inga planer på att byta karriär men har alltid sysslat med programmering som hobby och läst lite strökurser. Hur väl ansett är freeCodeCamp eller andra liknande sidor bland arbetsgivare? Skulle man kunna få jobb som utvecklare med "certifikat" därifrån och utan formell examen? Vad jag förstår så var det mycket vanligt förr med självlärda kodare men att arbetsgivarna numera ofta kräver examen för att man alls ska vara aktuell för intervju och anställning.
Citera
2022-03-21, 13:25
  #2
Medlem
undercover-racists avatar
Du kan börja där och gå vidare till egna projekt, jobba frilans och sen söka ett stadigt jobb när du fått kött på benen.
Citera
2022-04-28, 14:59
  #3
Medlem
myrdals avatar
Ett sådant certifikat är nog värt lika mycket som bytsen det är sparat på. Att få ett jobb med bara ett sånt blir nog rätt svårt.
Citera
2024-01-10, 03:11
  #4
Avstängd
Tror också det är omöjligt att få jobb efter enbart det där.
Citera
2024-01-10, 09:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Frågar mest av nyfikenhet. Jag har inga planer på att byta karriär men har alltid sysslat med programmering som hobby och läst lite strökurser. Hur väl ansett är freeCodeCamp eller andra liknande sidor bland arbetsgivare? Skulle man kunna få jobb som utvecklare med "certifikat" därifrån och utan formell examen? Vad jag förstår så var det mycket vanligt förr med självlärda kodare men att arbetsgivarna numera ofta kräver examen för att man alls ska vara aktuell för intervju och anställning.

Iallafall i Sverige är första grindvakt oftast någon extrajobbande student i yngre 20årsåldern som i bästa fall klarar av att starta molnversionen av word på sin dator. Att denna person skulle klara av att se någonting annat än att matcha ord på ett papper är en utopi. Möjligen att du kan komma in utan examen om du känner någon på insidan.
Citera
2024-01-10, 11:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Frågar mest av nyfikenhet. Jag har inga planer på att byta karriär men har alltid sysslat med programmering som hobby och läst lite strökurser. Hur väl ansett är freeCodeCamp eller andra liknande sidor bland arbetsgivare? Skulle man kunna få jobb som utvecklare med "certifikat" därifrån och utan formell examen? Vad jag förstår så var det mycket vanligt förr med självlärda kodare men att arbetsgivarna numera ofta kräver examen för att man alls ska vara aktuell för intervju och anställning.
Självklart inte, speciellt nu med att det mesta som man lär sig på sådana där codecamps är lätt att fuska på. Bara skriva in frågorna till chatgdp.
Citera
2024-01-10, 14:01
  #7
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Frågar mest av nyfikenhet. Jag har inga planer på att byta karriär men har alltid sysslat med programmering som hobby och läst lite strökurser. Hur väl ansett är freeCodeCamp eller andra liknande sidor bland arbetsgivare? Skulle man kunna få jobb som utvecklare med "certifikat" därifrån och utan formell examen? Vad jag förstår så var det mycket vanligt förr med självlärda kodare men att arbetsgivarna numera ofta kräver examen för att man alls ska vara aktuell för intervju och anställning.

Jag rekryterar många kodare. Jag kollar på vad du GJORT inte om du har genomgått någon idiotisk onlinekurs. Gå kurser för att lära dig, sen omsätter du det i praktisk nytta PÅ FRITIDEN. Det visar du upp sen, inte ditt kursintyg på mailen.
Citera
2024-01-10, 15:32
  #8
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Jag rekryterar många kodare. Jag kollar på vad du GJORT inte om du har genomgått någon idiotisk onlinekurs. Gå kurser för att lära dig, sen omsätter du det i praktisk nytta PÅ FRITIDEN. Det visar du upp sen, inte ditt kursintyg på mailen.

Exakt. Så gör jag/vi med när det gäller personer utan arbetsliverfarenhet. Mycket intressantare att se att personen dels har ett intresse för att koda, och dels har kunnat åstadkomma något på egen hand och inte bara kan lösa tillrättalagda skoluppgifter eller följa steg-för-steg-instruktioner i någon onlinetutorial.

Med det sagt så kan det UTÖVER ovanstående vara mycket intressant om du gått någon utbildning i EXAKT det som behövs, speciellt om det är ett smalt/nischat område som är svårt att hitta folk som sysslat med överhuvudtaget. Så går du en "code camp" i låt säga React (helt slumpvis exempel) OCH har gjort någon webbsida/app/program/whatever som är något att hänga i julgranen på fritiden, så är det såklart intressantare än någon som saknar erfarenhet av React helt...
__________________
Senast redigerad av GrillTekniker 2024-01-10 kl. 15:37.
Citera
2024-01-10, 19:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Jag rekryterar många kodare. Jag kollar på vad du GJORT inte om du har genomgått någon idiotisk onlinekurs. Gå kurser för att lära dig, sen omsätter du det i praktisk nytta PÅ FRITIDEN. Det visar du upp sen, inte ditt kursintyg på mailen.

Du jag har sökt massor av kodarjobb och fått reda på att första muren är rätt text på examensbeviset.
Citera
2024-01-10, 20:30
  #10
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du jag har sökt massor av kodarjobb och fått reda på att första muren är rätt text på examensbeviset.

Stämmer inte. Ledsen att säga det, men det är DIG de inte gillar
Citera
2024-01-11, 11:20
  #11
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du jag har sökt massor av kodarjobb och fått reda på att första muren är rätt text på examensbeviset.

Det stämmer nog på vissa företag, framförallt sådana som lejer ut rekrytering till "professionella" rekryterare. De vet såklart inte ett skit om programmering.

Testa att leta upp några mindre mjukvarufirmor där det är någon tekniskt kunnig (inte sällan VD'n själv) som håller i anställningsintervjun. Och ja, jag menar tag kontakt med dem själv, sitt inte och vänta på några jobbannonser som aldrig dyker upp.
Citera
2024-01-12, 22:12
  #12
Medlem
myrdals avatar
Det funkade för 1-2 år sedan. Idaggår det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback