Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Ja, det är sjukt att en 18-åring som dödat två lärare får spela TV-spel i sin häktningscell.

Kan du ge ett exempel på ett annat land som har behandlat en mördare på samma sätt inne på häktet?

Du är förmodligen också psykiskt störd som känner sympati för Fabian's situation inne på häktet. Han har för fan mördat två lärare och du sitter och gnäller över att han suttit med restriktioner sedan i våras.

Dom två lärarna som han mördare kommer aldrig komma tillbaka, så han får gärna sitta med restriktioner ett bra tag till om jag skulle få bestämma.

Det har jag ingen aning om. Men kan tänka mig att det finns länder i västvärlden, som har liknande system och synsätt. Våra nordiska grannländer kan jag absolut tänka mig agerar på liknande sätt. Men som sagt jag har ingen aning (och det har inte du heller).

Du verkar heller inte medveten om att man under häktning endast är misstänkt, och även om aktuell gärningsman hela tiden erkänt så har det inte funnits något straff utmätt till honom. Häktning är alltså inget straff och skall inte vara ett straff, utan det skall vara en åtgärd för att säkra utredningen så att vederbörande inte kan påverka utredningen eller avvika. Det betyder med andra ord att det inte finns någon motsättning eller felaktighet i att få spela TV-spel, titta på film, läsa en bok, eller att spela spel eller köra en pingis med personal.

Om det känns bättre för dig så handlar det inte om "sympati" utan snarare om självklarheter. Det är självklart att det är skadligt att under längre tid sitta häktad/isolerad med restriktioner. Det är ännu mer självklart att yngre personer lider än´mer av detta. Det finns t.o.m studier som säger att yngre personer skulle behöva ungefär lika mycket förberedelser som en astronaut, som skall upp i rymden, för att klara av en lång häktning med restriktioner. Att denna personen dessutom har psykisk ohälsa och sitter häktad för första gången i sitt liv gör ju knappast situationen lättare för honom!?
Citera
2022-08-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Kan Sara, Victoria och hela deras familj, barn och syskon spela TV-spel, titta på TV, skratta och prata i telefon med vänner?

Då säger jag för FJÄRDE gången i denna tråden att man under häktning endast är misstänkt, och även om aktuell gärningsman hela tiden erkänt så har det inte funnits något straff utmätt till honom. Häktning är alltså inget straff och skall inte vara ett straff, utan det skall vara en åtgärd för att säkra utredningen så att vederbörande inte kan påverka utredningen eller avvika. Det betyder med andra ord att det inte finns någon motsättning eller felaktighet i att få spela TV-spel, titta på film, läsa en bok, eller att spela spel eller köra en pingis med personal.

När väl domen vunnit laga kraft och det finns ett straff på plats - så är det straffet att vara frihetsberövad. Straffet är alltså inte nödvändigtvis att inte få spela TV-spel, aldrig få äta god mat eller att inte få ha TV på rummet. Så vi kanske kan sluta prata om äpplen, när vi pratar om päron???
Citera
2022-08-02, 15:05
Medlem
Citat:
Nej, han gråter inte en ENDA gång i alla de otaloga förhören när han berättar om dessa två mord och får ingående frågor där han ska beskriva och rita i detalj.

Han gråter ENDAST när han tycker synd om sig själv då han berättar om tiden innan morden.

Hade missat detta, denne Fabian kanske är mer störd än jag trodde och mitt tidigare inlägg kanske är lite för snällt mot honom.
Citera
2022-08-02, 16:16
Medlem
Upplystkrigares avatar
Klart autistisk, hur snöar en kille in på något som inte ens berör honom med incel och liknande? Kännts som han läst för mycket på FB och andra Forum och smittats av den negativa samtid som speglas, lite orolig att fler i hans generation hämtar sin världsbild på så sätt inne på deras pojkrum utan att förstå att det är tolkningar men inte speglar verlligheten, samhället och farsan som failat dessa med att inprinta mer positiva förebilder? Knappast alla som agerer ut som han gjort vilket visar på autismen då.
Citera
2022-08-03, 02:38
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Hur vet någon ifall det var en olycka? Ingen vet.

Lätt att avskriva som så ofta polisen gör.

Inget mord, men som sedan visar sig vara mord. Tex Johanna och hennes exman.
För att familj, vänner och kollegor har gått ut med att det var en olycka och inget annat
Citera
2022-08-03, 02:44
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det har jag ingen aning om. Men kan tänka mig att det finns länder i västvärlden, som har liknande system och synsätt. Våra nordiska grannländer kan jag absolut tänka mig agerar på liknande sätt. Men som sagt jag har ingen aning (och det har inte du heller).

Du verkar heller inte medveten om att man under häktning endast är misstänkt, och även om aktuell gärningsman hela tiden erkänt så har det inte funnits något straff utmätt till honom. Häktning är alltså inget straff och skall inte vara ett straff, utan det skall vara en åtgärd för att säkra utredningen så att vederbörande inte kan påverka utredningen eller avvika. Det betyder med andra ord att det inte finns någon motsättning eller felaktighet i att få spela TV-spel, titta på film, läsa en bok, eller att spela spel eller köra en pingis med personal.

Om det känns bättre för dig så handlar det inte om "sympati" utan snarare om självklarheter. Det är självklart att det är skadligt att under längre tid sitta häktad/isolerad med restriktioner. Det är ännu mer självklart att yngre personer lider än´mer av detta. Det finns t.o.m studier som säger att yngre personer skulle behöva ungefär lika mycket förberedelser som en astronaut, som skall upp i rymden, för att klara av en lång häktning med restriktioner. Att denna personen dessutom har psykisk ohälsa och sitter häktad för första gången i sitt liv gör ju knappast situationen lättare för honom!?

Fyfan vilken vidrig människa människa du är som sitter och tycker synd om en vidrig mördare.
Han förtjänar all skit han kan få.
Citera
2022-08-03, 03:23
Medlem
Citat:
Hans far är också skyldig.

Det står klart och tydligt, uttalat av flera lärare och rektorn (tror jag det var) att hans egen far motsatte sig utredningar av autism på honom.

Sedan så verkar det vara viktigare för pappan att träffa flickvännen, titta på tv, ligga i soffan än att ta hand om monster sonen.

Dock står det i första ptotokollet att någon sagt att pappan var för, men sedan säger alla lärare som förhörts att pappan var emot. Då tror jag på dem då det kommer från så många.

Det här är bara en detalj men något jag reagerade lite på i FUP. Vet inte om det har diskuterats i tråden?

Det framgår (om jag inte missförstod/kommer ihåg fel) att Fabian satte in 3 000 kr på sin pappas konto (swishade?) varje månad. Som förälder till barn i den åldern kan jag förstå om man tycker barnen ska bidra lite ekonomiskt om de tjänar pengar samtidigt som de bor hemma.

Men vad jag förstår hade Fabian ”bara” ett arv från sin mamma vid sidan om sitt studiebidrag på en dryg tusenlapp. Var det meningen att han skulle ta av de pengarna?

Det tar emot att sparka på den som redan ligger och i ljuset av det helt fruktansvärda som har hänt känns det futtigt och fel att tala om något så banalt som pengar. Jag har lyckligtvis inte varit i någon liknande situation själv. Men någonstans tänker jag att jag med en hyfsad lärarlön hade velat försörja mitt gymnasiestuderande barn själv. Att pengarna från Fabians bortgångna mor skulle sparas för att användas senare i livet.
Citera
2022-08-03, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Fyfan vilken vidrig människa människa du är som sitter och tycker synd om en vidrig mördare.
Han förtjänar all skit han kan få.

Jag har aldrig sagt att det är synd om honom…
Citera
2022-08-03, 09:47
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här är bara en detalj men något jag reagerade lite på i FUP. Vet inte om det har diskuterats i tråden?

Det framgår (om jag inte missförstod/kommer ihåg fel) att Fabian satte in 3 000 kr på sin pappas konto (swishade?) varje månad. Som förälder till barn i den åldern kan jag förstå om man tycker barnen ska bidra lite ekonomiskt om de tjänar pengar samtidigt som de bor hemma.

Men vad jag förstår hade Fabian ”bara” ett arv från sin mamma vid sidan om sitt studiebidrag på en dryg tusenlapp. Var det meningen att han skulle ta av de pengarna?

Det tar emot att sparka på den som redan ligger och i ljuset av det helt fruktansvärda som har hänt känns det futtigt och fel att tala om något så banalt som pengar. Jag har lyckligtvis inte varit i någon liknande situation själv. Men någonstans tänker jag att jag med en hyfsad lärarlön hade velat försörja mitt gymnasiestuderande barn själv. Att pengarna från Fabians bortgångna mor skulle sparas för att användas senare i livet.
Reagerat på detta med.
Skall han betala 3000:-/mån när han ff går i skolan!! Ser inte ut som att han hade ngt xtra jobb utan det är mammans arv!
Han hade inte några vänner utanför skolan och knappt där heller. Satt alltid ensam i matsalen på rasten. Inga mobilsamtal till eller ifrån hans mob bara familjen.
Pappan frågade om kompisar i skolan? Jag har mina gamla kompisar före gymnasiet och vill inte svika dom. Sanningen låg i att dom svarade inte då han kontaktade dom. Ingen tjej. Inte legat med ngn - 18 år inte onormalt i sig men för honom var det, det - givetvis inräknat allt övrigt. ”Jag är bara ett utkast” overklig, vid sidan om social interaktion. Allt flyter. Finns inte.
Feminismen, kvinnor tar över, dikterar villkoren, mobbad av tjejer… tissel, tassel, tar över.
Filmvärld för honom. Det manliga trycks ned. Allas lika värde. Han är vilsen här. Inte ens lyckas få killkompisar. Ämnet bild och form tolkas av betraktaren - ”flyter” här med. Inget fast att hålla sig till.
Mkt verbal, snärjer in sig i tankar, begrepp. Människors åsikter om en incel-person, dömande. Suger till sig detta, identifierar sig. Hatet växer, stor del mot kvinnor, inte ”ens” dom är intresserade av honom.

Morden på 2 kvinnliga lärare sker i våldsam ilska, hat, självhat, deras ansikten och hjärna krossas och indirekt görs detta mot honom själv. Se här, så här har ni gjort mig, nya ordningen av man/kvinnoroller.
Citera
2022-08-03, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
[..]
Feminismen, kvinnor tar över, dikterar villkoren, mobbad av tjejer… tissel, tassel, tar över.
Filmvärld för honom. Det manliga trycks ned. Allas lika värde. Han är vilsen här. Inte ens lyckas få killkompisar. Ämnet bild och form tolkas av betraktaren - ”flyter” här med. Inget fast att hålla sig till.
Mkt verbal, snärjer in sig i tankar, begrepp. Människors åsikter om en incel-person, dömande. Suger till sig detta, identifierar sig. Hatet växer, stor del mot kvinnor, inte ”ens” dom är intresserade av honom.

Morden på 2 kvinnliga lärare sker i våldsam ilska, hat, självhat, deras ansikten och hjärna krossas och indirekt görs detta mot honom själv. Se här, så här har ni gjort mig, nya ordningen av man/kvinnoroller.

Jag tror att du överanalyserar (främst det fetade). F kände sig nog förbisedd, men det känns snarare som att det handlar om hjärnspöken och självhat, än att det var ett genomtänkt dåd med din nämnda symbolik.
Citera
2022-08-03, 10:49
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromosomkungen
Jag tror att du överanalyserar (främst det fetade). F kände sig nog förbisedd, men det känns snarare som att det handlar om hjärnspöken och självhat, än att det var ett genomtänkt dåd med din nämnda symbolik.
Tror alla olika delar växer till hur det blev, tror heller inte HAN är/var medveten om detta.
En dag kan han ev ”se” orsak, verkan.
Citera
2022-08-03, 10:54
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag har aldrig sagt att det är synd om honom…

Dina texter säger annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in