Citat:
Ja, det är sjukt att en 18-åring som dödat två lärare får spela TV-spel i sin häktningscell.
Kan du ge ett exempel på ett annat land som har behandlat en mördare på samma sätt inne på häktet?
Du är förmodligen också psykiskt störd som känner sympati för Fabian's situation inne på häktet. Han har för fan mördat två lärare och du sitter och gnäller över att han suttit med restriktioner sedan i våras.
Dom två lärarna som han mördare kommer aldrig komma tillbaka, så han får gärna sitta med restriktioner ett bra tag till om jag skulle få bestämma.
Kan du ge ett exempel på ett annat land som har behandlat en mördare på samma sätt inne på häktet?
Du är förmodligen också psykiskt störd som känner sympati för Fabian's situation inne på häktet. Han har för fan mördat två lärare och du sitter och gnäller över att han suttit med restriktioner sedan i våras.
Dom två lärarna som han mördare kommer aldrig komma tillbaka, så han får gärna sitta med restriktioner ett bra tag till om jag skulle få bestämma.
Det har jag ingen aning om. Men kan tänka mig att det finns länder i västvärlden, som har liknande system och synsätt. Våra nordiska grannländer kan jag absolut tänka mig agerar på liknande sätt. Men som sagt jag har ingen aning (och det har inte du heller).
Du verkar heller inte medveten om att man under häktning endast är misstänkt, och även om aktuell gärningsman hela tiden erkänt så har det inte funnits något straff utmätt till honom. Häktning är alltså inget straff och skall inte vara ett straff, utan det skall vara en åtgärd för att säkra utredningen så att vederbörande inte kan påverka utredningen eller avvika. Det betyder med andra ord att det inte finns någon motsättning eller felaktighet i att få spela TV-spel, titta på film, läsa en bok, eller att spela spel eller köra en pingis med personal.
Om det känns bättre för dig så handlar det inte om "sympati" utan snarare om självklarheter. Det är självklart att det är skadligt att under längre tid sitta häktad/isolerad med restriktioner. Det är ännu mer självklart att yngre personer lider än´mer av detta. Det finns t.o.m studier som säger att yngre personer skulle behöva ungefär lika mycket förberedelser som en astronaut, som skall upp i rymden, för att klara av en lång häktning med restriktioner. Att denna personen dessutom har psykisk ohälsa och sitter häktad för första gången i sitt liv gör ju knappast situationen lättare för honom!?