Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Jag gissar att det blir RPV.
Ursäkta upprepningen men Fabian påminner mycket om Jack Lindblom som mördade kompisen Peter Plax med yxslag i huvudet.
Jack, precis som Fabian planerade mordet och hade tid att hejda sej vilket dom inte gjorde.
Jack köpte en yxa som han skulle hugga Peter med. Han tänkte först döda en annan kompis med valde Peter som skulle gå lättare att lura ut i skogen. Jack, precis som Fabian ringde direkt till polisen efteråt och berättade vad dom hade gjort.
Jack har autistiska drag och fick diagnosen Tvångssyndrom utan insikt och fick RPV.
Jag tror det blir vård även för Fabian och att deras problematik är väldigt likartad.
Ni kanske har rätt att det blir RPV, kan erkänna att jag inte egentligen har koll på det och var praxis är utan tänkte mer från något psykiatriskt perspektiv.
Jag måste dock säga att Fabian och JL känns väl ändå som väldigt olika personer? Visst, det finns vissa likheter att båda tillkallade polisen själva, att båda hade begränsad bekantskapskrets och kanske gemensamt att båda faller in på någon form av autismspektrum-grej. Men de verkar ha väldigt olika personligheter och motiv för det här som jag upplever det.
JL verkar väl ha varit tillbakadragen medans Fabian håller låda och tar mycket plats. JL hade väl väldigt bra betyg och måste ha varit någorlunda intelligent (han verkar ha spenderat mycket tid på att plugga, så kanske inte jättesmart trots att han var en av de bästa i skolan?), medan Fabian känns tvärt om och det här att han inte kan dra egna slutsatser. Jag vet inte hur mycket som har kommit ut, men JL verkar väl ha motiverats av att han verkar få någon form av njutning av att se människor bli torterade/sönderskurna/etc. Jag kanske har fel, men Fabian verkar väl ha typ motiverats av att han känner att hans liv är "slut", han vet inte vad han ska göra efter gymnasiet. Han kom inte in på lumpen, han har börjat fatta att han inte har personlighet/socialkompetens för att bli någon PR-konslut som glider runt och dricker rosévin eller whatever. Hur ska han få det här att gå ihop? Lyckas skaffa brud, radhus, vovve och Volvo? Får t.o.m. någon setback på det sistnämnda kombinerat med att han har läst supermycket om skolattacker och identifierar sig som någon outcast etc...
JL ska ju solklart vara inlåst på RPV tills de är säkra på att han är frisk, vem fan vet vad den killen får för sig om man släpper ut honom, han satt väl och töntade sig i rättegången också och vägrade svara på frågor, sa att han kanske ljugit ihop saker i förhör. Hur tror den fjanten att någon ska kunna ha något som helst förtroende för honom och låta honom gå runt i samhället okontrollerat när han beter sig på det där sättet? Han framstår ju som fullständigt empatistörd och oförmögen att tänka på någon annan människa, kombinerat med någon typ sadistisk störning.
Det enda positiva som kan sägas om JL är väl att han om vi har tur har lärt sig lite av en läxa, det verkar väl som att det här att mörda folk inte var så kul i verkligheten som han hade tänkt sig. Jag tänker på att han hade väl med sig en del verktyg som han hade tänkt använda men som aldrig blev av för att han tyckte att det var för obehagligt? Lite mer pessimistiskt kanske detta skulle kunna förklaras med att han var ovan och blev överväldigad, om han skulle bli utsläppt kanske han går inte och gör en mer noggrann dissekering av nästa person han ger sig på... Men jag tycker ändå han verkar ligga på en helt annan nivå än Fabian, det får jag ändå säga.