2022-08-01, 20:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Tack för rådet, men tar giftet trots det. Hans autismspektrumstörning, tvångsmässiga upptagenhet med incelkultur och skoldåd samt oerhört låga psykosociala anpassning kommer bedömas som allvarlig psykisk störning både vid gärningstillfället och under den stora RPU. Den lilla RPU har redan flaggat för detta, så fattar inte vaför det ältas att han inte varit psykotisk eller på annat sätt läckt galenskap? Läs på lite om hur allvarlig psykisk störning bedöms istället. Jag är 100% säker på att utfallet blir RPV.
Jag gissar att det blir RPV.
Ursäkta upprepningen men Fabian påminner mycket om Jack Lindblom som mördade kompisen Peter Plax med yxslag i huvudet.
Jack, precis som Fabian planerade mordet och hade tid att hejda sej vilket dom inte gjorde.
Jack köpte en yxa som han skulle hugga Peter med. Han tänkte först döda en annan kompis med valde Peter som skulle gå lättare att lura ut i skogen. Jack, precis som Fabian ringde direkt till polisen efteråt och berättade vad dom hade gjort.
Jack har autistiska drag och fick diagnosen Tvångssyndrom utan insikt och fick RPV.
Jag tror det blir vård även för Fabian och att deras problematik är väldigt likartad.
Senast redigerad av MeggieCleary 2022-08-01 kl. 20:32.
Citera
2022-08-01, 21:51
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
I FUP:en beskrivs hur Fabian fick ta mycket plats i klassrummet, han var verkligen inte den som satt tyst och bortglömd. Både lärarna och klasskamrater verkar ha haft ett stort tålamod med honom, så dina slutsatser om orsakerna till de tragiska händelserna på Malmö Latin bygger nog mest på dina egna fördomar. Läs FUP:en så får du se. Om snart sagt varje lärare larmat men BUP inte hade tid med honom är definitivt något fel med den institutionen.

Du missar min poäng. Hade han haft ett tryggt nätverk av kamratskap och vänner så hade chanserna för att detta skulle hänt minskat drastiskt. Ytterst så är han själv ansvarig för sina handlingar. Oavsett orsak. Problemet när man larmade verkar vara svårigheter att precisera exakt vad han gör som inte är normalt. Många avviker ju från det vedertagna men sticker inte ut så mycket att man kan agera. Dom ligger i gråzonen helt enkelt. Såna fall kan man misstänka bortprioriteras för allvarligare saker.
Citera
2022-08-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Har för mig att jag läste vad han säger i videorna i FUPen?

Ja det stämmer, vilket gör det ännu märkligare att man inte visade det för öppna dörrar på rättegången.
Citera
2022-08-01, 22:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja, den risken finns. Samtidigt får man ha lite tro till vården och hoppas att de har bättre koll än så. Det skulle ju bli ett jävla liv om de släpper ut honom och det händer något, så de är nog ganska försiktiga.

Rättegången inleddes med att hans advokat framförde ett förlåt. Han har dock inte yttrar sig om ifall han ångrar sig.

Ljudupptagningar från rättegångar går att beställa från tingsrätten mot en avgift. Dock osäker om man måste vänta tills hela rättegången är över eller om det finns tillgängligt redan.

Grejen är att personer som Fabian som har autism, mår som bäst när de har fasta rutiner. Någon som säger åt dem att nu ska du gå upp, nu ska du äta, nu ska du jobba med det här, nu ska du träna osv. Störst sannolikhet att det slår slint är det när han får spendera för mycket tid själv och inte har någon som guidar honom. Så han kommer må bra av att sitta inlåst, men om han släpps ut utan uppföljning så är risken att han ramlar ner i samma destruktiva hål igen.

Måste vänta tills rättegången är över
Citera
2022-08-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Du missar min poäng. Hade han haft ett tryggt nätverk av kamratskap och vänner så hade chanserna för att detta skulle hänt minskat drastiskt. Ytterst så är han själv ansvarig för sina handlingar. Oavsett orsak. Problemet när man larmade verkar vara svårigheter att precisera exakt vad han gör som inte är normalt. Många avviker ju från det vedertagna men sticker inte ut så mycket att man kan agera. Dom ligger i gråzonen helt enkelt. Såna fall kan man misstänka bortprioriteras för allvarligare saker.
Enligt ett långt vittnesmål från den lärare som verkar ha känt honom bäst hade hans klasskamrater försökt från första året att få med honom, men det är väldigt mycket begärt av ett gäng sextonåringar att de ska bli intima vänner med någon med autistiska drag i sitt beteende. Självklart är det samhällets ansvar att träda in då, inte att lägga bördan på hans klasskamrater. Det är inte ovanligt att välvilliga, omhändertagande kompisar få dra ett alldeles för tungt lass.
Citera
2022-08-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag gissar att det blir RPV.
Ursäkta upprepningen men Fabian påminner mycket om Jack Lindblom som mördade kompisen Peter Plax med yxslag i huvudet.
Jack, precis som Fabian planerade mordet och hade tid att hejda sej vilket dom inte gjorde.
Jack köpte en yxa som han skulle hugga Peter med. Han tänkte först döda en annan kompis med valde Peter som skulle gå lättare att lura ut i skogen. Jack, precis som Fabian ringde direkt till polisen efteråt och berättade vad dom hade gjort.
Jack har autistiska drag och fick diagnosen Tvångssyndrom utan insikt och fick RPV.
Jag tror det blir vård även för Fabian och att deras problematik är väldigt likartad.

Ni kanske har rätt att det blir RPV, kan erkänna att jag inte egentligen har koll på det och var praxis är utan tänkte mer från något psykiatriskt perspektiv.

Jag måste dock säga att Fabian och JL känns väl ändå som väldigt olika personer? Visst, det finns vissa likheter att båda tillkallade polisen själva, att båda hade begränsad bekantskapskrets och kanske gemensamt att båda faller in på någon form av autismspektrum-grej. Men de verkar ha väldigt olika personligheter och motiv för det här som jag upplever det.

JL verkar väl ha varit tillbakadragen medans Fabian håller låda och tar mycket plats. JL hade väl väldigt bra betyg och måste ha varit någorlunda intelligent (han verkar ha spenderat mycket tid på att plugga, så kanske inte jättesmart trots att han var en av de bästa i skolan?), medan Fabian känns tvärt om och det här att han inte kan dra egna slutsatser. Jag vet inte hur mycket som har kommit ut, men JL verkar väl ha motiverats av att han verkar få någon form av njutning av att se människor bli torterade/sönderskurna/etc. Jag kanske har fel, men Fabian verkar väl ha typ motiverats av att han känner att hans liv är "slut", han vet inte vad han ska göra efter gymnasiet. Han kom inte in på lumpen, han har börjat fatta att han inte har personlighet/socialkompetens för att bli någon PR-konslut som glider runt och dricker rosévin eller whatever. Hur ska han få det här att gå ihop? Lyckas skaffa brud, radhus, vovve och Volvo? Får t.o.m. någon setback på det sistnämnda kombinerat med att han har läst supermycket om skolattacker och identifierar sig som någon outcast etc...

JL ska ju solklart vara inlåst på RPV tills de är säkra på att han är frisk, vem fan vet vad den killen får för sig om man släpper ut honom, han satt väl och töntade sig i rättegången också och vägrade svara på frågor, sa att han kanske ljugit ihop saker i förhör. Hur tror den fjanten att någon ska kunna ha något som helst förtroende för honom och låta honom gå runt i samhället okontrollerat när han beter sig på det där sättet? Han framstår ju som fullständigt empatistörd och oförmögen att tänka på någon annan människa, kombinerat med någon typ sadistisk störning.

Det enda positiva som kan sägas om JL är väl att han om vi har tur har lärt sig lite av en läxa, det verkar väl som att det här att mörda folk inte var så kul i verkligheten som han hade tänkt sig. Jag tänker på att han hade väl med sig en del verktyg som han hade tänkt använda men som aldrig blev av för att han tyckte att det var för obehagligt? Lite mer pessimistiskt kanske detta skulle kunna förklaras med att han var ovan och blev överväldigad, om han skulle bli utsläppt kanske han går inte och gör en mer noggrann dissekering av nästa person han ger sig på... Men jag tycker ändå han verkar ligga på en helt annan nivå än Fabian, det får jag ändå säga.
Citera
2022-08-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fanskapet ska ha livstid och inget annat, att han börjar gråta är patetiskt hoppas dom inte tar nån hänsyn att han ångrar det han gjort, han är en iskall mördare och inget annat hoppas på hårt straff!

En tvättäkta psykopat som aldrig ska sätta sin fot ute bland allmänheten någonsin.

Nej, han gråter inte en ENDA gång i alla de otaloga förhören när han berättar om dessa två mord och får ingående frågor där han ska beskriva och rita i detalj.

Han gråter ENDAST när han tycker synd om sig själv då han berättar om tiden innan morden.
Citera
2022-08-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag har också läst delar av FUP:en.

Det var ganska chockerande att lärarna i princip ända från dag 1 tyckte att det var något märkligt med honom. Han ägnade sig ju bl.a åt självskadebeteende (typ slog i huvudet om han fick ett dåligt provresultat), men han skrämde också andra elever och lärare. Och ändå, trots all oro och alla incidenter, så fick han inte komma till BUP.

Det nämns också att det fanns klasser för barn med diagnoser på samma skola men ändå skulle han gå i en vanlig klass. Varför?

(Noterade själv en kille i fotokatalogen för Malmös gymnasieskolor som jag med bestämdhet vet fick flytta till en specialskola i mellanstadiet pga Asberger-diagnos men som sedermera hamnade i en klass på Latinskolan. Antar att det var en sådan som nämndes även för Fabian.)

Allting som hände är förstås helt fruktansvärt, men det är också fruktansvärt att samhället svek både Fabian och hans familj men även skolpersonalen. Tänk att de larmade gång på gång och tvingades gå omkring och vara rädda på sin egen arbetsplats. Hur i h-e kunde det gå så långt, när det tydligen fanns så många varningssignaler och under så lång tid?

Hans far är också skyldig.

Det står klart och tydligt, uttalat av flera lärare och rektorn (tror jag det var) att hans egen far motsatte sig utredningar av autism på honom.

Sedan så verkar det vara viktigare för pappan att träffa flickvännen, titta på tv, ligga i soffan än att ta hand om monster sonen.

Dock står det i första ptotokollet att någon sagt att pappan var för, men sedan säger alla lärare som förhörts att pappan var emot. Då tror jag på dem då det kommer från så många.
Citera
2022-08-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fast nu är ju rättegången över och de anhöriga anser fortfarande att de inte fått svar på varför?
Detta till trots att han fått sina tv-spel. Tycker du är helt fel ute och F har förverkat sin rätt till någon avkoppling

Ja, alltså vad den "slutgiltiga produkten" blir vid rättegången och vad de anhöriga/parterna anser om förklaringen mm. kan man ju aldrig veta på förhand? Du skall också veta att man i regel alltid häver restriktionerna efter tingsrättsförhandlingarna, vilket gör att den häktade får större möjligheter att träffa andra häktade, ta emot telefonsamtal/besök och deltaga i sysselsättning. Så det du tycker är liksom en ickefråga nu.

Nej, det är du som är helt fel ute! Han har inte "förverkat" någonting. Dels så har han under häktningstiden endast varit misstänkt, och även om han hela tiden erkänt så har det inte funnits något straff utmätt till honom. Häktning är alltså inget straff och skall inte vara ett straff, utan det skall vara en åtgärd för att säkra utredningen så att vederbörande inte kan påverka utredningen eller avvika. Det betyder med andra ord att det inte finns någon motsättning eller felaktighet i att få spela TV-spel, titta på film, läsa en bok, eller att spela spel eller köra en pingis med personal.
Citera
2022-08-02, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Bra du också reagerar på att det finns ingen sanning om att mamman skulle tagit sitt liv. En gång för alla Det var en olycka och inget annat

Hur vet någon ifall det var en olycka? Ingen vet.

Lätt att avskriva som så ofta polisen gör.

Inget mord, men som sedan visar sig vara mord. Tex Johanna och hennes exman.
Citera
2022-08-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jasså är det sjukt? Detta är en 18-åring som sedan i mars suttit häktad med restriktioner. Det kan i värsta fall betyda att man inte får titta på TV, läsa tidningar, ringa telefonsamtal eller ta emot besök. Med andra ord så har han bara sig själv i en cell på 7 kvm 23 av dygnets 24 timmar!? Med tanke på att det är en ung person, att det verkar finnas psykisk ohälsa inblandat och att det ligger i ALLA parters intresse att han skall kunna genomgå denna rättegången på ett bra sätt, så är väl det minsta man kan göra att ge honom ett TV-spel, filmer eller böcker? Hade du tyckt det varit bättre om han psykiskt klappade ihop totalt och då under rättegången inte skulle kunna redogöra för alla brottsoffer/anhöriga vad som egentligen hände, hur han tänkte och varför han gjorde som han gjorde?

/Tänk lite längre!

Kan Sara, Victoria och hela deras familj, barn och syskon spela TV-spel, titta på TV, skratta och prata i telefon med vänner?
Citera
2022-08-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Det första offer som han attackerar går han fram vid tre olika tillfällen med fler minuter efter varandra. Troligtvis dödar han den andra läraren efter den första attacken. Han går lugnt tillbaka och då börjar första offret röra sig vid han slår åtta ggr till mot hals och huvud. vid den sista attacken rör sig offret lite och han slår ett flertal slag i bakhuvudet till offret inte rör sig mer.
Han kan inte botas.

Precis och det hade garanterat blivit fler offer eftersom han går ut till trappan för att se om det kommer någon han kan attackera, han står där i över 1 minut och väntar, stod det i protokollet.

Tur nog fanns ingen där att slå ihjäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in