Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag säger inte att allt du påpekar är osant, men Wikipedia är tyvärr ofta skriven av ultraliberaler och protestanter, om inte av människor som gått i statsskola i "liberala" länder där protestantism vart normen. Du vet, snacket om att "vita män" skriver Wikipedia.
Påpeka vad som är fel, det är helt irrelevant vem som skriver vad så länge uppgifterna är korrekta.

Citat:
Rivaliteten var från början om hinna först och frälsa de stammar i Baltikum, NV Ryssland och Finland som inte hade nåtts av evangeliet. Det var ädla företag. Tyvärr, hände det som jag förstår en urartning som ledde till en långvarig fejd mellan ortodoxa och katoliker. Det är förståss helt fel och måste fördömmas.
Nej det var en fortsättning av diverse germanska stammars månghundraåriga traditioner av att plundra och föra krig mot folken i öster. Påven gav mer eller mindre sin välsignelse till en redan etablerad och pågående krigföring och plundring av balter, finnar och slaver. På intet sätt fanns det något ädelt i agerandet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Northe...des#Background
Citera
2022-04-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Att tala om "det svenska kärnlandet" är anakronistiskt. Men jag vill gärna veta hur en fanatisk papist som lingonfettot ställer sig i en konflikt med ryska ortodoxa på ena sidan och svenska lutheriter på den andra. Det är alltså två horder av förtappade kättare som drabbar samman, och skickar varandra till den eviga fördömelsen. Borde inte en from katolik vara tacksam över dylikt? Och likt fader Willibald i Röde Orm förnöjt konstatera: Låt varg riva varg, så får Guds lamm lindring.

Ortodoxer är inte kättare, ortodoxa kyrkorna är dock schismatiska. Som vi bevittnant nu senaste i Ukraina och Ryssland är de ortodoxa patriarkaten också alldeles för beroende av nationell politik. Ack. Kyrkan ska påverka politik och inte tvärt om.

När vi talar om Ingermanländska folket måste kyrkan ta ställning för de drabbade, de utkastade och vara tydlig med förövarna. I fallet som angår tråden är lutherstaten och dess våld som måste pekas ut till skambrån.

Varför denna löjesväckande motstånd mot utpekandet av lutherstatens förbrytelser? Whataboutism, kritik av Katolska Kyrkan och annat som inte berör kärnfrågan i ämnet.
Citera
2024-07-10, 18:43
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
När vi talar om Ingermanländska folket måste kyrkan ta ställning för de drabbade, de utkastade och vara tydlig med förövarna. I fallet som angår tråden är lutherstaten och dess våld som måste pekas ut till skambrån.

Varför denna löjesväckande motstånd mot utpekandet av lutherstatens förbrytelser? Whataboutism, kritik av Katolska Kyrkan och annat som inte berör kärnfrågan i ämnet.

Jag inbjuder dig att kommentera vad jag skrivit i en annan tråd om Ingermanland. Förmår du alls känna medlidande över vad befolkningen där fick utstå, trots att de i huvudsak var förtappade lutheriter?

(FB) Ingermanland
Citera
2024-09-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Alltså... ytterligare en "guilt by association" tråd av lingonfett. Nu är jag icke historiker (har noll högskolepoäng i historia! Färre än Arnstad!) men det varje historisk analys bör - för att inkorporera kyrkan i analysen - ta sin utgångspunkt i är bl a frågan om det svenska styret i Ingermanland sett annorlunda ut om vi inte genomgått reformationen/fortfarande varit katoliker. Svaret är troligtvis "nej".
Däremot så tror du dig veta bättre om det hade varit någon skillnad?

Jämför katolska koloniseringen av Mexiko och Kanada med Nya Englands, Australiens eller Sydafrikas kolonisering.

Jämför antisemiten Martin Luther med sin samtida Påve Adrian VI.

Jämför tyska valenresultaten per distrikt under 30-talet med en karta över protestanternas befolkningsandel.

Jämför Heliga Inkvisitionen med protestanternas häxprocesser.

Nu är inte alla katoliker helgon, och det finns många syndare, men jag tror kontrasten med protestanterna som fördriver urfolk, utrotar dem samt gasar och bränner judar och "häxor". Chansen är stor livet varit bättre för de fredsälskande bönderna i Ingermanland om de sluppit bli erövrade av en protestantisk regim.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in