Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-27, 04:21
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag har hittat ett pythonscript som jag gärna vill köra på Windows 11.
Scriptet i fråga är ett som spammar polisens hemsida för att boka en passtid åt dig, må alla som säljer passtider förgås efter att detta sprids.
Här är en artikel om scriptet, och här är scriptet i fråga.

Jag har följt alla steg, och det var superkrångligt i vissa fall, men efter att ha löst allt blir jag tvärfast på sista steget då jag inte hittar något relevant alls vid googling.

I terminalen står det bara "-bash: cd: too many arguments".
Och jag har försökt med det ena och det andra, men jag sitter tvärfast.

Någon som har en idé om hur man kan lösa det?
Tänkte sitta och lösa passtider gratis åt hela vänskapskretsen bara jag får det här att fungera.

Edit:
Jag löste just det steget genom att lägga scriptet i System32 (så dumt som det må låta, jag vet...) och köra det därifrån.
Fast då möts jag av det här meddelandet.

Citat:
Traceback (most recent call last):
File "pass.py", line 12, in <module>
web = webdriver.Chrome()
File "/usr/local/lib/python3.8/dist-packages/selenium/webdriver/chrome/webdriver.py", line 70, in __init__
super(WebDriver, self).__init__(DesiredCapabilities.CHROME['browserName'], "goog",
File "/usr/local/lib/python3.8/dist-packages/selenium/webdriver/chromium/webdriver.py", line 90, in __init__
self.service.start()
File "/usr/local/lib/python3.8/dist-packages/selenium/webdriver/common/service.py", line 98, in start
self.assert_process_still_running()
File "/usr/local/lib/python3.8/dist-packages/selenium/webdriver/common/service.py", line 110, in assert_process_still_running
raise WebDriverException(
selenium.common.exceptions.WebDriverException: Message: Service chromedriver unexpectedly exited. Status code was: 1
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-27 kl. 05:19.
Citera
2022-03-27, 07:02
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
Det har gått framåt i hårslitandet, över två sömnlösa timmar senare så verkar det fallera på en enda punkt.

Jag har inte chromedriver installerat, och det beror på att jag inte kan installera chromedriver.
Detta är listan över versioner på befintliga chromedrive, och den nuvarande releasen av Chrome är ingen av de versionerna, så linux vill inte ladda ner chromedriver.
Därtill ska tilläggas att jag tycker linux är ett oändligt bök; jag lär mig väldigt smått, men än så länge har jag suttit och skrivit otaliga och oförståeliga rader då inte ens copy paste vill fungera i powershell fastän det är inställt. Det är rena mardrömmen.

Finns det någon som har en idé om hur man kan lösa en specifik version av chrome till linux?
Citera
2022-03-27, 07:07
  #3
Avstängd
PalmeKillers avatar
Varför TS. Ta du inte en VBOX och kör in debian som en vm. Än att försöka tejpa ihop en fungerade python miljö i windows?
__________________
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-03-27 kl. 07:09.
Citera
2022-03-27, 07:40
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Varför TS. Ta du inte en VBOX och kör in debian som en vm. Än att försöka tejpa ihop en fungerade python miljö i windows?
Ja det undrar jag också.
Det här är helt främmande område för mig, och jag har absolut noll koll på vad som är möjligt när det gäller linux. Det enda jag vet är att använda linux är lite som att flyga racingdrönare med morsekod.

Jag utgick från att jag skulle kunna följa guiden och det skulle fungera rakt av, men det är ju bara den lilla lilla detaljen som ställer till det.
Känns som att jag iallafall är väldigt nära, och ska jag börja med en vbox måste jag börja helt från början helt utan rättesnöre.

Jag lyckades hursomhelst hitta rätt chromeversion på github, och den gick att installera.
Problemet var att jag hade glömt att avinstallera den gamla versionen, så den var ändå i vägen, och mitt i att jag höll på fixa det så strulade powershell så jag var tvungen att starta om och förlora alla entrys. Så nu måste jag skriva allt för hand igen, och jag håller på att bli knäpp.
Tror jag suttit runt 4 timmar nonstop med det här, varav 3 gått åt till att mickla med chrome.

Skulle vara just snyggt om chefen på jobbet jag sökt ringer imorgon när min dygnsrytm är knasad, och jag tvunget måste sluddra fram "jaha, kan jag börja imorgon... men jag har suttit vid datorn hela natten....".
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-27 kl. 07:51.
Citera
2022-03-27, 09:55
  #5
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det undrar jag också.
Det här är helt främmande område för mig, och jag har absolut noll koll på vad som är möjligt när det gäller linux. Det enda jag vet är att använda linux är lite som att flyga racingdrönare med morsekod.

Jag utgick från att jag skulle kunna följa guiden och det skulle fungera rakt av, men det är ju bara den lilla lilla detaljen som ställer till det.
Känns som att jag iallafall är väldigt nära, och ska jag börja med en vbox måste jag börja helt från början helt utan rättesnöre.

Jag lyckades hursomhelst hitta rätt chromeversion på github, och den gick att installera.
Problemet var att jag hade glömt att avinstallera den gamla versionen, så den var ändå i vägen, och mitt i att jag höll på fixa det så strulade powershell så jag var tvungen att starta om och förlora alla entrys. Så nu måste jag skriva allt för hand igen, och jag håller på att bli knäpp.
Tror jag suttit runt 4 timmar nonstop med det här, varav 3 gått åt till att mickla med chrome.

Skulle vara just snyggt om chefen på jobbet jag sökt ringer imorgon när min dygnsrytm är knasad, och jag tvunget måste sluddra fram "jaha, kan jag börja imorgon... men jag har suttit vid datorn hela natten....".
Nu fungerar det eller?
Citera
2022-03-27, 10:13
  #6
Medlem
Man kör helt enkelt linux så funkar det.

Felmeddelandet du har är förövrigt fel version av chrome
Citera
2022-03-27, 14:06
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Nu fungerar det eller?

Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Man kör helt enkelt linux så funkar det.

Felmeddelandet du har är förövrigt fel version av chrome
Ja efter 4 timmars kamp kände jag att det var dags att vila lite.

Har hittat en fungerande fil, men måste bara se till att all gammal (ny) chrome är väck innan jag installerar den ytterligare en gång, i rätt directory på något vänster.
Men jag kände att jag bara måste varva hjärnan med något annat när det tar 5 minuter styck av mordstirrande handavskrift att skriva meterlånga kommandon, som kanske eller kanske inte gör det jag vill.
Det känns som att jag aldrig någsin kommer att glömma sista 1/20 av filnamnet, 99.4484.51-1_amd64.deb, så många gånger som jag tvingats repetera det med svidande ögon.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-27 kl. 14:08.
Citera
2022-03-27, 15:48
  #8
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja efter 4 timmars kamp kände jag att det var dags att vila lite.

Har hittat en fungerande fil, men måste bara se till att all gammal (ny) chrome är väck innan jag installerar den ytterligare en gång, i rätt directory på något vänster.
Men jag kände att jag bara måste varva hjärnan med något annat när det tar 5 minuter styck av mordstirrande handavskrift att skriva meterlånga kommandon, som kanske eller kanske inte gör det jag vill.
Det känns som att jag aldrig någsin kommer att glömma sista 1/20 av filnamnet, 99.4484.51-1_amd64.deb, så många gånger som jag tvingats repetera det med svidande ögon.

Windows terminalemulator är skräp och därför är Linux jobbigt?

Allvarligt, se till att få ordning på cut & paste. Nu var det lyckligtvis rätt länge sedan jag använde Windows, men jag har för mig att det var någon konvention att paste:a med högerknappen i miljöer som försökte efterlikna en terminalemulator (kanske för att PC-världen länge saknade möss med mittenknapp). Pröva det?

I övrigt så bör tab-completion fungera. Det finns ingen som helst anledning att knappa in ett helt filnamn. Skriv de första två bokstäverna och tryck på tab.
Citera
2022-03-27, 18:59
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Windows terminalemulator är skräp och därför är Linux jobbigt?

Allvarligt, se till att få ordning på cut & paste. Nu var det lyckligtvis rätt länge sedan jag använde Windows, men jag har för mig att det var någon konvention att paste:a med högerknappen i miljöer som försökte efterlikna en terminalemulator (kanske för att PC-världen länge saknade möss med mittenknapp). Pröva det?

I övrigt så bör tab-completion fungera. Det finns ingen som helst anledning att knappa in ett helt filnamn. Skriv de första två bokstäverna och tryck på tab.
Windows Terminal tycker jag fungerar bra. Däremot är det fortfarande lite knepigt att köra GUI-applikationer genom WSL2/XMing.

För att klistra in i Windows Terminal används antingen högerklick eller Shift+Ctrl+V. Tab completion fungerar utmärkt.

Jag har också försökt mig på att installera detta skript genom WSL, men stött på patrull.
Får prova igen på en virtuell Linux-maskin eller på Mac.

__________________
Senast redigerad av Enterprise 2022-03-27 kl. 19:02.
Citera
2022-03-27, 19:13
  #10
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Windows Terminal tycker jag fungerar bra. Däremot är det fortfarande lite knepigt att köra GUI-applikationer genom WSL2/XMing.

För att klistra in i Windows Terminal används antingen högerklick eller Shift+Ctrl+V. Tab completion fungerar utmärkt.

Jag har också försökt mig på att installera detta skript genom WSL, men stött på patrull.
Får prova igen på en virtuell Linux-maskin eller på Mac.


Jag antar att man behöver Chrome installerat i WSL också, om det nu är möjligt. Jag är inte det minsta förvånad om den inte kan kommunicera med en Windows-installation av Chrome.
Citera
2022-03-27, 19:18
  #11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag antar att man behöver Chrome installerat i WSL också, om det nu är möjligt. Jag är inte det minsta förvånad om den inte kan kommunicera med en Windows-installation av Chrome.
Säkert och det har jag ingen aning om hur man gör.

Provade i MacOs istället och det fungerade perfekt.

For the record hittade jag instruktion om hur man installerar Chrome i WSL2 (har dock ej prövat)
https://www.gregbrisebois.com/posts/...river-in-wsl2/
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2022-03-27 kl. 19:24.
Citera
2022-03-27, 20:00
  #12
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Säkert och det har jag ingen aning om hur man gör.

Provade i MacOs istället och det fungerade perfekt.

For the record hittade jag instruktion om hur man installerar Chrome i WSL2 (har dock ej prövat)
https://www.gregbrisebois.com/posts/...river-in-wsl2/
Misstänker att det inte fungerar då den laddar ner nyaste chrome, och chromedriver fungerar i skrivande stund inte med den versionen.

Skaparen av scriptet var iallafall väldigt vänlig och svarade på lite frågor på facebook, men jag insåg att det ändå skulle dyka upp sådana problem på vägen att jag inte ville bemöda honom mer.
Stort tack till Johan Stenström (vars namn finns i artikeln) för att vara en hyvens kille iallafall.

Ska göra ett försök på vmware när jag fått varva ner lite för dagen och kollat på film med frun en stund, lyckligtvis jobbar jag inte förrän om 4 dagar om det här blir ett långt projekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback