Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-31, 14:02
Medlem
Ni som också har en M1, vad använder ni för möss som inte är en Magic Mouse?

Köpte redan i början en dongle med USB 3.1 och HDMI så jag kunde använda en trådad äldre mus men det var inte smärtfritt alls. Musen flöt omkring på skärmen ibland, jittrade/vibrerade och jag fick lägga ner att spela enklare FPS-spel med sonen pga. detta. Testat flera olika 3.1 möss och det är samma problem med alla på M1:an och när man googlar så verkar det vara många med samma problem men utan någon riktigt bra lösning.

Finns det idag pålitliga bluetooth möss som inte strular med latency i FPS-spel eller begär jag för mycket? Trådade USB-C möss? Har letat som en galning men USB-C utvecklingen/utbudet har varit tämligen långsam i mitt tycke.

Så berätta, vad sitter ni på för grejer?
Citera
2022-03-31, 14:23
Medlem
Bluebeast72s avatar
Razer Ballistic trådlös, så jävla uberbra. Jag är verkligen nöjd.
Citera
2022-03-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Är det Razer Basilisk du menar? Vilken version har du? Verkar finnas flera stycken
Citera
2022-03-31, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Ni som också har en M1, vad använder ni för möss som inte är en Magic Mouse?

Köpte redan i början en dongle med USB 3.1 och HDMI så jag kunde använda en trådad äldre mus men det var inte smärtfritt alls. Musen flöt omkring på skärmen ibland, jittrade/vibrerade och jag fick lägga ner att spela enklare FPS-spel med sonen pga. detta. Testat flera olika 3.1 möss och det är samma problem med alla på M1:an och när man googlar så verkar det vara många med samma problem men utan någon riktigt bra lösning.

Finns det idag pålitliga bluetooth möss som inte strular med latency i FPS-spel eller begär jag för mycket? Trådade USB-C möss? Har letat som en galning men USB-C utvecklingen/utbudet har varit tämligen långsam i mitt tycke.

Så berätta, vad sitter ni på för grejer?

Jag har inte märkt av något bekymmer alls med trådade möss, men jag har iofs mest använt ROG Gladius II (däremot jittrar denna lite innan man trycker på upplösningsknappen vid inkoppling, den verkar starta på väldigt hög känslighet i vilket fall och det andra den gör lite märkligt är att den registerar vänster musknapp som nedtryckt vid anslutning så det är proceduren för just denna mus... trycka en gång på vänster musknapp och en gång på växla-upplösningsknappen efter det felfritt tills man kopplar ur den)

Däremot så tycker jag det är störigt att dra med en dongle så jag köpte en billig bluetooth mus från aliexpress (notera att det finns olika varianter och alla är inte bluetooth)https://www.aliexpress.com/item/1005001858718541.html som fungerat perfekt med min air i alla fall, nu ska väl tilläggas att jag inte spelar speciellt mycket FPS och speciellt inte på mac. Däremot har jag använt båda rätt mycket till både RTS och RPG och tycker jag borde märkt om musen flyter iväg eller beter sig konstigt.

Rent spontant funderar jag på om det inte kan vara mer ett problem med dongle än musarna i fråga.
Citera
2022-03-31, 15:32
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Mac: köpråd /Moderator
Citera
2022-03-31, 15:48
Medlem
cerns avatar
Citat:
Tar inte blåtanden en jävla massa batteri då?

Om man kör externt ljudkort, mus och tangentbord så borde det väl sluka batteri?
Citera
2022-03-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag har inte märkt av något bekymmer alls med trådade möss, men jag har iofs mest använt ROG Gladius II (däremot jittrar denna lite innan man trycker på upplösningsknappen vid inkoppling, den verkar starta på väldigt hög känslighet i vilket fall och det andra den gör lite märkligt är att den registerar vänster musknapp som nedtryckt vid anslutning så det är proceduren för just denna mus... trycka en gång på vänster musknapp och en gång på växla-upplösningsknappen efter det felfritt tills man kopplar ur den)

Däremot så tycker jag det är störigt att dra med en dongle så jag köpte en billig bluetooth mus från aliexpress (notera att det finns olika varianter och alla är inte bluetooth)https://www.aliexpress.com/item/1005001858718541.html som fungerat perfekt med min air i alla fall, nu ska väl tilläggas att jag inte spelar speciellt mycket FPS och speciellt inte på mac. Däremot har jag använt båda rätt mycket till både RTS och RPG och tycker jag borde märkt om musen flyter iväg eller beter sig konstigt.

Rent spontant funderar jag på om det inte kan vara mer ett problem med dongle än musarna i fråga.

Ja du har en bra poäng. Finns ju donglar och donglar, som för övrigt i början kunde skapa stora problem för M1-användare tills Apple började patcha problemet men jag märkte aldrig av en förbättring på min ände.

Men det verkar finnas temperament där också även om man har samma dongle och identiska inställningar så kan det skilja i beteende ändå så det är lite lotto känns det som med donglarna.

Jag vill helt bort från dongles om möjligt men har noll insyn i bluetooth möss och dess utveckling. Vet bara att om man var "seriös" men sitt spelande så satt man inte över bluetooth för några/något år sedan just pga. latency som då påverkar din accuracy, som är A och O i FPS.

Att sitta på en Mac och spela är ju inte seriöst det heller men jag vill ju inte heller byta från ett problem (jitter) till ett annat heller (latency) men om det är smärtfritt idag så är jag garanterat ombord på bluetooth-tåget utan att blinka.

M1:an är 100% min arbetsdator men jag sätter gärna min son på plats med några headshots när tillfälle finns också. Har en stationär rigg hemma för mer avancerade grejer och titlar men M1:an är alltid med mig vart jag än befinner mig, liksom min sons bärbara gamingdator.

Ska kolla in din länk på Aliexpress, tack & bock!
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-03-31 kl. 15:53.
Citera
2022-03-31, 19:59
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tar inte blåtanden en jävla massa batteri då?

Om man kör externt ljudkort, mus och tangentbord så borde det väl sluka batteri?
Laddstation, inga batterier, kostar 1890 kr
Citera
2022-03-31, 19:59
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Är det Razer Basilisk du menar? Vilken version har du? Verkar finnas flera stycken
Dyraste med laddstation
Citera
2022-03-31, 20:04
Medlem
cerns avatar
Citat:
Laddstation, inga batterier, kostar 1890 kr
Ah men sorry jag tänkte på själva batteriet till datorn.

När jag kopplar bluetooth till högtalaren i bilen så tycker jag att batteriet på datorn tar slut mycket fortare.
Citera
2022-03-31, 21:49
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ah men sorry jag tänkte på själva batteriet till datorn.

När jag kopplar bluetooth till högtalaren i bilen så tycker jag att batteriet på datorn tar slut mycket fortare.
Ahh, well har en fet Msi Katana så märker inte sånt på batteri.
Citera
2022-05-09, 10:52
Medlem
Vad du än gör köp inte Magic mouse. Får ont i handen efter att ha använt den. Helt värdelöst utformad! Jag ångrar att jag köpte den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in