Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-04, 14:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Otroligt farligt för demokratin och för yttrandefriheten att en kapitalist kan få ha så mycket makt över våra offentliga rum. Nu får vi inte hoppas att fascister som Trump bjuds in i värmen åter, för då kan demokratin försvinna.
Folk kanske lämnar twitter. Men inget alternativ ser givet ut?

https://www.theverge.com/23429095/tw...-tumblr-cohost
Citera
2022-11-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
De var åtminstone intresserade av att lyssna på samhället och försöka motverka hot och hat på Internet.

När Elon Musk tog över Twitter twittrades N-ordet 50 000 gånger. Den vuxne mannen borde skämmas!

Det var de inte. De var intresserade av att styra det offentliga samtalet i vänster-liberal riktning och censurera allt som kunde få folk att ifrågasätta det...
Citera
2022-11-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ingen vuxen människa bryr sig om någon säger eller skriver neger.

På Twitter verkar det ju finnas, eller med lite tur har det funnits, vuxna människor som haft månadslön för att bry sig om folk skriver "neger" eller inte. Har aldrig förstått varför "neger" nu anses kränkande heller? Det användes aldrig kränkande om någon när jag växte upp?

Hur ändrades det? Alltså ändrades från att vara en rent faktiskt beskrivning av en person, ungefär som om man beskriver en kiner som "asiatisk", till att vara kränkande och olämpligt?
Citera
2022-11-04, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
På Twitter verkar det ju finnas, eller med lite tur har det funnits, vuxna människor som haft månadslön för att bry sig om folk skriver "neger" eller inte. Har aldrig förstått varför "neger" nu anses kränkande heller? Det användes aldrig kränkande om någon när jag växte upp?

Hur ändrades det? Alltså ändrades från att vara en rent faktiskt beskrivning av en person, ungefär som om man beskriver en kiner som "asiatisk", till att vara kränkande och olämpligt?
Ordet började ses som kränkande och skamligt när den sociala normen blev att man måste kunna umgås med n*grer som sina jämlikar. Det skedde naturligtvis inte i ett slag, men det är ganska tydligt att de två processerna hänger samman.

Och ja, USA har varit pådrivande här - men som ung i 60-70-talens Sverige var det ju sällan man över huvud taget träffade några svarta människor i sin vardag, utom möjligen någon adopterad afrikan här och där. Samma sak med personer födda i Östasien.
Citera
2022-11-04, 15:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nu verkar detta ha spårat ut till en negertråd. Vad jag har fattat så blev dom som skrev "Nigger" avstängda.
Citera
2022-11-04, 15:33
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Det ändrades när kulturmarxisterna inom det mediala och politiska etablissemanget bestämde sig för att ta kontroll över språket i syfte att styra folket. Men det är bara till det yttre och ett sätt att markera politisk tillhörighet. Innerst inne finns det ingen vuxen och frisk människa som faktisk bryr sig om ordet neger, men driften att härska och kontrollera andra är och har alltid varit viktigt för frihetshatande tyranner.
Citera
2022-11-04, 15:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu verkar detta ha spårat ut till en negertråd. Vad jag har fattat så blev dom som skrev "Nigger" avstängda.
Även de som skrev det för några dagar sedan?

Håller med om att N-ordet är något av ett sidospår här, men det är nu en gång ett "type case" för sådana här frågor (vem får lov att säga "han är bög"? osv)
Citera
2022-11-04, 16:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror inte att han vill gå med förlust.

Hans vision har länge varit att göra en engelskspråkig variant på kinesiska WeChat , under sin domän x.com
Hur det går med det får vi se.
Som han twittrar Idag verkar microbetalningar till t ex nyhetssajter vara på gång.

----

Om en halvtimme får hälften av Twitters anställda sparken.
Citera
2022-11-04, 20:57
Medlem
stone_sleepers avatar
Vänstern slår tillbaka. Nu meddelar bl a Pfizer, General Motors och en rad andra storföretag att de kommer pausa annonsering på Twitter.
Citera
2022-11-04, 21:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Vänstern slår tillbaka. Nu meddelar bl a Pfizer, General Motors och en rad andra storföretag att de kommer pausa annonsering på Twitter.
Intressant.

Och det ska bli intressant att se om Ekon reagerar på att annonsörer lämnar. Jag är inte säker på det... Jag tror det viktigaste för honom är uppmärksamhet. Jag tror han går igång på att agera okonventionellt och att han får uppmärksamhet för det.

-----

De här sidorna har inte Elon skrivit om än:

https://about.twitter.com/en

Där kan man läsa om Twitters fina principer, söka gamla jobb...
Citera
2022-11-04, 23:06
Medlem
Madagascars avatar
Mer om företag som stoppar/pausar sin marknadsföring på Twitter:

https://www.yahoo.com/now/twitter-lo...193748977.html, idag
Citera
2022-11-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper

Vad är vänstern? Men ja fascist/feminist eliten kommer försöka mobba ut den som går emot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in