Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-16, 20:25
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Vilken torr tråd...men torkad ananas och banan är ju gott!

Torkad banan är jättegott, men blev överraskad att den både är sockrad och friterad (förlåt om jag förstör nu).
Citera
2024-06-16, 20:36
Medlem
Belters avatar
Är det inte extremt mycket kalorier i torkad frukt?
Citera
2024-06-16, 20:38
Medlem
Kokosnöt är bra krisp med smak, banan som nämndes tidigare o inte minst jordgubbar förstås
Citera
2024-06-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Är det inte extremt mycket kalorier i torkad frukt?

Det är samma mängd kalorier men med avsaknaden av vatten. Skillnaden är att folk äter fler torkade X än färska X och därmed får i sig fler kalorier men bit för bit är det samma. Sen kan vissa saker som till exemepl stärkelse omvandlas till socker (det som händer är skillnade på en omogen, grön banan och en övermogen, pricking banan för att nämna ett enkelt exempel) beroende på när torkningen sker antar jag så det kan såklart skilja lite där också.

Tydligen går även Vit C innehållet ner vid torkning men inget jag kollat noga på.
Citera
2024-06-18, 15:05
Moderator
Jultrollets avatar
Trådar sammanfogade. /Moderator
Citera
2024-10-01, 20:54
Ville prova torkad mango, men avstod faktiskt pga priset. Horribelt dyrt.....
Citera
2024-10-01, 22:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Ville prova torkad mango, men avstod faktiskt pga priset. Horribelt dyrt.....
Vad kostade det?
Citera
2024-10-02, 02:46
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag brukar äta torkade dadlar, fikon, ananas och mango varav dadlar och fikon går att hitta billigt men ananas och mango ofta kostar skjortan så vad ska man ta sig till?

Är det någon som provat att göra egen torkad frukt? Har du någon favorit eller vad är dina tankar om torkad frukt i övrigt?
Jag brukar torka egen frukt. Främst äpplen. Brukar bli bra.
Citera
2024-10-02, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad kostade det?
typ 45-50 kr för en pytteliten påse
Citera
2024-10-02, 12:33
Medlem
En hel del av den torkade frukten verkar vara sockrade -
Citera
2024-10-18, 09:25
Medlem
Kanastras avatar
Jag minns barndomen, då familjer som bodde lite lantligt till hade såna träskaft i taket, nära vedspisen, med torkande äppelringar på. Lär väl blivit damm och skit på dom där, men goda var dom.

Vad finns det för torkad frukt som har lågt sockerinnehåll? Förstår att sockerhalten blir mer koncentrerad när man torkar ur vätskan och det är bättre med socker från frukt en att moffa i sig smågodis, men.
Citera
2024-10-18, 18:38
Medlem
snillet_1s avatar
Brukar ha torkad aprikos eller plommon som jag skär upp i mindre bitar för att lägga i morgonfilen, sen på med nån matsked vettig müsli utan tillsatt socker eller liknande. Gott och håller igång magen bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in