Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-04-07, 07:29
Medlem
Denoms avatar
Jag brukar äta torkade dadlar, fikon, ananas och mango varav dadlar och fikon går att hitta billigt men ananas och mango ofta kostar skjortan så vad ska man ta sig till?

Är det någon som provat att göra egen torkad frukt? Har du någon favorit eller vad är dina tankar om torkad frukt i övrigt?
Citera
2022-04-07, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag brukar äta torkade dadlar, fikon, ananas och mango varav dadlar och fikon går att hitta billigt men ananas och mango ofta kostar skjortan så vad ska man ta sig till?

Är det någon som provat att göra egen torkad frukt? Har du någon favorit eller vad är dina tankar om torkad frukt i övrigt?

Vi som äter torkad frukt. Och jag är en av dem.
Det finns billigare alternativ. Russin - goda russin. Häromdagen hittade jag ett halvt kilo på Willys - ekologiska osvavlade.
Annars köper jag russin i invandrarbutiker - ofta finns lösvikt så man kan ta ett russin och provsmaka.
Plommon - finns i varje butik.
Ica har en påse som heter Torkad frukt Basic. Den är värd ett köp.
Efter Jul kan man köpa på sig ett lager Fikon.
Torkade bananchips är så hårda men de finns också överallt.
En gång hittade jag billiga torkade blåbär i naturgodis självplock. Men det var bara en gång.
Torkade jordgubbar finns det ibland.
Och riktigt gott är det - när man hittar torkade äpplen.
Citera
2022-04-07, 07:56
Medlem
Steinbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det finns billigare alternativ. Russin - goda russin. Häromdagen hittade jag ett halvt kilo på Willys - ekologiska osvavlade.
Annars köper jag russin i invandrarbutiker - ofta finns lösvikt så man kan ta ett russin och provsmaka.
En gång hittade jag billiga torkade blåbär i naturgodis självplock. Men det var bara en gång.
Markattans torkade aprikoser slår det mesta.
Citera
2022-04-07, 08:23
Medlem
cacas avatar
Citat:

All frukt och bär går att torka i princip och är ett utmärkt sätt för bevara dem. Rekommenderar att du köper en bok i ämnet eller googlar runt lite.

Det vanligaste förfarandet och enklaste är använda sin vanliga ugn och köra på 50 grader med öppen lucka tills det torkat. Se till skiva allt i samma storlek, tunt för få det riktigt torkat, tjockare blir segare.
Viss frukt som äpple kan man doppa i citronvatten så blir de inte bruna.

Samma med bär, blåbär fungerar torka som de är, hallon delar man på så går de fortare, jordgubbar skivar du osv.

Sen finns det ju givetvis speciella torkar köpa för ändamålet eller varför inte bygga en egen om det intresset finns.
Du kan även frystorka bär, men detta harang inte provat själv så den lämnar jag.

Torkar själv svamp, kryddor, chili tomat mm men har testat bär och frukt också. Kör i eget byggt typ låda med ramar med fint nät och en kupé värmare i botten. Blir alltid bra!
Är det soligt och varmt låter jag solen torka, här finns en fördel med främst svamp, den drar åt sig d-vitamin från solen när den torkar och blir bra komplement under vintermånaderna.
Citera
2022-04-07, 08:25
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Det är meningen att vi ska kunna ha en diskussion om torkad frukt i allmänhet i denna tråd, frågorna är bara exempel på vad som ska diskuteras men det är kul att du väljer att delta.

Ahh .. Får skylla på att jag nyss vaknat och är lite sömndrucken.

Själv inte allt för förtjust i torkad frukt men har provat bananchips som är vidrigt men
torkade jordgubbar var fan riktigt fint och smakade nästan som färska gubbar.

Russin har väl alla ätit och är riktigt fint, brukar ibland ha en skål och tugga på som snacks.
Citera
2022-04-07, 10:34
Avstängd
Ördögs avatar
Citat:

Jag har torkat äpplen - kärnat ur dem, skurit dem i skivor och trätt upp dem på tråd. Det smakade riktigt gott, så vitt jag minns.
Citera
2022-04-07, 15:04
Medlem
Knastratts avatar
Svamptork! https://www.pricerunner.se/results?q=torkmaskin+frukt
Citera
2022-04-27, 11:58
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbock
Markattans torkade aprikoser slår det mesta.
De är väl ganska dyra?
Citera
2022-04-27, 12:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja torkade jordgubbar är riktigt gott.
De påminner om godis i konsistensen också, så man slipper skämmas.
Citera
2024-06-16, 20:03
Medlem
NeonCrosss avatar
Tråden om torkad frukt

Någon mer som älskar torkad frukt?

Torkad frukt ersätter godis för mig! Är ju så jävla gott.

Favoriten är torkad mango. Vilken torkad frukt är eran favorit?
Citera
2024-06-16, 20:05
Medlem
ApolloSthlms avatar
Vilken torr tråd...men torkad ananas och banan är ju gott!
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
Någon mer som älskar torkad frukt?

Torkad frukt ersätter godis för mig! Är ju så jävla gott.

Favoriten är torkad mango. Vilken torkad frukt är eran favorit?
Citera
2024-06-16, 20:23
Medlem
Dishys avatar
Torkade mullbär (bland torkad frukt i mataffären) smakar verkligen kola. Torkad papaya (naturgodis lösvikt) är också sjukt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in