Citat:
Ursprungligen postat av
Denom
Jag brukar äta torkade dadlar, fikon, ananas och mango varav dadlar och fikon går att hitta billigt men ananas och mango ofta kostar skjortan så vad ska man ta sig till?
Är det någon som provat att göra egen torkad frukt? Har du någon favorit eller vad är dina tankar om torkad frukt i övrigt?
All frukt och bär går att torka i princip och är ett utmärkt sätt för bevara dem. Rekommenderar att du köper en bok i ämnet eller googlar runt lite.
Det vanligaste förfarandet och enklaste är använda sin vanliga ugn och köra på 50 grader med öppen lucka tills det torkat. Se till skiva allt i samma storlek, tunt för få det riktigt torkat, tjockare blir segare.
Viss frukt som äpple kan man doppa i citronvatten så blir de inte bruna.
Samma med bär, blåbär fungerar torka som de är, hallon delar man på så går de fortare, jordgubbar skivar du osv.
Sen finns det ju givetvis speciella torkar köpa för ändamålet eller varför inte bygga en egen om det intresset finns.
Du kan även frystorka bär, men detta harang inte provat själv så den lämnar jag.
Torkar själv svamp, kryddor, chili tomat mm men har testat bär och frukt också. Kör i eget byggt typ låda med ramar med fint nät och en kupé värmare i botten. Blir alltid bra!
Är det soligt och varmt låter jag solen torka, här finns en fördel med främst svamp, den drar åt sig d-vitamin från solen när den torkar och blir bra komplement under vintermånaderna.