• 1
  • 2
2022-04-07, 23:43
Medlem
MasterBobs avatar
Så gott som varje gång jag dricker så lagar jag mat. Det är något visst som gör mig kreativ och får mig att bli harmonisk och lugn när jag rör ihop något i köket efter 4 glas vin.

Jag tror att många känner som jag, jag kan inte tala för andra - men för mig personligen så är det som en tryckventil. Det är nästan ett behov jag har att när jag börjar bli lagom rund under fötterna så måste jag ut i köket och svänga ihop nån gryta eller köttfärssås eller något annat. Det är som ett underliggande behov som pockar på just när jag dricker alkohol och har fått i mig en del, då ska det lagas mat!

Det har gått så långt att när jag vet att jag ska dricka så ser jag till att jag har ingredienser hemma för kulinarisk excess. Standard är nötfärs vilket går att variera nästintill i oändlighet. Vill jag göra köttfärssås eller hamburgare eller pannbiff eller cevapcici eller whatever, - så fungerar det. Jag ser till så att det finns olika lökar jag kan hacka, och olika kryddor och såser jag kan spetsa med. Känner jag mig vågad så köper jag hem något exotiskt kött eller kycklingfilé som jag kan hacka och göra gryta på. Men själva grejen är att när jag dricker har jag en fabless för att laga mat - det gör mig rofylld på något sätt.

Det måste finnas fler som jag som får inspiration på fyllan - dela med er av era erfarenheter och bästa recept, erfrenheter och tips.
Citera
2022-04-07, 23:46
Medlem
Swe1227s avatar
Om jag inte får en kebabrulle innan jag kommer hem från krogen så drar jag på med pommes frites i ugnen och går och lägger mig.
Citera
2022-04-07, 23:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Så gott som varje gång jag dricker så lagar jag mat. Det är något visst som gör mig kreativ och får mig att bli harmonisk och lugn när jag rör ihop något i köket efter 4 glas vin.

Jag tror att många känner som jag, jag kan inte tala för andra - men för mig personligen så är det som en tryckventil. Det är nästan ett behov jag har att när jag börjar bli lagom rund under fötterna så måste jag ut i köket och svänga ihop nån gryta eller köttfärssås eller något annat. Det är som ett underliggande behov som pockar på just när jag dricker alkohol och har fått i mig en del, då ska det lagas mat!

Det har gått så långt att när jag vet att jag ska dricka så ser jag till att jag har ingredienser hemma för kulinarisk excess. Standard är nötfärs vilket går att variera nästintill i oändlighet. Vill jag göra köttfärssås eller hamburgare eller pannbiff eller cevapcici eller whatever, - så fungerar det. Jag ser till så att det finns olika lökar jag kan hacka, och olika kryddor och såser jag kan spetsa med. Känner jag mig vågad så köper jag hem något exotiskt kött eller kycklingfilé som jag kan hacka och göra gryta på. Men själva grejen är att när jag dricker har jag en fabless för att laga mat - det gör mig rofylld på något sätt.

Det måste finnas fler som jag som får inspiration på fyllan - dela med er av era erfarenheter och bästa recept, erfrenheter och tips.
Kul att se att du har entusiasm.
Men fyra glas vin (en flaska), det är lite väl mycket för mig för att laga mat på.
Snarare ett glas vin i så fall, eller 1-2 finöl.
Däremot sympatiserar jag med att fyllan ger matrelaterade känslor. Fyllekäkat har jag gjort genom åren.
Men då mest köpt skräpmat. Kebab och hamburgare, pizza etc.
Senast redigerad av Enterprise 2022-04-07 kl. 23:50.
Citera
2022-04-07, 23:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaHorOlle
Man ska INTE lagga mat när man är full, det fick man lära sig när man vaknade upp i en rökfylld lägenhet i nittonårsåldern.
Nånting säger mig att din mat"laggnings"kunskap (i nittonårsåldern åtminstone) var ganska begränsad.
Citera
2022-04-07, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Om jag inte får en kebabrulle innan jag kommer hem från krogen så drar jag på med pommes frites i ugnen och går och lägger mig.

brukar du vakna till brandvarnaren när det ligger en svart kolhög i ugnen
Citera
2022-04-07, 23:51
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:

När du blir könsmogen är det ingen konstighet att laga mat på fyllan.
Citera
2022-04-07, 23:52
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kul att se att du har entusiasm.
Men fyra glas vin (en flaska), det är lite väl mycket för mig för att laga mat på.
Snarare ett glas vin i så fall, eller 1-2 finöl.
Däremot sympatiserar jag med att fyllan ger matrelaterade känslor. Fyllekäkat har jag gjort genom åren.
Men då mest köpt skräpmat. Kebab och hamburgare, pizza etc.
Det får stå för dig, själv får jag som mest inspiration när jag är lite slirig. Gå inte offtopic, mod är redan sur för att jag la tråden i fel forum.
Citera
2022-04-07, 23:53
Medlem
moshans avatar
Vin/öl är ett livsmedel och klassas som "mat". Så det går hand i hand.
Citera
2022-04-07, 23:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det får stå för dig, själv får jag som mest inspiration när jag är lite slirig. Gå inte offtopic, mod är redan sur för att jag la tråden i fel forum.
Mjaha, visst har jag lagat mat på riktig fylla också, men då är det mindre sofistikerade grejer och främst när jag var ung och fattig. Typ koka ris med smält ost och svartpeppar eller spaghetti med ketchup och smör och svartpeppar. Varma mackor. Pommes Frites i ugn. Fryspizza. You know the drill.

Att stå plakat och laga finmat förstår jag inte hur man orkar.
Citera
2022-04-08, 00:00
Medlem
Onanikrems avatar
Gott att ta en eller ett par matlagnings-öl på helgen när man lagar god mat, ibland ett glas rött.
Undviker dock laga mat kl. 03 på natten efter en karatefylla. Som nänts har jag också vaknat till av rökfylld lägenhet, brandvarnare som tjuter när jag var i 20årsåldern. Konstigast av allt när jag hittade sex prydligt knäckta ägg med intakt gula och allt i slasken en söndagsmorgon.
Citera
2022-04-08, 00:00
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Mjaha, visst har jag lagat mat på riktig fylla också, men då är det mindre sofistikerade grejer och främst när jag var ung och fattig. Typ koka ris med smält ost och svartpeppar eller spaghetti med ketchup och smör och svartpeppar. Varma mackor. Pommes Frites i ugn. Fryspizza. You know the drill.

Att stå plakat och laga finmat förstår jag inte hur man orkar.
Sluta va så jävla stroppig och erkänn - det är rätt najs att svaja in i köket och tända upp lågorna och plocka fram järnen.

Matlagning och alkoholkonsumption går hand i hand.
Citera
2022-04-08, 00:04
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorsLillaHorOlle
Man ska INTE lagga mat när man är full, det fick man lära sig när man vaknade upp i en rökfylld lägenhet i nittonårsåldern.

Ungefär vad jag tänkte när jag läste trådstarten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in