Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-12, 14:44
  #1
Medlem
Wheeler88s avatar
En fråga bara har inte installerat denna reverse engineerade api. Men är den legit? fungerar det? blir avanza sura om man trejdar genom en egen bot? tar det för mycket av deras resurser? Vad är era erfarenheter?

ska tilläggas att det är detta projekt jag kollar på https://pypi.org/project/avanza-api/

Finns säkert fler api som ni rekommenderar?

mvh
__________________
Senast redigerad av Wheeler88 2022-04-12 kl. 14:48.
Citera
2022-04-12, 21:19
  #2
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
En fråga bara har inte installerat denna reverse engineerade api. Men är den legit? fungerar det? blir avanza sura om man trejdar genom en egen bot? tar det för mycket av deras resurser? Vad är era erfarenheter?

ska tilläggas att det är detta projekt jag kollar på https://pypi.org/project/avanza-api/

Finns säkert fler api som ni rekommenderar?

mvh
Avanza tjänar pengar på handeln, alltså så länge handeln går genom deras plattform så bör de inte ha något emot att man använder API.
Citera
2022-04-13, 18:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
En fråga bara har inte installerat denna reverse engineerade api. Men är den legit? fungerar det? blir avanza sura om man trejdar genom en egen bot? tar det för mycket av deras resurser? Vad är era erfarenheter?

ska tilläggas att det är detta projekt jag kollar på https://pypi.org/project/avanza-api/

Finns säkert fler api som ni rekommenderar?

mvh


APIn du länkade till en en port från Java till Python och är tänkt som "Proof of concept". Givetvis kan du gå igenom den själv och kontrollera om den fungerar.

Jag skulle nog inte rekommendera att du tradar live med en bot du inte har någon kännedom alls om. Då skall man hellre bygga en egen.
__________________
Senast redigerad av Methos 2022-04-13 kl. 18:58.
Citera
2022-04-14, 15:01
  #4
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
APIn du länkade till en en port från Java till Python och är tänkt som "Proof of concept". Givetvis kan du gå igenom den själv och kontrollera om den fungerar.

Jag skulle nog inte rekommendera att du tradar live med en bot du inte har någon kännedom alls om. Då skall man hellre bygga en egen.

Väldigt intressant synvinkel. Hade tänkt använda delar av koden och göra om vissa bitar för att få den funktionalitet jag vill ha. Man måste ju komma åt hemsidan på något sätt och skanna/läsa av element i koden. Om man ska göra en egen, får jag isåfall bredda min kunskap utöver python?
Citera
2022-04-14, 18:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
En fråga bara har inte installerat denna reverse engineerade api. Men är den legit? fungerar det? blir avanza sura om man trejdar genom en egen bot? tar det för mycket av deras resurser? Vad är era erfarenheter?

ska tilläggas att det är detta projekt jag kollar på https://pypi.org/project/avanza-api/

Finns säkert fler api som ni rekommenderar?

mvh

Det står i deras avtal att man inte får anvädna sig av spindlar eller scrapers eller andra typer av script så du kan kallt räkna med att bli avstängd. :S
Citera
2022-04-14, 18:36
  #6
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Det står i deras avtal att man inte får anvädna sig av spindlar eller scrapers eller andra typer av script så du kan kallt räkna med att bli avstängd. :S
Det beror väl ändå helt hur man använder dem?
Om du har ett skript enbart för egen privat handel så tjänar Avanza på detta.
Om du däremot hämtar information från Avanza som du delar med dig till andra personer så förlorar Avanza på detta och kommer sannolikt reagera.
Citera
2022-04-14, 20:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det beror väl ändå helt hur man använder dem?
Om du har ett skript enbart för egen privat handel så tjänar Avanza på detta.
Om du däremot hämtar information från Avanza som du delar med dig till andra personer så förlorar Avanza på detta och kommer sannolikt reagera.


Användande av sajten och olovligt förfogande
Som besökare och användare av sajten accepterar du det faktum att det är otillåtet att använda alla former av robotar, spindlar, scrapers och andra automatiska verktyg (med undantag för större sökmotorer såsom Google, Yahoo! och motsvarande) utan ett skriftligt medgivande från vår sida. Du accepterar samtidigt att ej 1) vidta någon åtgärd som enligt vår bedömning åsamkar en orimligt eller oproportionelig stor börda på vår sajt; 2) ändra, återpublicera, kopiera, distribuera, mångfaldiga eller härleda arbeten från vår sajt till allmänheten; 3) aktivt eller maskinellt påverka eller störa åtkomst till eller funktionalitet på vår sajt. För kunder gäller särskilda avtal.

https://www.avanza.se/sakerhet-villk...arvillkor.html
Citera
2022-04-14, 21:06
  #8
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Användande av sajten och olovligt förfogande
Som besökare och användare av sajten accepterar du det faktum att det är otillåtet att använda alla former av robotar, spindlar, scrapers och andra automatiska verktyg (med undantag för större sökmotorer såsom Google, Yahoo! och motsvarande) utan ett skriftligt medgivande från vår sida. Du accepterar samtidigt att ej 1) vidta någon åtgärd som enligt vår bedömning åsamkar en orimligt eller oproportionelig stor börda på vår sajt; 2) ändra, återpublicera, kopiera, distribuera, mångfaldiga eller härleda arbeten från vår sajt till allmänheten; 3) aktivt eller maskinellt påverka eller störa åtkomst till eller funktionalitet på vår sajt. För kunder gäller särskilda avtal.

https://www.avanza.se/sakerhet-villk...arvillkor.html
Jo, jag vet att villkoren ser ut så. Jag försökte bara förklara för dig att Avanza (trots villkoren) inte bryr sig ifall du använder skript för att handla hos dem, eftersom de enbart tjänar pengar på detta.
Citera
2022-04-14, 21:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, jag vet att villkoren ser ut så. Jag försökte bara förklara för dig att Avanza (trots villkoren) inte bryr sig ifall du använder skript för att handla hos dem, eftersom de enbart tjänar pengar på detta.

Hur vet du det?
Citera
2022-04-15, 00:03
  #10
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Hur vet du det?
Vet och vet. Kalla det en kvalificerad gissning.

1. Simpel matematik. Avanza tjänar pengar på handel, men förlorar pengar på att det sprids information som används till handel på andra plattformar. De har villkor som fångar upp båda men orkar inte beivra det förstnämnda.

2. Det finns 2-3 inofficiella och avtalsstridiga open source-repos som kan köras emot Avanzas inofficiella API. Om Avanza hade haft ett problem med deras kunders egna trading genom dessa, hade de kunnat täppa till detta pronto. Vilket inte har skett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback