2022-04-19, 23:02
Medlem
slemhogs avatar
Hela 7 räntehöjningar bara närmaste året från Riksbanken, spår nu marknaden.
https://www.di.se/nyheter/strategen-...jGXQbMBygJGE88

Kommer detta scenario inträffa? Med detta uttalande från Stefan Ingves är inflationsmålet på 2% allt och 10 räntehöjningar är inga problem enligt honom.
https://www.di.se/analys/ingves-tio-...a-nog-fungera/

Hur kommer det isf gå för alla överbelånade bolånetorskar?
Vad händer med bopriserna i Stockholm, med tanke på en 1a i vasastan kommer få en räntekostnad efter ränteavdrag på 15000 kr/mån+månadsavgift ca 2000-3000+ amortering vid 5% ränta? Bopriserna kommer falla kraftigt då iaf i Vasastan.
Är de ni känner i medelklassen oroliga ?
Senast redigerad av slemhog 2022-04-19 kl. 23:18.
Citera
2022-04-19, 23:04
Medlem
Queenofqueenss avatar
Tror inte att folk bryr sig så mycket. Ledarna är upptagna med att förstöra våra liv men bara man får Mellon och helgmys så går allt.
Citera
2022-04-20, 00:14
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Intressant, det är verkligen nytt ljud i skällan från Ingves nu.

För att svara på frågan så hyr jag. Vilket känns bra, även om BLTs på forumet försöker anföra att enorma hyreshöjningar är att vänta.
Citera
2022-04-20, 00:18
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nä.
De har små lån och gott om pengar.
--------------------------------------------------------------------------------
Det påverkar priserna rejält.
I hur hög grad det tvingar människor att sälja är väl svårt att sia om.
Många kan nog dra åt livremmen ordentligt eller hyra ut ett rum t ex.
Citera
2022-04-20, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.di.se/nyheter/strategen-...jGXQbMBygJGE88

Kommer detta scenario inträffa? Med detta uttalande från Stefan Ingves är inflationsmålet på 2% allt och 10 räntehöjningar är inga problem enligt honom.
https://www.di.se/analys/ingves-tio-...a-nog-fungera/

Hur kommer det isf gå för alla överbelånade bolånetorskar?
Vad händer med bopriserna i Stockholm, med tanke på en 1a i vasastan kommer få en räntekostnad efter ränteavdrag på 15000 kr/mån+månadsavgift ca 2000-3000+ amortering vid 5% ränta? Bopriserna kommer falla kraftigt då iaf i Vasastan.
Läser man artikeln så inser man att inga räntehöjningar kommer.

Ingves säger att det inte är några problem med 10 räntehöjningar. Inget mer om det, nästan som om han själv trodde att någon annan har hand om sånt.

Vidare säger han att inflationen inte beror på penningpolitiken, att Ukraina grusat deras senaste prognos (som om den hade varit rätt utan Ukraina haha, de har bokstavligen aldrig träffat rätt i sin prognos) och att de måste ta hänsyn till bolånetorskarna.

Mao. sitter de och funderar på vad de kan göra för att stimulera ekonomin ännu mer.
Citera
2022-04-20, 01:29
Medlem
Härligt. Nu kör vi, bolånetorskar. Jag kan hyra ut ett rum i min stora hyresrätt där ni kan få bo med hela familjen.
Citera
2022-04-20, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Läser man artikeln så inser man att inga räntehöjningar kommer.

Ingves säger att det inte är några problem med 10 räntehöjningar. Inget mer om det, nästan som om han själv trodde att någon annan har hand om sånt.

Vidare säger han att inflationen inte beror på penningpolitiken, att Ukraina grusat deras senaste prognos (som om den hade varit rätt utan Ukraina haha, de har bokstavligen aldrig träffat rätt i sin prognos) och att de måste ta hänsyn till bolånetorskarna.

Mao. sitter de och funderar på vad de kan göra för att stimulera ekonomin ännu mer.

haha, så du tror att din tolkning av en artikel bestämmer den framtida räntan? BLT!
Citera
2022-04-20, 06:17
Medlem
Dom följer väl bara USAs spår. Viktigt att följa dom stora hundarna annars blir svenska valutan lika värdelös som den Turkiska. Finns inte så mycket att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Härligt. Nu kör vi, bolånetorskar. Jag kan hyra ut ett rum i min stora hyresrätt där ni kan få bo med hela familjen.

Kan ställa upp med min bostadsrätt som är bunden många år framöver, har redan gjort miljonvinster dom senaste åren.
Så här är allt grönt.
Citera
2022-04-20, 07:58
Medlem
1.75% höjning kan nog dämpa höjningen av priserna ett tag, men om inflationen fortsätter vara 6-7% så kommer nog priserna fortsätta upp i förlängningen och lånens värde urholkas, under förutsättning att löneutvecklingen hänger med. Men Om räntorna går upp 6-7% jämfört med idag, så kommer vi nog även se en temporär sänkning av huspriserna.

PS. Avser procentenheter inte procentuell höjning av räntan. DS.
Citera
2022-04-20, 08:02
Avstängd
Bostadspriserna kan nog sjunka med 50%, men sen kommer de att stiga igen.
Citera
2022-04-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
1.75% höjning kan nog dämpa höjningen av priserna ett tag, men om inflationen fortsätter vara 6-7% så kommer nog priserna fortsätta upp i förlängningen och lånens värde urholkas, under förutsättning att löneutvecklingen hänger med. Men Om räntorna går upp 6-7% jämfört med idag, så kommer vi nog även se en temporär sänkning av huspriserna.

PS. Avser procentenheter inte procentuell höjning av räntan. DS.
Det enda intelligenta inlägget i tråden än så länge. Har man bunden ränta och löneutvecklingen hänger med inflationen kommer mycket riktigt lånen att urholkas.
Citera
2022-04-20, 08:51
Medlem
När jag inser avundsjukan hos alla hyresrättstorskar så bara myser jag. Har inte tidigare tänkt på hur många som har det sämre än mig, men dom finns därute och arga är dom, verkar det.

Jag bor i en 2a på Kungsholmen med min sambo. Vi betalar under 1000 kr per person i räntekostnad per månad. Om räntan når 10% så behöver vi ändra vårt konsumtionsbeteende, och skulle den nå ännu högre behöver jag sälja aktier för att betala av den.

Vid 20% ränta så håller vi inte ut många månader, då kommer vi desto värre tvingas sälja.

20% ränta är inget jag oroar mig för i dagsläget. Desto mer oroad är jag hur många arga, bittra gamlingar som finns runt mig. Hur ska ni ha råd att köpa något själva och ta er ur misären, om er redan höga hyra, detta svarta hål era pengar försvinner i, stiger 15% på två år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in