• 1
  • 2
2022-04-26, 23:20
Medlem
Så vad tror vi om nästa säsong. Jag tittar i spåkulan och killgissar följande.

- Linn Svan gör en fantastisk säsong.
- Frida Karlsson är bättre än någonsin och vis av erfarenhet så disponerar hon krafterna bättre och håller hela säsongen.
- Ingen utveckling på Ebba.
- Norge gör sin absolut sämsta säsong på damsidan på väldigt länge.
- Kläbo är bättre än någonsin.
- Anger gör en kanonsäsong.
- Vi ser en ljusning på herrsidan med några yngre åkare som gör bra resultat.
- Kalle och Burman lägger av.
- Ida Dahl krossar allt motstånd i långloppen.
Citera
2022-04-27, 08:26
Medlem
Hoppas kan man ju alltid.
Citera
2022-04-27, 10:27
Medlem
Diversifierats avatar
Snart laguttagningar också.

Myhlback bör få en plats i Team svenska spel junior kan man tycka men vet inte om det är inom ramarna:

https://www.skidor.com/Grenar/langda...skaSpeljunior/
Citera
2022-04-27, 11:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Om nu Alvar är så bra som en del menar, har ens någon nytta av att vara med i Team Svenska Spel Junior då?
Citera
2022-04-27, 12:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Så vad tror vi om nästa säsong. Jag tittar i spåkulan och killgissar följande.

- Linn Svan gör en fantastisk säsong.
- Frida Karlsson är bättre än någonsin och vis av erfarenhet så disponerar hon krafterna bättre och håller hela säsongen.
- Ingen utveckling på Ebba.
- Norge gör sin absolut sämsta säsong på damsidan på väldigt länge.
- Kläbo är bättre än någonsin.
- Anger gör en kanonsäsong.
- Vi ser en ljusning på herrsidan med några yngre åkare som gör bra resultat.
- Kalle och Burman lägger av.
- Ida Dahl krossar allt motstånd i långloppen.
Siar är väl just vad du gör nu - mycket är så vagt att det kan sägas vara sant nästa hur det än går.

Så jag svarar med (nej, jag tror inte på allt jag skriver)
- Linn Svahns comeback ger noll världscupsegrar i sprint, men en på distans
- Frida vinner världscupen och tour de ski, precis som Kläbo, som även blir VM-kung med fyra VM-guld
- Jonna blir VM-drottning med fyra guld
- Ebba tillbaka på den form hon höll för två år sen, men noll världscupsegrar
- Wille tar sin första världscupseger
- Calle spurtar hem en svensk medalj i herrstafetten
- Emma Ribom drar på sig tre förkylningar under säsongen, men tar medalj i VM-sprinten där det är fem svenskor i final
Att det är en ljusning på herrsidan är redan ett faktum som jag ser det.
Slutligen, vem bryr sig egentligen om långloppen som nåt annat än förströelse när det inte är några riktiga lopp?
Citera
2022-04-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Siar är väl just vad du gör nu - mycket är så vagt att det kan sägas vara sant nästa hur det än går.

Så jag svarar med (nej, jag tror inte på allt jag skriver)
- Linn Svahns comeback ger noll världscupsegrar i sprint, men en på distans
- Frida vinner världscupen och tour de ski, precis som Kläbo, som även blir VM-kung med fyra VM-guld
- Jonna blir VM-drottning med fyra guld
- Ebba tillbaka på den form hon höll för två år sen, men noll världscupsegrar
- Wille tar sin första världscupseger
- Calle spurtar hem en svensk medalj i herrstafetten
- Emma Ribom drar på sig tre förkylningar under säsongen, men tar medalj i VM-sprinten där det är fem svenskor i final
Att det är en ljusning på herrsidan är redan ett faktum som jag ser det.
Slutligen, vem bryr sig egentligen om långloppen som nåt annat än förströelse när det inte är några riktiga lopp?
Så vaga spaningar är det väl inte?
Jag har t.ex inte med Sundling och Maja. Nu tror jag Sundling kommer vara bra men Maja har vi nog sett det bästa från.
När jag menar ljusning från yngre så menar jag bra resultat i Världscupen.
Långlopp är helgmorgonsterapi😄
Citera
2022-04-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om nu Alvar är så bra som en del menar, har ens någon nytta av att vara med i Team Svenska Spel Junior då?

Mycket i team svenska spel junior handlar väl om att ladda och förbereda truppen inför JVM som jag har förstått det. Så om man vill ha med honom som en av dom sex grabbar som åker till Kanada så antar jag att man även tar med honom i sp junior.
Nästa fråga blir då om man väljer att ta med honom till Kanada och med den svaga 03 årgången som vi ändå har på herrsidan så känns det inte helt omöjligt. Jag tror jag hört i någon intervju med honom nyligen att han siktar mot jvm nästa år. Jag vet inte om det hänt innan att någon som är tre år yngre än dom äldsta blir uttagen, men flera gånger, inklusive i år, har vi haft med fler stycken som är två år yngre än dom äldsta.

Edit: Ser att Tove Ericsson blev uttagen till jvm i Oberwiesenthal 2020 och var då tre år yngre än dom äldsta, alltså lika många år yngre som Myhlback kommer vara nästa år (om han blir uttagen).
Senast redigerad av abbe446 2022-04-27 kl. 23:43.
Citera
2022-04-27, 23:37
Medlem
Jag gissar/tror/hoppas på en väldigt bra säsong:
Damer: Jag tror/hoppas att både Ebba och Frida får till en kanonsäsong med några segrar var och flera framskjutna placeringar. De har i flera års tid varit så bra och jag hoppas att flera pusselbitar faller på plats med ännu ett års träning och erfarenhet av flera år i landslaget i medgång och en del motgång.

Jonna: Jag tror att hon kommer att fortsätta att utvecklas i distansåkning och hoppas att det inte påverkar sprintåkningen negativt.

När det gäller herrarna hoppas jag att Burmans rygg håller och att han får en bra säsong. William kommer nog ha bra chans att fortsätta utvecklas, och om han tar ännu ett steg så kommer han nog att vara en stabil toppåkare. Ser även fram mot att se hur vår nye sprintkanon (Anger) klarar sig mot världseliten, och om Leo J kan etablera sig som en stabil åkare av hög klass.
Citera
2022-04-28, 19:53
Medlem
Svahn tillbaka som sprintdrottning innan säsongen är slut, men Sundling vinner sprintcupen och tillsammans vinner dom VM-guldet i sprintstafett.
Ebba och Kläbo vinner världscupen.
Frida vinner tre VC-lopp, tar två VM-guld och fyra medaljer. Står över touren.
Poromaa tar sin första VC-seger och en individuell VM-medalj.
Norge tar hem samtliga VM-guld på herrsidan, varav Kläbo med fem.
Fossesholm vinner 10km på VM.
Ebba vinner Kollen.
Citera
2022-04-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Svahn tillbaka som sprintdrottning innan säsongen är slut, men Sundling vinner sprintcupen och tillsammans vinner dom VM-guldet i sprintstafett.
Ebba och Kläbo vinner världscupen.
Frida vinner tre VC-lopp, tar två VM-guld och fyra medaljer. Står över touren.
Poromaa tar sin första VC-seger och en individuell VM-medalj.
Norge tar hem samtliga VM-guld på herrsidan, varav Kläbo med fem.
Fossesholm vinner 10km på VM.
Ebba vinner Kollen.
Jag tror också Frida står över touren även om hon egentligen borde räknas som en av de största favoriterna om inte den största. Men jag tror inte hennes kropp är lämpad för många tuffa lopp på kort tid. Hon har för små reserver att ta av och risken är att hon blir lite sämre efter varje lopp.
Citera
2022-04-29, 01:15
Moderator
Hjv9s avatar
Frida går in i väggen
Ebba går ifrån väggen
Linn flyger högt
Maja landar lågt
Jonna skiner starkast
Johanna förblir sötast

Emma spurtar starkt
Moa förlorar knappt
Louise sover räv
Lovisa räknar får

Calle får in en fot i dörren
William lämnar de andra, adjö
Oskar står still
Jens har inte tid

#Planica2023
Citera
2022-04-29, 02:15
Medlem
- Frida Karlsson lägger sig som trea-fyra i många lopp med jaktstart. Vinner hälften av dem. Blir lika bra som Jessica Diggins på dragspel. Maskerar sin spurtförmåga föredömligt. Journalister pratar om "tradecraft". "Plötsligt har jag fått krafter kvar till slutet" blir den nyfunna upptäkten.

- Linn Svan gör en bra säsong. Faller in i VC-lunken. Hon och Karlsson agerar för att införa 100 km som ny distans bara för damer. Undersöker möjligheten att köra på holländska skridskotouren där.

- Ingen utveckling på Ebba. Dödar dock långloppen under våren. Säger att hon läst in en förskollärarexamen på talbok under loppen. Men vi vill se en uppsats först. Sånt som Moa Lundgren gör på FEK:en och läkarlinjen. Moa clashar med auktoritära utbildningsläkare.

- Edvin Anger påbörjar en lovande U23-karriär. Konkurrerar med Emil Danielsson, Ekberg, Truls och Ersson.

- Burman tar över skidspåren i Åsarna efter den gamle. Får massor av lågintensiv träning på köpet.

- Jonna tar ett silver i VM. Hon och Emma funderar på att starta friskvårdsanläggning på den norrländska vischan.

- Wille åker ännu snyggare än tidigare. Men inte snabbare. Vinner ett lopp.

- Calle kör bra i Falun. Igen! En världsåkare i sina stunder.

- Maja Dahlqvist blir häcklad i hela Ryssland. Gör inget då IKEA redan dratt i höjd med Jesu uppståndelse och de ändå måste mobilisera först för att ta sig till Gotland eller Åbo. Undertecknad tänker Loffe Karlsson, uppsamlingsplatser och En Svensk Tiger. Bara några sketna avdankade AHL-veteraner som spelar av kontrakten kvar. Putin följer längdtävlingarna (sibirisk, mongolisk, kinesisk och nordkoreansk cup) med illa dolt men med spelat intresse. Shell (afghan-iransk krigsherre som köpt upp rättigheterna) får göra comeback i landet.

- Johanna Hagström bestämmer sig för att köra fort från början i semifinalerna. Blir anklagad för att inte orka i finalerna. Men är glad för det.

- FIS ställer in mixad teamsprint. "Ett misstag". Calle överklagar till CAS. Får 250.000:- för att inte dra ärendet vidare. Slipper vara kassaansvarig på Kvantum på torsdagkvällarna.

- Sverige vinner en herrstafett. Oskar Svensson blir magsjuk i Norge (härsken olja till ostronen, smör har vi ju i Sverige. I Norge blir sånt bara förvirrande.) och vi har ingen reserv. Stafett i Norge är en taskig tripp. Tredjelag och kaxiga juniorer avskräcker. Alvar Myhlback är på skolresa i närheten och blir inkallad i sista stund. Får avsluta vilket är en chansning. Man vet ju inte om han kommer fram i tid. - "Har mest tränat klassiskt i år." säger den nybakade junioren i segerintervjun.

- Märta Rosenberg vill inte köra världscup om inte kompisen Lisa är med. Oh det blir ju inte denna säsong. Går ett extraår på skidgymnasiet. Men fungerar egentligen som lärarvikarie. Sätter också upp banmarkeringar och gör högskoleprovet.

- Emma Ribom drar på sig förkylning under säsongen, men tar medalj i VM-sprinten där det är helsvenskt på pallen. Stina Nilsson får ett otroligt men sant wildcard. Tränar sprint två veckor men åker ut i semi. Falla har fått i sig en minimal men gränsvärdesflirtande mängd nandrolon i välling av nytt märke (norskt) avsedd för Björgens baby. Japp, Stina tvåa i Fallas segerlopp 2019. Sverige åker alltså med sex löpare.

- Flugan och Heidi Weng spurtar kollektivt ifrån både Ebba och Frida uppför Alpe de Cermis. Johaug hejar på vid sidan. Skriker högre (och mer falskt) än Frikadellen (sur efter förlust) som ju inte övat så mycket på det. - Håll käften, kärringdjävel hörs tydligt i direktsändning. Kalla rodnar i studion. Svenskorna skyller på varandra. Norge deklarerar att man drar sig ur NATO om Sverige går med. Plötsligt är Ryssland långt borta. Claude Ellens skugga fångas på bild av avslöjande TV-kameror. En debatt om hur spinkiga cowboys avbildas i seriemagasin får fart i Frankrike. Snabbt går det i alla falla. Det virala.
Senast redigerad av ccnut 2022-04-29 kl. 02:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in