Citat:
Ursprungligen postat av
ErisFnord
Ja fast du svävar ju i din egen lilla forskningsfrånvända bubbla. Det där kanske du kunde kommit undan med för 20 år sen. Nu är det inget snack om saken. Jag kommer inte ta debatt med folk som youtubat sig fram till "den verkliga forskningen". Sanningen är att alla skönmålar forskningen och IPCC sitter helt i händerna på politiker som inte vill ställa om. Trots det skiter forskarna på sig av rädsla.
20% av brukbar mark kommer bli obrukbar under detta århundrade som en direkt följd av våra utsläpp. Om du vill fortsätta va klimatförnekare kan jag berätta att 8 miljoner dör årligen av fossila utsläpp. Så välj anledning men omställning måste till. Very simple.
Om man vänder på det hela, hur ser du på överbefolkning? Vi här håller det på en bra nivå, Kina väntas minska i antalet medborgare från och med runt 2030 men för mig är Afrika och till viss del den Indiska halvön det stora problemet även för miljön. Enbart Nigeria har gått från under 40 miljoner 1950 till 215 miljoner 2022 och väntas gå upp till över 600 miljoner innan seklets slut. Klart att det då blir problem även utan klimatförändringar då det redan är brist på vatten och mat i flera delar av världen. Det är inte hållbart så om du vill förhindra klimatflyktingar kan man ju börja med att be Nigerianierna skaffa kondomer. Om de skiter i det och sedan dör så är det tyvärr inte vårt problem, vi utgör långt under en procent av jordens utsläpp och fortsätter minska vårt avtryck konstant.
För mig är bilar med bra utsläpp i Sverige och plastpåseskatt en piss i havet i jämförelse. Sure, alla kan göra något men när hela Ganges och halva stilla havet badar i plast från Indien och Östafrika samtidigt som Kina bygger rekordmånga nya kolkraftverk är jag av åsikten att ni kan åka dit och plocka plast istället eller ställa er ivägen för månadens tjugonde nya kolkraftverk istället för att jävlas med vanligt folk.
Du menade att du och XR är likt ghandi tidigare och MLK, ni är inte en tusendel av någon av dessa stora människor.
Vi är ett av de länder som gjort mest för att ställa om men ni förstör för oss alla. 99% av de som drabbas av er hatar er, du måste förstå det.