• 1
  • 2
2022-05-09, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hmtat frn SVENSKA MORDFALL:

"8 augusti 1953. Agnes Lindborg (1884.05.31) i Anneberg utanfr Arvika. Agnes mrdades med en slaktmask av sin fosterson. Mrdaren gav sig sedan vidare fr att dda sin syster och svger men hann gripas av polisen. Fostersonen var vid tiden fr ddet frsksutskriven frn ett mentalsjukhus. Olof Lindborg (1920.02.16-1984.12.22) dmdes till fortsatt rttspsykiatrisk vrd."

Hr har vi ter ett av de otaliga slaktmaskmord som begicks frr i tiden. Ibland bervade sig GM sjlv livet med en slaktmask. Mord med slaktmask och besman begs numera mycket sllan - om ens alls.

Fostersonen var 33 r fyllda nr han bervade sin fostermor livet och var frsksutskriven frn ett mentalsjukhus. Den mordiske mannen frskte ven dda sin syster och hennes man men misslyckades dessbttre. Kanske d ocks med just en slaktmask eftersom denna metod gav ett "bra resultat"? Detta var helt klart en mycket psykiskt sjuk och farlig person.

Undrar om vad som var orsaken till att han togs in p hispan innan detta mord och tv mordfrsk? Utan att jag vet ngot s undrar jag inte GM kom att frbli livet ut inom hispasvngens hank och str? tminstone kom han att "vrdas" under lng tid. Ngon som har lst om dessa hndelser tidigare? Eller hrt det berttats?

Mste ha blivit mycket omskrivet inte bara i Arvika utan i hela Vrmland. ven rikspressen kom ocks att omnmna detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-05-09 kl. 15:38.
Citera
2022-05-09, 15:57
Bannlyst
Mycket intressant fall, som ofta nr du postar, Skaraborg2.

Frlt om jag gr lite ot, men jag kollade upp slaktmask, d frstr jag det som en sorts mask som tcker gonen och har en liten ingng som tillter penetrering medelst ngot ddande instrument?

Hur gr mordet till, och varfr var detta vanligt tidigare? Vem bar masken (dum frga, kanske).
Citera
2022-05-09, 16:03
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

Frlt om jag gr lite ot, men jag kollade upp slaktmask, d frstr jag det som en sorts mask som tcker gonen och har en liten ingng som tillter penetrering medelst ngot ddande instrument?

Hur gr mordet till, och varfr var detta vanligt tidigare? Vem bar masken (dum frga, kanske).

I filmen No country for old men anvnds en slaktmask som mordredskap.
Lngesedan jag sg filmen men det pminde om en metallkula som slungas ut ur en tryckluftsslang med behllare som mrdaren i filmen gick omkring med.
Citera
2022-05-09, 16:10
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Lngesedan jag sg filmen men det pminde om en metallkula som slungas ut ur en tryckluftsslang med behllare som mrdaren i filmen gick omkring med.

Slaktmasken ersattes frn brjan av 1900-talet efter hand med en variant som kunde liknas vid en pistol, bultpistol.

Det r en bultpistol han anvnder i No Country for Old Men
Citera
2022-05-09, 16:14
Medlem
Musik.mannens avatar
Okej tack fr rttelsen!
D kanske filmen eller beskrivning av filmens innehll var lite dligt beskrivet.
Men det r nd hemskt att bli ddad p detta sjuka stt.

Men jag undrar om nd inte bultpistolen var bttre om den ddade djuret i stllet?
Fr enligt en beskrivning p ntet r en slaktmask bara bedvade och bestr av att man slr in en pinne plugg i djurets hjrna.

Grisar bedvade man ju med el som sedan blev populrt att ven bedva mnniskor inom sjukvrden med.

Nja det bsta och humanaste sttet r en gevrs kula!

Frgan r bara vilken typ av slaktmask som mrdaren anvnde?
Senast redigerad av Musik.mannen 2022-05-09 kl. 16:20.
Citera
2022-05-09, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slaktmask som mordvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

Tack fr din uppskattning.

I det hr fallet s var det GM som satte p sin fostermor slaktmasken och ddade henne med denna.
Citera
2022-05-09, 17:12
Medlem
Jag tror jag har sett den hr slaktmasken och ftt berttat fr mig om det hr fallet av en polis i Arvika.
Fr ca 20 r sedan s var jag med min brorson p ngot som jag tror kallades fr polisens dag i Arvika. D fick vi g runt i polishuset och se massor av saker, bland annat ngon slags glasmonter med olika vapen. Dr lg en slaktmask och polisen berttade en historia som var vldigt likt det som ts beskriver.
Citera
2022-05-09, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slaktmask ett mycket ddligt vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Slaktmasken ersattes frn brjan av 1900-talet efter hand med en variant som kunde liknas vid en pistol, bultpistol.

Det r en bultpistol han anvnder i No Country for Old Men

En gammaldags slaktmask var ett fruktansvrt vapen gllande bde mnniskor och djur.

Frr i tiden, ven under 1930, 40- och 50-talen, fanns en sdan eller flera p de flesta grdar. Som barn kom jag att tminstone vid ett tillflle att f se en slaktmask.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaktmask
Citera
2022-05-09, 18:00
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En gammaldags slaktmask var ett fruktansvrt vapen gllande bde mnniskor och djur.

Frr i tiden, ven under 1930, 40- och 50-talen, fanns en sdan eller flera p de flesta grdar. Som barn kom jag att tminstone vid ett tillflle att f se en slaktmask.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaktmask

Ja det vet jag. Tror ven att bultpistoler ven idag kallas fr slaktmask av mnga.

Haha jag sg ocks en som barn s sent som tidigt 90-tal men fattade inget. Min slkting hade svetsat ngonting innan s han hade visiret p nr han visade slaktmasken.

Lngre n jag vill erknna trodde jag att svetsvisiret var slaktmasken, och att det var en "mask" som slaktare hade p sig
Citera
2022-05-09, 18:03
Avstngd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen

Det r en pistong som slr ut, jag vet ej hur djupt den gr.
Citera
2022-05-09, 18:06
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Det r en pistong som slr ut, jag vet ej hur djupt den gr.

Ja men det mste ju ha blivit bttre med dom nyare bultpistolerna n dom gamla slaktmaskerna d vi skerligen har strngare djurskyddslagar nu.
Citera
2022-05-09, 18:32
Medlem
Mandelbrots avatar
terigen en mycket intressant trdstart, Skaraborg2!
Jag undrar dock, om inte stackars Agnes blev mrdad av den 33-rige Olof Lindborg den 28/8 istllet. Ddboken och ngra artiklar frn tiden ger vid handen, att s kan vara fallet.

GHT frn 4/2 1954 kallar honom felaktigt(?) fr Arne men det verkar vara mer n ett fel i den tidningen. Han tycks sakna adressuppgifter 1970, 1980 samt nr han avled. Det kan tyda p fortsatt vrd p institution.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in