• 1
  • 2
2022-05-17, 11:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag vill inleda med att jag gärna hade tagit buss och tåg nästan hela tiden om det hade varit nästan precis lika bra som att ta bilen, och mycket billigare.

Jag bor i en mindre stad uppåt kusten, har minst fem mils pendling om jag ska jobba med något roligare än vård eller detaljhandel.
Jag kör en snål golf, kostar ungefär 120:- i bara bensin för en tur&returresa in till stan.
Enkelbiljett med norrtåg kostar 120 spänn, alltså dubbelt så mycket. Dessutom går tåget ofta inte på vintern, man måste passa tider, och man kan behöva komplettera med stadsbuss eller gå långt.

Arbetsdagarna blir helt enkelt minst en timme längre med tåg, eller buss för den delen. Viss vinst kan dock finnas i om man kan börja arbetsdagen när man kliver på tåget och jobba på datorn.
Bussen har aningen bättre täckning på hållplatser men kostar fortfarande 20kr mer än att ta bilen för enkelbiljett. Månadskort på bussen täcker visserligen hela länet men månadskostnaden blir nästan densamma om inte högre mot att betala för 40 enkelbiljetter, månadskort på tåget kostar bara 1300 så det är halva priset mot att pendla 30 dagar med (snål) bil. Men månadskortet på tåget gäller bara mellan två stationer så du kan inte ens kliva på på stationen mellan de två.
SL-kort i Stockholm kostar knappt en tusenlapp och det gäller all kollektivtrafik och tiderna är riktigt bra.

Varför ska det vara så sjukt dyrt utanför Stockholm? Borde inte priserna alltid vara lägre än att ta bilen?
Jag förstår att hög tätbebyggelse och stora orter är den enda miljö som kollektivtraffik går att bedriva med vinst i, men hade det varit gångbart om staten bestämde ett maxtak för kollektivtrafikspriser mot bränslepriset, möjligen med vissa krav på en lägstanivå av kollektivtrafik mellan vissa orter?
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-05-17 kl. 11:19.
Citera
2022-05-17, 11:20
Medlem
D45Ks avatar
Bilen har ju mer kostnader än bara drivmedel.

Värdeminskning, försäkring, reparation etc.

T.ex köper du en bil för 200K och kör den i 8 år till jobbet:
200000 / 8 år / 12 månader / 20 arbetsdagar per månad = 104 kr/dag.
Citera
2022-05-17, 11:30
Medlem
Kollektivtrafiken är dyr för att kostnaderna är höga.

Kostnaderna är höga för att vi bor utspritt i Sverige.

En buss som kör igenom en storstad har tusentals möjliga resenärer vid varje stopp. En genomsnittlig buss i Sveriges mindre städer går tom större delen av dagen. Alla dessa tomma bussar måste betalas av någon.
Citera
2022-05-17, 11:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag vill inleda med att jag gärna hade tagit buss och tåg nästan hela tiden om det hade varit nästan precis lika bra som att ta bilen, och mycket billigare.

Jag bor i en mindre stad uppåt kusten, har minst fem mils pendling om jag ska jobba med något roligare än vård eller detaljhandel.
Jag kör en snål golf, kostar ungefär 120:- i bara bensin för en tur&returresa in till stan.
Enkelbiljett med norrtåg kostar 120 spänn, alltså dubbelt så mycket. Dessutom går tåget ofta inte på vintern, man måste passa tider, och man kan behöva komplettera med stadsbuss eller gå långt.

Arbetsdagarna blir helt enkelt minst en timme längre med tåg, eller buss för den delen. Bussen har aningen bättre täckning på hållplatser men kostar 20kr mer än att ta bilen för enkelbiljett. Månadskort på bussen täcker visserligen hela länet men månadskostnaden blir nästan densamma om inte högre, månadskort på tåget kostar visserligen bara 1300 så det är halva priset mot att pendla 30 dagar med (snål) bil. Men månadskortet på tåget gäller bara mellan två stationer så du kan inte ens kliva på på stationen mellan de två. SL kort i Stockholm kostar knappt en tusenlapp och det gäller all kollektivtrafik och tiderna är riktigt bra.

Varför ska det vara så sjukt dyrt utanför Stockholm? Borde inte priserna alltid vara lägre än att ta bilen?

Det är väl främst en prissättningsfråga. Som du skriver finns nästan överallt månadskortsalternativ, som täcker en stor del av det aktuella länet till en fast kostnad. För den som åker mycket och långt blir ett sådant kort snabbt enormt billigt, i jämförelse med bil.

Med bilen verkar du dessutom bara räkna bränslekostnad. När du åker kollektivt räknas ju allt in (finansiering av fordon, service, värdeminskning, däck/hjul, löner, drivmedel osv) så jämförelsen du gör blir inte helt rättvis.
Citera
2022-05-17, 11:38
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Bilen har ju mer kostnader än bara drivmedel.

Värdeminskning, försäkring, reparation etc.

T.ex köper du en bil för 200K och kör den i 8 år till jobbet:
200000 / 8 år / 12 månader / 20 arbetsdagar per månad = 104 kr/dag.
Ja det är klart, men om vi nu i den bästa av världar förutsätter att man "måste" ha bil för att andra saker ska fungera och inte bli helt barrockt dyra.
Som vi har tre barn, frun och jag. Vi for till leos lekland i vintras. Svindyrt tycker jag, men jag vill minnas att bussresan kostade mer än inträdet trots att det är en halvtimme bort.
Måste lämna ett av barnen hos sin pappa. Är inte så kul att frun ska behöva åka morgon och komma hem på kvällen för en resa som tar tre timmar tur och retur med bil.

Som kollektivtrafiken kostar så vägs reparationerna, försäkringen och skatten på en billig bil definitivt upp av att man slipper köpa fem biljetter för varje liten tur till stranden.

Som ensamstående, ja då är det en helt annan sak ekonomiskt. Men hade jag haft råd skulle jag definitvt göra samma 20 år gamla golf ändå då världen öppnas upp på ett annat sätt med bil när man inte bor i stockholm.

Sedan 104 kronor per dag, ja det är inte så mycket för att man sparar minst en timme i pendling varje dag i fallet jag nämner.
Säger vi att min bil för 16.000 bara håller i ett år (vilket den sannolikt inte gör, utan ett bra tag till) så är det drygt 60 kronor per dag. Det är alla dagar i veckan en vinst mot priset på kollektivtrafiken.
Citera
2022-05-17, 11:55
Medlem
När de sätter priser för kollektivtrafiken måste de inte bara räkna in kostnaden för bränslet, det kostar ju i reparationer, underhåll och värdeminskning även på tåget/bussen. Sedan ska den som kör fordonet ha sin lön. Så din biljett på tåget/bussen ska täcka upp ganska mycket.
Citera
2022-05-17, 12:11
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Sedan 104 kronor per dag, ja det är inte så mycket för att man sparar minst en timme i pendling varje dag i fallet jag nämner.

Frågeställningen var om kostnaden, inte tid?

Att ha städhjälp är även det en tidsbesparing men tror ingen är upprörd över att det är så mycket dyrare med hjälp än att göra det själv?

En väldigt stor fördel med tåg eller buss är att du "alltid" kommer att kunna åka. När som helst kan din bil gå sönder.
Citera
2022-05-17, 12:17
Avstängd
För mig är kollektivtrafik superbilligt jämfört med att pendla med bil.
Om jag hade bil:
Parkering Södermalm 1200kr/mån.
Parkering jobb 300kr/mån.
Vägtull 1800kr/mån.
Bara de fasta kostnaderna. Sedan tillkommer bränsle, försäkringar, reparationer, värdeminskning. Jösses.
Nu betalar jag 970kr/mån och tar mig överallt dygnet runt.
Citera
2022-05-17, 12:22
Medlem
TheGretaResets avatar
De allra flesta bussar och spårvagnar går tomma en stor del av dygnet. De stannar överallt. Klart att det kostar. Långa linjer kan ha passagerare en kort sträcka och sedan köra tom.
Citera
2022-05-17, 12:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Frågeställningen var om kostnaden, inte tid?

Att ha städhjälp är även det en tidsbesparing men tror ingen är upprörd över att det är så mycket dyrare med hjälp än att göra det själv?

En väldigt stor fördel med tåg eller buss är att du "alltid" kommer att kunna åka. När som helst kan din bil gå sönder.
Fast det gör de inte heller.

Ja, bilen kan gå sönder. Men jag kan fortfarande köra den även om det är personalbrist eller snö på rälsen (igen).
Citera
2022-05-17, 12:44
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar som allt fler inser att kollektivtrafiken faktiskt är dyrare än många av de alternativ som står till buds.

Vilket då innebär att allt färre människor nyttjar kollektivtrafik....som innebär att passagerarkostnaden för varje tillgänglig plats ökar....vilket i sin tur innebär sämre trafiktäthet och/eller högre biljettpriser....med slutresultatet att ännu färre nyttjar kollektivtrafik.

Ond cirkel som är svår att bryta, det där
Citera
2022-05-17, 12:58
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
De allra flesta bussar och spårvagnar går tomma en stor del av dygnet. De stannar överallt. Klart att det kostar. Långa linjer kan ha passagerare en kort sträcka och sedan köra tom.
Det ska fnnas statistik på beläggningsgraden i kollektivtrafiken. Turtätheten är högre under de tider på dygnet när beläggningen är stor, så om man ser en enstaka tom buss på natten är det inte riktigt hela sanningen.

Kostnaden per personkilometer varierar mellan olika trafikslag. Buss brukar kosta mest och verkar också ha svårare än tåg att locka fler resenärer. För att få fler resenärer och lägre kostnader per resenär har man satsat en hel del på mer tågtrafik.

Vill man ha längre biljettpriser får man kanske sänka turtätheten, vilket ger sämre service och mer trängsel. Priset är en avvägning mellan olika faktorer. För den som pendlar varje dag är det ofta ingen ekonomisk vinst att gå över till bil om man räknar in ökat slitage och andra kostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in