Citat:
Ursprungligen postat av
D45K
Bilen har ju mer kostnader än bara drivmedel.
Värdeminskning, försäkring, reparation etc.
T.ex köper du en bil för 200K och kör den i 8 år till jobbet:
200000 / 8 år / 12 månader / 20 arbetsdagar per månad = 104 kr/dag.
Ja det är klart, men om vi nu i den bästa av världar förutsätter att man "måste" ha bil för att andra saker ska fungera och inte bli helt barrockt dyra.
Som vi har tre barn, frun och jag. Vi for till leos lekland i vintras. Svindyrt tycker jag, men jag vill minnas att bussresan kostade mer än inträdet trots att det är en halvtimme bort.
Måste lämna ett av barnen hos sin pappa. Är inte så kul att frun ska behöva åka morgon och komma hem på kvällen för en resa som tar tre timmar tur och retur med bil.
Som kollektivtrafiken kostar så vägs reparationerna, försäkringen och skatten på en billig bil definitivt upp av att man slipper köpa fem biljetter för varje liten tur till stranden.
Som ensamstående, ja då är det en helt annan sak ekonomiskt. Men hade jag haft råd skulle jag definitvt göra samma 20 år gamla golf ändå då världen öppnas upp på ett annat sätt med bil när man inte bor i stockholm.
Sedan 104 kronor per dag, ja det är inte så mycket för att man sparar minst en timme i pendling varje dag i fallet jag nämner.
Säger vi att min bil för 16.000 bara håller i ett år (vilket den sannolikt inte gör, utan ett bra tag till) så är det drygt 60 kronor per dag. Det är alla dagar i veckan en vinst mot priset på kollektivtrafiken.