• 1
  • 2
2022-05-25, 10:22
Jag har alltid tyckt att duellerna de har i filmer verkar overkliga.

Men nyligen kom jag att tänka på att de kanske inte är helt och hållet overkliga.
För i datorspel, en viss genre av dem, handlar det mycket om reaktionstid. T ex när man fightas med svärd. Ett svärdslag tar kanske en sekund att göra, och för att parry mot det slaget har man ungefär 0.3 sekunder på sig att klicka parry knappen samt vilket håll man ska parry åt.

Alltså om din motståndare i en riktig pistol duel kan ta ut sin pistol och skjuta på 1.5 sekunder och du kan göra det på 1 sekund och har en reaktionstid på 0.3 sekunder så kommer du att vinna duellen.

Sedan är frågan också vad de väntar på i filmerna, varför vänta på att motståndaren börjar. Så den delen kanske inte är så verklig. De skulle snarare ha en nerräkning, men även då kan jag tänka mig att de börjar på 9 sekunder istället för 10.

Det handlar inte heller bara om hur snabb du är, även vilken pistol du har. Kortare pistoler är snabbare att unholster. Man kan ändra avtryckaren så den är känsligare.
Citera
2022-05-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig

Men nyligen kom jag att tänka på att de kanske inte är helt och hållet overkliga.
För i datorspel, en viss genre av dem, handlar det mycket om reaktionstid. T ex när man fightas med svärd. Ett svärdslag tar kanske en sekund att göra, och för att parry mot det slaget har man ungefär 0.3 sekunder på sig att klicka parry knappen samt vilket håll man ska parry åt.

Alltså om din motståndare i en riktig pistol duel kan ta ut sin pistol och skjuta på 1.5 sekunder och du kan göra det på 1 sekund och har en reaktionstid på 0.3 sekunder så kommer du att vinna duellen.

Sedan är frågan också vad de väntar på i filmerna, varför vänta på att motståndaren börjar. Så den delen kanske inte är så verklig. De skulle snarare ha en nerräkning, men även då kan jag tänka mig att de börjar på 9 sekunder istället för 10.

Det handlar inte heller bara om hur snabb du är, även vilken pistol du har. Kortare pistoler är snabbare att unholster. Man kan ändra avtryckaren så den är känsligare.
Det va nog dom som va nyckter,lugn och sansad och fokuserad som vann .
Citera
2022-05-25, 10:36
Medlem
Utsprungligen hade man en pistol med bara en krutladdning och en kula. Så sköt man för snabbt och missade motståndaren så låg man illa till.
Citera
2022-05-25, 10:40
Medlem
Pistoldueller är bara Hollywood min vän.
Finns naturligtvis något undantag i verkligheten skulle jag tro, men verklighetens Doc Holiday var naturligtvis inte samma som filmen.
Citera
2022-05-25, 10:46
Medlem
retardators avatar
Det var nog den här snubben som vann.
SATAN i gatan!

https://youtu.be/DSd8V-kb6Ro
Citera
2022-05-25, 11:10
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
SATAN i gatan!

Tänk att vara så begåvat snabb men så blir han skjuten i ryggen.
Eller när det handlar om att det går så här snabbt så spelar ju inte reaktionstid någon roll längre, det handlar om vem som drar sitt vapen först.
Alltså helt sjuk den killen verkligen.
Eller ännu roligare är om han skulle missa alla skott i en riktig pistolduell pga panik. All träning i onödan.
Citera
2022-05-25, 12:48
Medlem
Citat:
SATAN i gatan!

Man vet ju inte med folk nuförtiden, så bäst att dubbelkolla.

Du förstår väl att det är fejk?
Citera
2022-05-25, 20:15
Medlem
BOB MUNDEN är inte fejk
han har 18 världsrekord i rekordboken

du har även jerry
https://www.youtube.com/watch?v=WzHG-ibZaKM
Senast redigerad av elcamel 2022-05-25 kl. 20:17.
Citera
2022-05-25, 20:33
Medlem
WaffenJannes avatar
Pistoldueller är bara för förlorare.

Ska man skjuta nån så skjuter man förstås bakifrån när dom äter lunch eller så.

Fuck giving him a gun and fuck giving him a chance!
Citera
2022-05-25, 21:54
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Pistoldueller är bara för förlorare.

Ska man skjuta nån så skjuter man förstås bakifrån när dom äter lunch eller så.

Fuck giving him a gun and fuck giving him a chance!

Ibland måste man ha en duel ju. Tänk t ex om det kommer några banditer till ditt hem, men du är inte säker på att de är banditer, dödar du dem utan att veta med säkerhet kan du bli hängd av sheriffen. Så då måste du ju gå ut och hälsa dem och då står ni där med pistolerna i sina holster och då måste du vara beredd.
Citera
2022-05-25, 23:11
Moderator
vfs avatar
Citat:
SATAN i gatan!

Hade vart kull att se honom med en webley revolver och ett annat hölster. misstänker att han kittat upp sitt hölster och revolver. Men snabb är han
Citera
2022-05-26, 05:46
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig

1,5 sek är ganska lång tid, jag ligger på ca 0,8-1,1 sek till första skottet och då är jag inte särskilt snabb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in