Citat:
Ursprungligen postat av
FutureProof
Hur menar du att det är på väg bort till andra organisationer och konstellationer? Att finans ligger efter i digitalisering är ju snarare argument för att det finns mer att göra - inte mindre?
Jag tror det beror mycket på hur man vill jobba. Visst, vill du jobba i ett team med erfarna utvecklare så är nog inte finans rätt sektor. Vill du däremot komma in i en sektor där du kan göra underverk (för att chefer/personal inte är medvetna av hur mycket som går att automatisera) så kan det vara helt rätt.
För att bidra lite till trådämnet. Jag är egentligen ekonom (akademiskt sett), men har alltid programmerat. Jobbar nu som finansiell analytiker i försäkringsbranschen, där jag utvecklar en del olika grejer. Vissa saker i VBA, när det inte finns några större behov att skapa något komplext. En del saker i Python (oftast pandas) när det är fråga av mer avancerade beräkningar. Nu på senaste håller jag på att bygga en webb-plattform med Flask (Python) som framework, SQL för datalagring, och ett hopkok av olika frontend-bilbliotek beroende på vad som lämpar sig bäst. Jag får jobba extremt fritt, och det roligaste är att det är enormt uppskattat bland kollegor/chefer att klara av 5-6 dinosauriers (läs: digitalt mindre kompetenta kollegor) output.
Förstår att det kanske inte är en roll som är relevant för en renodlat mjukvaruutvecklare, men precis som att jag (på grund av intresse) nischat mig mot mjukvaruutveckling så tror jag en utvecklare kan nischa sig mot analys (om intresset finns).
Det jag förklarar är att arbetet inte är relevant ur perspektivet "värdeskapande", och det är inte speciellt relevant för din egen utveckling (om du tänker på din utveckling som att du ska göra saker inom IT någon gång i framtiden).
Att det däremot hjälper dinosaurier kortsiktigt - absolut! Detta kan du även göra i tex vilken organisation som helst som sitter kvar i system som Movex. Du kan garanterat gå in på valfri avdelning och automatisera bort X antal personer. Det speciella med finans är att alla - 100% - av alla organisationer inom finans har missat digitaliseringen helt. Det är totalt låsta. Ingen som kan någonting vill vistas i en sådan miljö, så de kan heller inte göra något åt det.
Kanske går det lättare att förklara om vi släpper mitt spår inom IT och istället tittar på vad finans egentligen gör, dvs branchens fundamentala värde. Det går att summera väldigt enkelt: compliance. Mer gör inte branchen idag. Det är det
enda erbjudandet. Detta innebär att allt annat är operativt bärande verksamhet. Dvs det enda du gör när du VBA-automatiserar är att minska operativa kostnader. Det utvecklar däremot inte erbjudandet.
Sen har du nog missförstått styrkan med VBA. Det som är styrkan med VBA är inte att det är enkelt (programmering är generellt inte olika enkelt eller svårt inom samma paradigm), utan styrkan handlar om ett slags "organisatorisk arbitrage". Vad som händer/hänt är att gamla organisationer försökt möta IT med olika varianter av låsta miljöer. Någon db-organisation kommer åt databaser, någon utvecklingsenhet har rätt att bygga giltiga binärer och någon annan enhet får installera mjukvara.
Sen hanterar man "office-paketet" som godkänd mjukvara utan att reflektera över att (bland annat) Excel är turing complete via VBA. Så fattar du att VBA finns och kliver in på en nedlåst enhet kan du med enkla knep automatisera bort en jävla massa operativa processer.
Jag kommer inte skriva mer om det, det är för er egen skull. Men vad jag förklarar är alltså att 1) dessa miljöer och organisationer aldrig kommer att blir moderna, det är helt omöjligt - 2) ni använder VBA för att organisationen är trasig, inte för att det är någon rimlig kompromiss - 3) om ni vill göra karriär inom modern IT (som utvecklare/tekniska arkitekter) måste ni lämna dessa organisationer, för de kommer ta er bort från det målet snarare än mot det.