Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-01, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
även i VBA då det är hett efterfrågat i min bransch (finans)
[.....]
Troligen att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och kunna bidra i det skiftet.
Du kanske ska börja med att uppdatera dig om nutiden.

Seriöst, om du har några ambitioner att någon gång i framtiden arbeta med något som är relevant måste du lämna finans ögonblickligen. Ni arbetar med 90-talsteknik, och du kommer bli helt oanställningsbar för riktiga (som i värdeskapande) positioner över tid.

Det betalar bra för stunden att arbeta med gammal teknik i zombie-organisationer, men de kommer gå under, och det kommer dra med dig ner i karriärsbotten. Så det är bara värt det om du ser kortsiktigt på din karriär och inte har ambitioner att någonsin just arbeta med relevant teknik.
Citera
2022-06-01, 16:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du kanske ska börja med att uppdatera dig om nutiden.

Seriöst, om du har några ambitioner att någon gång i framtiden arbeta med något som är relevant måste du lämna finans ögonblickligen. Ni arbetar med 90-talsteknik, och du kommer bli helt oanställningsbar för riktiga (som i värdeskapande) positioner över tid.

Det betalar bra för stunden att arbeta med gammal teknik i zombie-organisationer, men de kommer gå under, och det kommer dra med dig ner i karriärsbotten. Så det är bara värt det om du ser kortsiktigt på din karriär och inte har ambitioner att någonsin just arbeta med relevant teknik.

Finansvärlden står ju dock inför en enorm digitaliseringsresa så har inte lika negativa utsikter som du. Även om man idag sitter (för) mycket med manuella moment osv. så är det på väg bort.
Citera
2022-06-01, 17:45
Medlem
Citat:
Finansvärlden står ju dock inför en enorm digitaliseringsresa så har inte lika negativa utsikter som du. Även om man idag sitter (för) mycket med manuella moment osv. så är det på väg bort.
Det är på väg bort till andra organisationer och konstellationer. Finans ligger i princip sist i hela världen inom IT, och har inte en chans att ändra på det. Det är på nivån att det är svårt att förstå hur organisationerna ens fungerar fortfarande utan allvarligare problem. Ingen, på någon nivå, kan någonting om modern IT.

Ägare och strateger kan följa med in i digitaliseringen, men de "arbetare" som driver organisationerna (tex genom att underhålla VBA-repos) kommer knappast vidare till en modern miljö.

Skriver det för din egen skull. Ser inga problem med att tex göra stora pengar inom finans och sedan exit från IT-arbetslivet, men man ska veta hur situationen ser ut. Du kommer inte få någon hjälp med att se den innifrån finans-bubblan (där folk står och berättar att de ska bli moderna osv, och ingen orkar ens titta dit för att skratta längre).

EDIT: VBA är turing (ish?) complete programmering som all annan, så det handlar inte om att du inte utvecklas som programmerare, utan om att du får en erfarenhet som ser helt malplacerad ut i förhållande till modernare sammanhang. Det gäller inte bara teknisk kod och ramverk och bibliotek och OS och infrastruktur, det gäller hela förhållandet till systemutveckling.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-01 kl. 17:47.
Citera
2022-06-01, 17:53
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
Tja!
Undrar lite hur en arbetsdag ser ut för er mjukvaruutvecklare, baserat på vilket språk ni kodar eller vilken arbetsuppgift ni har just nu.

Jag har precis kört ett år webbutveckling på universitetet, programmeringen med js och php var rätt kul medan CSS och design inte var min grej.
Kommande året ska jag plugga lite olika kurser i diverse programmeringsspråk samt datakommunikation, har anmält mig till både Python/C#/Java, funderar på om man ska fördjupa sig i något eller köra alla språk under året.

Då jag inte exakt vet vad jag vill göra i framtiden, och de flesta språk egentligen gör sak samma, så har jag funderingar på hur en jobbdag ser ut för er som har programmering av dessa eller andra språk.

Så, frågorna;
* Hur länge har du kodat med det språk du jobbar med nu? Hur länge har du jobbat med detta?
* Vad har du kodat för språk innan? Varför bytte du?
* Hur är dynamiken på jobbet? Nördar eller skönt häng, nazist-chefer, långa sega möten? Hur många timmar om dagen jobbar du aktivt?
* Finner du mening med din arbetsuppgift? (Har jobbat för länge på arbetsplatser där saker ska göras bara för att det ska finnas, utan att någon har någon användning för dessa. Man ledsnar rätt snabbt på att göra en veckas arbete som bara ska damma i en pärm nånstans.)
* Finns möjlighet till distansarbete efter några års arbete? (Vill bygga en grund som tillåter typ hemarbete 2 dagar/vecka om man kan, nån gång lär man ju ha familj osv. Samt så vet jag att vissa arbeten där programmering/admin av fysiska enheter/serverhantering kan vara svåra att göra hemifrån, detta vill jag då undvika, vill i framtiden inte behöva vara 100% bunden till en arbetsplats pga arbetsuppgifterna.)
* Hur många "riktiga" jobberbjudanden får man från konkurrenter? (Vet att mina polare inom it-admin blir bombade på LinkedIn med allt från bra till skiterbjudanden)
* Hur är lönen? Eller för mig som är rätt nybörjare inom yrket, hur ser lönetrappan ut första 5 åren?
* Trivs du med det du gör? Hur länge kommer du stanna kvar på ditt nuvarande jobb?
* Ångrar du något karriärval, eller är du "avis" på någon kollega? Har tex din kollega på samma eller annan avdelning lyckats få bättre arbetsmiljö/lön/arbetsuppgifter än vad du har fått?
* Vad är ditt nästa mål inom karriären/personliga utvecklingen? Mer lön, 100% distansarbete, utlandstjänst?

Vore kul att få lite info om hur folk har det på jobbet beroende på vad ni jobbar med. Rätt säker på att jag kommer kunna klara av alla språk oavsett, och att lönen oftast är rätt lika. Så mest intresserad av själva arbetsupplevelsen, arbetsmiljö och sånt.
Tack för feedback!
21 år som utvecklare. Började med js och PHP, sedan Java. Men har sedan 7 år gått över till Angular + .NET. Har även kodat i Perl, Python och jobbar som webb-GIS-utvecklare några år.
Angular och .NET är nog det bästa jag kodat i hittills. Kompetent och snabbt, bra struktur. Java det sämsta.

Jag är numer arbetsledare men jag kodar fortfarande. Hade funderingar på att ta en chefstjänst för några år sen men ångrade mig. Det är inget jag ångrar att jag skippade. Har samma lön som chefen men slipper allt chefs-junk. Så jag har nått min karriärssteges slut och det är jag förbannat nöjd med.
Citera
2022-06-01, 19:59
Medlem
FutureProofs avatar
Citat:
Det är på väg bort till andra organisationer och konstellationer. Finans ligger i princip sist i hela världen inom IT, och har inte en chans att ändra på det. Det är på nivån att det är svårt att förstå hur organisationerna ens fungerar fortfarande utan allvarligare problem. Ingen, på någon nivå, kan någonting om modern IT.

Hur menar du att det är på väg bort till andra organisationer och konstellationer? Att finans ligger efter i digitalisering är ju snarare argument för att det finns mer att göra - inte mindre?

Jag tror det beror mycket på hur man vill jobba. Visst, vill du jobba i ett team med erfarna utvecklare så är nog inte finans rätt sektor. Vill du däremot komma in i en sektor där du kan göra underverk (för att chefer/personal inte är medvetna av hur mycket som går att automatisera) så kan det vara helt rätt.

För att bidra lite till trådämnet. Jag är egentligen ekonom (akademiskt sett), men har alltid programmerat. Jobbar nu som finansiell analytiker i försäkringsbranschen, där jag utvecklar en del olika grejer. Vissa saker i VBA, när det inte finns några större behov att skapa något komplext. En del saker i Python (oftast pandas) när det är fråga av mer avancerade beräkningar. Nu på senaste håller jag på att bygga en webb-plattform med Flask (Python) som framework, SQL för datalagring, och ett hopkok av olika frontend-bilbliotek beroende på vad som lämpar sig bäst. Jag får jobba extremt fritt, och det roligaste är att det är enormt uppskattat bland kollegor/chefer att klara av 5-6 dinosauriers (läs: digitalt mindre kompetenta kollegor) output.

Förstår att det kanske inte är en roll som är relevant för en renodlat mjukvaruutvecklare, men precis som att jag (på grund av intresse) nischat mig mot mjukvaruutveckling så tror jag en utvecklare kan nischa sig mot analys (om intresset finns).
Citera
2022-06-01, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FutureProof
Hur menar du att det är på väg bort till andra organisationer och konstellationer? Att finans ligger efter i digitalisering är ju snarare argument för att det finns mer att göra - inte mindre?

Jag tror det beror mycket på hur man vill jobba. Visst, vill du jobba i ett team med erfarna utvecklare så är nog inte finans rätt sektor. Vill du däremot komma in i en sektor där du kan göra underverk (för att chefer/personal inte är medvetna av hur mycket som går att automatisera) så kan det vara helt rätt.

För att bidra lite till trådämnet. Jag är egentligen ekonom (akademiskt sett), men har alltid programmerat. Jobbar nu som finansiell analytiker i försäkringsbranschen, där jag utvecklar en del olika grejer. Vissa saker i VBA, när det inte finns några större behov att skapa något komplext. En del saker i Python (oftast pandas) när det är fråga av mer avancerade beräkningar. Nu på senaste håller jag på att bygga en webb-plattform med Flask (Python) som framework, SQL för datalagring, och ett hopkok av olika frontend-bilbliotek beroende på vad som lämpar sig bäst. Jag får jobba extremt fritt, och det roligaste är att det är enormt uppskattat bland kollegor/chefer att klara av 5-6 dinosauriers (läs: digitalt mindre kompetenta kollegor) output.

Förstår att det kanske inte är en roll som är relevant för en renodlat mjukvaruutvecklare, men precis som att jag (på grund av intresse) nischat mig mot mjukvaruutveckling så tror jag en utvecklare kan nischa sig mot analys (om intresset finns).
Det jag förklarar är att arbetet inte är relevant ur perspektivet "värdeskapande", och det är inte speciellt relevant för din egen utveckling (om du tänker på din utveckling som att du ska göra saker inom IT någon gång i framtiden).

Att det däremot hjälper dinosaurier kortsiktigt - absolut! Detta kan du även göra i tex vilken organisation som helst som sitter kvar i system som Movex. Du kan garanterat gå in på valfri avdelning och automatisera bort X antal personer. Det speciella med finans är att alla - 100% - av alla organisationer inom finans har missat digitaliseringen helt. Det är totalt låsta. Ingen som kan någonting vill vistas i en sådan miljö, så de kan heller inte göra något åt det.

Kanske går det lättare att förklara om vi släpper mitt spår inom IT och istället tittar på vad finans egentligen gör, dvs branchens fundamentala värde. Det går att summera väldigt enkelt: compliance. Mer gör inte branchen idag. Det är det enda erbjudandet. Detta innebär att allt annat är operativt bärande verksamhet. Dvs det enda du gör när du VBA-automatiserar är att minska operativa kostnader. Det utvecklar däremot inte erbjudandet.

Sen har du nog missförstått styrkan med VBA. Det som är styrkan med VBA är inte att det är enkelt (programmering är generellt inte olika enkelt eller svårt inom samma paradigm), utan styrkan handlar om ett slags "organisatorisk arbitrage". Vad som händer/hänt är att gamla organisationer försökt möta IT med olika varianter av låsta miljöer. Någon db-organisation kommer åt databaser, någon utvecklingsenhet har rätt att bygga giltiga binärer och någon annan enhet får installera mjukvara.

Sen hanterar man "office-paketet" som godkänd mjukvara utan att reflektera över att (bland annat) Excel är turing complete via VBA. Så fattar du att VBA finns och kliver in på en nedlåst enhet kan du med enkla knep automatisera bort en jävla massa operativa processer.

Jag kommer inte skriva mer om det, det är för er egen skull. Men vad jag förklarar är alltså att 1) dessa miljöer och organisationer aldrig kommer att blir moderna, det är helt omöjligt - 2) ni använder VBA för att organisationen är trasig, inte för att det är någon rimlig kompromiss - 3) om ni vill göra karriär inom modern IT (som utvecklare/tekniska arkitekter) måste ni lämna dessa organisationer, för de kommer ta er bort från det målet snarare än mot det.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-01 kl. 23:57.
Citera
2022-06-02, 11:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Ägare och strateger kan följa med in i digitaliseringen, men de "arbetare" som driver organisationerna (tex genom att underhålla VBA-repos) kommer knappast vidare till en modern miljö.

Skriver det för din egen skull. Ser inga problem med att tex göra stora pengar inom finans och sedan exit från IT-arbetslivet, men man ska veta hur situationen ser ut. Du kommer inte få någon hjälp med att se den innifrån finans-bubblan (där folk står och berättar att de ska bli moderna osv, och ingen orkar ens titta dit för att skratta längre).

EDIT: VBA är turing (ish?) complete programmering som all annan, så det handlar inte om att du inte utvecklas som programmerare, utan om att du får en erfarenhet som ser helt malplacerad ut i förhållande till modernare sammanhang. Det gäller inte bara teknisk kod och ramverk och bibliotek och OS och infrastruktur, det gäller hela förhållandet till systemutveckling.

Som FutureProof nämner, att finansvärlden behöver digitaliseras innebär ju mer jobb snarare än mindre. Skulle säga att potentialen är större inom denna sektor då få har den rätta domänkunskapen kombinerat med IT-kunskaper, har man den kombon är efterfrågan mycket god och det finns då många jobb att välja på.

Spontant skulle jag säga att det är hårdare konkurrens att satsa på att bli traditionell IT-konsult, då väldigt många idag lär sig t.ex. webbutveckling, programmering i skolan/gymnasiet osv. resp. väljer att plugga IT-utbildningar efter gymnasiet. Samtidigt har ju marknaden breddats och det är idag inga problem att outsourca uppgifter till konsulter i andra länder, med tillhörande lönepress.

En annan faktor är att det finns gott om lönebudget inom finans, om man ska storsatsa på att digitalisera kundkanaler, riskhantering, kommunikation, etc. så är detta tacksamt.
Citera
2022-06-02, 11:50
Medlem
Citat:
Som FutureProof nämner, att finansvärlden behöver digitaliseras innebär ju mer jobb snarare än mindre. Skulle säga att potentialen är större inom denna sektor då få har den rätta domänkunskapen kombinerat med IT-kunskaper, har man den kombon är efterfrågan mycket god och det finns då många jobb att välja på.

Spontant skulle jag säga att det är hårdare konkurrens att satsa på att bli traditionell IT-konsult, då väldigt många idag lär sig t.ex. webbutveckling, programmering i skolan/gymnasiet osv. resp. väljer att plugga IT-utbildningar efter gymnasiet. Samtidigt har ju marknaden breddats och det är idag inga problem att outsourca uppgifter till konsulter i andra länder, med tillhörande lönepress.

En annan faktor är att det finns gott om lönebudget inom finans, om man ska storsatsa på att digitalisera kundkanaler, riskhantering, kommunikation, etc. så är detta tacksamt.
Du kliver runt hela poängen och skriver liksom inget motargument till något.

Ja, det är helt klart mycket hårdare konkurrens att jobba med modern IT än att nischa sig mot ett (mycket långsamt) utdöende segment i system som är (vad resten av världen betraktar som) deprecated för länge sedan. Så har det alltid varit. Det är just därför det innebär höga löner för enkelt arbete, samtidigt som man kan glömma att få en karriär inom modern IT (eller tydligare förklarat: din position kommer inte hjälpa dig dit).
Citera
2022-06-02, 13:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Ja, det är helt klart mycket hårdare konkurrens att jobba med modern IT än att nischa sig mot ett (mycket långsamt) utdöende segment i system som är (vad resten av världen betraktar som) deprecated för länge sedan. Så har det alltid varit. Det är just därför det innebär höga löner för enkelt arbete, samtidigt som man kan glömma att få en karriär inom modern IT (eller tydligare förklarat: din position kommer inte hjälpa dig dit).

Jo, fast tror du missar min poäng här. Finansbranschen är ju inte utdöende så ser inte varför det skulle vara en dålig satsning givet behovet av modernisering.

Sedan är ju frågan vad en karriär inom "modern IT" innebär för dig mer specifikt. Jobbar man inom finans sysslar man ju med just finansgrejer, jobbar man som IT-konsult är det ju "ren" IT så förstår inte varför finans skulle vara ett dåligt val om det är det man är intresserad av?
Citera
2022-06-02, 13:11
Medlem
FutureProofs avatar
Citat:

Vår syn på saken skiljer sig uppenbart främst när det kommer till långsiktigt stimulerande arbetsbelastning. Vad som är stimulerande är väl någorlunda individuellt då det för ena personen kan innebära att få jobbar med att implementera de senaste ramverken/biblioteken, medan det för andra är att konstruera algoritmer/modellera data.

Ser man det sistnämnda som stimulerande så är jag övertygad om att det kommer finnas stimulerande arbetsuppgifter inom finans under en lång tid framöver. Två exempel på områden man kan jobba med är kapitalkravsmodellering och klimatmodellering. Vet av egen erfarenhet att ett av våra största försäkringsbolag i Sverige har heltidsanställda seniora utvecklare (ja, de sitter i Sverige) för att utveckla systemstöd inom dessa områden. Jag är av uppfattningen att behovet av den typen av systemstöd inte kommer att minska i framtiden.

Man kan inte döma ut hela finansbranschen genom att säga att den är regelverksdriven. Det finns otrolig plats för innovation på affärsutvecklingssidan, och jag tror att även dinosauriecheferna på trötta storbankerna kommer att inse detta med hjälp av konkurrens från Fintech/Insurtech framöver.
Citera
2022-06-02, 13:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vår syn på saken skiljer sig uppenbart främst när det kommer till långsiktigt stimulerande arbetsbelastning. Vad som är stimulerande är väl någorlunda individuellt då det för ena personen kan innebära att få jobbar med att implementera de senaste ramverken/biblioteken, medan det för andra är att konstruera algoritmer/modellera data.

Ser man det sistnämnda som stimulerande så är jag övertygad om att det kommer finnas stimulerande arbetsuppgifter inom finans under en lång tid framöver. Två exempel på områden man kan jobba med är kapitalkravsmodellering och klimatmodellering. Vet av egen erfarenhet att ett av våra största försäkringsbolag i Sverige har heltidsanställda seniora utvecklare (ja, de sitter i Sverige) för att utveckla systemstöd inom dessa områden. Jag är av uppfattningen att behovet av den typen av systemstöd inte kommer att minska i framtiden.

Man kan inte döma ut hela finansbranschen genom att säga att den är regelverksdriven. Det finns otrolig plats för innovation på affärsutvecklingssidan, och jag tror att även dinosauriecheferna på trötta storbankerna kommer att inse detta med hjälp av konkurrens från Fintech/Insurtech framöver.

Jag själv jobbar inom finans och min bild är att arbetsgivarna är mycket positiva till just innovativa IT-lösningar, inte bara för att möta regelverkskrav utan egentligen för att automatisera hela verksamheten.

Utöver de intressanta arbetsområden du nämner kan det flikas in med att intresset för att applicera maskininlärning är stort inom t.ex. kreditgivning, riskhantering, investeringsrådgivning, mm.
Citera
2022-06-02, 14:19
Medlem
Citat:

Branchen kommer finnas kvar - antagligen rent av explodera -, men de flesta aktörer kommer försvinna/bytas ut (rent tekniskt kommer säkert en hel del finnas kvar, men rivas ned och ersättas och bara bevara mer abstrakta tillgångar som varumärke). Det är en garanti. Det är en bubbla som slänger sig med ord som "fintech", och det är på en nivå där jag är ganska säker på att de idag faktiskt inte begriper att de inte håller på med "fintech", för det finns ingen i deras närhet som kan berätta det. Klarna är inte en "fintech-konkurrent", Klarna är opportunistiskt arbitrage. Och återigen ser jag inget problem med att man vill tjäna pengar där möjligheten ges - oavsett om det handlar om att driva Klarna eller arbeta som privatperson åt dinosaurier - men dessa organisationer i sin nuvarande form kommer aldrig någonsin ha någonting med digitalisering att göra. Vad som händer i takt med digitalisering är alltså att de försvinner.

Citat:
Jag själv jobbar inom finans och min bild är att arbetsgivarna är mycket positiva till just innovativa IT-lösningar, inte bara för att möta regelverkskrav utan egentligen för att automatisera hela verksamheten.

Utöver de intressanta arbetsområden du nämner kan det flikas in med att intresset för att applicera maskininlärning är stort inom t.ex. kreditgivning, riskhantering, investeringsrådgivning, mm.
Här pratar du om intresse och vilja. Och det stämmer. Men det hjälper liksom inte det minsta lilla när förmåga saknas. Det är som att jag skulle kunna säga att jag gärna vill vara snabb som Usain Bolt och är positiv till att skapa ett bolag värderat till 10 biljoner, men det hjälper inte för jag vet inte hur man gör något av det och jag har definitivt inte de rätta förutsättningarna för att bli lika snabb som Usain Bolt.

Jag sitter inte och hittar på eller spekulerar här, utan har haft massvis med dialoger med olika aktörer i branchen. Anledningen att jag inte jobbar för den handlar inte om brist på möjligheter (allra minst pengar), utan att det till 100% är samma direkt infantila nivå. Viljan finns alltid - "Vi SkA BlI EtT It-BoLag //alla idiotbanker någonsin" - men allt är flum för det finns ingen på betydande nivå som ens begriper vad de håller på med (vilket inte är konstigt eftersom det helt saknas incitament, eftersom lönsamheten är gigantisk - digitalisering distrupterar en helt sjukt lönsam modell).

Det är som när Facebook säger att de ska bli "privacy/integrity focused". Den parallellen kanske är enklare att se eftersom det är en annan bubbla. Självklart kommer inte Facebook någonsin kunna driva den modellen eftersom det är den totala inversen av deras extremt lönsamma modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in