Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-29, 11:36
  #1
Medlem
Tja!
Undrar lite hur en arbetsdag ser ut för er mjukvaruutvecklare, baserat på vilket språk ni kodar eller vilken arbetsuppgift ni har just nu.

Jag har precis kört ett år webbutveckling på universitetet, programmeringen med js och php var rätt kul medan CSS och design inte var min grej.
Kommande året ska jag plugga lite olika kurser i diverse programmeringsspråk samt datakommunikation, har anmält mig till både Python/C#/Java, funderar på om man ska fördjupa sig i något eller köra alla språk under året.

Då jag inte exakt vet vad jag vill göra i framtiden, och de flesta språk egentligen gör sak samma, så har jag funderingar på hur en jobbdag ser ut för er som har programmering av dessa eller andra språk.

Så, frågorna;
* Hur länge har du kodat med det språk du jobbar med nu? Hur länge har du jobbat med detta?
* Vad har du kodat för språk innan? Varför bytte du?
* Hur är dynamiken på jobbet? Nördar eller skönt häng, nazist-chefer, långa sega möten? Hur många timmar om dagen jobbar du aktivt?
* Finner du mening med din arbetsuppgift? (Har jobbat för länge på arbetsplatser där saker ska göras bara för att det ska finnas, utan att någon har någon användning för dessa. Man ledsnar rätt snabbt på att göra en veckas arbete som bara ska damma i en pärm nånstans.)
* Finns möjlighet till distansarbete efter några års arbete? (Vill bygga en grund som tillåter typ hemarbete 2 dagar/vecka om man kan, nån gång lär man ju ha familj osv. Samt så vet jag att vissa arbeten där programmering/admin av fysiska enheter/serverhantering kan vara svåra att göra hemifrån, detta vill jag då undvika, vill i framtiden inte behöva vara 100% bunden till en arbetsplats pga arbetsuppgifterna.)
* Hur många "riktiga" jobberbjudanden får man från konkurrenter? (Vet att mina polare inom it-admin blir bombade på LinkedIn med allt från bra till skiterbjudanden)
* Hur är lönen? Eller för mig som är rätt nybörjare inom yrket, hur ser lönetrappan ut första 5 åren?
* Trivs du med det du gör? Hur länge kommer du stanna kvar på ditt nuvarande jobb?
* Ångrar du något karriärval, eller är du "avis" på någon kollega? Har tex din kollega på samma eller annan avdelning lyckats få bättre arbetsmiljö/lön/arbetsuppgifter än vad du har fått?
* Vad är ditt nästa mål inom karriären/personliga utvecklingen? Mer lön, 100% distansarbete, utlandstjänst?

Vore kul att få lite info om hur folk har det på jobbet beroende på vad ni jobbar med. Rätt säker på att jag kommer kunna klara av alla språk oavsett, och att lönen oftast är rätt lika. Så mest intresserad av själva arbetsupplevelsen, arbetsmiljö och sånt.
Tack för feedback!
Citera
2022-05-29, 12:50
  #2
Medlem
StudiumValors avatar
På en job var chef snäll och det var bra fika och workout efter job fast inte under pandemin. Inte mycket job blev tråkig men ibland väldigt mycket - upp och ner - och stress med cv och konsultprofil som ALDRIG var nöjda. ALDRIG! Och presentation for kunden var jobbig, men fick man job var man ju glad förstås.
På annat sträng med skäll och hårda arbetstider och ingen frihet men mycket jobb på företag men jobba mycket ensam utan stöd vilket inte är rolig.
Nä joba utan lag och göra uppdateringar i hemsidan i Phyton var inte kul det varnar jag att se upp.
Ibland var man klar och satt där bara.
Gör företaget bra och har nöjd kund blir det lättare att slippa idla eller bencha men är man intressant själv slipper man det ändå. Viktigt therför att företaget har bra relations med stora programvaruföretag och att man kan gå alla theras kurser eller att jak själv som personen är viktig for t ex Sphinx det största dokumentationsverktyget för Python och blir top notch.
Till exemplet Oracle Developer Live Virtual Events eller DevOpsCon Hybrid Edition i London.
Fast jag skall satsa low code nu sedan tiden tillback till lågt pris med indienkonkurrens. Low code - low price - much job you know som man säger! och vi kommer nog att få en ny avtal med en stor ännu bättre platformprovider snart.
För en bra företag recommenderar jag Sogeti eller Capgemini med mycket bra arbetsmiljö och jobkompisar och trevliga människor och inte så tuff miljö. Franska ostar och viner!!
Allons enfants de la programmation!
Citera
2022-05-29, 18:58
  #3
Moderator
vhes avatar
Systemutveckling --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2022-05-29, 22:11
  #4
Medlem
Så här kan en dag se ut:

09.00: Anländer till kontoret, kolla e-postmeddelanden, arrangera kort-, medellång- och långtidslistor att göra, organisera möten
10.00: Standup-möte, koordinera dagen och organisera samarbete (om någon) Sedan är det projektarbete: Genomför kodning, problemlösning och utveckling. Vid olika tillfällen kommer du att be om råd (eller ge råd). Beroende på miljön kan du chatta eller skicka ett meddelande via Slack eller IRC (en form av chatt som är populär bland mjukvaruutvecklare). Om medlemmarna i ditt team är lediga kan ni gå till en whiteboard tillsammans eller sitta tillsammans och sedan rita och utarbeta en lösning. (Då kan du eventuellt gå tillbaka till att kämpa!) Beroende på företaget, efter att du hittat en lösning, skulle du vanligtvis skapa en "ändringsbegäran" eller "dragförfrågan" som sammanfattar föreslagna ändringar, som någon annan skulle granska. De kanske har egna idéer eller lösningar. Detta skulle förmodligen hålla på fram till lunch. Ofta är det på eftermiddagen som möten hålls och mer långsiktiga projekt diskuteras. Eftermiddag och projektlanseringar: När du startar ett nytt projekt får du en lista med krav, och sedan måste du skapa ett designdokument. Det är vanligtvis ett dokument på 2-3 sidor som beskriver problemet och den föreslagna lösningen. Vanligtvis skulle du svara hur du ställer dig till frågan, och du skulle diskutera andra alternativ du har övervägt och varför du avvisade dem. Du skulle presentera det för din manager och resten av laget. För dessa större frågor eller projekt skulle du få klartecken innan du börjar, och du skulle veta att du har ett godkänt tillvägagångssätt och att folk är med på dina idéer. Beroende på företaget, efter att du ändrat dina funktioner, skulle du vanligtvis (ensam eller tillsammans med en kollega) distribuera projektet till produktion. I det här skedet, även om du har testat det noggrant, se till att det körs på din egen arbetsdator: Du kan upptäcka problem efter implementeringen och du skulle behöva åtgärda buggar baserat på feedback från kollegor och användare/kunder.
Dagens slut: Hur och när din arbetsdag slutar beror på din arbetsgivare. Det är vanligtvis efter att de traditionella 8 timmarna har förflutit, men ibland kan du behöva stanna tills du har slutfört en specifik uppgift. Det bästa sättet att se på en mjukvaruutvecklares dagliga rutin är att tänka på det som problemlösning: De frågor som ska åtgärdas är små och kumulativa och bygger på skapandet av en fungerande (och tillfredsställande) lösning när projektet är slutfört.
Citera
2022-05-30, 15:23
  #5
Medlem
myrdals avatar
Jobbar hemifrån.

Vaknar kvart i tio och börjar mitt första möte klockan tio. Mötet tar mellan 7-15 minuter.

Slösurfar sedan fram tills lunchen, som jag brukar börja runt 11:30 och låter hålla på till 13:20 eller så.

Programmerar lite fram till tre. Tar hemmafika i en kvart där jag dricker lite te och kollar nyheterna.

Programmerar igen fram till fem och stänger datorn efter det.

Svarar gärna på frågor om du undrar något.

Jag drar in runt 150k i lön, men så ska det skattas en hel del ovanpå det och runt hälften försvinner.
Citera
2022-05-30, 15:58
  #6
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
Tja!
Undrar lite hur en arbetsdag ser ut för er mjukvaruutvecklare, baserat på vilket språk ni kodar eller vilken arbetsuppgift ni har just nu.

Jag har precis kört ett år webbutveckling på universitetet, programmeringen med js och php var rätt kul medan CSS och design inte var min grej.
Kommande året ska jag plugga lite olika kurser i diverse programmeringsspråk samt datakommunikation, har anmält mig till både Python/C#/Java, funderar på om man ska fördjupa sig i något eller köra alla språk under året.

Då jag inte exakt vet vad jag vill göra i framtiden, och de flesta språk egentligen gör sak samma, så har jag funderingar på hur en jobbdag ser ut för er som har programmering av dessa eller andra språk.

Så, frågorna;
* Hur länge har du kodat med det språk du jobbar med nu? Hur länge har du jobbat med detta?
* Vad har du kodat för språk innan? Varför bytte du?
* Hur är dynamiken på jobbet? Nördar eller skönt häng, nazist-chefer, långa sega möten? Hur många timmar om dagen jobbar du aktivt?
* Finner du mening med din arbetsuppgift? (Har jobbat för länge på arbetsplatser där saker ska göras bara för att det ska finnas, utan att någon har någon användning för dessa. Man ledsnar rätt snabbt på att göra en veckas arbete som bara ska damma i en pärm nånstans.)
* Finns möjlighet till distansarbete efter några års arbete? (Vill bygga en grund som tillåter typ hemarbete 2 dagar/vecka om man kan, nån gång lär man ju ha familj osv. Samt så vet jag att vissa arbeten där programmering/admin av fysiska enheter/serverhantering kan vara svåra att göra hemifrån, detta vill jag då undvika, vill i framtiden inte behöva vara 100% bunden till en arbetsplats pga arbetsuppgifterna.)
* Hur många "riktiga" jobberbjudanden får man från konkurrenter? (Vet att mina polare inom it-admin blir bombade på LinkedIn med allt från bra till skiterbjudanden)
* Hur är lönen? Eller för mig som är rätt nybörjare inom yrket, hur ser lönetrappan ut första 5 åren?
* Trivs du med det du gör? Hur länge kommer du stanna kvar på ditt nuvarande jobb?
* Ångrar du något karriärval, eller är du "avis" på någon kollega? Har tex din kollega på samma eller annan avdelning lyckats få bättre arbetsmiljö/lön/arbetsuppgifter än vad du har fått?
* Vad är ditt nästa mål inom karriären/personliga utvecklingen? Mer lön, 100% distansarbete, utlandstjänst?

Vore kul att få lite info om hur folk har det på jobbet beroende på vad ni jobbar med. Rätt säker på att jag kommer kunna klara av alla språk oavsett, och att lönen oftast är rätt lika. Så mest intresserad av själva arbetsupplevelsen, arbetsmiljö och sånt.
Tack för feedback!

Jättemånga frågor. Jobbar hemifrån fem dagar i veckan. Lön c:a 80k/mån. Lönen är en funktion av vad man kräver och hur bra man är på arbetsintervjuer när man byter jobb. Eller om man kan hitta jobb i höglöneländer. En junior som vill tjäna bra jobbar sig inte upp i lön på samma arbetsplats utan byter efter två-tre år.

Utvecklar web, sen nån månad i React med nåt för mig nytt designsystem anpassat till React. Finner det ganska tråkigt och oinspirerande. Innan detta projekt byggde jag en funktionalitetsrik site från grunden i Angular. Betydligt roligare. Långt innan web programmerade jag WPF och C#. Roligare på vissa sätt men ingen jätteskillnad men mer kontroll och kraftfullt i många aspekter. UX för web där det finns enormt många angreppssätt att skriva CSS som varierar mellan olika projekt tycker jag precis som dig är en av de mindre roliga bitarna och ger mig fortfarande frustration. En annan brist med webbprogrammering är alla quirks i javascript och typescript. Den största fördelen är väl att efterfrågan är så stor så man blir inte inlåst i nån smal del av arbetsmarknaden.

Det som ger mig mening är när jag får fundera över kod och skriva bra kod (välformulerad, koncis, läsbar, förändringsbar, löst koplade delar, lagom generisk) som jag är nöjd med. Så som jag upplever kvalitet och att få fundera över om koden kan förbättras. Det är väldigt olika om det ges tid till det eller inte men det är aldrig något som efterfrågas av kravställare eftersom de saknar kompetensen att bedöma kodkvalitet och hela tiden är fokuserade på att dela upp arbetet i små delar och beräkna tidsåtgång. Det är en klart frustrerande del av arbetet. Men skriver man bra kod så kommer det fram ändå eftersom andra programmerare märker.
Citera
2022-05-30, 16:00
  #7
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jobbar hemifrån.

Vaknar kvart i tio och börjar mitt första möte klockan tio. Mötet tar mellan 7-15 minuter.

Slösurfar sedan fram tills lunchen, som jag brukar börja runt 11:30 och låter hålla på till 13:20 eller så.

Programmerar lite fram till tre. Tar hemmafika i en kvart där jag dricker lite te och kollar nyheterna.

Programmerar igen fram till fem och stänger datorn efter det.

Svarar gärna på frågor om du undrar något.

Jag drar in runt 150k i lön, men så ska det skattas en hel del ovanpå det och runt hälften försvinner.

Lön verkligen? Inte fakturering? Jobbar du mot USA?
Citera
2022-05-30, 16:02
  #8
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Lön verkligen? Inte fakturering? Jobbar du mot USA?
Menade fakturering. Det är rätt lite, men mitt jobb är chill och jag bor inte i Sthlm.
Citera
2022-05-30, 16:08
  #9
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Menade fakturering. Det är rätt lite, men mitt jobb är chill och jag bor inte i Sthlm.

Det låter bra i mina öron. Önskar att jag kunde fakturera så. Den enda nackdelen är väl att det är lite mindre trygghet konjunkturmässigt.
Citera
2022-05-30, 18:01
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Hur länge har du kodat med det språk du jobbar med nu? Hur länge har du jobbat med detta?

Hyfsat många år nu, jobbar mest med Python & SQL i jobbet, även i VBA då det är hett efterfrågat i min bransch (finans) för automatisering. Sitter tidvis även med R för statistiska analyser.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Vad har du kodat för språk innan? Varför bytte du?

Började egentligen ganska direkt med de språken jag jobbar med (enligt ovan) men har tidigare även gått kurser i Java, C, C++, C#, HTML, CSS, samt lite Assembly.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Hur är dynamiken på jobbet? Nördar eller skönt häng, nazist-chefer, långa sega möten? Hur många timmar om dagen jobbar du aktivt?

Har varit den mest programmeringskunnige på de senaste jobben jag varit på, vilket har inneburit en stor självständighet. Man slipper de flesta möten men får vara beredd på saker som dyker som måste fixas omgående. Bygga system, dra ut data som efterfrågas, uppdatera enligt nya kravställningar osv. så mycket fokus på att jobba agilt. Annars kul att jobba i team där folk har olika kompetenser.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Finner du mening med din arbetsuppgift? (Har jobbat för länge på arbetsplatser där saker ska göras bara för att det ska finnas, utan att någon har någon användning för dessa. Man ledsnar rätt snabbt på att göra en veckas arbete som bara ska damma i en pärm nånstans.)

Ja, då det snabbt bidrar till verksamheten, inte minst automatiseringsprojekt som kan ersätta timmar/dagar av mänsklig hantering.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Finns möjlighet till distansarbete efter några års arbete? (Vill bygga en grund som tillåter typ hemarbete 2 dagar/vecka om man kan, nån gång lär man ju ha familj osv. Samt så vet jag att vissa arbeten där programmering/admin av fysiska enheter/serverhantering kan vara svåra att göra hemifrån, detta vill jag då undvika, vill i framtiden inte behöva vara 100% bunden till en arbetsplats pga arbetsuppgifterna.)

Jobbar mest hemifrån, får bättre koncentration för kodningen tack vare det.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Hur många "riktiga" jobberbjudanden får man från konkurrenter? (Vet att mina polare inom it-admin blir bombade på LinkedIn med allt från bra till skiterbjudanden)

Får bud hela tiden, med seriösa och högavlönade tjänster.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Hur är lönen? Eller för mig som är rätt nybörjare inom yrket, hur ser lönetrappan ut första 5 åren?

Mycket god lönetrappa, gick från 35 tkr till >60 på mindre än 3 år efter examen.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Trivs du med det du gör? Hur länge kommer du stanna kvar på ditt nuvarande jobb?

Tycker det är kul och tror det ligger rätt i tiden, hur länge man stannar ska man dock hålla lite öppet då man aldrig vet vilka möjligheter som dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Ångrar du något karriärval, eller är du "avis" på någon kollega? Har tex din kollega på samma eller annan avdelning lyckats få bättre arbetsmiljö/lön/arbetsuppgifter än vad du har fått?

Nej, tror det bästa är att hitta ngt man är bra på och tycker är kul, det mesta annat med karriären brukar falla på plats därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
* Vad är ditt nästa mål inom karriären/personliga utvecklingen? Mer lön, 100% distansarbete, utlandstjänst?

Troligen att hålla sig uppdaterad om den senaste tekniken och kunna bidra i det skiftet.
Citera
2022-05-30, 18:02
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jobbar hemifrån.

Vaknar kvart i tio och börjar mitt första möte klockan tio. Mötet tar mellan 7-15 minuter.

Slösurfar sedan fram tills lunchen, som jag brukar börja runt 11:30 och låter hålla på till 13:20 eller så.

Programmerar lite fram till tre. Tar hemmafika i en kvart där jag dricker lite te och kollar nyheterna.

Programmerar igen fram till fem och stänger datorn efter det.

Svarar gärna på frågor om du undrar något.

Jag drar in runt 150k i lön, men så ska det skattas en hel del ovanpå det och runt hälften försvinner.

Låter som bra business, vad kodar du mer exakt samt vilken bransch?
Citera
2022-06-01, 15:58
  #12
Medlem
C#: den bästa enterprise-miljö och vardag du kan tänka dig.. men fortfarande enterprise. Du blir åtminstone bra på OOP.
Java: den absolut värsta enterprise-miljö du kan tänka dig. Stor risk för självmordstankar. Du blir inte ens bra på OOP.
javascript: jack of all trades, du kan arbeta vart som helst. Men du kodar i det i särklass sämsta språket som någonsin blivit utbrett, och du är antagligen rätt värdelös.
Python: mer en "add on", det är inte så vanligt att man gör allt i Python. Men kanske den bästa add on som finns. Kombineras gärna med Linux om du vill kunna passa in i de flesta miljöer i världen.
Rust/C++: kod är ditt liv, och du tar det på fullaste allvar. Det är viktigare att debattera avancerade algoritmer i forum där alla har en IQ över 140 än att träffa din framtida fru.

Samtliga låter dig jobba från vart som helst och i den utsträckning du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in