Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-06-07, 13:48
  #37
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Intressant, hur lång tid jobbade du innan du hoppade på eget?
Runt 8 år. Alla företag på den här nivån kräver seniorer som är redo att köra från dag 1 och har erfarenhet med hela deras teknikstack.
Citera
2022-06-07, 20:34
  #38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Runt 8 år. Alla företag på den här nivån kräver seniorer som är redo att köra från dag 1 och har erfarenhet med hela deras teknikstack.

Kul att det går bra, man vet ju aldrig själv vad som händer i framtiden så entreprenörslivet kanske skulle vara något. Hur skaffar du kunder, antar att nätverket du fått i arbetslivet som anställd hjälpt?
Citera
2022-06-07, 22:34
  #39
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Kan ju vara det dummaste jag läst, så dumt att jag inte kunde avstå från att skriva.. Vet inte exakt vad som gäller i Sverige, men i USA använder många fin-tech företag C++, Python och andra väldigt användbara språk. Inte för att nämna att dom erbjuder en ingångslön på $300-500K för nyexaminerade. Men du verkar ju tycka att C# är det enda som funkar.



Bästa tipset jag kan ge är att jobba för ett Amerikanskt företag. Mer pengar och många många fler företag med intressant tech. Som jag förstått det så verkar det som att den högsta lönen man kan uppnå i Sverige är typ det man börjar på för Amerikanska företag. Om du inte vill flytta dit, försök iaf få anställning på ett Amerikanskt företag så du kan ha deras lön men bo i Sverige.

Det senaste går väl i princip inte? Man måste väl fakturera själv, ha ett företag, om man ska jobba så?
Annars måste väl det amerikanska företaget sätta upp en Sverige filial. Skatten skall ju in i landet man bor i. Misstänker att det fortfarande är ovanligt. Alla remote work annonser jag ser kräver att man är lokaliserad i USA fortfarande. Och varför ser man aldrig någon i detta forum som sitter i Sverige men jobbar för ett amerikanskt företag?
Citera
2022-06-07, 22:39
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det du kallar "fin-tech" är marknadsföring. Det är en rebrand av legacy-system. När du är intresserad av dig själv och din egen karriär är den typen av branding helt ointressant.

IT-karriären går inte framåt av att arbeta i dessa miljöer, nej.

Java är värdelöst för att lära sig OOP när C# finns för att lära sig OOP. Det handlar dels om språkens mognad, men ännu mer dess historia. Försöker du lära dig Java kommer 99.9% av alla repos du hittar vara direkt idiotiska, och marknadsför du dig sedan som "junior Java-utvecklare som vill ha sitt första jobb" kommer du hamna på en enterprise-organisation med horribla Java-monolither ingen vet hur de fungerar längre.

Att du inte klarar av att lära dig saker är ingen annans fel. Du har ett väldigt bra exempel här på varför du inte lär dig saker.

Du verkar ju veta allt redan. Tycker bara att det är märkligt att i princip alla skolor i USA och väldigt många i Sverige som lär ut OOP och programmering för den delen i just Java. Jag hade inga problem alls att lära mig OOP i Java. Gjorde dessutom ett av mina internships i Java miljö och märkte inte av "horribla java-monolither". Jobbar för nuvarande på Amazon som också är Java miljö och ser inga "java-monolither" här heller?? Det kanske bara är ni på ditt företag som är på lägre nivå och inte riktigt vet hur ni ska använda det?

Har hört att C# är nice, till och med bättre än Java på många sätt. Men att säga att Java är helt värdelöst är väl kanske o ta i lite?
Citera
2022-06-07, 23:05
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det senaste går väl i princip inte? Man måste väl fakturera själv, ha ett företag, om man ska jobba så?
Annars måste väl det amerikanska företaget sätta upp en Sverige filial. Skatten skall ju in i landet man bor i. Misstänker att det fortfarande är ovanligt. Alla remote work annonser jag ser kräver att man är lokaliserad i USA fortfarande. Och varför ser man aldrig någon i detta forum som sitter i Sverige men jobbar för ett amerikanskt företag?

Finns alltid kryphål. T.ex., skaffa jobb på ett företag som har kontor i EU och även i USA. Jobba några år i Sverige och när du får möjligheten att "flytta till USA och jobba där" tar du den. Alternativt, sök till jobb som sponsrar visum (många av dom större FAANG företagen gör det). Åk till USA på L1 eller H1B visum och var där ett litet tag, så länge tjänsten är online så är det ingen som märker om du spenderar större delen av året i Sverige. Hyr nån sketen liten lya i USA som du är skriven på och betala skatt i USA. Var även skriven i Sverige och bo där. Du kommer tjäna så pass mycket mer i USA att dom små kostnaderna inte ens märks.
Citera
2022-06-07, 23:38
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Du verkar ju veta allt redan. Tycker bara att det är märkligt att i princip alla skolor i USA och väldigt många i Sverige som lär ut OOP och programmering för den delen i just Java. Jag hade inga problem alls att lära mig OOP i Java. Gjorde dessutom ett av mina internships i Java miljö och märkte inte av "horribla java-monolither". Jobbar för nuvarande på Amazon som också är Java miljö och ser inga "java-monolither" här heller?? Det kanske bara är ni på ditt företag som är på lägre nivå och inte riktigt vet hur ni ska använda det?

Har hört att C# är nice, till och med bättre än Java på många sätt. Men att säga att Java är helt värdelöst är väl kanske o ta i lite?

Det spelar sällan någon som helst roll för en applikation om den drivs av JVM eller .NET, och både Java och C# innebär liknande robusthet. C# innebär väl i de flesta kontexter något bättre optimering(smöjligheter), men det är väldigt sällan viktigt.

Vad som däremot är viktigt när man lär sig OOP är att C# i alla år pushat för att lära utvecklare rimlig arkitektur. Detta tog extra fart senaste 6-7 åren via Core (i gamla .NET framework blir ju hela miljön en grotesk monolith ändå). Så dels kommer .NET Core i det närmaste tvinga dig mot dependency inversion, dels kommer C# pusha dig mot decoupled och lättviktig kod. Du kan skriva klassisk horribel Java-arkitektur i C#, men du kommer behöva anstränga dig för det.

Till detta har vi historien*, där Java har ett enormt legacy som under lång tid enda open source, lättillgängliga språk med vettig reach. Det betyder att en väldans massa Java-applikationer, tutorials och dokumentation skrevs en tid då de flesta var (med dagens mått mätt) helt dumma i huvudet och trodde att monolitisk OOP och "FaCtorY-FActoRy-FActoRy" var smartaste sättet att kapsla in data. På den tiden var Microsoft C# ett Micro$oft C# som öppen IT inte rörde med tång. Redan då låg C# före vad gäller syntax (props och dylikt hjälpte för att hålla kodbaserna renare), men framförallt har språken sprungit åt helt olika håll. Medan Microsoft blev världens största open source-leverantör och C# varje år pushar för att göra OOP mindre skevt (tex via mycket inspiration från funktionell programmering - i och med i år är faktiskt funktioner first class [ish]) blev JVM en grotesk enteripri$e-gegga som Sun gjort sitt bästa för att förstöra.

För JVM kan du självklart med fördel istället använda Kotlin. Men i slutändan är Kotlin bara syntax, och blir inget argument för att det vore rimligare att lära sig Kotlin/Java än C# om man vill lära sig OOP. Däremot kommer du stöta på mindre horribel Java-legacy om du fokuserar på Kotlin (om än långt ifrån perfekt - ofta kombinerar applikationer Kotlin/Java, så halva ditt system är någorlunda fräsht och resten ser ut som skit ihopsklistrat från stack overflow).

*Där vi även hittar varför Java är standard OOP på universitet, men jag orkade inte kommentera det mer då det faktum att du inte vet detta tyder på att du ljuger om något.
__________________
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-06-08 kl. 00:32.
Citera
2022-06-08, 03:51
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det spelar sällan någon som helst roll för en applikation om den drivs av JVM eller .NET, och både Java och C# innebär liknande robusthet. C# innebär väl i de flesta kontexter något bättre optimering(smöjligheter), men det är väldigt sällan viktigt.

Vad som däremot är viktigt när man lär sig OOP är att C# i alla år pushat för att lära utvecklare rimlig arkitektur. Detta tog extra fart senaste 6-7 åren via Core (i gamla .NET framework blir ju hela miljön en grotesk monolith ändå). Så dels kommer .NET Core i det närmaste tvinga dig mot dependency inversion, dels kommer C# pusha dig mot decoupled och lättviktig kod. Du kan skriva klassisk horribel Java-arkitektur i C#, men du kommer behöva anstränga dig för det.

Till detta har vi historien*, där Java har ett enormt legacy som under lång tid enda open source, lättillgängliga språk med vettig reach. Det betyder att en väldans massa Java-applikationer, tutorials och dokumentation skrevs en tid då de flesta var (med dagens mått mätt) helt dumma i huvudet och trodde att monolitisk OOP och "FaCtorY-FActoRy-FActoRy" var smartaste sättet att kapsla in data. På den tiden var Microsoft C# ett Micro$oft C# som öppen IT inte rörde med tång. Redan då låg C# före vad gäller syntax (props och dylikt hjälpte för att hålla kodbaserna renare), men framförallt har språken sprungit åt helt olika håll. Medan Microsoft blev världens största open source-leverantör och C# varje år pushar för att göra OOP mindre skevt (tex via mycket inspiration från funktionell programmering - i och med i år är faktiskt funktioner first class [ish]) blev JVM en grotesk enteripri$e-gegga som Sun gjort sitt bästa för att förstöra.

För JVM kan du självklart med fördel istället använda Kotlin. Men i slutändan är Kotlin bara syntax, och blir inget argument för att det vore rimligare att lära sig Kotlin/Java än C# om man vill lära sig OOP. Däremot kommer du stöta på mindre horribel Java-legacy om du fokuserar på Kotlin (om än långt ifrån perfekt - ofta kombinerar applikationer Kotlin/Java, så halva ditt system är någorlunda fräsht och resten ser ut som skit ihopsklistrat från stack overflow).

*Där vi även hittar varför Java är standard OOP på universitet, men jag orkade inte kommentera det mer då det faktum att du inte vet detta tyder på att du ljuger om något.

Ser inte hur decoulping eller cohesion är ett problem i Java men det kanske är bättre i C# vad vet jag. Min poäng är att oavsett hur bra C# är så håller jag inte med om att det inte går att lära sig OOP i Java eller att det är skitdåligt heller för den delen. Visst, jag ljuger, du kan allt, C# är bäst, Java är sämst, Amazon är dom största förlorarna som anlitat någon som inte ens kan OOP..
Citera
2022-06-08, 05:08
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr33
Ser inte hur decoulping eller cohesion är ett problem i Java men det kanske är bättre i C# vad vet jag. Min poäng är att oavsett hur bra C# är så håller jag inte med om att det inte går att lära sig OOP i Java eller att det är skitdåligt heller för den delen. Visst, jag ljuger, du kan allt, C# är bäst, Java är sämst, Amazon är dom största förlorarna som anlitat någon som inte ens kan OOP..
Amazon har en jävla massa anställda. Från genier, till apor, till rötägg. De lider inte av en förvirrad junior.
Citera
2022-06-08, 22:47
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Amazon har en jävla massa anställda. Från genier, till apor, till rötägg. De lider inte av en förvirrad junior.


Haha för det vet du eftersom du vet allt.
Citera
2022-06-11, 00:23
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroMedier
har anmält mig till både Python/C#/Java, funderar på om man ska fördjupa sig i något eller köra alla språk under året.
Tack för feedback!
Mitt största råd är: Skit fullständigt i vilket språk du börjar med.

När jag pluggade 3 år på högskola så började jag med Java, fortsatte med C, lite Javascript, C#, några kurser i riktigt udda språk, smakprov på funktionell programmering, C++, tillbaka till C#, lite pyhton, mer C, etc.

Slutade med att första jobbet blev inom en sjukt nischad del av C# och sen jag blev frontendare.

Många funderar i onödan på vad de ska välja som första språk men det har smal påverkan på din karriär. Tvärt om ska man hoppa på flera olika språk och ofta jobbar man inte i närheten av det första språk man lärde sig.
Citera
2022-06-11, 00:48
  #47
Medlem
* Hur är dynamiken på jobbet? Nördar eller skönt häng, nazist-chefer, långa sega möten? Hur många timmar om dagen jobbar du aktivt?
Trivs riktigt bra. När jag pluggade hade jag ångest ett tag för många jag pluggade med va märkliga asociala nördar och jag tänkte "Vad fan ger jag mig in på - ska jag jobba med freaks resten av karriären". Första jobbet (sommarjobb under högskolan) jobbade jag med ganska torra gubbar.
Men alla jobb sen dess har haft otroligt sköna team. Stormtrivs i mitt nuvarande team (består av mestadels web-utvecklare, app-utvecklare, designers men även några projektledare, produktägare, analytiker etc).
De flesta utvecklare som jobbar i team är fantasitkt härliga typer, där nördigheten må finnas men bara är en kul detalj (typ att man spelar saxofon och D&D).
Har grym stämning och samarbete i mitt team (och mellan olika teams på avdelningen). Många umgås utanför jobbet.
Vi har verkligen frihet under ansvar. Inga Dilbert-chefer eller micromanaging nazist-chefer så långt ögat når.

Sega möten är ovanliga. Däremot händer det att man är med i många projekt samtidigt och varje projekt har många korta möten. (Det brukar vi dock slippa om vi tar upp det som ett problem)

Jag jobbar på ganska hårt - under perioder kör jag lite mer än 8h per dag. De flesta går hem vid 17:15, jag kör ofta lite längre för att jag vill bli klar. Men ingen har nånsin bett mig jobba längre - snarare tvärt om "dags att gå hem nu va". Tar istället halvdagar ibland. Ingen har någonsin ifrågasatt att jag jobbat för lite. (Däremot frågar ibland projektledare om man kan bli klar med nån uppgift med sjukt snäv deadline - då måste man våga säga emot. Det vågar jag nu men vågade ibland inte när jag va grön på första jobbet. Men även då va det ingen som tvingade mig jobba övertid för att inte göra nån besviken - det va nåt man tvingade sig själv att göra ...sorligt nog)

* Finner du mening med din arbetsuppgift? (Har jobbat för länge på arbetsplatser där saker ska göras bara för att det ska finnas, utan att någon har någon användning för dessa.
Ja, verkligen. Det vi bygger används av många. Det mesta vi gör skeppas til produktion. De få gånger vi gör nåt som inte behövs är nåt experimentiellt projekt vi själva är med på där vi vet att det finns en risk att det floppar och stryks innan det ser dagens ljus.
Händer enstaka gånger per år att nån idiot till stakeholder gör en beställning som påstås va hög prio, vi bygger det, sen stakeholdern ångrar sig - då får de skäll av våra chefer.

* Finns möjlighet till distansarbete efter några års arbete?
Ja. Pga Covid. Innan dess hade en kultur där det inte va okej att jobba hemma flera dagar utan att skriva varför. Det va okej att ta nån dag här och där men man kunde inte säga "jag kör 2 veckor hemifrån".
Nu efter covid har alla jobbat hemma 98% av tiden och då har det blivit mer okej at fortsätta så de flesta jobbar hemma för det mesta, fast typ varannan vecka har vi nåt möte där vissa gäng bör ses på workshop på kontoret.

Men vi har fortfarande en strikt policy: att bo i annat land och köra 100% remote work är INTE okej. Vi anställer inte folk som bor jättelångt från kontoret. Även om man kan jobba hemma nästan varje dag tycker vi att man ska ha såpass nära kontoret att man KAN åka in då och då utan planering.

* Hur många "riktiga" jobberbjudanden får man från konkurrenter? (Vet att mina polare inom it-admin blir bombade på LinkedIn med allt från bra till skiterbjudanden)
Det är rätt många. Inte direkt från närmaste konkurrenterna men det är regelbundet många som hör av sig. (Lägger heller inte så mycket vikt vid vilken bransch det handlar om - utveckling som utveckling, inte så att vi jagar kandidater från närmaste branschkonkurrenterna heller)

* Trivs du med det du gör? Hur länge kommer du stanna kvar på ditt nuvarande jobb?
Ja, som fan. Kollat på andra erbjudanden men lockas inte riktigt, jobbar med en produkt jag gillar, som når många, gillar mitt team - och nuvarande jobbet är ett ställe där flera andra slutat sen ångrat sig och återvänt.
(Samtidigt brukar jag alltid säga att det är nyttigt att byta jobb för man lär sig hur det funkar på fler ställen, och varje gång jag bytt hittils har det bara varit bättre)

* Ångrar du något karriärval, eller är du "avis" på någon kollega? Har tex din kollega på samma eller annan avdelning lyckats få bättre arbetsmiljö/lön/arbetsuppgifter än vad du har fått?
Ångrar inget.

Idag är jag anställd på ett produktbolag - va konsult på diverse uppdrag innan. Gillade båda men efter att ha konsultat några år ville jag sitta länge tid med samma produkt.
Har nån gång tänkt att jag kunde göra nåt mer nytänkande i startupvärlden - fast den tanken har försvunnit med åren när mina polares startupbolag floppat.
Iblaand tänkt att jag kunde tjäna mer om jag körde som egenkonsult och tog uppdrag hos gamla kontakter men pallar inte hålla på med egen firma eller gå tillbaka till konsultsvängen, speciellt inte pga risken att konsulter är de första som kickas om de blir sämre tider.

Hänt enstaka gång att jag varit avis på att jag inte blivit tillfrågad när det finns roller i stil med ny projektledare. Fast vill egentligen inte jobba som det - för mycket möten - vill bara va utvecklare med mer att säga till om.

Arbetsmiljö är samma för alla, går inte att få nämnvärt bättre/sämre. Vi är ett rätt stort team med ett par chefer - men ingen har eget kontor. Största skillnaden är mest att om nån ska få en vassare skärm är det designers och utvecklare först - för cheferna behöver det inte, de springer mest på möten.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-06-11 kl. 01:47.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in