Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-05-30, 00:57
Medlem
Som rubriken lyder. Kan dom det?

Blod är trotts allt en flytande vätska, möjligt att det måste späs ut med lite vatten. Men hur stor del?
Sedan måste det syresättas, å kan man väl smälla på ett system med lungor som pumpar skiten friskt? ja eller den mer trista varianten med en elektronisk pump...

som sagt, går det att lösa, så fiskar kan leva ett friskt liv i blod?
Citera
2022-05-30, 01:26
Medlem
StudiumValors avatar
Oh ja, det verkar vara en bra ide.
jag funderar på om fiskar kan leva i rymden också.
undrar om det är en filosofisk fråga?
Citera
2022-05-30, 01:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Filosofi --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2022-05-30, 01:48
Medlem
LeCastles avatar
Saltvattensfiskar får jävligt stora problem om de lever i sötvatten så nej.
Citera
2022-05-30, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Finns väl en hel del arter som kan leva i båda..
Citera
2022-05-30, 01:57
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Finns väl en hel del arter som kan leva i båda..

Då är det tillfälligt.
Den stora majoriteten av fiskar i världen klarar inte av att hoppa från sötvatten till salt. Inte det motsatta heller.
Citera
2022-05-30, 02:02
Medlem
Citat:
Då är det tillfälligt.
Den stora majoriteten av fiskar i världen klarar inte av att hoppa från sötvatten till salt. Inte det motsatta heller.
För mig att laxen tex går från älvar dvs sött till salt vatten under leken? Och det under relativt lång period. Tror jag även har sett en del hajarter gått från salt till sött. Men kan ha fel. Halvsover typ! 😴
Citera
2022-05-30, 02:23
Medlem
Hur länge ska de leva?

Ett friskt liv. Tror att det är väldigt svårt.

Problem 1 blir syresättning och vad som ska bära syret rent kemiskt. Syreatomen måste hellre vilja bo på fiskens blod än det andra blodet...
Citera
2022-05-30, 02:23
Medlem
LeCastles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
För mig att laxen tex går från älvar dvs sött till salt vatten under leken? Och det under relativt lång period. Tror jag även har sett en del hajarter gått från salt till sött. Men kan ha fel. Halvsover typ! 😴

Det stämmer att laxar simmar upp i floder och sjöar för att leka. Det kanske är tjurhajen du tänker på. Den känd för att migrera in och ut ur sötvatten.
Citera
2022-05-30, 02:52
Medlem
Fisk bör trivas i blod iaf när det gäller salthalt för alla ryggradsdjur har samma salthalt i blodet som vi.

Fiskar i sötvatten måste använda energikrävande jonpumpar i gälarna för att ta upp salt från sötvatten (lite finns det alltid även i sötvatten). I blod skulle de kunna spara på energin. Salvattensfiskar måste omvänt använda energi för att pumpa salt från blodet till saltvattnet.

Egentligen borde alla fiskar flytta till Östersjön eftersom den har nästan samma salthalt som blod.

Sen finns det förstås annat i blod som inte är så trevligt, bla immunceller som skulle angripa fiskarna. Blodet skulle även koagulera när det kom i kontakt med fiskarna.
Citera
2022-05-30, 03:37
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:

Blod innehåller väl en hel del salt? Mer än sötvatten iaf. Däremot tror jag blod är för tjockt, de röda blodkropparna skulle ställa till det för fiskarna och binda syre. Men fiskar skulle kanske kunna överleva i en fors av blodplasma som har en mindre del röda blodkroppar. Turbulens skulle öka syresättningen i plasman. Sen om man har lite röda blodkroppar för färgens skull tror jag inte gör något, blod har ju i vanliga fall väldigt kraftig färg.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-05-30 kl. 03:47.
Citera
2022-05-30, 04:12
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Ph värdet är högre i havet. Jag tror också att blodets protein täpper till deras andning eller filter eller vad de nu har.

Bättre att ge dem lsd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in