• 1
  • 2
2022-05-30, 19:43
Medlem
Den 24 mars 1971 mördade Tore Navelius (1927.03.04) sin fru Gerd Navelius (1930.08.15) och parets 4 barn, 3 av de var Thomas Navelius (1964.04.27), Liselotte Navelius (1960.02.06) och Ann-Christine Navelius (1961.08.28), på troligtvis Brunnsviksallén 39 k i Motala. De bodde i alla fall där året innan. Gerd och de fyra barn knivhöggs till döds av Tore som begick efter dådet självmord.

Jag har aldrig hört talas om detta innan. Vad var motivet tex? Ville hon skiljas? Fanns någon alkohol inkopplad? Hur var Tore? Hur gamal var 4e barnet? Hände det på natten eller dagen?

På det efternamnet finns ingen i Sverige idag. Men det finns 60 stycken med e istället för a. Få dock som är geografiskt nära idag. Vad hände med övrig släkt? Bytte man efternamn?
Citera
2022-05-30, 20:10
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fruktansvärt. Motivet verkar ha varit ekonomiska bekymmer. Förmodligen låg det annat bakom också? Kanske missbruk som TS nämner. Minns att anhöriga till familjen publicerade en dödsruna som kungjorde att "familjen lämnat oss", som om det hade förolyckats tillsammans i någon tragisk olycka. Faderns namn stod först bland de döda. Smått makabert, och i mitt tyckte ett hån mot offren.

Utdrag ur Expressen 1971-03-25:
Citat:
Familjen hade glatt sig åt att flytta in i den nybyggda villan. Radhuset i Motala skulle de ha lämnat i går. Men problemen med villabygget blev för mycket för den 43-årige familjefadern. Natten till onsdagen knivskar han sin fru och sina tre barn, 11, 10 och 7 år, till döds. Därefter gasade han ihjäl sig i det egna garaget.
[...]
En möjlig teori är att familjefadern genom bygget av villan gjort för stura ekonomiska åtaganden och att bekymren i samband med detta skulle ha fått honom ur balans.
[...]
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-05-30 kl. 20:13.
Citera
2022-05-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Fruktansvärt. Motivet verkar ha varit ekonomiska bekymmer. Förmodligen låg det annat bakom också? Kanske missbruk som TS nämner. Minns att anhöriga till familjen publicerade en dödsruna som kungjorde att "familjen lämnat oss", som om det hade förolyckats tillsammans i någon tragisk olycka. Faderns namn stod först bland de döda. Smått makabert, och i mitt tyckte ett hån mot offren.

Vad hemskt!

Och hemskt att bo i radhuset där det skedde. Säkert är alla inventarier, dörrar och fönster från 1971 borta, men det känns inte som ett hus man skulle vilja bo i.
Vi får hoppas att Christer, som bor där idag, inte känner av dramat....
Citera
2022-05-30, 23:15
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Den 24 mars 1971 mördade Tore Navelius (1927.03.04) sin fru Gerd Navelius (1930.08.15) och parets 4 barn, 3 av de var Thomas Navelius (1964.04.27), Liselotte Navelius (1960.02.06) och Ann-Christine Navelius (1961.08.28), på troligtvis Brunnsviksallén 39 k i Motala. De bodde i alla fall där året innan. Gerd och de fyra barn knivhöggs till döds av Tore som begick efter dådet självmord.

Jag har aldrig hört talas om detta innan. Vad var motivet tex? Ville hon skiljas? Fanns någon alkohol inkopplad? Hur var Tore? Hur gamal var 4e barnet? Hände det på natten eller dagen?

På det efternamnet finns ingen i Sverige idag. Men det finns 60 stycken med e istället för a. Få dock som är geografiskt nära idag. Vad hände med övrig släkt? Bytte man efternamn?

Navelius var ett taget namn, pappa Tore hette ursprungligen Nilsson i efternamn enligt födelseboken för Engelbrekts församling. Jag kan inte se att det har funnits några andra personer i Sverige med efternamnet Navelius, utom just familjen i denna tråd. Något fjärde barn kan jag inte heller se att det skulle ha funnits.
Citera
2022-05-31, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

Tack för ännu mer information

Tycker motivet känns lite diffust. Varför just natten innan de skulle flytta in? Gick det inte att flytta in ännu och övrig familj visste inte? Så skamen över att stå på gatan tog över.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Navelius var ett taget namn, pappa Tore hette ursprungligen Nilsson i efternamn enligt födelseboken för Engelbrekts församling. Jag kan inte se att det har funnits några andra personer i Sverige med efternamnet Navelius, utom just familjen i denna tråd. Något fjärde barn kan jag inte heller se att det skulle ha funnits.

Tack.

Jag misstänker att det 4e barnet kanske ännu inte var fött? Även om Gerd var 40 år.
Citera
2022-10-21, 17:23
Medlem
Såg inlägget och fick viljan att svara eftersom ”Gerd”. Barbro christina var min mamma och Lotta, Anna och Thomas mina yngre halvsyskon. Det kan förklara detta med 4 barn.
Citera
2022-10-21, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjetragedin i Motala 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av Niptrollet
Såg inlägget och fick viljan att svara eftersom ”Gerd”. Barbro christina var min mamma och Lotta, Anna och Thomas mina yngre halvsyskon. Det kan förklara detta med 4 barn.

Stort tack för ditt inlägg.

Jag beklagar mycket över hur du miste din mamma och dina tre yngre halvsyskon på det här sättet. Verkligen otroligt mycket tragiskt.

Antar att du själv inte var hemma då familjetragedin inträffade.
Citera
2022-10-21, 19:52
Medlem
obafgkms avatar
Alla i familjen var födda i Stockholm. Brännkyrka, Engelbrekt och Vantör. Antar att det är församlingar. Södermalm? Undantaget är mamman, född 1930 i Örnsköldsvik.
Citera
2022-10-21, 23:45
Medlem
Ja, min mamma var född i Ö-vik. Jag växte upp hos mina morföräldrar då förhållandet mellan henne och min far tog slut tidigt och min mor studerade till ssk och sedan till barnmorska. Jag var 17 år då detta hände och blev mycket svårt att hantera trots att jag ej bodde med dem i Motala
Citera
2022-10-22, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket svårt att hantera.

Citat:
Ja, min mamma var född i Ö-vik. Jag växte upp hos mina morföräldrar då förhållandet mellan henne och min far tog slut tidigt och min mor studerade till ssk och sedan till barnmorska. Jag var 17 år då detta hände och blev mycket svårt att hantera trots att jag ej bodde med dem i Motala

Stort tack för att du berättade detta.

Förstår så väl att vad som hände blev mycket svårt att hantera även om du inte bodde med dem. Det var en verklig tur att du inte gjorde det.
Citera
2022-10-22, 15:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Vilken tur att du inte bodde med familjen när detta skedde.

Vet du vad motivet var? Det måste spekulerats och pratats mycket i familjen? Lämnade han något brev med någon förklaring eller liknande?
Citera
2022-10-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vilken tur att du inte bodde med familjen när detta skedde.

Vet du vad motivet var? Det måste spekulerats och pratats mycket i familjen? Lämnade han något brev med någon förklaring eller liknande?

Dagen detta hände var det tänkt att familjen skulle flytta in i en nybyggd villa som tydligen ej var riktigt färdigställd. När flyttbilen kom öppnade ingen och Tore hittades död i radhusområdets garage.
Min mormor väckte mig morgonen därefter att ha läst en artikel oi vår dagstidning Nys Norrland om ett familjedrama i Motala. Hon hade ringt till dem utan att få svar. Ett tag senare kom en präst och ringde på. Jag öppnade och förstod genast vad det gällde
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in