Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-05, 11:49
  #1
Medlem
Har någon erfarenhet av utbildningen Javautvecklare på antingen ITHS eller Nackademin? Vilken skola ska man välja?
Citera
2022-06-05, 12:07
  #2
Medlem
Hej, vänligen kika på denna tråd!
(FB) YH - Systemutvecklare Java
Citera
2022-06-05, 12:17
  #3
Medlem
Tack! Jag var inne på den tråden, men den svarar inte riktigt på min fråga. Behöver höra lite om de två skolorna och den utbildningen då det är sån brist på relevanta recensioner om dem och just den utbildningen.
Citera
2022-06-05, 12:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsSunflower
Tack! Jag var inne på den tråden, men den svarar inte riktigt på min fråga. Behöver höra lite om de två skolorna och den utbildningen då det är sån brist på relevanta recensioner om dem och just den utbildningen.
Jag har som jag skrev i den tråden inte gått på någon av dessa två, men vad jag hört om i alla fall Nackademin ska det vara en seriös skola. Sen om det speglar sig på utbildningne vet jag inte.

Sök till båda och gör valet sen om du nu kommit in på båda?
Citera
2022-06-05, 12:54
  #5
Medlem
Tack! Behöver veta vad någon som gått utbildningen tycker om den. Jag har kommit in på ITHS och förväntar mig att komma in på Nackademin också :-)
Citera
2022-07-05, 15:18
  #6
Medlem
Jag står inför precis samma val fast med .Net-utbildningen istället.
Jag måste bestämma mig senast nu om två dagar.

Har du blivit nå klokare?

Det som jag har kommit fram till än så länge;

IT-Högskolan
+ Seriösare ansökningsprocess (provet krävde övervakning, Teams-föreläsningar vid tre tillfällen med info till sökande)
+ Bättre marknadsfört
+ Något mer fullstack-inriktad
+ Lite mer aktiva på LinkedIn (?)
+ Namnet på skolan låter bättre (?)

- Mindre och nyare skola (enbart 7 utbildningar på plats i Stockholm, och campuset i Stockholm startade 2018)
- De hävdar att de kör hybrid-undervisning, vilket är lite diffust. Själv föredrar jag utbildning på plats.


Nackademin
+ Stor skola (14 utbildningar på plats inom IT + en massa YH-utbildningar i andra områden)
+ Många år i branschen gör det förmodligen enklare att hitta LIA-plats
+ Större chans att träffa nya roliga människor i och med större skola med mer folk och större variation på utbildningarna
+ 90% får jobb efter (vet inte om det innefattar andra YH-utbildningar också)

- Något mer programutvecklings-inriktad
- Dålig kommunikation gentemot sökande
- Oseriöst ansökningsprov (man hade kunnat sitta hela familjen bakom datorn och tagit testet)
- Namnet på skolan ser i min mening lite oseriösare ut (?)


Har själv inte bestämt mig.. Har praktiskt taget lika lång restid till båda skolorna (+-10 min)

Någon annan som har något att inflika med? (hjälp)
Citera
2022-07-05, 15:24
  #7
Medlem
Tycker i allmänhet att det finns alldeles för lite vettiga elev-recentioner av YH-utbildningarna överlag. Känns inte som att man kan hitta någon grundlig info någonstans
Citera
2022-07-06, 11:53
  #8
Medlem
Håller med. Står inför samma val.

Hittade en lista över "bästa yh-skolorna" där Iths hamnat på 4e och Nackademin på 7e plats. https://studier.se/sveriges-basta-yh-utbildningar/
Är från 2020 och behöver inte vara tillförlitligt alls men helhetsintrycket av Iths (som typ sammanfattats ovan) gör att jag nog ändå kommer välja dem.

Det som avgör för mig är att deras prov låg på en högre nivå och de skickar vid antagning länkar till förberedelsekurser på sin hemsida vilket gör att man tänker att deras utbildning kan tänkas kunna starta på en högre nivå och därför vara av bättre kvalitet. Men det är rena spekulationer.

Utbildningsledaren för Java på Iths meddelade att 100% fått jobb efter studier, 92-93% för .Net. Av Nackademin har jag inte fått svar.
Citera
2022-07-06, 12:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isabella.K
Håller med. Står inför samma val.

Hittade en lista över "bästa yh-skolorna" där Iths hamnat på 4e och Nackademin på 7e plats. https://studier.se/sveriges-basta-yh-utbildningar/
Är från 2020 och behöver inte vara tillförlitligt alls men helhetsintrycket av Iths (som typ sammanfattats ovan) gör att jag nog ändå kommer välja dem.

Det som avgör för mig är att deras prov låg på en högre nivå och de skickar vid antagning länkar till förberedelsekurser på sin hemsida vilket gör att man tänker att deras utbildning kan tänkas kunna starta på en högre nivå och därför vara av bättre kvalitet. Men det är rena spekulationer.

Utbildningsledaren för Java på Iths meddelade att 100% fått jobb efter studier, 92-93% för .Net. Av Nackademin har jag inte fått svar.

Hur många av de 100% har kvalificerade tillsvidareanställningar? Det är betydligt mer intressant.
Citera
2022-07-06, 13:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hur många av de 100% har kvalificerade tillsvidareanställningar? Det är betydligt mer intressant.
Anställning på företaget de gjorde praktik sa han. Men vem vet vad som är sant.
Citera
2022-07-08, 10:43
  #11
Moderator
Protons avatar
Systemutveckling --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2022-07-09, 13:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isabella.K
Anställning på företaget de gjorde praktik sa han. Men vem vet vad som är sant.

Jag kan mest relatera till mina egna erfarenheter. Jag pluggar yrkeshögskola som programmerare. Har så här långt fått VG på alla kurser, när det var dags för LIA så kom företagen som ropade så mycket om sin brist plötsligt på att just nu så gick det inte att erbjuda LIA på grund av diverse påhittade anledningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback