Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-06, 20:25
Medlem
Ballooonies avatar
Varför säger man så här? Vid så märkliga tillfällen. (Jag gör det tyvärr själv ibland.
Vet att det är ett sätt att förstärka det man menar, med kraftuttryck. Men vad säger innebörden? Vad är det man säger?

-Ska du jobba imorn? Ja, för fan!
-Jaha ska du jobba för fan. Okej?

Och för helvete vet jag inte vad det betyder. Kom igen nu för helvete. Vadå för helvete?

Och för att vara ett i stort gudlöst och förnekande folk är vi väldigt förtjusta i den gode Gud och den onde fan.
Vi säger Gud o satan i var o varannan mening.

Vet ju att engelskan har liknande lr desamma som, for gods sake och for fuck sake.

Whats the big idea? När började man svära så här? Alltså för fan. Vad säger du?
Citera
2022-06-06, 22:16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Varför säger man så här? Vid så märkliga tillfällen. (Jag gör det tyvärr själv ibland.
Vet att det är ett sätt att förstärka det man menar, med kraftuttryck. Men vad säger innebörden? Vad är det man säger?

Och för helvete vet jag inte vad det betyder. Kom igen nu för helvete. Vadå för helvete?

Och för att vara ett i stort gudlöst och förnekande folk är vi väldigt förtjusta i den gode Gud och den onde fan.

Vet ju att engelskan har liknande lr desamma som, for gods sake och for fuck sake.

Beror ju naturligtvis på att uttrycken är väldigt gamla.
Trodde du alltså att vi alltid har varit så här sekulära?

När mina föräldrar växte upp så var det "förbjudet" att visa någon som helst glädje under påsken,
då skulle man känna sorg och tänka på Jesus lidande på korset.
Alla affärer var stängda på söndagar.

Och backar du 100 år eller mer så var samhället strängt religiöst, som i mellanöstern.
Senast redigerad av Bone Collector 2022-06-06 kl. 22:19.
Citera
2022-06-06, 22:28
Medlem
stom72s avatar
Citat:

Bra du tar upp detta.
Det är horribelt och hemskt att så många förstår så lite av vad det innebär när dom ideligen med emfas säger att dom ska göra saker "för fan" (tjäna djävulen)
eller "för helvete" (för hans boning) eller "fan ta mig"
(ber att bli tagen av djävulen)

Vi är givna fri vilja av den Allsmäktige och ber vi om att få bli "tagna" av den Allsmäktiges motståndare (satan på hebreiska) så kommer våra "önskningar" att "infrias"

Så snälla alla, för er egen skull, sluta be om att bli tagna av djävulen, omvänd er istället och be Kristus Jesus om den nådegåva han ger alla som är villiga (den fria viljan) att ta emot den
Citera
2022-06-07, 07:02
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Beror ju naturligtvis på att uttrycken är väldigt gamla.
Trodde du alltså att vi alltid har varit så här sekulära?

När mina föräldrar växte upp så var det "förbjudet" att visa någon som helst glädje under påsken,
då skulle man känna sorg och tänka på Jesus lidande på korset.
Alla affärer var stängda på söndagar.

Och backar du 100 år eller mer så var samhället strängt religiöst, som i mellanöstern.
Intressant. Nej jag vet att vi är lite frigjorda nu. Vilket är bra.

Det fanns ju kretsar, kulturgrupper i sverige som var mer språkligt utagerande då. Tro fan.
Citera
2022-06-07, 07:04
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Bra du tar upp detta.
Det är horribelt och hemskt att så många förstår så lite av vad det innebär när dom ideligen med emfas säger att dom ska göra saker "för fan" (tjäna djävulen)

Vi är givna fri vilja av den Allsmäktige och ber vi om att få bli "tagna" av den Allsmäktiges motståndare (satan på hebreiska) så kommer våra "önskningar" att "infrias"

Så snälla alla, för er egen skull, sluta be om att bli tagna av djävulen, omvänd er istället och be Kristus Jesus om den nådegåva han ger alla som är villiga (den fria viljan) att ta emot den
Bra där. Många tar det väldigt bokstavligt. Kanske inte språkbrukaren men lyssnarna.
Så vi bör passa oss..
Det är mycket som gått förlorat tror jag i svenskens och nordmannens tankegods.
Citera
2022-06-07, 09:18
Moderator
Kyrpators avatar
Eftersom det här tycks handla om de religiösa aspekterna av att använda svordomar, snarare än de rent språkliga.

Språk --> Religion
/Moderator
Citera
2022-06-07, 13:57
Medlem
Citat:

Du kanske använder svordomar och åkallar gud och satan i varannan mening men det får stå för dig. Jag har aldrig behövt förlita mig på det.

Ordet fan har i olika former alltid varit en del av vårat svenska språk och har bara blivit i grunden något som uttrycker något negativt och det var mest så jag själv ser på det.
Begrepp som jobba på för fan innebär ju att man jobbar hårt på en nivå som är obekvämt.

Senare så vidareutvecklas språk på olika sätt. Vad gäller helvete så används det väldigt tydligt i negativ klang och som något som man antingen önskar någon annan till eller som man kan undvika genom att göra något.
Citera
2022-06-07, 14:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det är väl ett ganska väl forskat område. Svordomar är INTE eder till någon gud eller djävul, utan ett förstärkningsord. Om det kan vara någon tröst så verkar de religiöst färgade svordomarna att minska, och sex/fekalie-svordomar att öka.

Citat:
Vi använder nämligen ord från områden som är tabu när vi svär. Här i Sverige är de allra flesta svordomarna traditionellt sett hämtade från religionen. Fan, jävlar och helvete är exempel på svordomar från kristendomen.

...
När Sverige numera är så sekulariserat är de traditionella svordomarna inte längre lika tabubelagda. De har helt enkelt blivit lite urvattnade och förlorat sin kraft. I stället börjar runda ord och anspelningar på sex ta över rollen som de allra grövsta kraftuttrycken. Redan tidigare var ord som är förknippade med avföring (skit, piss, röv) tabubelagda, men nu använder vi ännu mer könsord och grova sexuella förolämpningar för att avreagera oss.

https://sprakkonsulterna.se/svordoma...el-av-spraket/

Citat:
På medeltiden var det framför allt gud och inte djävulen som stod i fokus, berättar Ulla Stroh-Wollin.

– Då svor man med fraser som associerade till korsfästelsen. Det började ofta med en fras som ”vår herres” och så fyllde man på med ”vår herres bittra död” eller ”vår herres fem sår”.
...
På slutet av 1800-talet sker det en allmän moralisk åtstramning i samhället vilket gör att svordomar blir allt mer tabubelagda.

– I England brukar vi prata om viktorianismen och vi hade väl en sådan period i Sverige också. Då blir det ganska stramt, ett återhållsamt svärande. Det blir väldigt problematiskt för kvinnor. De kunde möjligen säga ”katten”.
...
I slutet av 1900-talet var sannolikt de grövsta svordomarna helvete, jävlar och satan, menar Ulla Stroh-Wollin.
https://www.svd.se/a/68b1b699-d6a8-3...sa-genom-tiden

Citat:
De tre vanligaste ämnesområdena för svordomar i världens språk är sex, religion och kroppens avfallsprodukter. Traditionellt svenskt svärande är religiöst och som i andra protestantiska länder vänder sig svärandet mot underjorden. Svenskt svärande kretsar kring orden helvete, fan, jävlar och satan.
https://www.gp.se/debatt/svordomar-o...atur-1.4863925

Citat:
Troligen är svordomarna lika gamla som språket. I Sverige har vi fem grundsvordomar; helvete, fan, satan, djävlarna/djävulen och förbanna. Svenskan har vidare dels de tuffa maskulina svordomarna, typ helvetet, fan, satan, djävulen och förbanna(d), dels de mjuka, feminina, som Gud, Jesus och himmel. De underjordiska, manliga svordomarna inleds ofta med ett fördömande ”fy”, de himmelska med ett åkallande ”å”. Ibland kan dock himmel och helvete ingå symbios med varandra i uttryck för förvåning, t ex ”Å fan, säger du det!”
...
Allmänt kan sägas att vad gäller religiösa svordomar så svär man uppåt (mot himlen) i katolska länder medan man i protestantiska vänder sig neråt (mot helvetet).
http://www.fulaordboken.se/Ordboken?ord=svordomar
Citera
2022-06-07, 15:33
Medlem
Ballooonies avatar
Nej ok. Oj tack,det var intressant och roligt. Fekalie svordomar haha..
Citera
2022-06-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Bra du tar upp detta.

Jaså? Hur realistiskt är det?

Om man ber om att bli tagen av den goda sidan, inte blir man bönhörd då, inte!

Varför är det så ojämförligt mycket lättare att bli upplockad av den onda sidan än av den goda?

Den Onde vill gärna fylla på sitt rike, medan Den Gode vill utestänga från sitt.

Asch! Vilket trams!
Det är ännu ett tydligt bevis på att religion är ett behändigt och effektivt sätt för maktens män att hålla fårskocken i schack så att den inte får för sig att börja gå egna vägar. Ty, att börja tänka själv istället för att köpa ett färdigt koncept (hur stolligt det än må vara) är knappast något makten önskar. Allt ivrigt påhejat av en hycklande Martin Luther.

Färdigkokta dumheter på burk, bara att betala och svälja med hull och hår. Fan tro´t!
Senast redigerad av GaussBonnet 2022-06-07 kl. 16:34.
Citera
2022-06-07, 17:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Svordomar och kraftuttryck är egentligen inte samma.

Från början var svordomar något som handlade om att svära vid något högre, en stark övernaturlig makt man inte ville skymfa, för man ville inte straffas av guden/makten. Svärandet blev därför ett "bevis" på att man talade sanning.

Bibeln ogillar att man svär falskt eller svär vid främmande "andemakter".

Kraftuttryck är sådant folk använt för att förstärka hur starkt de menat eller känner om något.
Kraftuttryck hänvisar ofta till sådant som är laddat, heligt och tabu.

Idag är det inte tabu att använda kraftuttryck som "satan" och "helvete".
I början av 1900-talet var det väldigt fult, så min farmor brukade istället skrika "Järnvägar!" när något gick fel.

Nya kraftuttryck har uppkomigt när samhället ändrats så idag är det fulare att säga "hora" eller "knulla din mamma".

Bibeln förbjuder inte kraftuttryck, men förbjuder åkallan av andra Gudar/makter än Gud.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-06-07 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in