2022-06-06, 20:51
Medlem
dMobergs avatar
Hej, har konto i en bank som har en funktion där mina utgifter sorterats inom lika kategorier. Vid vissa tillfällen har jag själv lagt till kategorier eller ändrat kategorisering av vissa utgifter.

Är banken skyldig att lämna ut denna data till mig på ett format som är enkelt att bearbeta med dator?

Då informationen är personlig tycker jag att jag borde kunna få ut den. Jag förstår att graferna och hur datat visas inte behöver ges ut.
Senast redigerad av dMoberg 2022-06-06 kl. 20:57.
Citera
2022-06-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Hej, har konto i en bank som har en funktion där mina utgifter sorterats inom lika kategorier. Vid vissa tillfällen har jag själv lagt till kategorier eller ändrat kategorisering av vissa utgifter.

Är banken skyldig att lämna ut denna data till mig på ett format som är enkelt att bearbeta med dator?

Då informationen är personlig tycker jag att jag borde kunna få ut den. Jag förstår att graferna och hur datat visas inte behöver ges ut.

Vet inte om vad banken är skyldig att lämna ut, men du bör ha klart för dig att den information du efterfrågad är tudelad.

Dels är det ditt kontoutdrag vilket man kan ladda ner i excel-format (hos de banker jag testat). Dels är det data som mappar posterna i kontouttdraget till kategorisering. Det sistnämnda är inte nödvändigtvis kopplat till dig som person och borde inte omfattas av GDPR.

Alltså även om de är skyldiga att lämna ut din personliga information i ett bearberbart format så betyder inte det att de skall behöva lämna ut datat färdigtuggat och bearbetat. Kontouttdraget är din personliga information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in