Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Jag menar angående detta med skjutningarna... Egentligen kan man undra varför det inte gjorts för längesen, men situationen i år är värre än vanligt. Vi har i stort sett en skjutning per dag och antal döda i skjutningar hittills under ett år är väl nära rekord?
Jag vet inte heller vad riksdagen och regeringen har för befogenheter men kunde de införa kraftiga reaktioner pga Covid, borde det inte vara omöjligt att göra något liknande i en nationellt kaotisk brottsituation.
Både rikspolischefen och politiker har talat om 10 år som tidsram att få stopp på skjutningarna. Detta är ett bisarrt uttalande... Att "acceptera" detta under 10 år till kommer innebära otaliga brottsliga men även civila offer. Utöver detta kan man anta situationen blir svårare att lösa ju längre tiden går, och inte tvärtom.
Så varför tas inte detta mer allvarligt? Jag antar att eftersom Socialdemokraterna har makten, vill de inte att fokus ska riktas på hur dåligt eller inkompetent situationen har skötts.
Vad tror ni? Är ett "nationellt nödläge" eller liknande nödvändigt och är det möjligt? En sak som troligen är ett faktum är att om inget radikalt görs, kommer läget inte förbättras.
Äntligen en tråd som är intressant ur flera aspekter. Jag tror det varken spelar till eller från vilka som suttit vid makten under dessa 10 år. Jag ska förklara varför jag tror detta. Polisen har de senaste fem åren kommit väldigt långt i att förstå och kartlägga kriminella nätverk, hur de finansierar sin verksamhet etc.
Detta ger en relativt bra korthand när det kommer till att få individer ur dessa nätverk dömda. Krypterade chattar har knäckts och bevisningen har blivit väldigt robust mot dessa individer.
Ok. De senaste åren har långa utredningar i tingsrätten lett till att väldigt många fängelseår har dömts ut mot dessa individer. Vad händer då? Jo, det uppstår ett tillfälligt "vakum" i dessa närverk. Det är ju inte så att nätverken raderas ut, vad som händer är att nya individer kommer att ta vid. Nätverkens konflikter med andra nätverk finns fortfarande kvar. Det gäller att ta marknadsandelar, kräva in skulder och reglera oförätter. Skjutningarna eskalerar eftersom de "nya" individerna som kommer upp på toppen i nätverken vill visa sig handlingskraftiga.
På så vid så blir skjutningarna en direkt konsekvens av Farbror Blå:s framgångsrika arbete mot nätverken.
Lägg därtill att de ekonomiska vinsterna av t ex narkotikahandel etc är så pass betydande att det i sig inte spelar någon roll vem som sitter bakom lås och bom. Pengarna är alldeles för bra pengar för att låta bli.
Så. Mot denna bakgrund så spelar det inte någon som helst roll vem som sitter vid Moder Sveas roder.
Skjutningarna är helt enkelt något vi får vänja oss vid. Vi kommer aldrig att komma till rätta med detta såtillvida vi inte likt nazisterna genomför en slutgiltig lösning för nätverkspersoner. Men det kommer heller aldrig att hända och det är väl bra.