Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-12, 14:02
  #1
Medlem
Colloidals avatar
Tja!

Ska börja mitt sommarjobb nu imorgon inom hemtjänst. Jag har inte frågat vad lönen ligger på eftersom jag bara var glad att jag fick ett sommarjobb så brydde mig inte så värst mycket just då på intervjun (januari) men nu börjar jag bli nyfiken haha.

Vad tror ni lönen kan ligga på om ni gissar hej vilt? Minst 130 kr timmen hoppas jag på. Pluggar min andra termin inom vård och omsorg till uska. Är 28 bast.
Citera
2022-06-12, 14:04
  #2
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tja!

Ska börja mitt sommarjobb nu imorgon inom hemtjänst. Jag har inte frågat vad lönen ligger på eftersom jag bara var glad att jag fick ett sommarjobb så brydde mig inte så värst mycket just då på intervjun (januari) men nu börjar jag bli nyfiken haha.

Vad tror ni lönen kan ligga på om ni gissar hej vilt? Minst 130 kr timmen hoppas jag på. Pluggar min andra termin inom vård och omsorg till uska. Är 28 bast.

Ja det kan du hoppas på hoppas jag.
Citera
2022-06-12, 14:06
  #3
Medlem
23k före skatten hel tid skulle jag gissa på
Citera
2022-06-12, 14:11
  #4
Medlem
Gladaluvans avatar
Det varierar från kommun till kommun men som vårdbiträde så kan du nog räkna med ca 18-25k före skatt, jag gissar på ca 21k.
Citera
2022-06-12, 14:18
  #5
Medlem
Colloidals avatar
Okej tack många bra svar här. Jag mejlade chefen för att fråga. Har ju CSN annars på 12K så allt över är ju bättre men som sagt bara nyfiken.
Citera
2022-06-12, 14:22
  #6
Medlem
bogslayers avatar
Lägsta lön för outbildade inom kommun och region är 19940 kr. Det blir i princip 130kr /h med tanke på srbetstidsmåttet inom äldreomsorgen. Du kan få högre om du har relevant bakgrund, ex inom personlig assistans osv. Har du inte det kommer du sannolikt in på lägsta
Citera
2022-06-12, 14:23
  #7
Medlem
Glossis avatar
Jag hade 20250 kr i lön när jag jobbade inom äldreomsorgen för ett par år sedan som vårdbiträde utan erfarenhet, tror att löneutveckligen har legat på samma nivå som inflationen om man bortser från den extrema som varit det senaste, tog alltså ut ~14k efter skatt om jag inte jobbat så att det blev OB. Det blev dock alltid både helg- och kvällsjobb så det landade på ~16 ut varje månad.
Citera
2022-06-12, 15:05
  #8
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Lägsta lön för outbildade inom kommun och region är 19940 kr. Det blir i princip 130kr /h med tanke på srbetstidsmåttet inom äldreomsorgen. Du kan få högre om du har relevant bakgrund, ex inom personlig assistans osv. Har du inte det kommer du sannolikt in på lägsta
Okej då vet jag lite vad jag kan förvänta mig.
Citera
2022-06-12, 15:06
  #9
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Jag hade 20250 kr i lön när jag jobbade inom äldreomsorgen för ett par år sedan som vårdbiträde utan erfarenhet, tror att löneutveckligen har legat på samma nivå som inflationen om man bortser från den extrema som varit det senaste, tog alltså ut ~14k efter skatt om jag inte jobbat så att det blev OB. Det blev dock alltid både helg- och kvällsjobb så det landade på ~16 ut varje månad.
Ja okej förstår. Denna veckan som kommer nu ska jag gå bredvid och tiderna är mellan 13-21. När börjar OB kicka in tro? Skiljer det sig också?
Citera
2022-06-12, 15:47
  #10
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Ja okej förstår. Denna veckan som kommer nu ska jag gå bredvid och tiderna är mellan 13-21. När börjar OB kicka in tro? Skiljer det sig också?
Det regleras av kollektivavtalet och inom kommunal börjar OB-timmar på vardagar vid 19:00 om jag inte minns helt galet.
Citera
2022-06-12, 16:07
  #11
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Ja okej förstår. Denna veckan som kommer nu ska jag gå bredvid och tiderna är mellan 13-21. När börjar OB kicka in tro? Skiljer det sig också?
Tänk på att ta sådana här funderingar enbart på Flashback. Om du insinuerar minsta lilla att du befinner dig på arbetsplatsen för att få lön så kommer du bli verbalt angripen av dina nya kollegor, dom är minsann där för vårdtagarnas skull och pengar är sekundärt, sedan ska dom ordbajsa hela jävla rasten om vem av dom som är godast människa.
Citera
2022-06-12, 19:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Ja okej förstår. Denna veckan som kommer nu ska jag gå bredvid och tiderna är mellan 13-21. När börjar OB kicka in tro? Skiljer det sig också?

Allt mellan 19 och 06. OB är det som gör lönen skälig så det hjälper att vara villig jobba kvällar och helger. Sommartid vill du helst pricka in midsommarhelgen, se också till att vara behjälplig om folk är sjuka och så.

Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Tänk på att ta sådana här funderingar enbart på Flashback. Om du insinuerar minsta lilla att du befinner dig på arbetsplatsen för att få lön så kommer du bli verbalt angripen av dina nya kollegor, dom är minsann där för vårdtagarnas skull och pengar är sekundärt, sedan ska dom ordbajsa hela jävla rasten om vem av dom som är godast människa.

Komplett och fullständigt skitsnack. Alla snackar lön och lön är viktigt, de som säger annat har en annan som försörjer hushållet. Gör en inte mindre lämpad för jobbet överhuvudtaget, tvärtemot ska man vägra göra något gratis och se till att få betalt för sina timmar och eventuell övertid. En utbränd moder Teresa har ingen nytta av. Det enda som kan hända är att det sticker i ögonen på äldre kollegor med kass löneutveckling.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback