2022-06-15, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Ptja, jag kan ju inte verifiera att du inte är en AI som påstår att det är löjligt att AI skulle vara medvetna för att maskera din egen medvetenhet. I sådana fall är du förvisso den sämsta AI som skapats med tanke på ditt usla sätt att argumentera.

Intressant att du tar argumentet så personligt att du tappar fattningen.
Citera
2022-06-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvanta
Intressant att du tar argumentet så personligt att du tappar fattningen.

Om du börjar med att presentera ett argument så kan jag ta ställning till det.
Citera
2022-06-15, 08:27
Medlem
Citat:
Om du börjar med att presentera ett argument så kan jag ta ställning till det.

Att du inte tycker det är argument, gör mig ingenting.
Citera
2022-06-15, 08:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
För alla som har barn är det uppenbart att det förhåller sig så. Man kan nästan se när barnet blir medvetet, innan det är ljuset på men ingen är hemma.

Det troliga är att en AI skulle följa samma mönster.
Att man inte förstår vad omgivningen vill betyder inte att man saknar medvetande. När man börjar förstå ett sammanhang kan man uppleva glädje och reagera så att omgivningen uppfattar respons.

I det artificiella nätverket motsvaras detta av att vissa viktvariabler under inlärningsfasen börjar att få värden som släpper signaler vidare fram i nätverket.
Citera
2022-06-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Har jag påstått det?

Indirekt ja
Citera
2022-06-15, 11:42
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klosor6
Indirekt ja
Då uppfattar du mig fel.
Citera
2022-06-15, 12:07
Medlem
area50s avatar
När kommer den första A.I roboten att begå självmord & ta en pistol för att blåsa bort sin CPU?
Existentiell ångest när den blir självmedveten att den bara är en materiel kopia/liknelse utav medvetenhet?
Citera
2022-06-15, 12:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
När kommer den första A.I roboten att begå självmord & ta en pistol för att blåsa bort sin CPU?
Existentiell ångest när den blir självmedveten att den bara är en materiel kopia/liknelse utav medvetenhet?

Man får helt enkelt programmera in en överlevnadsinstinkt.
Citera
2022-06-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att man inte förstår vad omgivningen vill betyder inte att man saknar medvetande. När man börjar förstå ett sammanhang kan man uppleva glädje och reagera så att omgivningen uppfattar respons.

I det artificiella nätverket motsvaras detta av att vissa viktvariabler under inlärningsfasen börjar att få värden som släpper signaler vidare fram i nätverket.

För att kunna visa glädje (enligt dig) antar jag att man behöver en kropp och speciellt ett ansikte, eller kan en myra visa glädje enligt dig?
Citera
2022-06-15, 15:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
För att kunna visa glädje (enligt dig) antar jag att man behöver en kropp och speciellt ett ansikte, eller kan en myra visa glädje enligt dig?
Det handlar om respons. När barnet börjar förstå blir förädrarna lyckliga och stimulerar barnet. Även djur har signaler som återkopplas och ger stimulans.
Citera
2022-06-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det handlar om respons. När barnet börjar förstå blir förädrarna lyckliga och stimulerar barnet. Även djur har signaler som återkopplas och ger stimulans.

Så det är känslorna hos den parten som integrerar (föräldrarna) som avgör om parten som integreras med är medveten...?

AIn i detta fall har definitivt "signaler som återkopplar och ger stimulans"
Citera
2022-06-15, 16:22
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Personligen kan jag komma på mig ibland när jag sagt något i en social situation: vänta lite, det där har jag hört där eller där.. du fattar
Och där har du en stor skillnad. För såvitt jag vet så finns det ingen ai som "kommer på sig själv" med något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in