Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-06-18, 10:56
Medlem
https://www.google.com/amp/s/amp.ond...0015375ae.html

Spanien är den största marknaden för prostitution inom Europa, men ser nu ut att vara hotad då den spanska kongressen har röstat i genom en kriminalisering av sexköp.

Frågan är förstås vad som händer nu?

Kommer Spanien att utrota all prostitution eller kommer den spanska polisen vara mer än måttligt intresserade av att agera moralpoliser? Det är förstås en fråga om hur mycket press och resurser som politikerna ger.

Det är svårt att se att de stora prostitutionsklubbarna som Vive, Scandalo och Estark kommer överleva den här lagen. Eller är korruptionen tillräckligt stark för att de stora prostitutionsklubbarna ska fortsätta hålla öppet?

Spanien har även mängder av bordeller, många av dem är dolda för allmänheten, dock så är deras adresser välkända och enkla att kolla upp. Kommer dessa bordeller också duka under?

Kommer Spanien bli mer som Sverige med mängder av "massagesalonger"? Kommer det bli fler prostituerade på "vanliga" nattklubbar i Spanien?

Vad kommer hända med gaturprostitutionen som redan är belagd med böter? Den tordes förbli oförändrad?

Vad kommer hända med de prostituerade som vant sig vid tjäna över 200 euros i timmen och med sina Louis Vuitton-väskor bredvid sig dricka mousserande viner på de fina klubbarna i Marbella? Kommer de att återvända till sina hemländer och jobba för 200-300 euros i månaden? Kommer de fortsätta arbeta som eskorter via nätet? Kommer de att åka till andra länder?

Portugal, Nederländerna, Belgien, Österrike, Tyskland, Schweiz är länder där prostitution är lagligt. Storbritannien, Frankrike är ju två länder som de också skulle kunna migrera till. Kanske även Sverige skulle få ett uppsving, om vi har tur.

De största förlorarna med denna lag:

Kvinnorna som förlorar sina välbetalda eskortjobb.
Citera
2022-06-18, 11:04
Medlem
Tråkigt. Lika mycket som jag föraktar torskar och aldrig skulle ha sex med en prostituerad så tror jag inte att beteendet kommer försvinna. Sex är ett basbehov även om det inte är en rättighet. Skademinimering är alltid rätt väg att gå med fokus på att förbättra de prostituerades arbetsmiljö. Sex work is work, helt enkelt.

Hellre fler olyckliga och lyckliga horor än fler horor som tvingas ta farliga risker som en konsekvens av färre prostituerade.
Citera
2022-06-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
https://www.google.com/amp/s/amp.ond...0015375ae.html

Frågan är förstås vad som händer nu?

Syftet är ju att klämma åt turisterna som är där för en sak. Extrainkomst.

De största förlorarna med denna lag: Kvinnorna som förlorar sina välbetalda eskortjobb.

Du sa att sexköp ska bli olagligt, så ingenting händer med kvinnorna som säljer sex alltså. Eskorterna kommer fortsätta. Det är köparna som får problem som i Sverige.

Ville man på riktigt förbjuda sexköp så hade man givetvis gjort det kriminellt att sälja sex men det vill man ju inte, man vill bara åt torskarna pga. pengar.
Citera
2022-06-18, 11:14
Medlem
Nu kommer det att finnas en tillströmning av kvinnliga invandrare till andra länder eftersom det är så många kvinnor som tjänar pengar på sitt utseende och sin kropp.
Citera
2022-06-18, 11:26
Medlem
Som jag uppfattar artikeln är det hallikar och bordellägare samt prostitution med minderåriga som man riktar in sig på. Alltså inte något totalförbud. Skulle tippa att bordellerna blir lite mer ljusskygga, i övrigt kommer det rulla på som vanligt. Frilansare berörs inte såvitt jag förstår
Citera
2022-06-18, 11:51
Medlem
RolandGood80s avatar
EU är ändå en inre marknad och det kommer alltid finnas länder där det är okej. Priserna varierar inte mycket just pga den inre marknaden.
Men Spanien kommer förlora en del turister och nya företag med ägare och VD som väljer Tyskland istället.
Businessmän vill inte ha sådana lagar även om det aldrig anges som förklaring. Sverige har redan förklarat. Måhända ett antal % BNP som uteblir, som aldrig infann sig.
Det är förvisso bara en liten faktor i det hela men kan vara droppen som gör att ett företag väljer Tyskland istället för Spanien
Citera
2022-06-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cayman01
Som jag uppfattar artikeln är det hallikar och bordellägare samt prostitution med minderåriga som man riktar in sig på. Alltså inte något totalförbud. Skulle tippa att bordellerna blir lite mer ljusskygga, i övrigt kommer det rulla på som vanligt. Frilansare berörs inte såvitt jag förstår

Så som regeringens förslag ser ut så får sexköpare tusentals euro i böter. Det är samma modell som Sverige har.

Los clientes o consumidores de prostitución serán castigados con multa de 12 a 24 meses,
Senast redigerad av LavezziLrey 2022-06-18 kl. 12:15.
Citera
2022-06-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamleKjelle
Lustigt fokus på frågeställningen, TS, men jag antar du faktiskt tror att de som säljer sex mår bra.
Det som kommer hända är att polisen äntligen får befogenheter att få bort en stor del av kvinnohandeln nu när politikerna äntligen säger att det inte är ok att köpa nån annans kropp.

Bra jobbat, Spanien!, säger jag!

Haha, jag antar att du aldrig har haft sex med en kvinna med tanke på att du anser att sex är skadligt för kvinnor. Din moralism och projicering är skrattretande. Det märks hur oförmögen du är att tänka utanför din trångsynta lilla svennebubbla. Du är precis som Adolf Hitler.

Jag antar även att du har absolut ingen som helst koll på hur alternativen ser ut för människor i tredje världen länder. En ledtråd, bara för att man inte säljer sex så är livet inte toppen. Du är en bortskämd och verklighetsfrånvänd svenne.
Citera
2022-06-18, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Du sa att sexköp ska bli olagligt, så ingenting händer med kvinnorna som säljer sex alltså. Eskorterna kommer fortsätta. Det är köparna som får problem som i Sverige.

Ville man på riktigt förbjuda sexköp så hade man givetvis gjort det kriminellt att sälja sex men det vill man ju inte, man vill bara åt torskarna pga. pengar.

Nja, lagen kommer sannolikt innebära att klubbarna som kvinnorna jobbar på tvingas stänga och efterfrågan i Spanien kommer antagligen gå ner då färre kommer vilja riskera 1000-tals euro i böter.
Citera
2022-06-18, 12:20
Medlem
Någon som sett när det tänkts träda i kraft? Har en bättre Malaga-vistelse inbokad i oktober så hoppas det inte hunnit bli olagligt att roa sig med lite nöjen då..
Citera
2022-06-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Nja, lagen kommer sannolikt innebära att klubbarna som kvinnorna jobbar på tvingas stänga och efterfrågan i Spanien kommer antagligen gå ner då färre kommer vilja riskera 1000-tals euro i böter.

Stänga? Inte då, de kommer bara ändra sin approach precis som strippklubbarna i Sverige gör. Du beställer en privat lap dance och sen kommer tjejen försöka få dig att nappa på en all inclusive bakom stängda dörrar. Sedan ger hon huset en viss procent och hon behåller resten.
Citera
2022-06-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Stänga? Inte då, de kommer bara ändra sin approach precis som strippklubbarna i Sverige gör. Du beställer en privat lap dance och sen kommer tjejen försöka få dig att nappa på en all inclusive bakom stängda dörrar. Sedan ger hon huset en viss procent och hon behåller resten.

Haha, det låter faktiskt väldigt rimligt. Att jag inte tänkte på det. Men jag undrar om det kommer hända.

Dock så händer det ju inget kul på svenska strippklubbar, eller har du annan förstahandsinformation?

Frågan är om de kommer bli infiltrerade av polis och vänsterjournalister.

Med dagens teknik så är det lätt att filma i smyg och jag vet att under corona-lockdownen så blev klubbar som höll öppet utsatta för journalister som spelade in vad som hände.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in