Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-02-11, 20:46
  #49
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tråkigt att man frångår sina egna principer. En grundregel för all jakt är att den ska bedrivas så effektivt dom möjligt, med minsta möjliga risk till skadeskjutning. Därför bör det inte vara tillåtet att jaga med t ex båge eller enhandsvapen. Dessbättre är inte Jägarförbundet någon lagstiftande myndighet.

Kanske det skulle göra dig gott att läsa på litegrann innan, så du kan göra dig en mer nyanserad bil av detta..visst, är du emot bågjakt, så är du, men att komma med lösa påståenden som inte stämmer helt enkelt är ju inte helt kosher..
Det finns åtskilliga undersökningar som visar att bågjägarna har färre skadeskjutningar än motsvarande gevärsjägare..inte för att vapensystemet i sig är bättre; men därför att bågjägarna är bättre utbildade..och antagligen också har ögonen på sig på ett annat sätt.
Så är det med det helt enkelt.

Citat:
Källa? Det här har diskuterats och utretts grundligt i tidningar som Svensk Jakt, det finns en orsak till förbudet mot bågjakten

Ja, här har du ju då ett exempel på påhitt.
Alltså stämmde det inte, och du får samma svar från jägarnas riksförbund..
Båda är förövrigt remissinstanser i ärendet, så även om dom inte fattar lagar, så bidrager dom.

För övrigt så kanske du borde tänka tanken att dom INTE frångår sina principer??
För hur gör dom det om jaktformen ifråga de facto ger färre skadeskjutningar?
Citera
2008-02-11, 20:51
  #50
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerWallenberg
Kan man ta bågjägarexamen eller är det samma?
Blev faktiskt riktig sugen på att ta mig en jägarexamen nu, om man får springa omkring med pilbåge och allt

Beror helt på var du har tänkt jaga..

Skulle du varit med i försöksverksamheten i Sverige, eller uppfyllt dom krav som ställs i Danmark, eller antagligen kommer ställas i Sverige, så krävs vanlig jägarexamen + dansk/Svensk bågjägarexamen..

Skall du gå en internationell bågjägarexamen (IBEP) så TROR jag att du var tvungen att ha den Svenska här innan (men minns inte)..men det är isåfall SBJF;s egen policy, kan inte svära på den.

(men som sagts..det finns alla varianter på detta beroende på vilken världsdel du tänker på)
Citera
2008-02-11, 21:19
  #51
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Beror helt på var du har tänkt jaga..

Skulle du varit med i försöksverksamheten i Sverige, eller uppfyllt dom krav som ställs i Danmark, eller antagligen kommer ställas i Sverige, så krävs vanlig jägarexamen + dansk/Svensk bågjägarexamen..

Skall du gå en internationell bågjägarexamen (IBEP) så TROR jag att du var tvungen att ha den Svenska här innan (men minns inte)..men det är isåfall SBJF;s egen policy, kan inte svära på den.

(men som sagts..det finns alla varianter på detta beroende på vilken världsdel du tänker på)

Eftersom SBJF är de enda som tillhandahåller IBEP-utbildning i Sverige så krävs ju praktiken en svensk jägareexamen, eller utländsk likvärd jägarexamen.

Skulle man ta IBEP i Sverige så får man ändå inte jaga i Sverige (om/när det blir tillåtet dvs) utan vanlig jägarexamen, så det är tämligen onödigt. Troligen så är det IBEP och ingen egen standard som kommer gälla i Sverige om/när det blir tillåtet.
Citera
2008-02-11, 21:32
  #52
Avstängd
scoremaxs avatar
Nej så är det helt säkert..jag gick IBEP bara för att jag skulle utomlands..

Nja, jag är inte så säker på att IBEP blir det som gäller..danskarna har haft högre krav, och jag tror det blir så här med..
Citera
2008-02-27, 01:39
  #53
Medlem
än så länge så får du åka till danmark o ta din licensens, minns ej vad det kostar eller så, dock håller det på att ryktas om att det snart blir tillåtet på småvilt i sverige, vet inte om det postats innan men ta en titt på dessa jakt spetsar http://www.muzzy.com/ det är ett FAKTA att ett djur skjutet från korrekt avstånd med en modern jakt båge där snabbare än från ett kulvapen. skall se om jag kan hitta källa på det bara
Citera
2008-02-27, 09:33
  #54
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
det är ett FAKTA att ett djur skjutet från korrekt avstånd med en modern jakt båge där snabbare än från ett kulvapen.

Apapapp. nu är du nog ute på lite hal is..
Citera
2008-03-02, 08:17
  #55
Medlem
Kadaverbengts avatar
många floskler och mycket okunskap i tråden ang. bågjakt, men det är väl inte annat vänta eftersom det är nytt för dom flesta svenskar.
-om ni tvivlar på effektiviteten kan ni ju kolla in detta klipp där man fäller en stor Älgtjur snabbt och effektivt med pilbåge och sedan torde det inte finnas några tvivel kvar.
http://www.jaktbilder.se/showphoto.php?photo=36
en pil dödar genom att djuret blöder ur massivt och skapar blodtrycksfall i hjärnan snabbt.
en sak man också spekulerar i är den för viltet upplevda smärtan som förefaller vara liten eftersom viltet ibland tom. står kvar och äter, men ialla fall bara rör sig en kort bit.
Citera
2008-03-02, 09:56
  #56
Avstängd
scoremaxs avatar
Verkar kanske lite jobbigt att behöva registrera sig för att se på några bilder?

Lättare att söka på youtube isåfall..
Citera
2008-03-07, 23:18
  #57
Medlem
Är inte dirrekt för bågjakt, tävlar själv i bågskytte.

Att pilbåge är ett bra vapen att jaga med är inget tvivel. Det som däremot är fakta att man måste va betydligt nämre än jakt med gevär. Att första skottet MÅSTE pricka. Att ladda om för ett nytt skott och skjuta det med precition tar tid. Sen är det inte så lätt att lära sig skjuta båge. Det är även en hel vetenskap för en ovan att lära sig skjuta in sin utrustning.

Personligen så tror jag sedan att det inte kommer gynna bågskytte som sport, med stor risk så lär vi bli tvingade till att ha vapenlicens som vi inte har nu.
Bågjägarna enligt min uppfattning tillför inte sporten då det upplevs mer som en hobbyutövning än.

Dock ska man ha i minnet att man i USA och många andra länder tillåter bågjakt, och att bågjakten är en stor drivkraft av matriel utveckling i bågskytte.
Citera
2024-03-23, 07:28
  #58
Medlem
orvarens avatar
2008-2024
Hur ser det ut med licenskrav?
( Detta kan ju ändrats sedan -08 )

Har spanat in en compoundbåge med magasin som jag blivit lite sugen på...

Har försökt i vapen-forumet,men ingen vet/svarar där..
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback