Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-20, 05:43
  #1
Medlem
Ska skaffa hund om ett litet tag. På grund av en händelse för ett antal år sen med en pitbull så ogillar jag dom starkt. Vill helst hålla min hund borta från pitbulls så mycket som möjligt, litar inte på dom.
Så när ni är ute med eran hund, hur hanterar ni möten med pitbulls?

Kommer säkert få massa svar att "det är inte rasen det är ägaren" och det stämmer säkert för det mesta, men faktum är att dessa hundar är avlade för att vara kamphundar, på samma sätt som att border collies är avlade för att valla får.
Citera
2022-06-20, 06:00
  #2
Medlem
Om du känner dig obekväm med att möta dessa hundar på en promenad med din eventuellt blivande hund tipsar jag dig om att försöka hålla så stort avstånd om du möter den rasen på en promenad, eller om du har möjlighet att vända eller gå en annan väg för att slippa mötet med den rasen.

Men håller med att det är upp till ägaren och inte hunden, men tyvärr finns det ägare till den rasen som inte klarar av att ha kontroll över sin hund och att det kan bli problem, gäller även andra raser.

Är lite intresserad av vad som hände som får dig att uppleva detta. Har du lust får du gärna berätta. Men det är upp till ägaren att sin hund inte går till attack mot varken andra hundar eller människor.
Citera
2022-06-20, 06:01
  #3
Medlem
Soulflowers avatar
Som du redan gissat så beror det på, både hund och ägare. Jag möter nästan dagligen en pitbull när jag är ute med hunden. De känner varandra, nosar och hälsar sen går vi vidare.
En annan vänder jag vid åsynen av och går omvägar för att slippa möta. Det beror till största delen på ägaren och att han inte har kontroll över sin hund, tror aldrig de övat ett endaste kommando någonsin och jag vågar ärligt talat inte möta dem för att försöka passera.
Citera
2022-06-20, 07:10
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag går förbi och gör ingen stor sak av möten. Hade senast igår sällskap med en äldre man som jag träffade på promenaden som hade en staffe, inga problem alls.

Min hund är upplärd att ha kontakt med mig vid hundmöten så jag går mellan och skyddar om något sker.
Citera
2022-06-20, 07:33
  #5
Medlem
Jag utgår inte från ras i mitt agerande vid hundmöten, utan det beror på hur hunden och ägaren verkar.

Om ägaren verkar ha kontroll eller om hunden har ett avslappnat kroppsspråk så säger jag bara till min hund att gå vid sidan och passerar förbi.

Verkar ägaren ha problem att hantera sin hund för att den är överdrivet exalterat men utan aggressivitet så tar jag ut avståndet mellan oss för att underlätta för dem.

Vid möten med hundar där ägaren verkar ha kontroll men hunden är spännig tar jag ut avståndet och säger till min hund att gå bakom mig.

Några gånger när jag mött ägare utan kontroll med hundar som beter sig illa så har jag bytt väg för att slippa möta dem.
Citera
2022-06-20, 07:43
  #6
Medlem
varfors avatar
Prova köpa en Kangal... Lugn bara lugn, de är inte avlad för kamp, de är herdar!
Sedan säger du de magiska orden "Han är snääääääll!" när du möter en pitbull som dampar och har sig mot den. "Han vill bara hälsa!" skriker du när du släpper den!
Allt som sker därefter är pit bullens eget fel, är huvudet dumt får kroppen lida.
Den fd. kamphunds ägaren kan du trösta med orden "Så går det, eget fel...".

Möjligen att en Ovtjarka skulle passa... Även de herdar.
__________________
Senast redigerad av varfor 2022-06-20 kl. 08:27.
Citera
2022-06-20, 08:08
  #7
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Ska skaffa hund om ett litet tag. På grund av en händelse för ett antal år sen med en pitbull så ogillar jag dom starkt. Vill helst hålla min hund borta från pitbulls så mycket som möjligt, litar inte på dom.
Så när ni är ute med eran hund, hur hanterar ni möten med pitbulls?

Kommer säkert få massa svar att "det är inte rasen det är ägaren" och det stämmer säkert för det mesta, men faktum är att dessa hundar är avlade för att vara kamphundar, på samma sätt som att border collies är avlade för att valla får.

Skaffa en pitbull så slipper du vara rädd för andra pitbulls, i alla fall om du är en bra ägare.
Citera
2022-06-20, 08:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Ska skaffa hund om ett litet tag. På grund av en händelse för ett antal år sen med en pitbull så ogillar jag dom starkt. Vill helst hålla min hund borta från pitbulls så mycket som möjligt, litar inte på dom.
Så när ni är ute med eran hund, hur hanterar ni möten med pitbulls?

Kommer säkert få massa svar att "det är inte rasen det är ägaren" och det stämmer säkert för det mesta, men faktum är att dessa hundar är avlade för att vara kamphundar, på samma sätt som att border collies är avlade för att valla får.


Jag går omvägar med min hund när jag möter mindre vargwobblers, dvs chihuahua etc, inte för att jag är rädd för hundarna, utan för att ägaren av dom hundarna inte kan hantera sina hundar.

Det finns ingenting som heter "kamphund" och nej dom är inte avlade till det.

Flest hundattacker sker från mindre hundar, är dom kamphundar då?
Citera
2022-06-20, 08:34
  #9
Medlem
wes420s avatar
vad andra gör kan du aldrig kontrollera, så det känns lite osäkert om DU skulle kunna hantera en hund, oavsett ras, när du redan innan ett hundköp är nojig för att möta EN ras när du är ute.

har själv en renrasig pitbull, "hon är snäll", det går för människor.
hon gillar inte andra hundar däremot, förutom en eller två.
hade två stycken innan, systrar, där den ena inte hade några problem alls att interagera med andra hundar.
jag behöll den jag har nu så att hon blir väl omhändertagen och inte hamnar i fel händer där någon inte klarar av att hantera henne.

jag förstår din oro, för det är hunden, inte ägaren.

min hund har jag alltid nära mig i situationer där det blir trångt, som ett tåg till exempel.
på promenader får hon springa lös.

jag har kontroll och koll på min hund och hennes beteende.

sen är det inte vanligt att pitbull biter varesig människa eller hund.
en renrasig pitbull är är samma som en "pitbull" i USA.

lite tveksam till att du har träffat en pitbull då det bara finns mellan 200-300 stycken i hela landet.

ordet pitbull är så svartmålat så det är bara otroligt.
Citera
2022-06-20, 08:35
  #10
Moderator
Maviels avatar
I alla möten med andra hundar oavsett ras eller beteende på den mötande hunden så är det jag som bestämmer vad som ska ske med min hund. Har aktivt lärt dem att ignorera så vi går lugnt förbi oavsett vad den andre hunden tar sig till. Deras hund är deras ansvar.

Stöter man på en lös hund kan det såklart bli problem.
Citera
2022-06-20, 09:12
  #11
Medlem
Thraxxs avatar
Hundar för övrigt är väl sönder avlade finns väl inga renrasiga hundar kvar? Och pitbulls enligt mig är väldigt impulsiva och oförutsägbara, har själv blivit attackerad av en i 20 års åldern helt oprovocerat. Högg tag mig rakt i benet ont som in i helvete!
Citera
2022-06-20, 09:18
  #12
Medlem
Tycker oftare det är herdehundar som skäller vid möten än sk "kamphundar". Har själv en schäfer, när hon väl får hälsa är det inga problem. På håll däremot måste hon skälla och markera att där är en annan hund.. Synd, då hon egentligen är (för)snäll. Gör inte en fluga förnär, väl vid möten är hon ingen tuffing längre

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
I alla möten med andra hundar oavsett ras eller beteende på den mötande hunden så är det jag som bestämmer vad som ska ske med min hund. Har aktivt lärt dem att ignorera så vi går lugnt förbi oavsett vad den andre hunden tar sig till. Deras hund är deras ansvar.

Stöter man på en lös hund kan det såklart bli problem.

Big up, alltid imponerande att se.
Har själv försökt med alla möjliga tekniker, det går, men det tar tid. Blir bättre och bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in