2022-06-21, 14:36
Medlem
Ingen kan ha missat padel hystering som på allvar tog fart under coronaåret 2020.
Nu börjar hallarna stängas på löpande band:
15 padelhallar stänger

Som exempel har Stenkullen, som formodligen är Sveriges padeltätaste ort med sina drygt 2000 invånare hela 37 banor i fyra olika hallar!
Stenkullen: En av Sveriges padeltätaste orter

Vad tänkte egentligen ägaren som öppnade den 4e hallen? räckte det inte med 30 banor för 2000 personer?

Hur många fler banor kommer att stänga nu när mellan-cheferna inte längre kan spela padel på sin långlunch?
Citera
2022-06-21, 14:53
Medlem
Början på slutet är kanske fel att säga, men det kommer att bli som Spanien.
Först raket upp, sen kommer massa att stänga. Sen är det dags att få stabilisering i det.
Citera
2022-06-21, 15:18
Moderator
HelgeBuks avatar
Man behövde knappast nån längre utbildning för att fatta att det skulle gå så här. Jag tror inte padel kommer försvinna direkt, men antagligen kommer ungefär hälften av alla banor försvinna de närmsta åren.

Men så här funkar alltid heta trender som det finns mycket pengar i. Speciellt i lågräntetider då kostnaden för en investering var ovanligt låg, så kan det vara värt att testa att ta en liten del av en snabbt växande marknad och hoppas på att man har råd att vara kvar när konkurrensen börjar lägga ner. Till slut kan man förhoppningsvis vara en av överlevarna som då verkar i en marknad med hyfsad balans mellan tillgång och efterfrågan.
Citera
2022-06-21, 15:39
Medlem
TheJackets avatar
Så jävla roligt. Alla med ens en gnutta intelligens kunde se det komma.
Citera
2022-06-21, 16:51
Medlem
Scapulas avatar
Som jag förstått det är det svindyrt att ens spela padel. Vilket gör att det blir en aktivitet för de mest inbitna. Ska det bli något som tar fäste får det vara lite mer som minigolf som kostar 80 kr för en timme (per person) och inte ett försök till att bli "finsport". Nu valde de att köra på det senare och nu ser vi resultatet av det.

Där jag bor kostar en HALVTIMME padel 500 kr och på det tillkommer hyra av racket ifall man inte har ett eget. För gemene man blir det att man inte ens bryr sig om att prova skiten och hallarna står tomma. Det är en fröjd att se padelbaronerna blöda pengar och tvingas stänga hall efter hall.
Citera
2022-06-21, 16:53
Avstängd
Det är väl bara att göra om till sporthallar?
Citera
2022-06-21, 17:10
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Inte gör det mig nåt om det sker.
Fånig "Sport".
Vad är det för fånigt med den? Som gammal tennisspelare tycker jag personligen att padel är en överlägsen sport. Dessutom är det lättare att få igång ett hyfsat spel för nybörjare.
Citera
2022-06-21, 17:15
Medlem
GodBolts avatar
Ja detta fenomenet har jag funderat på en del.
Har det verkligen funnits ett sånt enormt underlag av kunder för dessa padelhallar?
Är det någon scam som jag inte vet om?
Får man bidrag om man bygger hall främjande för hälsa och friskvård, eller något liknande?
Citera
2022-06-21, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Tog en stund innan jag fattade att det inte hade med båt och paddla att göra .
Citera
2022-06-21, 17:51
Medlem
Matsu-sans avatar
Gäller knappast Stockholm. Där frodas padel mer än någonsin.
Citera
2022-06-21, 18:02
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Jo, de här grejerna kommer ju med lite oregelbundna intervaller. För länge sedan var det squashhallar som poppade upp här och där, aerobics och gymping var det nya svarta ett tag, snowboard var här för att stanna och vem skulle åka skidor längre och så vidare.

Inget fel med paddel, det är kanske mer en social aktivitet än riktig träning, men det har peakat och kommer liksom exemplen ovan att leva vidare på en lägre nivå.
Citera
2022-06-21, 18:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jo, de här grejerna kommer ju med lite oregelbundna intervaller. För länge sedan var det squashhallar som poppade upp här och där, aerobics och gymping var det nya svarta ett tag, snowboard var här för att stanna och vem skulle åka skidor längre och så vidare.

Inget fel med paddel, det är kanske mer en social aktivitet än riktig träning, men det har peakat och kommer liksom exemplen ovan att leva vidare på en lägre nivå.

När jag spelade aktivt squash var det ofta kö och rätt så få banor. Men en squashbana kostar 5-600k. En padelbana är nog rätt så mkt billigare.

Padel blir som squash, 2-4 banor per 100k invånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in