• 1
  • 2
2022-06-23, 14:04
Bannlyst
På 1500-talet så stormade Dalmasarna Stockholm och belägrade huvudstaden och motståndet blev krossat ganska snabbt och man hängde massa politiker och sen blev landet fritt. Är det inte dags för det igen..? Jag tycker situationen då liknar den situationen vi har nu.

Men det är väl för mycket begärt...
Citera
2022-06-23, 14:10
Medlem
JustZlatans avatar
Ja, kanske vore något. Men numera verkar det som att skåningarna har tagit över Stockholm.
Citera
2022-06-23, 14:11
Medlem
Haha ändå rätt kul syn när Hela Dalarnas befolkningen på ca 200 000 upptäcker att att det är lika många i Haninge och Huddinge som i hela Dalarna.
Sen när de kommer in i Stockholms förorter med sina små jaktgevär 😂
Citera
2022-06-23, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Haha ändå rätt kul syn när Hela Dalarnas befolkningen på ca 200 000 upptäcker att att det är lika många i Haninge och Huddinge som i hela Dalarna.
Sen när de kommer in i Stockholms förorter med sina små jaktgevär 😂
Ja men det går ju typ 20 Stockholmare på en Dalmas så det är lugnt!
Citera
2022-06-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
På 1500-talet så stormade Dalmasarna Stockholm och belägrade huvudstaden och motståndet blev krossat ganska snabbt och man hängde massa politiker och sen blev landet fritt. Är det inte dags för det igen..? Jag tycker situationen då liknar den situationen vi har nu.

Du kan ju vända på det.
Tack vare Dalmasarna som vi har det som vi har det.
Hur skulle Sverige sett ut utan Dalmasarna uppror.
Citera
2022-06-23, 14:17
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Du är ett par hundra år fel i historien det var 1743.
Tyvärr hade frimureriet redan kopplat greppet om försvarsmakten, så det blev ingen verklig revolution för svenska folket:

https://nordfront.se/upproret-i-dalarna-1743
Citera
2022-06-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ja men det går ju typ 20 Stockholmare på en Dalmas så det är lugnt!

Men tror inte alla är "stockholmare"
Citera
2022-06-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Men tror inte alla är "stockholmare"

Så är det men de som är "Stockholmare" har låtsas vara det. Min farmors granne var i Stockholm för 58 år sedan så jag är nästan infödd.
Finns ett extremt lillebror komplex för personer från Norrland och Skåne som flyttar till storstan.
Så de kommer vara tacksamma för chansen att få hävda sig.
Citera
2022-06-23, 14:26
Bannlyst
Förut krävdes det våld för att rikta utvecklingen. Idag krävs det psykologi istället.

Så vill man ändra något på riktigt, är man en riktig krigare och en sann rebell, så, krävs det dessvärre psykologiska kunskaper.

Det nya "Geväret" idag heter "Psykologi".
Senast redigerad av Xz7p38XXtzpl66cZp4 2022-06-23 kl. 14:35.
Citera
2022-06-23, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Så är det men de som är "Stockholmare" har låtsas vara det. Min farmors granne var i Stockholm för 58 år sedan så jag är nästan infödd.
Finns ett extremt lillebror komplex för personer från Norrland och Skåne som flyttar till storstan.
Så de kommer vara tacksamma för chansen att få hävda sig.

Var nog så på 70-80 talet, man ville hävda sig, tror många idag är stolta över sitt ursprung

Bott i Stockholm typ 35år aldrig kallat mig stockholmare och har min dialekt kvar och skäms inte folk blir snarare intresserad
Senast redigerad av tjanska 2022-06-23 kl. 14:32.
Citera
2022-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Var nog så på 70-80 talet, man ville hävda sig, tror många idag är stolta över sitt ursprung

Jag jobbar på ett jobb med många lantisar så min känsla är helt motsatsen. De jobbar på dialekter och börjar använda mer eller mindre utdött söderslang. Man hade ju kunnat hoppas att det var 20 åringar men det är från 25-50 åringar.
Citera
2022-06-23, 14:30
Medlem
holmiums avatar
Dackefejden inträffade 1542-43 och var ett uppror mot centralmaktens förtryck.

Håller med TS om att det är dags för en riktig revolution ! Dvs ingen "revolution" styrd utifrån av det "internationella samfundet" såsom har varit fallrt med i princip alla sk "revolutioner" där en liten klick infört bolshevism, socialdemokrati eller kommunism för att gynna det främmande folket i diasporan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in