Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-25, 12:41
Medlem
Jag har en gammal iMac (2015) och en MacBook Air M1. Båda funkar bra men iMac:en är ganska seg och MacBook:en har för lite hårddiskutrymme och lite för lite minne. Funderar nu på att köpa en Mac Studio. Vad skulle ni satsa på för konfiguration för att kunna använda den i minst 6-8 år framöver? 32 eller 64 gb minne? Mindre hårddisk + NAS eller större hårddisk för att slippa NAS?
Citera
2022-06-25, 17:52
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Jag har en gammal iMac (2015) och en MacBook Air M1. Båda funkar bra men iMac:en är ganska seg och MacBook:en har för lite hårddiskutrymme och lite för lite minne. Funderar nu på att köpa en Mac Studio. Vad skulle ni satsa på för konfiguration för att kunna använda den i minst 6-8 år framöver? 32 eller 64 gb minne? Mindre hårddisk + NAS eller större hårddisk för att slippa NAS?

6-8 år? Då skulle jag satsat på Mac Studio med M1 Ultra. Du får 64 Gb minne och 1 TB lagring. Det lär räcka länge. Om du behöver mer lagringsutrymme i framtiden kan du koppla på en extern SSD med någon TB extra lagring.
Citera
2022-06-27, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
6-8 år? Då skulle jag satsat på Mac Studio med M1 Ultra. Du får 64 Gb minne och 1 TB lagring. Det lär räcka länge. Om du behöver mer lagringsutrymme i framtiden kan du koppla på en extern SSD med någon TB extra lagring.

Det låter som ett klokt råd. Möjligtvis M1 Max men med konfigurationen du föreslår. (Det skiljer 10.000:- mellan Ultra och Max.) Behöver oavsett använda extern SSD och förr eller senare någon typ av raid/NAS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in