Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-03, 14:53
  #13
Medlem
För övrigt värt att nämna att i en del jobbannonser där man söker fullstackare eller bakendare så anser man att det är skitsamma om det är Java, .NET eller Node.
Man är bara ute efter nån som kan serverside-kod.
Antingen har man en stor park av olika projekt - eller så är man okej med att man lär sig på jobbet.

"Du har erfarenhet av att koda i t.ex. C/.Net, Java, Node, och gärna erfarenhet i någon Cloudplattform."
står det exempelvis här
https://se.indeed.com/viewjob?jk=db5...rom=serp&vjs=3


'flera års erfarenhet inom några av områdena Angular, REACT, DotNet, Entity Framework, Node.js, Java, Hybernate, Databaser.'
https://se.indeed.com/viewjob?jk=020...rom=serp&vjs=3
Här antar jag att de helst ser att man kan nåt serversidespråk, kan lite om databaser och nåt clientsideramverk. Så är man ett fullstackpaket och har lättare för att lära sig nåt annat ramverk.
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Och vem vill ens sitta med PHP idag? Det är satan själv.
Hört att PHP-hatet minskat lite på sistone.
Många har ju alltid slentrianhatat PHP för att det sågs som strukturellt undermåligt att blanda flera saker i samma fil. Sen kom React med HTML, JS och CSS i samma filer och då släppte nog många lite på det argumentet att det vore så illa.

Själv har jag alltid hållt mig borta från PHP dock, ser ingen anledning att byta dit heller även om jag inte provat det tillräckligt för att hata eller älska det.

Ibland får man argumentera med folk som säger att PHP är populärt för "X% av websiter kör ju PHP" och påminna om att det bara är Wordpress-siter.
Ungefär som att jQuery fortfarande körs på stor procent av världens siter - men det betyder inte att det är poppis att utveckla i, utan kan va snarlikt där - många siter som bara kastat in en plugin som råkade kräva jQuery.
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Iallafall den kurs jag går så lärs det ut både javascript och C#, fast jag antar att jag har enorm fördel som kodat både C, C++, VHDL, Python och Assembler innan.
Ja, 2 är ju bättre än 1.
Bara det att man har någon form av serversidespråk är värdefullt, inte så noga vilket.

Du har nog en stor fördel av att ha läst 7 språk - lättare att lära sig sitt 8e än sitt 2a.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-03 kl. 15:03.
Citera
2022-07-04, 01:59
  #14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
.NET ger väl fler jobbmöjligheter idag än PHP eller Java. Och vem vill ens sitta med PHP idag? Det är satan själv.

Nej välj .NET, framförallt om du vill jobba med web och full stack

Nej. Vill man jobba med webb och fullstack väljer man JavaScript och TS först. Och sedan lägger till PHP/Java. Vill man jobba med mer system, moln och CMS väljer man .NET.

FS utbildningarna kör 70% JS/TS och 30% PHP.
Citera
2022-07-04, 07:14
  #15
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej. Vill man jobba med webb och fullstack väljer man JavaScript och TS först. Och sedan lägger till PHP/Java. Vill man jobba med mer system, moln och CMS väljer man .NET.

FS utbildningarna kör 70% JS/TS och 30% PHP.
Fast väldigt många system har ju webbgränssnitt numera, så det blir ofta webb oavsett.
.NET är oändligt mycket vettigare än framför allt PHP, men det sistnämnda duger nog i mindre system och verkar vanligt på småföretag.
JavaScript/TypeScript + C#/.NET och en SQL-databas så är man hemma
Citera
2022-07-04, 09:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej. Vill man jobba med webb och fullstack väljer man JavaScript och TS först. Och sedan lägger till PHP/Java. Vill man jobba med mer system, moln och CMS väljer man .NET.

FS utbildningarna kör 70% JS/TS och 30% PHP.

Ska man jobba med Azure söker man antagligen en utbildning i DevOps och inte systemutveckling.

.NET eller Java spelar ingen större roll när det gäller back-end.
Citera
2022-07-04, 15:30
  #17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Fast väldigt många system har ju webbgränssnitt numera, så det blir ofta webb oavsett.
.NET är oändligt mycket vettigare än framför allt PHP, men det sistnämnda duger nog i mindre system och verkar vanligt på småföretag.
JavaScript/TypeScript + C#/.NET och en SQL-databas så är man hemma

Frågan är vad man vill göra. Ska du sitta på byrå så är. NET inte så vanligt. Där är det mest JS/TS och PHP. Vill man sitta mer med större system, moln tjänster och CMS så förstår jag om man vill köra .NET
Citera
2022-07-04, 16:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Frågan är vad man vill göra. Ska du sitta på byrå så är. NET inte så vanligt. Där är det mest JS/TS och PHP. Vill man sitta mer med större system, moln tjänster och CMS så förstår jag om man vill köra .NET

Jag tror jag har sett ett jobb häromkring där de sökte phpkodare, men vill man sitta och harva med wordpressbloggar så är kanske php en nödvändighet.
Citera
2022-07-04, 22:59
  #19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag tror jag har sett ett jobb häromkring där de sökte phpkodare, men vill man sitta och harva med wordpressbloggar så är kanske php en nödvändighet.

Ja alltså ska du jobba på byrå så är det tyvärr en del WP. Det är så tragiskt stort och populärt.

Hatar själv WP men det blir lite mindre olidligt när man kör det headless med React.

Dessutom bygger Magento och en del andra
e-handelslösningar på PHP, så om du vill kunna ha rörlighet på marknaden är det bra att kunna

Jag brukade själv vara ganska hatisk mot PHP tidigare, men när man lär sig Laravel så finns det plötsligt ett bra syfte.

Skulle dock hellre kunna Java med Spring Boot än Laravel/PHP.
Citera
2022-09-13, 15:00
  #20
Medlem
Watteris avatar
Jag skulle säga välj en utbildning som leder till jobb, dom alternativ du föreslår gör det iallafall inte.
Citera
2023-08-20, 21:21
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Watteri
Jag skulle säga välj en utbildning som leder till jobb, dom alternativ du föreslår gör det iallafall inte.
Vad grundar ditt påstående på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback