Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-03, 23:50
  #1
Medlem
Har din köpkraft minskat sedan 2020?
Har din inflationen minskat dit resande?
Tror du att priserna kommer fortsätta öka?
Vad vore det värsta att behöva avstå för att få ekonomin att gå ihop?
Citera
2022-07-04, 00:27
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Har din köpkraft minskat sedan 2020?
Har din inflationen minskat dit resande?
Tror du att priserna kommer fortsätta öka?
Vad vore det värsta att behöva avstå för att få ekonomin att gå ihop?

Min köpkraft har minskat lite sedan 2020, men jag kompenserar nu genom att öka min inkomst.

Jag reser bara inom norden, och det påverkas inte av inflationen.

Ja, priserna kommer att öka ännu mer, men hur mycket vet jag naturligtvis inte.

Kommer inte att behöva avstå från något eftersom jag har en stabil ekonomi och noll i lån.
Däremot trycker jag in allt jag kan i aktier och fonder nu eftersom det är "rea".
Citera
2022-07-04, 00:37
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Har din köpkraft minskat sedan 2020?
Har din inflationen minskat dit resande?
Tror du att priserna kommer fortsätta öka?
Vad vore det värsta att behöva avstå för att få ekonomin att gå ihop?

Min köpkraft minskade 2022-02-24 tack vare en idiot som heter Putin!
Nej, jag gör ff utflykter i mitt närområde men det tär på mig.
Ja.
Jag vet faktiskt inte, kanske att jag måste dra ner på mitt sparande, det är heligt.
Citera
2022-07-04, 00:42
  #4
Medlem
Maskotens avatar
Jag lägger alla mina pengar på Bitcoin. Det kommer nå $200K i år. Helt galet!!
Citera
2022-07-04, 00:45
  #5
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Har din köpkraft minskat sedan 2020?
Har din inflationen minskat dit resande?
Tror du att priserna kommer fortsätta öka?
Vad vore det värsta att behöva avstå för att få ekonomin att gå ihop?

Nej, ökat min inkomst.
Nej, rest mindre på grund av pandemi men inte avstått helt. Utlandssemester både 2021 och 2022.
Ja det tror jag.
Kommer inte behöva avstå något men i värsta fall sparar jag mindre eller amorterar mindre.
Citera
2022-07-04, 00:46
  #6
Medlem
https://www.bensinstation.nu/histori...%A4nslepriser/

Det är nästan pinsamt hur snabbt man glömmer (eller rättare sagt förtränger :=)
Bensinen kostade 12,50-13,50 kr/liter år 2020 !
Kör man som jag ca 1500-2000 mil per år så....

Elpriset ska vi inte tala om, upp från 30 öre/Kwh till 1,50 kr/Kwh (före alla skatter och moms, varierar från dag till dag så klart).

Maten upp långt mer än den officiella inflationen på 7% känns det som, men samtidigt kan jag inte verifiera siffrorna, är väl som bensinen, frågar man någon så hade de sagt "soppan kostade väl 16-17 kr/l 2020...man glömmer helt enkelt, så hur ska man då hålla reda på alla prylar som finns i en affär ?

Lönepåslaget för de flesta är ganska magert, de flesta jag känner har fått 2-4 % påslag FÖRE skatt...do your math liksom.

Så ungefär 3-4000 kr/månad skulle jag höfta till med, ändå en rätt kraftig försämring.
Citera
2022-07-04, 00:52
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Min köpkraft har minskat lite sedan 2020, men jag kompenserar nu genom att öka min inkomst.

Jag reser bara inom norden, och det påverkas inte av inflationen.

Ja, priserna kommer att öka ännu mer, men hur mycket vet jag naturligtvis inte.

Kommer inte att behöva avstå från något eftersom jag har en stabil ekonomi och noll i lån.
Däremot trycker jag in allt jag kan i aktier och fonder nu eftersom det är "rea".

Är det så smart. För att vi säger en aktie står i 1 kr, kan den fortsatt snart vara värd 10 öre eller inget. Visst optimism gör väl sitt till att det inte går helt åt helvete men saker kan fortsatt sjunka och bli helt värdelösa.

Sett till hur man hanterar det. Sänkt som bara den investeringar i krypto. Försökt varit smart och ökat i valuta men det är ju mest som ett spel.
Citera
2022-07-04, 01:22
  #8
Medlem
Jag har känt av den. Kompenserar med att ta större löneuttag från firman. Det är tufft. Men iom att jag sen tidigare legat på 50% i skatt på lön (245K) så är det en kostnad man får ta. Har iofs ökat priserna med mer än inflation LOL.
Citera
2022-07-04, 01:45
  #9
Medlem
MyJustices avatar
Min bränslekostanad från o till jobbet kommer att öka med ca 15 000 -20 000 per år
har 5 mil fram o tillbaks
min elkostnad kommer att öka med ca om jag binder priset som vanligt
med ca 30 000 bor i en 2 rummare med direkt el
min matkostnad kommer att öka med ca 30 plus procent
så visst märkar jag av både giriheten skatten och inflationen . då fabror stat har tryckt upp hur mycket pengar som helst ..
Att skylla på Putin känns bara löjligt ..
Det handlar om Girighet. Oglipol och skatt
räknar med ca 3 månadslöner försvinner i inflation ..(minst )
Citera
2022-07-04, 01:58
  #10
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Min bränslekostanad från o till jobbet kommer att öka med ca 15 000 -20 000 per år
har 5 mil fram o tillbaks
min elkostnad kommer att öka med ca om jag binder priset som vanligt
med ca 30 000 bor i en 2 rummare med direkt el
min matkostnad kommer att öka med ca 30 plus procent
så visst märkar jag av både giriheten skatten och inflationen . då fabror stat har tryckt upp hur mycket pengar som helst ..
Att skylla på Putin känns bara löjligt ..
Det handlar om Girighet. Oglipol och skatt
räknar med ca 3 månadslöner försvinner i inflation ..(minst )

Helvete, det är nästan så repet är väldigt nära.

Värre kommer det dock att bli, vi har bara sett början på det hela. Vi märker av elpriserna och drivmedelspriserna nu, för det började redan för ett par år sen. Men priset på alla varor och tjänster kommer att skjuta i höjden.
Citera
2022-07-04, 02:38
  #11
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Ekonomin går runt ändå. Jag kan fortfarande köpa det jag vill köpa. Jag känner av inflationen mest på börsen och när jag handlar. Tillochmed lidl har blivit ganska dyrt nu. Lidl har blivit som ica och coop var förra året. En del grejer har ju blivit 15kr dyrare. Man ba "What?!"
Citera
2022-07-04, 07:56
  #12
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
https://www.bensinstation.nu/histori...%A4nslepriser/

Det är nästan pinsamt hur snabbt man glömmer (eller rättare sagt förtränger :=)
Bensinen kostade 12,50-13,50 kr/liter år 2020 !
Kör man som jag ca 1500-2000 mil per år så....

Elpriset ska vi inte tala om, upp från 30 öre/Kwh till 1,50 kr/Kwh (före alla skatter och moms, varierar från dag till dag så klart).

Maten upp långt mer än den officiella inflationen på 7% känns det som, men samtidigt kan jag inte verifiera siffrorna, är väl som bensinen, frågar man någon så hade de sagt "soppan kostade väl 16-17 kr/l 2020...man glömmer helt enkelt, så hur ska man då hålla reda på alla prylar som finns i en affär ?

Lönepåslaget för de flesta är ganska magert, de flesta jag känner har fått 2-4 % påslag FÖRE skatt...do your math liksom.

Så ungefär 3-4000 kr/månad skulle jag höfta till med, ändå en rätt kraftig försämring.
Fast priset på bränsle 2020 var en tillfällig prisdipp och det blev i princip rusning efter bränsle då det var så lågt pris. Vi var vana vid priser runt åtminstone 16 kr vid den tidpunkten och ska du ha 12-13 kr som exempel får du snarare gå tillbaka tio år i tiden.

Med det sagt så nog känner man att allt blivit dyrare, vare sig man vill ha pandemi, kriget eller inflationen som orsak. Maten och bensinen är det värsta för min del, går knappt att köpa bra kyckling eller fisk längre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback