Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-12, 19:55
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det beror väl på vad man menar med paradbyggnader. Talar vi om byggnader av samma kaliber som ett konserthus i utkanten av Uppsala så händer det säkert för jämnan, men som sagt, byggnader av den typen tenderar sällan att bli särskilt kända. Se gärna ny klassisk arkitektur för några mer kända exempel. Jag hoppas bara inte det tar eld i hjärnan på er när ni läser att det här är en trend inom postmodern arkitektur.

Du får gärna ge ett exempel på det med en byggnad som byggts i någon klassisk stil (=stil före modernismen) som man kan kalla paradbyggnad. Den jag tänker på är väl LUs huvudbyggnad i nyantik stil från 1800-talet.

Men det finns säkert som du säger, men du får ge exempel från Sverige. USA har lite mindervärdskomplex för det historiska Europa och det är sant de byggt mängder med sådana byggnader.

Men Sverige? Jag kommer inte på något.


Citat:
Det brukar vara så högerpopulisten vill beskriva sig själv, den eviga rebellen som tvingas kämpa mot "etablissemanget", fastän "alla" egentligen vet att man har rätt. I verkligheten finns det inte någon hemlig elit som kämpar för att tysta ner er och det är så jävla tröttsamt att lyssna dag ut och dag in på hur ni ska spela offer.

Nej, det är väl snarare vänstern som tror de är avantgarde och normbrytare när de sparkar in dörrar som varit vidöppna i 50+ år??

Ni är etablissemanget. Ni anser er ha tolkningsföreträdet. Ni bestämmer definitioner och dagordning.

Citat:
Det är så det brukar låta när man fokuserar på lösningar eller frågar vad det egentligen är ni vill göra, man "fokuserar på fel saker". Klassisk arkitektur kan ju i bred bemärkelse syfta på betydligt mer än det som härrör från den greko-romerska antiken, och kan väl om man sträcker sig till och med innefatta stilar som art deco, men ni måste väl för fan fortfarande kunna förklara om det är vad ni menar?

Art Deco har nämnts i tråden. jag vet du är expert på allt, och utgår från att jag är en okunnig idiot du måste läxa upp. Vi har varit här tidigare...

Citat:
Som det är nu är det helt enkelt jävligt svårt att få någon rätsida i vad ni vill. På bara några sidor i den här tråden säger ni emot både varandra och er själva fler gånger än man orkar räkna. Om man kan komma fram till något som liknar en summering så vore det typ att fasader som görs helt i rå betong är dåliga och att byggnader borde ha ornament. Allt annat blir bara en enda röra. Det ska vara klassisk geometri och "gyllense snittet" (vilket för vissa inte ens betyder mer än att man kan rita en rektangel mellan två detaljer där lånsidan är typ 50 % längre än kortsidan), men Gaudi som är känd för att skita i euklidisk geometri är också bra?? Att försöka anställa en enda människa till en svensk högskola utifrån era önskemål vore ju en mardröm.

Nu vet jag inte vilka "ni" är?

Citat:
Det är en populär trend bland er, att beklaga sig men vägra förklara vad man menar. Svenskar är snart i minoritet, men vem som egentligen är svensk, det vill ni inte berätta. Det byggs för lite klassisk arkitektur, men frågar man vad som egentligen ska byggas fokuserar man på fel sak. Det raljeras bara lösryckt om olika stilar man knappt förstår (en funkisvilla med träfasad och valmat tak är kanske "klassisk" arkitektur det med?) men om man faktiskt försöker sammanställa det ni är överens om går det väl knappt att sålla bort en procent av vad som byggs i Sverige idag?

Jag har förklarat väldigt noga vad jag ser som fel, att modern arkitektur funkar som skulptur på ett foto, men den blir tung och monoton i närmiljön. De funkar ofta på avstånd, och innemiljön brukar vara välplanerad. Men närmiljön brukar bli deprimerande. Framförallt när betongfetischisterna från boomergenerationen går igång som väst. Jag är ingen fiende till Turning Torso, men den funkar bara på avstånd den också.

Parantesen är ett mycket bra exempel på det om man känner till de två tvillingbyggnaderna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:St..._juli_2015.JPG

Citat:
Jo men att beklaga sig över en handfull byggnadsverk säger inte så mycket. Bra och dåliga byggen sker i alla stilar, även om vissa särkert lämpar sig bättre för större byggnadskomplex.

Skall vi fortsätta diskutera på ett vettigt vis? Jag nämnde vad jag såg som fel, men eftersom du är från norr om Hässleholm så funkar väl inte Lund som exempel=?

Problemet som jag ser det är att arkitekter som bygger paradbyggnader gör det för sitt egos skull och för att marknadsföra städer. Hur människor upplever sin närmiljö har man tagit mindre hänsyn till.

Så har jag sagt flera gånger i dessa trådar att jag tycker det bättrat sig från 1900-talet andra halva.
__________________
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-07-12 kl. 19:57.
Citera
2022-07-12, 20:16
  #62
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
. Det ska vara klassisk geometri och "gyllense snittet" (vilket för vissa inte ens betyder mer än att man kan rita en rektangel mellan två detaljer där lånsidan är typ 50 % längre än kortsidan), men Gaudi som är känd för att skita i euklidisk geometri är också bra?? Att försöka anställa en enda människa till en svensk högskola utifrån era önskemål vore ju en mardröm.

Du sparar alltså 6 år gamla posts och sitter och tänker på mig hela tiden. Det är väl bra att jag kan stå för någonslags ljus i din tråkiga tillvaro bestående av nomenklaturer och att vakta internet så att akademiska -ismer används korrekt.

Men låt mig berätta en hemlighet: ingen bryr sig om ifall något är dekonstruktivt eller brutalistisk, och alla härinne vet ändå exakt vilken typ av modern konst (eller postmodern, vem bryr sig?) som kritiseras. Och få kan ens se skillnaden mellan konstruktivistisk konst och dekonstruktivistisk konst eller ens orka bry sig, att ens läsa på om alla förgreningar inom modern arkitektur eller modern konst är att ge det för mycket uppmärksamhet. Och inte ens Frank Gehry vill kalla sin arkitektur för dekonstruktiv, men andra har honom som arketypen för dekonstruktiv konst. Akademiker borde kanske sluta snöa in sig på mycket på alla dessa begrepp, och istället lära sig att skapa något av värde.

För samhället har faktiskt ingen användning överhuvudtaget av alla dessa akademiska kritiker, och vi borde upphöra offentligt finansiera det som saknar värde. Tillslut blir även akademiker förvirrade utav alla värdelösa begrepp som de kommer med, Derida kunde ju själv inte ens definiera sin dekonstruktiva filosofi.

Men jag klumpar gärna ihop all modern konst, inklusive "konstruktivismen" som dekonstruktiv till sin natur. Jag bryr mig inte heller om att definiera modern konst, då detta inte är en akademisk essä, folk vet vad som jag menar med modern konst utan att jag behöver definiera det. Likaså förstår vanligt folk sig på konst som förmedlar skönhet utan att behöva ha någon akademiker som förklarar vilken -ism som gav upphov till konsten.

Du kan ta med en bonde från landsbyggden i Italien och han kan se på Sixtinska kapellet eller en spansk bonde till La Sagrada Familia och känna sig omgiven av gudomlig skönhet, han behöver inte ha en ordbajsande konstkritiker som förklarar varför han ska uppskatta konsten. Skönheten talar för sig själv. Detta är den typ av skönhet vi vill omges av, den ska vara anti-intellektuell till sin natur, den ska existera bortom förnuftet.

Skönhet kan i för sig inte definieras av en svensk högskola, desto mindre skapas där. Gyllene snittet är inte hård vetenskap, som jag just säger i den 6 år gamla länken du sparat som bokärke i kollektionen "naknejsarens inlägg"- eller vore det kanske ännu mer creepy ifall du minns allt jag skrivit i ditt huvud?
Men det är en ganska användbar mått på skönhet som stora konstnärer har haft användning av, och Da Vinci eller Kubrick vet nog mer om skönhet än valfri humaniora-akademiker idag. Du finner inga bättre definitioner om skönhet inom akademin än idag, då skönhet existerar bortom förnuftet.

Gaudi och även Escher som arbetate med icke-euklidiska mått, är givetvis fantastiska konstnärer. Jag har aldrig skrivit att man måste använda gyllene snittet i all konst, speciellt inte ifall du vill skapa en slags utomjordlig drömmarnas konst så kan det vara användbar att bryta mot många av symmetrins regler (men få lyckas).
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-07-12 kl. 20:29.
Citera
2022-07-12, 20:31
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Guggenheim-museet kostade alltså 90 miljoner dollar. Schermerhorn Symphony Center som byggdes ungefär samtidigt i neoklassisk stil kostade $124 million, men då den byggdes i USA kan man anta att det var dyrare löner för arbetarna där jämfört med i Bilbao.

Dessutom är Schermerhorn symphony center ca 4 gånger större med sina 20 000 m2 jämfört med Bilbaos Guggenheim som mäter 5000 m2.

Så det verkar inte som om din dekonstruktiva stil är särskilt kostandseffektivt. Det är inte heller så pass enkelt att bygga alla smälta kurvor som går in på varandra, det är ju egentligen. tvärtom, en kontraintuitivt sätt att bygga.

För att ta ännu ett exempel så kostade Uppsalas konserthus 529 miljoner kronor, en fruktansvärt skapelse som inte passar in med stadens annars så klassiska arkitektur:

https://www.byggfaktadocu.se/10/arch...co_Uppsala.jpg

Jämför med den del av Uppsala som alla turister flockar kring:

https://www.shutterstock.com/sv/imag...-on-1494357218

Ser inga turister hänga omkring det dekadenta konserhuset i jämförelse med de charmiga delarna av Uppsalas centrum kring fyrisån.

Guggenheim museet...en arkitektonisk ikon...folk vallfärdar dit bara för att se huset.
jag har själv varit där, ett extremt häftigt hus som tar andan ur en, som alla Gehrys byggen.

Vad sätter du emot detta? ett försök att kopiera något gammalt grekiskt tempel...*gäsp* eller ursäkta *GÄSP*

Sen jämför du ett nytt bygge med uppsala domkyrka....men snälla....
Citera
2022-07-12, 20:36
  #64
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Guggenheim museet...en arkitektonisk ikon...folk vallfärdar dit bara för att se huset.
jag har själv varit där, ett extremt häftigt hus som tar andan ur en, som alla Gehrys byggen.

Vad sätter du emot detta? ett försök att kopiera något gammalt grekiskt tempel...*gäsp* eller ursäkta *GÄSP*

Sen jämför du ett nytt bygge med uppsala domkyrka....men snälla....

Jag är glad att du åtminstone är så passionerad kring den smaklösa röran som är Guggenheim i Bilbao.

Men argumentet du framförde var ju att det var kostsamt att bygga traditionellt, vilket det inte tycks vara jämfört med moderna röran.

Walt Disney Konserthus av din Gehry kostade alltså hela 280 miljoner dollar, vilket liknar mer konserthuset i Nashville i storlek, men alltså kostar över dubbelt så mycket.
Citera
2022-07-12, 20:39
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Modernismen har funnits sedan 1920-talet, det finns ingenting "nytt" längre med modernismen, utan det är gammal skåpmat som fått monopol inom arkitekturen (och målarkonsten) och har knappt några nya ideer. Det kanske var en överraskningsmoment någon gång för 100 år sedan, men numera framkallar det bara en gäspning. Modernismen har blivit statisk, då det inte finns något nytt att utveckla när man enbart söker dekonstruera det gamla.

Frank Gehrys Disney kosnerthus kostade fan 280 miljoner dollar, vilket inte direkt kan sägas vara kostnadseffektivt. Det har inte presenterats bevis på hur kostnadseffektivt dekonstruktiva stilen är, då alla dessa onödiga kurvor som ska smälta in på varandra likt tumörer också inte är direkt enkla att bygga.
Förvisso, men det är alltså rejält nyare än dina favoriter som är definitivt "gammal skåpmat".
Så "bra" försvar där.
har du hört tala som postmodernism? Liksom där vi befunnit oss...och även det är en övergående period, nu är vi tillbaka till funkisen igen...

Frank Gehry är en superkändis inom arkitekturen, tror inte han behöver tänka speciellt på budgeten.
och som sagt bara ett exempel på hus jag diggar.
jag gillar även din favorit Gaudi för övrigt. Även det en egensinnig arkitekt som totalt frigjorde sig från dina ideal och sin tids...så som sagt smått ironiskt du valde just honom.
Citera
2022-07-12, 20:43
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag är glad att du åtminstone är så passionerad kring den smaklösa röran som är Guggenheim i Bilbao.

Men argumentet du framförde var ju att det var kostsamt att bygga traditionellt, vilket det inte tycks vara jämfört med moderna röran.

Walt Disney Konserthus av din Gehry kostade alltså hela 280 miljoner dollar, vilket liknar mer konserthuset i Nashville i storlek, men alltså kostar över dubbelt så mycket.
Åk dit! se den själv.

Ja det är betydligt kostammare bygga i den typ av klassicism som ni gillar...jag har redan skrivit minst 3 inlägg om varför.

Det är definitivt billigare bygga funkishus i betong ex...när vi pratar bostadshus.
eller kanske tom i trä, som ju verkar vara up-coming material även för större byggprojekt, vilket är kul.
Citera
2022-07-12, 21:53
  #67
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förvisso, men det är alltså rejält nyare än dina favoriter som är definitivt "gammal skåpmat".
Så "bra" försvar där.
har du hört tala som postmodernism? Liksom där vi befunnit oss...och även det är en övergående period, nu är vi tillbaka till funkisen igen...

Frank Gehry är en superkändis inom arkitekturen, tror inte han behöver tänka speciellt på budgeten.
och som sagt bara ett exempel på hus jag diggar.
jag gillar även din favorit Gaudi för övrigt. Även det en egensinnig arkitekt som totalt frigjorde sig från dina ideal och sin tids...så som sagt smått ironiskt du valde just honom.

Det gör inget vilket som är "nyare", du finner att inget nytt finns under solen senaste 100 åren, om än massa nya luddiga definitioner på stilar förökar sig med varandra för att skapa nya onaturliga ting, och det är akademiker som sedan behöver förklara för oss vad en klump tumörer på en byggnad betyder, som om deras pretentiösa tolkning har någon som helst betydelse för min upplevelse av verket, som att håret på mina armar därmed ska kunna resa sig inför vad jag betraktar!

Men jag söker ju egentligen bli stum inför konsten, jag söker ju efter det som inte kan, eller behöver, förklaras med ord- inte det som behöver ord för att förklaras.


Gaudi var ju en djupt religiös asketiker och katalansk nationalist. JAg kan inte se hur han "frigjorde sig" från "mina ideal".

Hans konst är organisk och direkt inspirerad från naturen och från en rad olika civilisationers arkitekturhistoria (Europa, Japan, Arabvärlden). Hans arkitektur ser ut att vara något han hallucinerat om i någon feberdröm, och du kan se in i varje vrå av Sagrada Familia och hitta en detaljrikedom som får dig att häppna till.

Hela iden om att konservativa vill stoppa all innovation är givetvis en halmgubbe, och det finns inte någon i denna tråd som exempelvis formulerad kritik mot exempelvis art nouveau. Det som är av större vikt för oss är att ingen akademisk elit får ensamrätt i att definiera "rätt typ" av skönhet och därmed kväva konsten pga ideologins/lingvistikens/förnuftens begränsningar.

Hantverksfärdighet ska alltid vara viktigare att lära ut än "iden bakom konsten".
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-07-12 kl. 22:30.
Citera
2022-07-12, 22:06
  #68
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du får gärna ge ett exempel på det med en byggnad som byggts i någon klassisk stil (=stil före modernismen) som man kan kalla paradbyggnad. Den jag tänker på är väl LUs huvudbyggnad i nyantik stil från 1800-talet.

Men det finns säkert som du säger, men du får ge exempel från Sverige. USA har lite mindervärdskomplex för det historiska Europa och det är sant de byggt mängder med sådana byggnader.

Men Sverige? Jag kommer inte på något.
För att jag ska kunna besvara den frågan åt dig behöver du först svara på de frågor jag ställde i förra inlägget, alltså vad du menar med paradbyggnad och vad du anser med klassisk arkitektur. Annars kvittar det vad jag länkar så hittar du på en eller annan anledning till varför det inte duger. Nya universitetshus i exakt samma stil som den i Lund finns det nog inga, men när var senast ett svenskt universitet byggde en helt ny huvudbyggnad överhuvudtaget?

Citat:
Nej, det är väl snarare vänstern som tror de är avantgarde och normbrytare när de sparkar in dörrar som varit vidöppna i 50+ år??

Ni är etablissemanget. Ni anser er ha tolkningsföreträdet. Ni bestämmer definitioner och dagordning.
Tror att de är nyskapande? Ja kanske det, det strävar nog många efter. Men det är nog få arkitekter som tror att de kämpar mot någon form av etablissemang, förhoppningsvis också bland de som ritar bostäder med röda träfasader och vita knutar.

Citat:
Art Deco har nämnts i tråden. jag vet du är expert på allt, och utgår från att jag är en okunnig idiot du måste läxa upp. Vi har varit här tidigare...
Ja? Det var liksom därför jag nämnde det, för att ni tar upp det som ett exempel trots att det är tveksamt om de flesta skulle se det som "klassisk arkitektur".

Citat:
Nu vet jag inte vilka "ni" är?
"Ni" syftar alltså inte på något annat än de skribenter som beklagat sig över svensk arkitektur i denna tråd. Jag påpekar alltså att ni i stort sett bara är överens om att "modern" arkitektur är dålig.

Citat:
Jag har förklarat väldigt noga vad jag ser som fel, att modern arkitektur funkar som skulptur på ett foto, men den blir tung och monoton i närmiljön. De funkar ofta på avstånd, och innemiljön brukar vara välplanerad. Men närmiljön brukar bli deprimerande. Framförallt när betongfetischisterna från boomergenerationen går igång som väst. Jag är ingen fiende till Turning Torso, men den funkar bara på avstånd den också.

Parantesen är ett mycket bra exempel på det om man känner till de två tvillingbyggnaderna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:St..._juli_2015.JPG
Jag förstår som sagt att du kan peka på enskilda byggnader som du inte tycker om, men det säger ganska lite om vad som egentligen är fel eller vad du tycker borde göras annorlunda. Den ser inte bra ut när man kommer för nära tycker du. (Jag kan faktiskt inte komma att tänka att den ser speciellt illa ut, det är roligare om man inte väljer en vinkel från parkeringsplatsen.) Jag antar att vi borde bygga byggnader som ser bra ut när man kommer nära. Den senaste filmen du såg var tråkig. De skulle ha gjort den mer underhållande. Sådana här uttalanden är inte kritik, de ger ingen som helst hint om vad det är som faktiskt kan förbättras. Det är bara gnäll.

Citat:
Skall vi fortsätta diskutera på ett vettigt vis? Jag nämnde vad jag såg som fel, men eftersom du är från norr om Hässleholm så funkar väl inte Lund som exempel=?

Problemet som jag ser det är att arkitekter som bygger paradbyggnader gör det för sitt egos skull och för att marknadsföra städer. Hur människor upplever sin närmiljö har man tagit mindre hänsyn till.

Så har jag sagt flera gånger i dessa trådar att jag tycker det bättrat sig från 1900-talet andra halva.
Jag tror det lär vara nödvändigt att man faktiskt kan hitta bilder för att diskutera. Jag har som sagt redan frågat vad som avses med "paradbyggnader". Ska de här studentbostäderna i Lund föreställa exempel på sådana?

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du sparar alltså 6 år gamla posts och sitter och tänker på mig hela tiden. Det är väl bra att jag kan stå för någonslags ljus i din tråkiga tillvaro bestående av nomenklaturer och att vakta internet så att akademiska -ismer används korrekt.

Men låt mig berätta en hemlighet: ingen bryr sig om ifall något är dekonstruktivt eller brutalistisk, och alla härinne vet ändå exakt vilken typ av modern konst (eller postmodern, vem bryr sig?) som kritiseras.

"Sparat"? Även om sökfunktionen blev jävligt jobbig att använda för några år sedan är det inte som att jag sitter och sparar ner länkarna till mina egna inlägg. Jag har helt enkelt som de flesta människor ett minne, så när du börjar raljera om det gyllene snittet tänker jag direkt "har jag inte hört det här förut?" och se på fan, det hade jag. Tycker du det är udda? Jag antar att varje gång Merapi skriver ett inlägg om dvärgchimpanser är det som att du läser det för första gången? Det förklarar ganska mycket när man tänker efter. Om något ska man väl fråga sig varför jag fortfarande läser dina inlägg när man direkt ser att du bara skriver om samma smörja som för 6 år sedan igen.

Men det är helt enkelt alldeles för roligt att se dig exponera din okunskap och sedan gå på de här tiraderna varje gång man rättar dig. "INGEN BRYR SIG OM ATT JAG HAR FEL!!! " Kära faktoidkonto, förändras aldrig.

Förstå mig rätt, man behöver inte ha detaljkunskaper om olika stilar för att få tycka att något är fult, men när man börjar prata om att reglera vad som ska få byggas och vad som ska läras ut på landets universitet kanske man borde ha åtminstone en idé om vad man pratar om?
__________________
Senast redigerad av Disciplina 2022-07-12 kl. 22:39.
Citera
2022-07-12, 22:35
  #69
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
så när du börjar raljera om det gyllene snittet tänker jag direkt "har jag inte hört det här förut?" och se på fan, det hade jag. Tycker du det är udda? J

Vart har skrivit ett ord om gyllene snittet i denna tråd?
Citera
2022-07-12, 22:39
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det gör inget vilket som är "nyare", du finner att inget nytt finns under solen senaste 100 åren, om än massa nya luddiga definitioner på stilar förökar sig med varandra för att skapa nya onaturliga ting, och det är akademiker som sedan behöver förklara för oss vad en klump tumörer på en byggnad betyder, som om deras pretentiösa tolkning har någon som helst betydelse för min upplevelse av verket, som att håret på mina armar därmed ska kunna resa sig inför vad jag betraktar!

Men jag söker ju egentligen bli stum inför konsten, jag söker ju efter det som inte kan, eller behöver, förklaras med ord- inte det som behöver ord för att förklaras.


Gaudi var ju en djupt religiös asketiker och katalansk nationalist. JAg kan inte se hur han "frigjorde sig" från "mina ideal".

Hans konst är organisk och direkt inspirerad från naturen och från en rad olika civilisationers arkitekturhistoria (Europa, Japan, Arabvärlden). Hans arkitektur ser ut att vara något han hallucinerat om i någon feberdröm, och du kan se in i varje vrå av Sagrada Familia och hitta en detaljrikedom som får dig att häppna till.

Ursäkta, men ingen arkitekturstil är vare sig "naturlig eller "onaturlig" så det där är ju bara strunt.

Gaudi, har jag redan skrivit, tillhörde Jugend en period som bröt mot exakt den klassicism du/ ni hyllar så.

Och jag har väldigt svårt förstå hur Gehrys organiska hus i böljande former...det du kallar för "cancersvulster" alltså skulle vara mindre organiska än Gaudi?

Du är ju sanslöst virrig. För mig är dessa två faktiskt rätt besläktade i sina uttryck även om de hör till olika "skolor".

Här har du Gaudi ex:

https://pixabay.com/sv/photos/hyresr...ektur-2789589/

men kontentan är att ingen av dem gör någon som helst "klassiskt" skolad arkitektur.
Så med kravet att det just ska vara detta så poof! där försvann alltså din darling direkt.

Annan rätt ball arkitekt som var helt egen och väldigt organisk har du ju i Huntherwasser...
kolla upp honom om du inte känner till hans arkitektur...kan var något för dig om du gillar detaljrikedom.

https://www.touropia.com/hundertwasser-architecture/
__________________
Senast redigerad av Merapi 2022-07-12 kl. 22:44.
Citera
2022-07-12, 22:44
  #71
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vart har skrivit ett ord om gyllene snittet i denna tråd?
Men inte fan vet jag. Jag tänker inte gå tillbaka och läsa den där smörjan en gång till. Det kanske var någon annan, ni smälter alla ihop i mitt huvud ändå. Poängen var att du inte vet vad det är för något.
Citera
2022-07-12, 22:53
  #72
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ursäkta, men ingen arkitekturstil är vare sig "naturlig eller "onaturlig" så det där är ju bara strunt.

Gaudi, har jag redan skrivit, tillhörde Jugend en period som bröt mot exakt den klassicism du/ ni hyllar så.

Och jag har väldigt svårt förstå hur Gehrys organiska hus i böljande former...det du kallar för "cancersvulster" alltså skulle vara mindre organiska än Gaudi?

Du är ju sanslöst virrig. För mig är dessa två faktiskt rätt besläktade i sina uttryck även om de hör till olika "skolor".

Här har du Gaudi ex:

https://pixabay.com/sv/photos/hyresr...ektur-2789589/

men kontentan är att ingen av dem gör någon som helst "klassiskt" skolad arkitektur.
Så med kravet att det just ska vara detta så poof! där försvann alltså din darling direkt.

Det organiska är ju fylld med detaljrikedom, något man överhuvudtaget inte kan finna i Gehry. Ifall det ska vara som i naturen så ser ögat något nytt i takt med att du närmar dig ett föremål (som exempelvis ett träd).

Du ser en sak från långt håll, något annat från väldigt nära håll. På det sättet så får vi oändliga mängder mönster som på ett oförutsägbart sätt multiplicerar sig, utan att förlora dess symmetri.

Så när du närmar dig olika hörn i Sagrada Familia ser du detta:

https://www.istockphoto.com/se/foto/...21112-95507481

Eller Lluis Domenech:

https://www.dreamstime.com/palau-de-...image166305426

När du närmar dig Gehry ser du inget alls av värde:

https://cdn.kastatic.org/ka-perseus-...55ac30645d.jpg

Givetvis är innovation något som inte ska kvävas, men det finns något mycket mer cyniskt pågång än bara innovation i de nya konstskolorna, det är direkt anti-estetiska, anti-naturliga och definitivt anti-folkliga ideer som driver dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback