2022-07-08, 23:27
Medlem
Ska iväg och kolla på ett fritidshus i nästa vecka och detta fritidshus ligger på arrendemark, man förnyar kontraktet vart femte år.

Skulle behöva ta ett lån om jag gillar stället (vilket jag iofs redan gör) då priset lär springa iväg men frågan är vad för lån man ska ta?

Kundtjänst hos Swedbank tyckte att jag skulle ansöka om ett bolån men får man verkligen ta ett bolån för ett fritidshus och får man ta lån när det ligger på arrendemark?
Att det ligger på arrendemark har jag inte sagt till de då jag inte tänkte på detta, att det är ett fritidshus vet de dock om.

För tänk om det skulle ske att markägaren inte vill hyra ut marken längre, då måste man väl packa ihop stugan och dra och att göra detta är lättare sagt än gjort.

De som äger dessa marker där alla fritidshus ligger har hyrt ut markerna i minst 50 år så det är säkert ingen större risk för att de slutar med detta om det inte blir nya ägare.

Så frågan är hur man ska göra?
Citera
2022-07-08, 23:36
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Ska iväg och kolla på ett fritidshus i nästa vecka och detta fritidshus ligger på arrendemark, man förnyar kontraktet vart femte år.

Skulle behöva ta ett lån om jag gillar stället (vilket jag iofs redan gör) då priset lär springa iväg men frågan är vad för lån man ska ta?

Kundtjänst hos Swedbank tyckte att jag skulle ansöka om ett bolån men får man verkligen ta ett bolån för ett fritidshus och får man ta lån när det ligger på arrendemark?
Att det ligger på arrendemark har jag inte sagt till de då jag inte tänkte på detta, att det är ett fritidshus vet de dock om.

För tänk om det skulle ske att markägaren inte vill hyra ut marken längre, då måste man väl packa ihop stugan och dra och att göra detta är lättare sagt än gjort.

De som äger dessa marker där alla fritidshus ligger har hyrt ut markerna i minst 50 år så det är säkert ingen större risk för att de slutar med detta om det inte blir nya ägare.

Jag skulle inte köpt ett sådant hus.
Du äger inte marken huset står på. Kommer du få betala hyra för marken till markägaren?
Sedan detta med lån då.
Eftersom marken och huset inte hänger ihop som en enhet juridiskt så går det inte att pantsätta huset, och det gör det svårt att få bostadslån.???
Oftast måste den som köper betala huset kontant, eller låna till köpet utan säkerhet.
Citera
2022-07-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Jag skulle inte köpt ett sådant hus.
Du äger inte marken huset står på. Kommer du få betala hyra för marken till markägaren?
Sedan detta med lån då.
Eftersom marken och huset inte hänger ihop som en enhet juridiskt så går det inte att pantsätta huset, och det gör det svårt att få bostadslån.???
Oftast måste den som köper betala huset kontant, eller låna till köpet utan säkerhet.
Hyran på marken ligger på 8000kr/år.
Jag skulle kunna använda min bostadsrätt som säkerhet då denna mer eller mindre är färdigbetald.

Stället är riktigt fint och man är riktigt sugen på fritidshuset, folk har arrenderat mark i området under lång tid, och det finns ett antal fritidshus i detta område.
Hade gärna köpt loss marken men tror knappast att denna är till salu.
Citera
2022-07-08, 23:58
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Hyran på marken ligger på 8000kr/år.
Jag skulle kunna använda min bostadsrätt som säkerhet då denna mer eller mindre är färdigbetald.

Stället är riktigt fint och man är riktigt sugen på fritidshuset, folk har arrenderat mark i området under lång tid, och det finns ett antal fritidshus i detta område.
Hade gärna köpt loss marken men tror knappast att denna är till salu.
Hyran kan öka till vad som helst och när som helst när du inte äger marken.
Går hyran upp med 100% så minskar värdet på din bostadsrätt kraftigt.
Betänk detta innan du köper.
Kolla upp när och om det finns möjlighet att köpa loss marken, och vad det kostar.
Citera
2022-07-09, 00:33
Medlem
Du kan i regel inte få ett vanligt bolån för en arrendetomt, vilken bank vill att någon annan äger marken kapitalet är investerat i?
Citera
2022-07-09, 01:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Kolla om kommunen har något Styrdokument för REGLER RÖRANDE ARRENDEAVGIFT.
Den måste vara skälig.
-----------------------------------------
Vi har haft två semesterhus på arrendemark i 25 år - köpt loss nyligen - och det funkde mycket bra.
Citera
2022-07-09, 10:42
Medlem
Citat:
---
Köp ett annat hus. Att arrendera kan kan vara godtagbart om du bara skall ställa upp en husvagn men skall du ha någon form av permanent byggnad så skall det vara på mark som du själv äger.
Citera
2022-07-09, 16:49
Medlem
Enda anledning att köpa arrende är om det är mycket billigare vilket det sällan är.

Skulla aldrig köpa en fastighet med byggnad på om jag inte äger marken med.
Citera
2022-07-11, 20:07
Medlem
Har varit och kollat på objektet idag, området är vackert med mycket natur runt om.

Själva sommarstugan är fräsch inuti men har några halvruttna takbjälkar, samt utvändigt så finns det lite att fixa på stugan, lite ruttna plankor som behöver bytas ut med mera.

Det är ingen risk för att arrendet kommer att sägas upp då det inte är någon odlingsmark och ägaren äger väldigt mycket mark.

Kommer troligen inte lägga något bud pga bjälkarna samt att jag inte vill lägga någon större summa på att byta ut dessa.
Sen ligger stugan på fel sida ån, kommer behöva dra kanoten (som man tänkte skaffa) genom grannens trädgård vilket dock var ok för dessa men det skulle bara kännas dumt.

Objektet är följande
https://www.maklarhuset.se/bostad/sv...oke-bro/525462
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in