Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-10, 08:53
  #1
Medlem
Jag erkänner; jag är en smula arg och irriterad, men det är befogat.
Arla har, enligt mig, helt förstört sin portfölj av ostar.

Präst, herrgård, greve, port salut, ja, till och med hushållsosten.
De smakar ingenting längre, enbart urvattnat och magert.
Prästosten har de dessutom lyckats göra något i processen med så att den blir mycket smuligare och sämre i hållfastheten än förr.

Min teori är att de helt enkelt snålat in på allt. Tid är pengar och ost är tid. Jag tror inte att Arla lagrar sina ostar en endaste minut längre än absolut nödvändigt.
Troligen har de effektiviserat bort andra viktiga parametrar i processen också, som påverkar smak och kvalité, i syfte att spara pengar.

Nej, jag har lämnat arlas sortiment. Det finns bättre tillverkare av ost.
Men man vill gärna veta vad som hänt.
Visst har ni upplevt samma sorgliga utveckling genom decennierna?
Håller ni med, eller har ni en annan uppfattning?
Citera
2022-07-10, 08:58
  #2
Avstängd
Honkenbonkens avatar
Ja det gäller det mesta, kvalité är inget man skall eftersträva.
Allt från möbler till mat, billigt billigt billigt...
Citera
2022-07-10, 09:00
  #3
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag erkänner; jag är en smula arg och irriterad, men det är befogat.
Arla har, enligt mig, helt förstört sin portfölj av ostar.

Präst, herrgård, greve, port salut, ja, till och med hushållsosten.
De smakar ingenting längre, enbart urvattnat och magert.
Prästosten har de dessutom lyckats göra något i processen med så att den blir mycket smuligare och sämre i hållfastheten än förr.

Min teori är att de helt enkelt snålat in på allt. Tid är pengar och ost är tid. Jag tror inte att Arla lagrar sina ostar en endaste minut längre än absolut nödvändigt.
Troligen har de effektiviserat bort andra viktiga parametrar i processen också, som påverkar smak och kvalité, i syfte att spara pengar.

Nej, jag har lämnat arlas sortiment. Det finns bättre tillverkare av ost.
Men man vill gärna veta vad som hänt.
Visst har ni upplevt samma sorgliga utveckling genom decennierna?
Håller ni med, eller har ni en annan uppfattning?

Arla tappade det för länge sedan, folk köper ju bara deras produkter för att det står Arla. Och det vet Arla, liksom alla tillverkare bakom ett starkt varumärke.

Testa Änglamarks ostar på Coop, köpte själv en häromveckan bara för att testa och blev positivt överraskad över den genuina ostsmaken.
Citera
2022-07-10, 09:04
  #4
Medlem
6stringlevins avatar
Hushållsost har väl aldrig smakat något? Det är väl själva poängen med den osten?
Citera
2022-07-10, 09:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Jag erkänner; jag är en smula arg och irriterad, men det är befogat.
Arla har, enligt mig, helt förstört sin portfölj av ostar.

Präst, herrgård, greve, port salut, ja, till och med hushållsosten.
De smakar ingenting längre, enbart urvattnat och magert.
Prästosten har de dessutom lyckats göra något i processen med så att den blir mycket smuligare och sämre i hållfastheten än förr.

Min teori är att de helt enkelt snålat in på allt. Tid är pengar och ost är tid. Jag tror inte att Arla lagrar sina ostar en endaste minut längre än absolut nödvändigt.
Troligen har de effektiviserat bort andra viktiga parametrar i processen också, som påverkar smak och kvalité, i syfte att spara pengar.

Nej, jag har lämnat arlas sortiment. Det finns bättre tillverkare av ost.
Men man vill gärna veta vad som hänt.
Visst har ni upplevt samma sorgliga utveckling genom decennierna?
Håller ni med, eller har ni en annan uppfattning?


Det är dags nu

Det är dags för dig att börja skapa din egen ost.

Varenda ost du skapar kommer smaka gudomligt.

Eftersom du gjort den själv

Lycka till nu
Citera
2022-07-10, 09:27
  #6
Medlem
Bara bojkotta skiten. Har inte köpt deras produkter på år efter vad de gjorde mot svenska mjölkbönder. Ruttet företag som visar upp liberalismens fula tryne.
Citera
2022-07-10, 09:32
  #7
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Bara bojkotta skiten. Har inte köpt deras produkter på år efter vad de gjorde mot svenska mjölkbönder. Ruttet företag som visar upp liberalismens fula tryne.

Vilken jävla ost ska man köpa då? Min lokala butik har bara Arla/Skånemejerier-ost (när vi snackar vanlig mack-ost).
Citera
2022-07-10, 09:43
  #8
Medlem
Europes avatar
Jag brukar inte handla Arlas ost, men hushållsost, port salut och herrgård har väl aldrig smakat värst mycket, även om de så klart har en viss smak? Även grevé och prästost bör ju vara lagrad i minst 12 månader för att ha god smak. Faktum är att jag egentligen gillar grevé först när den är så lagrad att den svettas och smular sig. Dessutom brukar den då reas ut, så det är rena dubbelvinsten. Men som sagt, varken prästosten jag köper, eller de få greveostar jag har köpt, är från Arla.

Jag köpte faktiskt vid ett par tillfällen nyligen Arlas dackeost på extrapris. Den var ändå en aning lagrad. Kanske inte världens godaste ost, men jag tyckte den ändå var prisvärd för det priset.
Citera
2022-07-10, 10:03
  #9
Medlem
StandardGreys avatar
Gå till en ordentlig ostbutik och provsmaka.
Citera
2022-07-10, 10:11
  #10
Medlem
Citat:
jag har lämnat arlas sortiment. Det finns bättre tillverkare av ost

Ja, men ibland köper jag Arlas Gräddost (fint till jul) men även den smakar sämre.
Citera
2022-07-10, 10:24
  #11
Medlem
Cindells avatar
Det finns ingen som helst anledning att köpa Arla ost om man tycker den är smaklös. Det finns massor av andra märken.

Tack och lov har vi en fin liten ostbutik i min lilla stad där man kan få tag på riktigt fina smakfulla ostar.
Citera
2022-07-10, 10:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Arla tappade det för länge sedan, folk köper ju bara deras produkter för att det står Arla. Och det vet Arla, liksom alla tillverkare bakom ett starkt varumärke.

Testa Änglamarks ostar på Coop, köpte själv en häromveckan bara för att testa och blev positivt överraskad över den genuina ostsmaken.
Änglamark är väl samma som Eldorado, ICA Basic osv fast deras namn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback