• 1
  • 2
2022-07-10, 10:33
Medlem
Muppetys avatar
Jag gick i tankarna på att köpa nått sånt här; https://m3.idg.se/2.1022/1.723918/ti...rr-kamera-test Men kom o tänka på att det kanske inte är tillåtet att sätta upp i ett trapphus? Min hyresvärd hatar mig dessutom så jag vill inte orsaka mer trubbel.

Jag antar att det inte är tillåtet, men då skulle jag vilja ha en kamera man kan filma genom titthålet (utan att det syns), det är ingen som märker det. Helst så att man kan se på datorskärmen när man aktiverar den. Någon som har bra tips på en?

Har kollat lite på AliExpress o sånt, o detta är väl det närmaste jag hittar; https://www.aliexpress.com/item/1005003693394525.html
Citera
2022-07-10, 10:50
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nej, du får inte sätta upp en stationär/övervakningskamera utan tillstånd.
Citera
2022-07-10, 11:40
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag gick i tankarna på att köpa nått sånt här; https://m3.idg.se/2.1022/1.723918/ti...rr-kamera-test Men kom o tänka på att det kanske inte är tillåtet att sätta upp i ett trapphus? Min hyresvärd hatar mig dessutom så jag vill inte orsaka mer trubbel.

Kanske är off-topic, men vad har du gjort för att få din hyresvärd att hata dig?
Citera
2022-07-10, 11:59
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, du får inte sätta upp en stationär/övervakningskamera utan tillstånd.

Jo det får du. Men den får inte filma mer än vad du ser genom titthålet i dörren/från din dörröppning.

Detta informerade polisen oss om när det installerades nya säkerhetsdörrar i området där jag var fastighetsskötare. I samband med detta kunde de boende välja till att ha en kamera i titthålet på dörren.
Citera
2022-07-10, 12:26
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Kanske är off-topic, men vad har du gjort för att få din hyresvärd att hata dig?
Jag hade besök av polisen för jag höll på med radioaktiva ämnen o kemiska vapen. Då fick jag en tillsägelse. Sen var det en f.d. väninna som sa till polisen att jag ännu en gång hade farliga saker hemma o då spärrade dom av hela kvarteret. Så sa dom att jag vart vräkt, men jag gick till domstolen o de ansåg att jag hade rätt (eftersom jag hade inget farligt andra gången), så hyresvärden fick stå för rättegångskostnaderna o låta mig bo kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jo det får du. Men den får inte filma mer än vad du ser genom titthålet i dörren/från din dörröppning.

Detta informerade polisen oss om när det installerades nya säkerhetsdörrar i området där jag var fastighetsskötare. I samband med detta kunde de boende välja till att ha en kamera i titthålet på dörren.
Ok, tack. Då får det bli nått i stil med den från AliExpress.

Jag har sett att det finns kameror som sitter med en skärm på dörren, men det tycker jag är onödigt, då kan man lika gärna kika ut utan kamera. Jag skulle vilja ha skärmen helst så att den visas på min datorskärm, eller en extern skärm som jag kan ha stående på mitt kontor.

Jo, nått jag glömde o inte tänkte på... Vi har ju en telefon på väggen som är kopplad till porttelefonen, som också visar en bild på vem som ringer på, så om det är lagligt, så borde ju en kamera i trapphuset vara lagligt?

Men det är när det knackar utan att någon har ringt på porten som jag vill kunna se vem det är, då är det ju någon som har nyckel... Polisen har som sagt kommit några gånger o dom kommer in i trapphuset, det kan vara nått gällande fiberinstallationen eller så är det barnen på gården som råkat kasta upp bollen på min balkong.

Det inte alltid mig polisen är ute efter (numera är jag så laglig), men de har kommit o lämnat tråkiga besked också, så det är klart man blir orolig...
Citera
2022-07-10, 12:35
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Jag hade besök av polisen för jag höll på med radioaktiva ämnen o kemiska vapen. Då fick jag en tillsägelse. Sen var det en f.d. väninna som sa till polisen att jag ännu en gång hade farliga saker hemma o då spärrade dom av hela kvarteret. Så sa dom att jag vart vräkt, men jag gick till domstolen o de ansåg att jag hade rätt (eftersom jag hade inget farligt andra gången), så hyresvärden fick stå för rättegångskostnaderna o låta mig bo kvar.

Ok, tack. Då får det bli nått i stil med den från AliExpress.

Jag har sett att det finns kameror som sitter med en skärm på dörren, men det tycker jag är onödigt, då kan man lika gärna kika ut utan kamera. Jag skulle vilja ha skärmen helst så att den visas på min datorskärm, eller en extern skärm som jag kan ha stående på mitt kontor.

Jo, nått jag glömde o inte tänkte på... Vi har ju en telefon på väggen som är kopplad till porttelefonen, som också visar en bild på vem som ringer på, så om det är lagligt, så borde ju en kamera i trapphuset vara lagligt?

Men det är när det knackar utan att någon har ringt på porten som jag vill kunna se vem det är, då är det ju någon som har nyckel... Polisen har som sagt kommit några gånger o dom kommer in i trapphuset, det kan vara nått gällande fiberinstallationen eller så är det barnen på gården som råkat kasta upp bollen på min balkong.

Det inte alltid mig polisen är ute efter (numera är jag så laglig), men de har kommit o lämnat tråkiga besked också, så det är klart man blir orolig...

De som valde till kamera i området där jag jobbade fick bilden visad på vad som såg ut som en liten surfplatta monterad brevid dörren inne i lägenheten. 7"-8" stor kanske.

Iom att kamerorna var monterade i titthålet och visade exakt den bild de boende kunde se ut igenom titthålet så behövdes inget tillstånd enligt polisen.

Använder du dock istället en vidvinkellins för att få större synfält än vad titthålet ursprungligen ger, så krävs tillstånd.
Citera
2022-07-10, 12:39
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Men det är när det knackar utan att någon har ringt på porten som jag vill kunna se vem det är, då är det ju någon som har nyckel...
Då går du bara fram och tittar.
Citera
2022-07-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Det är också skillnad på att ha en kamera som du bara kan se på live eller om det blir en video som sparas någonstans.
Citera
2022-07-10, 14:08
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Det är också skillnad på att ha en kamera som du bara kan se på live eller om det blir en video som sparas någonstans.

Självklart!
Citera
2022-07-10, 14:55
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Jag hade besök av polisen för jag höll på med radioaktiva ämnen o kemiska vapen. Då fick jag en tillsägelse. Sen var det en f.d. väninna som sa till polisen att jag ännu en gång hade farliga saker hemma o då spärrade dom av hela kvarteret. Så sa dom att jag vart vräkt, men jag gick till domstolen o de ansåg att jag hade rätt (eftersom jag hade inget farligt andra gången), så hyresvärden fick stå för rättegångskostnaderna o låta mig bo kvar

Påminner om Mullakrekar. Hur kommer det sig att du kultiverade ett sådant udda och faktiskt spännande intresse?

OnTopic: ett billigt alternativ är en kamera från Wish med rörelsedetektor, du placerar den i farstun. Streamar via wifi till en app i telefonen.
Citera
2022-07-10, 15:02
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Påminner om Mullakrekar. Hur kommer det sig att du kultiverade ett sådant udda och faktiskt spännande intresse?

OnTopic: ett billigt alternativ är en kamera från Wish med rörelsedetektor, du placerar den i farstun. Streamar via wifi till en app i telefonen.
Det är jag som är "Mulla Krekar"
Har bara bytt konto eftersom jag omöjligt kan stå för allt jag skrivit, men det är ingen hemlighet.

Men jo, jag har kameror i lägenheten redan som jag kan kolla i telefonen. Jag kollade på Wish o hittade många intressanta grejer...
https://www.wish.com/~/gadgets/digital-cameras/

Kanske man skulle kunna fixa till nått med ett sånt här endoskop? Ska kolla vidare på Wish!
Citera
2022-07-10, 15:12
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Det är jag som är "Mulla Krekar"
Har bara bytt konto eftersom jag omöjligt kan stå för allt jag skrivit, men det är ingen hemlighet.

Men jo, jag har kameror i lägenheten redan som jag kan kolla i telefonen. Jag kollade på Wish o hittade många intressanta grejer...
https://www.wish.com/~/gadgets/digital-cameras/

Kanske man skulle kunna fixa till nått med ett sånt här endoskop? Ska kolla vidare på Wish!

Det är vad skulle föreslå alla. Det svider mindre i plånboken om man inte hittar rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in