2024-01-22, 18:07
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRF450
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-pa...nstrangt-lage/
Det dr vill Hyresgstfreningen stta stopp fr. Ekonomiska realiteter ska inte f drabba hyresgsterna, de ska hllas skyddade p ngot magiskt stt som de sjlva inte frstr.
Citera
2024-01-22, 18:20
Medlem
Citat:
Varfr lser du dessa sossetidningar, Svsj 🤣. Blev hjning p runt 5% fr 2024, ljligt lgt och real snkning. Personligen hade jag grna stt hjningar till marknadshyra, men det kommer inte hnda. S vinnaren r typ Slemhg som fixat en central HR i Stockholm. Vilket inte r s svrt med lite kontakter. Svrt fr lgutbildade incels dock
Citera
2024-01-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det dr vill Hyresgstfreningen stta stopp fr. Ekonomiska realiteter ska inte f drabba hyresgsterna, de ska hllas skyddade p ngot magiskt stt som de sjlva inte frstr.
Enig fr en gng skull, men skillnaden p oss r att jag ger HR-hus. Haha, ja grna marknadshyra.
Citera
2024-01-22, 18:26
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Haha jadu...

En liten visa lnkas det till nedan. Beskriver hyreshorornas lge rtt bra tycker jag. Det blev inget blodbad. Det blev ingen REA. Och det blev ingen kontantinsats utav socbidraget. Denna gngen heller. Hjd hyra blev det dock.

Tget har fr denna gngen redan brjat rulla. Kvar p perrongen sitter hyreshororna terigen och drmmer om nsta krasch/blodbad/REA.

https://youtu.be/YqbodRs0eD4?si=kiH8UFipZpR-Axm7
Citera
2024-01-22, 18:30
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Enig fr en gng skull, men skillnaden p oss r att jag ger HR-hus. Haha, ja grna marknadshyra.
Du r den hr trdens Olof K Gustafsson.
Du behver inte framhva dig sjlv hela tiden.
Citera
2024-01-22, 18:39
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Varfr lser du dessa sossetidningar, Svsj 🤣. Blev hjning p runt 5% fr 2024, ljligt lgt och real snkning. Personligen hade jag grna stt hjningar till marknadshyra, men det kommer inte hnda. S vinnaren r typ Slemhg som fixat en central HR i Stockholm. Vilket inte r s svrt med lite kontakter. Svrt fr lgutbildade incels dock
Ja, 5% i hjning fr en hyresrtt r alltid kaffepengar, oavsett utgngspunkt.

Och 5% i hjning fr en bostadsrtt r alltid blodbad, katastrof och domedag. Oavsett utgngspunkt.

Hyreshororna briljerar som vanligt.

Samma brukar det vara nr det gller vinster/frluster i bostadsaffrer.

200.000 i vinst = Trams. Vxelpengar. Skrattretande.

200.000 i frlust = KATASTROF. DOMEDAG. BLODBAD.

Lustigt det dr. Blir mjligtvis frlusterna och hjningarna i Dollarzzz istllet helt pltsligt nr bostderna r privatgda?

5% r inte alltid 5%. Och 200.000 r inte alltid vrt 200.000, nr hyreshororna gjort sina "justeringar"
Citera
2024-01-22, 18:41
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Du r den hr trdens Olof K Gustafsson.
Du behver inte framhva dig sjlv hela tiden.
Spot on.
Citera
2024-01-22, 18:49
Medlem
Citat:

Bra lnk, synd att vi inte har trdapan med hos lngre. Undrar vad som hnde med vr kre liksom-efterbliven? Han brukade i alla fall yla om att belningen hos hyresbolagen var jttejttehga.

Klart de klagar, men har de verkligen anpassat sin ekonomi efter 0-rnta?

Det som var intressant i lnken var sammanstllningen av ln/kvm. verlag runt 5k/kvm vilket vid 6% rnta blir 25kr/kvm/mn om det tas fullt ut p hyran. Fr en lgga p 80kvm blir det d 2k/mn.

Hur mnga BLT sitter med 5k/kvm i ln? Frutom i Rvhult d dr man kper en tattar-BR fr en kasse pantburkar.
Citera
2024-01-22, 18:51
Medlem
Citat:

I dessa avfolkningsorter ligger HR-hyran p typ 6500 fr en trea. Ujuj, tnk om den hjs med 6%!
Citera
2024-01-22, 18:52
Medlem
CRF450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bra lnk, synd att vi inte har trdapan med hos lngre. Undrar vad som hnde med vr kre liksom-efterbliven? Han brukade i alla fall yla om att belningen hos hyresbolagen var jttejttehga.

Klart de klagar, men har de verkligen anpassat sin ekonomi efter 0-rnta?

Det som var intressant i lnken var sammanstllningen av ln/kvm. verlag runt 5k/kvm vilket vid 6% rnta blir 25kr/kvm/mn om det tas fullt ut p hyran. Fr en lgga p 80kvm blir det d 2k/mn.

Hur mnga BLT sitter med 5k/kvm i ln? Frutom i Rvhult d dr man kper en tattar-BR fr en kasse pantburkar.
Ja, naturligtvis r det ju kaffepengar fr alla Avanzamiljardrer hr i trden som bor i en studentbostad.

Svida det inte grs frlust. D helt pltsligt r kaffepengarna ett enormt belopp. Blodbad. Kris.

Ja, ni vet ju vid det hr laget...
Citera
2024-01-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis r det ju kaffepengar fr alla Avanzamiljardrer hr i trden som bor i en studentbostad.

Svida det inte grs frlust. D helt pltsligt r kaffepengarna ett enormt belopp. Blodbad. Kris.

Ja, ni vet ju vid det hr laget...

Finns exempel p just hur frlustaverta bostadsgare r. Det r precis s folk verlag r med olika tillgngar som de tror ska ka i vrde, t.ex. Avanza-miljonrer som sitter kvar med sina SBB-aktier tills bolaget gr i KK.

Vinsterna fr dessutom skyfflas in i nsta boende s det blir faktiskt inga cash ut i mnga fall. Det skulle du veta om du slde din BR i Rvhult och fick loss ngra hundralappar.
Citera
2024-01-22, 19:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Jag har varit med ett tag nu s jag vet hur bostadsmarknaden fungerar (ven fast den kanske var lite trg fr ngra mnader sedan). Men du verkar ha koll iaf! Du skriver ju sjlv:"I brjan hade vi budgivningar lngt ver utgngspriset."Och d mste vl detta vara helt normalt? Eller menar ni bubbla?? Fr mig lter de flesta kpare tro sig kunna buda runt 10 % hgre n vad deras inkomst tillter...
Tidigare hade vi budgivningar som brjade p utgngspriset, nu r det enstaka bud och de ligger under utgngspriset i normalfallet. Det finns speciella objekt dr det budas ver. Men i den prisklass jag kollade p s hr det till undantagen.
Mnga objekt fr inget bud alls.
D r norra Sthlm normalt en stark marknad, om inte ngot drastiskt hnder med rntan och lnerna samt s lr vi se en trg marknad ett bra tag framver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in