Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-08, 18:15
  #44281
Medlem
Hittade riktigt mardrömsexempel.

https://www.booli.se/bostad/720350

Denna lägenhet har ny legat ute i 190+ dagar till försäljning. Dom som bor där nu har bott där kortare tid än 3 år (2021). Dom köpte den för 11.2 milj. Avgiften ligger på 12000/mån.

Liknande lägenhet i samma förening såldes i augusti förra året för 7 miljoner.

Även om det så klart kan skilja i hur lgh ser ut invändes så är 4 miljoner back rätt rejält.

Igår kom FI men denna intressanta rapport:
https://fi.se/contentassets/0bca26d6...emarknaden.pdf

Enligt rapporten är det en hel del människor som har ett överskott på 2000 kr i månaden. Hur länge står folk ut med det här? Även om räntesäkning från riksbanken sker kommer och den landar på låt säga 3% så är fortfarande boräntorna runt 3.5-4%. Svårt att se hur bostadsmarknaden inte ska ned och anpassas till det nya ränteläget. Kikat igenom ca 150 brf årsredovisningar och dom flesta har alla lån om satta under detta år vilket borde leda till att även avgiften läggs i linje nya räntenivån.
Citera
2024-03-08, 18:53
  #44282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Vet flera fall där villan skrivs över på ett av barnen som köper ut de andra. Då slipper de betala skatten iom att kåken aldrig sålts.

Skrivs nästan alltid in i försäljningen latent skatt mäklaravgift m.m du betalar inte skatt men simulerar en försäljning så det ska bli så jämnt som möjligt för alla barn.
Citera
2024-03-08, 19:57
  #44283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaielo2020
Hittade riktigt mardrömsexempel.

https://www.booli.se/bostad/720350

Denna lägenhet har ny legat ute i 190+ dagar till försäljning. Dom som bor där nu har bott där kortare tid än 3 år (2021). Dom köpte den för 11.2 milj. Avgiften ligger på 12000/mån.

Liknande lägenhet i samma förening såldes i augusti förra året för 7 miljoner.

Även om det så klart kan skilja i hur lgh ser ut invändes så är 4 miljoner back rätt rejält.


Surt för dem som köpte men enligt ÅR så höjde avgiften med 45% pga detta:

https://borattforum.se/chockhojd-mar...or-brf-smyrna/

Citat:
25 apr 2023
En dom i Mark- och Miljööverdomstolen idag slår fast att en negativ realränta inte är skäl att frångå en avgäldsränta på tre procent. Detta innebär att brf Smyrna i Stockholm får en höjning på sin avgäld på hela 170 procent, från 1,9 miljoner till dryga 5 miljoner per år. Något som markägaren Statens Fastighetsverk yrkat på. Dessutom gäller höjningen retroaktivt från oktober 2021.

Men det måste ju misskötts sin ekonomi också. Huset är byggt 1993 har markrätt och lyckades ändå ha lån på 7200 sek / kvm. Ekonomin är ju sämre än i nyproduktion.

Sen att är ute i media och överdriver så här kan ju inte hjälpa försäljningarna heller:
Citat:
Kassören och ledamoten i föreningen, Heresh Zaremand har tidigare kommenterar konsekvenserna av en eventuell höjning i linje med Statens Fastighetsverk krav i Dagens Nyheter:

– Det finns många hushåll som inte skulle klara av den här höjningen. Jag tror att många skulle få det väldigt svårt, säger han till DN.

Han spår att föreningen med stor sannolikhet skulle gå i konkurs inom 10–15 år om SFV får sin vilja igenom.
__________________
Senast redigerad av trickget 2024-03-08 kl. 20:01.
Citera
2024-03-08, 21:15
  #44284
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Surt för dem som köpte men enligt ÅR så höjde avgiften med 45% pga detta:

https://borattforum.se/chockhojd-mar...or-brf-smyrna/

Men det måste ju misskötts sin ekonomi också. Huset är byggt 1993 har markrätt och lyckades ändå ha lån på 7200 sek / kvm. Ekonomin är ju sämre än i nyproduktion.

Sen att är ute i media och överdriver så här kan ju inte hjälpa försäljningarna heller:
Det ska upp i HD för avgörande: https://fastighetstidningen.se/hd-ge...i-hyresdispyt/

Lånebilden är nog en sista flämtande rest från 80- och 90-talet när vissa bostadsrättsföreningar fortfarande höll kvar i folkhemsdrömmen och föreningen tog en väldigt stor del av lånen och insatserna hölls nere.
Citera
2024-03-08, 21:15
  #44285
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Just nu är det billigare med HR. Men vad gör du när räntorna gått ned och priserna börjar stiga igen? Ska du hoppa på BR-tåget då igen? Hur ska du kunna hoppa av och på hela tiden? Din köplats vaskas så fort du använt den en gång. Ska du bo i HR hela livrt? Aldrig kunna släppa ut barnen på en tomt?

Ja det är billigt att bo på vischan. Det är billigt att bo i en koja i skogen också. Eller att köra en 20 år gammal Dacia. Är man beredd att offra all livskvalitet kan man alltid spara pengar


Hittills har det aldrig varit en "dålig affär" att bo i hyresbostad, det har varit en relativt sansad utgift. Under flera hundra år fanns det heller ingen direkt värdeökning gällande äganderätt. Möjligheten att göra bostadskarriär har bara ett par decennier på nacken. Det är först på senare år som hyresrätter börjat få skenande hyror och då pga nybyggnation och standardhöjande renoveringar.

När det gäller mina bostäder så har låga utgifter varit prio eftersom livskvalitet för mig lika mycket att ha pengar på banken som att bo fräsch i bra område. Hittills har det också varit möjligt att bo fräscht och billigt i trevliga områden med skötsamma grannar, oavsett om jag bott i hus eller lägenhet, äganderätt eller hyra. Mitt mål är att hålla mig på den nivån.
Citera
2024-03-08, 21:30
  #44286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Visst ska man förvänta sig att boräntorna kommer att gå ner något i år. Men det är inte något som sker bara som en naturlag. Det är en följd av en pågående lågkonjunktur med tillhörande ökad arbetslöshet.

Många (eller några, beroende på hur man ser det) i villor och bostadsrätter kommer att förlora jobbet, och får därmed svårare att betala även minskande räntekostnader.

Priser på villor och bostadsrätter kommer därför fortsätta att sjunka tror jag.

Mäklarstatistik uppdaterade sin data idag. Ser onekligen dystert ut om man tittar bakåt ett par år. Skulle nog påstå att realt så är bostadsmarknaden ner mer än någon 5-års period de senaste 30 åren. Kul för alla överbelånade som lyssnade på sagan om evig värdeökning. Realt närmar sig värdeökningen noll de senaste 10 åren.

Jämför nu med bitcoin, guld eller en fond som följer Nasdaq100.
Citera
2024-03-08, 21:31
  #44287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Hittills har det aldrig varit en "dålig affär" att bo i hyresbostad, det har varit en relativt sansad utgift. Under flera hundra år fanns det heller ingen direkt värdeökning gällande äganderätt. Möjligheten att göra bostadskarriär har bara ett par decennier på nacken. Det är först på senare år som hyresrätter börjat få skenande hyror och då pga nybyggnation och standardhöjande renoveringar.

När det gäller mina bostäder så har låga utgifter varit prio eftersom livskvalitet för mig lika mycket att ha pengar på banken som att bo fräsch i bra område. Hittills har det också varit möjligt att bo fräscht och billigt i trevliga områden med skötsamma grannar, oavsett om jag bott i hus eller lägenhet, äganderätt eller hyra. Mitt mål är att hålla mig på den nivån.
Låter sjukt trist men vi är alla olika🙂
Citera
2024-03-08, 22:12
  #44288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Hittills har det aldrig varit en "dålig affär" att bo i hyresbostad, det har varit en relativt sansad utgift. Under flera hundra år fanns det heller ingen direkt värdeökning gällande äganderätt. Möjligheten att göra bostadskarriär har bara ett par decennier på nacken. Det är först på senare år som hyresrätter börjat få skenande hyror och då pga nybyggnation och standardhöjande renoveringar.

När det gäller mina bostäder så har låga utgifter varit prio eftersom livskvalitet för mig lika mycket att ha pengar på banken som att bo fräsch i bra område. Hittills har det också varit möjligt att bo fräscht och billigt i trevliga områden med skötsamma grannar, oavsett om jag bott i hus eller lägenhet, äganderätt eller hyra. Mitt mål är att hålla mig på den nivån.

Det har ju såklart alltid varit en dålig affär att bo i en HR vs en BR eftersom eventuellt överskott i en brf tillfaller BR-ägaren och inte behöver betala nån avkastning till den som äger fastigheten. Att detta ens behöver nämnas är ju såklart ett stort underkänt till den här jävla tråden.

Du lever i en bubbla. Är det låga avgifter du söker så är det per definition sämre områden du väljer att bo i. Helt ok, det är din preferens.
Citera
2024-03-08, 22:21
  #44289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Hittills har det aldrig varit en "dålig affär" att bo i hyresbostad, det har varit en relativt sansad utgift. Under flera hundra år fanns det heller ingen direkt värdeökning gällande äganderätt. Möjligheten att göra bostadskarriär har bara ett par decennier på nacken. Det är först på senare år som hyresrätter börjat få skenande hyror och då pga nybyggnation och standardhöjande renoveringar.

När det gäller mina bostäder så har låga utgifter varit prio eftersom livskvalitet för mig lika mycket att ha pengar på banken som att bo fräsch i bra område. Hittills har det också varit möjligt att bo fräscht och billigt i trevliga områden med skötsamma grannar, oavsett om jag bott i hus eller lägenhet, äganderätt eller hyra. Mitt mål är att hålla mig på den nivån.

Jämfört med att köpa har det varit en rätt usel affär sedan mitten av 90-talet fram tills 2022. Vad som hände innan dess är mer eller mindre stenålder och inte värt att ens reflektera över. Det gick inte att tjäna pengar på internet under flera hundra år heller.

Visst, om man ändå ville bo i lägenhet och lyckats få en otroligt billig HR på premiumplats så har det varit väldigt bra de senaste 2 åren. Men att få tag i detta är ett så litet nålsöga att det inte ens är värt att diskutera på makronivå. Ungefär lika stor chans som att vinna på eurojackpott.

Kommer du inte in i detta minimala nålsöga så är billigt boende (utan stort kapital i bostaden) lika med uruselt område. Vill man bo i Tensta eller i Kramfors för att spara pengar så är det ju fine. Men de flesta vill det inte
Citera
2024-03-08, 22:48
  #44290
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Surt för dem som köpte men enligt ÅR så höjde avgiften med 45% pga detta:

https://borattforum.se/chockhojd-mar...or-brf-smyrna/



Men det måste ju misskötts sin ekonomi också. Huset är byggt 1993 har markrätt och lyckades ändå ha lån på 7200 sek / kvm. Ekonomin är ju sämre än i nyproduktion.

Sen att är ute i media och överdriver så här kan ju inte hjälpa försäljningarna heller:

Ja man ska aldrig köpa BRF på tomträtt. Många BRF:er i innerstaden är på tomträtt. Och det är sannolikt den här typen av BR som rasat i pris den senaste tiden. Och det med all rätt. De är inte värda mer.
Citera
2024-03-08, 23:51
  #44291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Mäklarstatistik uppdaterade sin data idag. Ser onekligen dystert ut om man tittar bakåt ett par år. Skulle nog påstå att realt så är bostadsmarknaden ner mer än någon 5-års period de senaste 30 åren. Kul för alla överbelånade som lyssnade på sagan om evig värdeökning. Realt närmar sig värdeökningen noll de senaste 10 åren.

Jämför nu med bitcoin, guld eller en fond som följer Nasdaq100.
Hur ligger fonder/aktier realt?
Citera
2024-03-09, 01:37
  #44292
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Låter sjukt trist men vi är alla olika🙂

Vad är sjukt trist, att ha pengar på banken? Att bo fräscht i bra område till låg utgift?


Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Jämfört med att köpa har det varit en rätt usel affär sedan mitten av 90-talet fram tills 2022. Vad som hände innan dess är mer eller mindre stenålder och inte värt att ens reflektera över. Det gick inte att tjäna pengar på internet under flera hundra år heller.

Visst, om man ändå ville bo i lägenhet och lyckats få en otroligt billig HR på premiumplats så har det varit väldigt bra de senaste 2 åren. Men att få tag i detta är ett så litet nålsöga att det inte ens är värt att diskutera på makronivå. Ungefär lika stor chans som att vinna på eurojackpott.

Kommer du inte in i detta minimala nålsöga så är billigt boende (utan stort kapital i bostaden) lika med uruselt område. Vill man bo i Tensta eller i Kramfors för att spara pengar så är det ju fine. Men de flesta vill det inte



Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det har ju såklart alltid varit en dålig affär att bo i en HR vs en BR eftersom eventuellt överskott i en brf tillfaller BR-ägaren och inte behöver betala nån avkastning till den som äger fastigheten. Att detta ens behöver nämnas är ju såklart ett stort underkänt till den här jävla tråden.


Barf och DaKittler får dela på svaret.
Jag söker inte låga avgifter, jag söker låga utgifter.
Låga utgifter är alltid en "bra affär" oavsett om det är hyresrätt eller äganderätt.

Det låter som att ni i argumentation lutar er mot sådana självklara antaganden som ligger bakom spekulationssköp, att äganderätt ska skena i pris och utgifterna man har för amortering, ränta, reparationer och underhåll är en fis i rymden mot den härliga vinst man kasserar in vid försäljning.

Historiskt sett, fram till ganska nyligen, har bostadsköp inte varit en pensionsförsäkring. Just nu vilar en skugga över äganderätt, särskilt mörk skugga över nyprod/BRF och den kommer nog ligga där ett tag.


Citat:
Du lever i en bubbla. Är det låga avgifter du söker så är det per definition sämre områden du väljer att bo i. Helt ok, det är din preferens

Jag har alltid bott fräscht och billigt i områden med skötsamma svenskar som arbetar eller är pensionärer, den preferensen duger inte för Barf - noterat.


Er kunskap om hyresmarknaden på riksnivå verkar rätt svag, man skulle kunna tro att ni är Stockholmare. Svensk hyresmarknad består inte bara av kommunala bostadsbolag med flera års köer. Det finns gott om privata hyresvärdar också, med låg hyressättning, som hyr ut till vem de vill och många (de flesta?) av dem tar gärna emot en person som signalerar god socioekonomisk standard och man slipper orten som granne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback