Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 13:34
  #45481
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Visst men poängen här var att alla som funderar på att flytta ut i spenaten bör fundera på kostnaden för bil som tillkommer.

Allt annat lika får du lägga till kostnaden +10k för bilen i spenaten.

Mao får du välja mellan tex, en lgh i innerstan värde 10msek utan bil eller en lägenhet på typ Ekerö a 7msek + bil. Och det är nu när räntan är 5%. Går den ner till typ 3% så kan du köpa betydligt dyrare i city för samma netto.

Absolut är det så, vi valde mellan ett hus för 3,9 miljoner eller det vi köpte för 4,7 milj. Det dyrare huset som vi köpte låg på gångavstånd till sambons jobb och betydde att vi klarade oss med en bil. Det andra huset hade antingen krävt en bil till eller att åka buss enkel väg i ca 40 min, fortfarande bara en mil bort men med byten och skit så stack tiden i väg.
Detta är inte i Stockholm utan annan större stad i vårt avlånga land.
Citera
2024-04-26, 13:56
  #45482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut är det så, vi valde mellan ett hus för 3,9 miljoner eller det vi köpte för 4,7 milj. Det dyrare huset som vi köpte låg på gångavstånd till sambons jobb och betydde att vi klarade oss med en bil. Det andra huset hade antingen krävt en bil till eller att åka buss enkel väg i ca 40 min, fortfarande bara en mil bort men med byten och skit så stack tiden i väg.
Detta är inte i Stockholm utan annan större stad i vårt avlånga land.

Har flera bekanta som valt område och stått inför samma dilemma. Bo i Tyresö eller på Ekerö etc med en bil i familjen är fruktansvärt. Att bo i Bromma eller Enskede med 5-10 min till t-banan gör det helt ok att bara ha en bil. Man kan därmed lägga +3m för boendet i Enskede eller Bromma.

När barnen sen blir större och ska gå på gymnasiet har de lätt access till hela innerstans utbud. I spenaten hamnar man med en skola att välja på.
Citera
2024-04-26, 14:03
  #45483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nåja, det är trots allt så att ungefär 70 % av Sveriges kommuner växer, så någon känsla av konstant avveckling behöver man inte ha, såvida man inte bor i någon av någon av de betydligt färre krympande kommunerna.

Att butiker läggs ned är väl snarare en effekt av förändrade köpvanor än att befolkningen skulle krympa. Det läggs ju ned butiker även i Stockholm, och inte bara små inrättningar som Nisses Spel & Tobak, utan även stora aktörer som Ikea, Åhléns och H&M har lagt ned butiker i självaste huvudstaden.
Och då pratar vi om större städer med över 100 000 invånare eller mer (vilket jag antar du menar). Men visst finns många exempel på när folk flyttar från mindre orter till storstäderna för jobbens skull istället? Vi kommer få se ett ras igen inom några år pga invandringen/integrationen..
Citera
2024-04-26, 14:19
  #45484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo och då bor du mycket mer centralt än Vallentuna, Ekerö etc. Bor du därute är det outhärdligt utan bil. Och för barnen är det outhärdligt utan moppe-bil. Dessutom räcker inte 1000 mil någonstans därute.

En 11 år gammal bil kommer med massor av förbehåll. Det är väldigt mycket som kan gå sönder när som helst som kostar massor (om du inte har väldig tur vilket du inte kan räkna med) och det är väldigt jobbigt att vara helt beroende av en så gammal bil om du inte själv är en meckare. Det finns ingen V60 för 120k som är i toppskick, möjligen jämfört med andra 11 år gamla bilar men inte annars.

Ska du räkna med underhåll, försäkring, biltullar, parkeringar, service, drivmedel, och värdeminskning för 3000 mil, skatt så kommer du hamna nära 10k trots att du kör en skorv som är över 10 år gammal.

Räkna själv så får du se. Ska vi vara helt fair så får du också räkna alternativkostnaden för avkastningen om du lagt dina 120k på börsen istället för en bil som minskar i värde varje dag.

Fast nu tog jag ju ut pengar från börsen för att köpa en bil, lite pga, du vet, att jag behövde en bil och inte mer pengar på börsen.
Citera
2024-04-26, 14:34
  #45485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Bostadsrätter är fortfarande svalt dock.

Min spaning med (Gbg). Dock tycks ”attraktiva” (läges- och/eller årsredovisningsmässigt) BR ha lossnat lite. Tror att det är dom som hela tiden haft råd men väntat pga ekonomisk osäkerhet, som slår till nu. Dock inga hetsbudgivningar så fortfarande ”rea”.
Även i ”mellansegmentet” (ej prime, ej heller ghetto) verkar omsättningen ökat, dock ligger det höga utbudet och den urholkade köpkraften som en våt filt över prisbilden. Inget rally i sikte än.
Citera
2024-04-26, 15:49
  #45486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Är det "bilmarknaden i Sverige just nu" tråden heter?

Spaning från Tyresö, Stockholm. Mäklaren i bekantskapskretsen menar att det lossnat för villor ich radhus senaste månaden, efter en fullständigt katastrof vinter. Bostadsrätter är fortfarande svalt dock.

Men den här gubben är också världens största skitsnackare så vad som är sant eller ej är oklart.


Oväntat att en mäklare är en skitsnackare av rang Vad kör han för bil och vad kostar den per månad?

Hus ser ut att rulla på bra enligt de delmarknader jag följer, lägenheter har det betydligt tuffare men har å andra sidan knappt gått ner något från toppen 2022. Med avgifter som är 50% högre är prisnivån nu helt orimlig.
Citera
2024-04-26, 16:58
  #45487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Oväntat att en mäklare är en skitsnackare av rang Vad kör han för bil och vad kostar den per månad?

Hus ser ut att rulla på bra enligt de delmarknader jag följer, lägenheter har det betydligt tuffare men har å andra sidan knappt gått ner något från toppen 2022. Med avgifter som är 50% högre är prisnivån nu helt orimlig.

Stockholms innerstad visar alltid vägen. Nedgångar sker först, uppgångar sker först. Innerstan var solklart först med nedgångar under april 2022.

I skrivande stund är innerstan enl husmask uppe i 110,6k per kvm. En ökning med +2,5% sen mars och +4,5% sen april 2023. Volymerna på samma nivå. Högsta nivån sen maj 2022.

Spreaden har ökat kraftigt till +10%. Överlägset högst sen våren 2022
Citera
2024-04-26, 17:14
  #45488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stockholms innerstad visar alltid vägen. Nedgångar sker först, uppgångar sker först. Innerstan var solklart först med nedgångar under april 2022.

I skrivande stund är innerstan enl husmask uppe i 110,6k per kvm. En ökning med +2,5% sen mars och +4,5% sen april 2023. Volymerna på samma nivå. Högsta nivån sen maj 2022.

Spreaden har ökat kraftigt till +10%. Överlägset högst sen våren 2022


Husmask blir allt sämre på att fånga upp data från Booli. Vet inte varför men de visar ungefär hälften av avsluten bara.

Ser man till city så är det numera nästan två skilda delar. Kungsholmen och Södermalm runt 100k, Vasastan och Östermalm runt 130k. Förut låg VS +5k och ÖM +10k mot KH/SM. Lågbelånade föreningar med lokalintäkter behöver inte höja några avgifter så de står sig då betydligt bättre, finns givetvis fler sådana i city.
Citera
2024-04-26, 17:15
  #45489
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/bosta...7x41QgQbOPLEOl
Citera
2024-04-26, 17:22
  #45490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Husmask blir allt sämre på att fånga upp data från Booli. Vet inte varför men de visar ungefär hälften av avsluten bara.

Ser man till city så är det numera nästan två skilda delar. Kungsholmen och Södermalm runt 100k, Vasastan och Östermalm runt 130k. Förut låg VS +5k och ÖM +10k mot KH/SM. Lågbelånade föreningar med lokalintäkter behöver inte höja några avgifter så de står sig då betydligt bättre, finns givetvis fler sådana i city.

Diffen har mig veterligen aldrig varit så liten som du påskinar. Men du har alltid någon ursäkt när priserna stiger.

Vad var det innerstan skulle ned till nu igen? 85k? Sker det iår eller?
Citera
2024-04-26, 17:31
  #45491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Diffen har mig veterligen aldrig varit så liten som du påskinar. Men du har alltid någon ursäkt när priserna stiger.

Vad var det innerstan skulle ned till nu igen? 85k? Sker det iår eller?


Den datan kan du enkelt se både på husmask och mäklarstatistik. Kungsholmen 2014 70k/kvm Vasastan 75k enligt MS.

Har som sagt blivit betydligt större skillnad mellan olika delar av city men ett snitt under 100 ner mot 90 kan vi nog se igen absolut. Dock en så heterogen marknad så ett snitt säger inte så mycket.
Citera
2024-04-26, 18:23
  #45492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Den datan kan du enkelt se både på husmask och mäklarstatistik. Kungsholmen 2014 70k/kvm Vasastan 75k enligt MS.

Har som sagt blivit betydligt större skillnad mellan olika delar av city men ett snitt under 100 ner mot 90 kan vi nog se igen absolut. Dock en så heterogen marknad så ett snitt säger inte så mycket.

Då beror det på att jag endast jämför det ”riktiga” Kungsholmen med Vasastan. Dvs den äldre centrala bebyggelsen.

Det har ju byggts tonvis med lgh på Kungsholmen runt Hornsberg och Stadshagen med mycket lägre kvmpriser eftersom det är så off. Hade du jämfört centrala Kungsholmen med Vasastan tror jag diffen hade varit densamma.

Ner mot 90? När då? Gjorde de som köpte på botten för drygt ett år sen ett misstag? Borde de satt livet on hold ett par år till?
__________________
Senast redigerad av flanders 2024-04-26 kl. 18:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback