2024-10-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det r du som tvrskert pstr att ett gt boende alltid r det mest ekonomiskt frdelaktiga, medan jag istllet sger "det beror p".

Kper du fel bostad, vid fel tidpunkt, i fel stad/omrde, till fel pris kan det bli en mycket dyr historia.

Hyr du dremot en lgenhet tar du vldigt liten risk och fr du tag p rtt hyreskontrakt r det vldigt frdelaktigt jmfrt med att kpa i samma omrde.

Att de flesta med gt boende tjnat p detta de senaste 30 ren betyder som sagt inte srskilt mycket fr de kommande 30. Att en familj grna bor i villa stmmer skert men det betyder inte att det r det mest ekonomiska, men de kan skert trivas bra dr ven om det kostar mer n en HR.

"Att man dessutom om man gr sin omvrldsanalys vl kan tjna stora summor gr det bara nnu bttre." Rolig BLT-hybris

Ledsen tjompis men de fljande 30 ren kommer hen inte (i gemen nu din jvla aspare) tjna p att hyra jmfrt med att kpa. Det kan vi redan nu konstatera, baserat p grundlggande ekonomisk frstelse.
Citera
2024-10-26, 22:15
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Inget i livet r riskfritt, vem vet kanske kommer man inom de nrmsta 10 ren slppa hyressttningen fri? Finns gott om krafter som vill det fr att komma till rtta med bostadsbristen.

Med tanke p att det finns 400 000 tomma bostder i Sverige s kanske man fr ta den upplevda bostadsbristen med en nypa salt. ven i de stder som med svenska mtt klassas som "storstder" fast de inte r s stora s finns det massor av tomma bostder.

Det handlar vl mer om att det r ett glapp mellan vad bostder kostar och vad Liam, 20, som har gtt media p gymnasiet och som har en visstidsanstllning p McDonald's r villig att betala.

Jag har vldigt svrt att stta mig in i hur det kan knnas fr en 20-ring att fortfarande bo hemma hos mamma och pappa, men i dagens Sverige s verkar ju det vara ganska normalt. Jag vet inte om det beror p att dagens 20-ringar r dligt frberedda, eller vad det nu r, men uppenbarligen s misslyckas de med ngot som tidigare generationer inte har haft ngra problem med.

Det r i varje fall inte brist p bostder. Det vet vi.
Citera
2024-10-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja men om vi ska backtothefutureinvestera s vljer jag BTC, Tesla och Nvidia fr mina miljoner istllet fr en lgenhet p stermalm. D kan jag kpa hela fastigheten idag istllet fr ett klubbmedlemskap.

Det intressanta r vl hur det ser ut idag och framt? Sen r det inga 40-50 rs ktid, ondigt att verdriva.

https://bostad.stockholm.se/statisti...id-per-omrade/

Jag pratade om toppobjekten med lg hyra.

Det r en extrem diskrepans dessutom mellan bra/dligt.

40kvm i norra Djurgrdsstan fr 11,5k i mnaden har bara 6-7 kr.

https://bostad.stockholm.se/bostad/202421698

40 kvm i Norra Djurgrdsstaden gr runt 3,8 msek. Med 3% rnta och 85% belning hamnar den senaste p 8,3k i mnaden ink drift.

Nu finns inga attraktiva lyor ute fr tillfllet men nr jag vl sett dem, sekelskifte med stora balkonger och hgt i tak med lg hyra, s ligger de alltid p 40-50 r.

Denna ligger mer attraktivt men klart hgre hyra n snittet. nd 33 rs ktid.

https://bostad.stockholm.se/bostad/202421733

S fort hyran r lg s sticker kren direkt. Nedan har lg hyra men ligger i Aspudden p BV. 6400 kr fr 55 kvm.

D r kren uppe p hela 35 r. I f-ing Aspudden! r det d konstigt att en billig topplgenhet innanfr tullarna gr fr ver 40 r?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202421647

Lgenheterna med lgre hyror hller folk i som sina gamla guldtnder. Nr det r dags fr flytt micklar de in vnner/slktingar i den. Drfr kommer de sllan ut.
Senast redigerad av flanders 2024-10-26 kl. 23:28.
Citera
2024-10-26, 23:06
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Mitt hus gav mig ca 16.700 i mnaden i 25 r efter avdrag fr renoverinng och skatt.
S det blev ett vldigt billigt boende.

Min hyresrtt betalar mig 400,000kr om ret.
Citera
2024-10-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Min hyresrtt betalar mig 400,000kr om ret.
Ok, utveckla grna s jag frstr hur det gr till.
Citera
2024-10-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Hej i natten.

Redogr grna fr detta som du skrivit ett flertal gnger.

Vad gr att du skriver just 20% som "krav" i vinst?

Enligt mig finns det gott om gare till fastigheter som ntt och jmt fr det att g ihop i bokfringen, men nd driver vidare utan strre ngest och ser ju ofta att vrdet p INNEHAVET kar och d r det ju nd inget problem alls att INTE ha de 20% som du skriver de " mste ".

/
Nu antar jag att du inte r insatt i hur fretag fungerar, men det r jag. 20% i vinst r det man minst frvntar sej ofta hgre. Men en BRF sk g 0% i vinst s dr har du skillnaden.
Citera
2024-10-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Problemet med BRF, r att mnga i dessas styrelser, uppenbarligen resonerar precis s. Utan att ta hjd fr framtida kostnader.

S dr finns en inbyggd intressekonflikt i BRF-systemet: kortsiktigt vs lngsiktigt tnk.

Fr husets frvaltning och BRF:ens ekonomi, r en lngsiktig strategi den allra bsta. Problemet med denna, r att den krver ngot hgre avgifter. Och detta vill ofta de boende inte ha, d mnga bor just i BR p kort sikt, d det innebr hgre mnadskostnader och ven dmpad prisutvecklingen p just deras lgenheter i det korta loppet.

Drfr ser vi nu att marknaden har brjat skilja agnarna frn vetet, dvs idag behver du betala en premie om du vill kpa in dig i en vlsktt BRF. Fr bara 4-5 r sedan, gjorde marknaden knappt ngon skillnad p dessa och BRF:ar med katastrofal ekonomi.

Ett symtom p att lite styrrnta faktiskt kan ha sina uppsidor ocks: Folk tvingas tnka till lite.
Absolut r det s! Men vlsktta freningar har marginal samt hjer avgiften i tid! Jag har sjlv varit kassr i vr BRF och krt med bde "svngrem och hngslen" fr att vi ska ha pengar till det som krvs. Tyvrr r ju inte alla BRF lika vlsktta....
Citera
2024-10-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jas? Jag rkar knna flera personer som ger hyresfastigheter, och om de inte ljuger s gr de back just nu. Den lyxen har man ju inte i en bostadsrttsfrening - att det finns en hyresvrd som kan g back - utan dr fr man betala sjlv nr tiderna r tuffa.

Vi som bor i villa betalar ju ocks sjlva, men det r frhoppningsvis ett medvetet val man gr nr man kper hus. Vissa r s kommer kostnaderna helt enkelt att stiga mer n lnen. Bara man inte kper fr dyrt hus s kanske man kan parera det.

Jag skulle verkligen inte vilja bo i en bostadsrtt och vara beroende av en styrelse som kan fatta dliga beslut som jag fr vara med och betala.
S klart har dom det tufft nu med hga rntor som dom inte fr hja hyran till rtt niv! Men i lngden gr dom nd vinst!
Hller annars med om att ha eget r det bsta! r p vg att byta till just det.
Citera
2024-10-27, 00:48
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Absolut r det s! Men vlsktta freningar har marginal samt hjer avgiften i tid! Jag har sjlv varit kassr i vr BRF och krt med bde "svngrem och hngslen" fr att vi ska ha pengar till det som krvs. Tyvrr r ju inte alla BRF lika vlsktta....

Att du kan vara kassr i en bostadsrttsfrening sger ganska mycket, med tanke p att du har visat i den hr trden att du inte ens klarar av mellanstadiets matte. Du vet inte ens hur man rknar ut rnteavdrag, fast du har ln sjlv.
Citera
2024-10-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Att du kan vara kassr i en bostadsrttsfrening sger ganska mycket, med tanke p att du har visat i den hr trden att du inte ens klarar av mellanstadiets matte. Du vet inte ens hur man rknar ut rnteavdrag, fast du har ln sjlv.
Tja vad tnker du p d??? att jag rknade med en rntesats p 3.5%? Fr 2.5 r sedan hade jag 1.095 i rnta idag 4.2%, s jag tog ett hgt mellantal i berkningen. Du vet att riksbankens rnta r p vg ner rtt rejlt s man kan inte rkna p den extremt hga rnta som varit i lngeden.
Citera
2024-10-27, 01:21
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja vad tnker du p d??? att jag rknade med en rntesats p 3.5%? Fr 2.5 r sedan hade jag 1.095 i rnta idag 4.2%, s jag tog ett hgt mellantal i berkningen. Du vet att riksbankens rnta r p vg ner rtt rejlt s man kan inte rkna p den extremt hga rnta som varit i lngeden.

Du fantiserade om 33 % rnteavdrag. Det har vi aldrig haft i Sverige.
Citera
2024-10-27, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag pratade om toppobjekten med lg hyra.

Det r en extrem diskrepans dessutom mellan bra/dligt.

40kvm i norra Djurgrdsstan fr 11,5k i mnaden har bara 6-7 kr.

https://bostad.stockholm.se/bostad/202421698

40 kvm i Norra Djurgrdsstaden gr runt 3,8 msek. Med 3% rnta och 85% belning hamnar den senaste p 8,3k i mnaden ink drift.

Nu finns inga attraktiva lyor ute fr tillfllet men nr jag vl sett dem, sekelskifte med stora balkonger och hgt i tak med lg hyra, s ligger de alltid p 40-50 r.

Denna ligger mer attraktivt men klart hgre hyra n snittet. nd 33 rs ktid.

https://bostad.stockholm.se/bostad/202421733

S fort hyran r lg s sticker kren direkt. Nedan har lg hyra men ligger i Aspudden p BV. 6400 kr fr 55 kvm.

D r kren uppe p hela 35 r. I f-ing Aspudden! r det d konstigt att en billig topplgenhet innanfr tullarna gr fr ver 40 r?

https://bostad.stockholm.se/bostad/202421647

Lgenheterna med lgre hyror hller folk i som sina gamla guldtnder. Nr det r dags fr flytt micklar de in vnner/slktingar i den. Drfr kommer de sllan ut.

Den lngsta ktiden r en lallare som kat sedan 1981, dvs 43 r. Det r typ 100 pers med ktid ver 40 r s ngra 40-50 r kan du sluta svamla om

Sg nn dre som tog en trea i Akalla med 30 rs ktid, medan en vning i Vasastan om 150 kvm gick fr 35 r. Vldigt blandat mao. Nyproduktion med hgre hyror kan du f runt 15 r i city.

Ngra tusen dyrare fr en HR i NDS rknat med lg rnta och ingen kapitalkostnad fr EK lter rtt likvrdiga. Om ni BLTs ska leka tycoons fr ni brja rkna ordentligt med en WACC, risk och transaktionskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in