2024-11-24, 08:02
Medlem
Det skiljer ca 15t e skatt om tjnar 42t eller 70t. S ja, hgre lner gr en del. Man kan vl ocks anta att hga rntor slr mycket hrdare i Stockholm n resten av landet.
Dock: p ett 5 miljoners ln s blir det bara 2900kr/mn skillnad inkl rnteavdrag vid 1% ndrad bolnernta. Korrigerat: nr rnteavdraget r mer n 100t fr du bara dra av 21% inte 30%. Drfr tippar jag att det r de mnga som bor i frorterna. Har relativt lga lner. Som fr det svrt att g runt med hgre rntor. Samt t ex de som haft det ok med 2 inkomster men bara str med en inkomst pltsligt. Tror inte heller att det r de med allra strst ln som lnar ver 70% utan att det framfrallt r yngre och invandrare.
r lite misstnkt p att det kommer en kande skuldkris bland de som blir pensionrer framver. Fler kommer att sitta med en dlig lnebild i frhllande till inkomsttappet.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-11-24 kl. 08:09.
Citera
2024-11-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Var och varannan hr skriver ju att svensken r sjukt belnad och lnar till Tesla, resor och sommarstuga. Jag har inte sett de tendenserna utan tror det bara r folks fantasier. Nu r det visat p papper att det inte r s farligt.

Yngre hushll r ju oftare tungt belnade medans ldre r det i mindre utstrckning r min bild. De yngre r ju ven de konsumenter som spenderar mycket mycket fr om jag fattat det rtt s gr man det oftast mellan 30-50 r pga familjebildning mm.
Citera
2024-11-24, 08:31
Medlem
Ett av problemen r vl att det har varit enkelt att gra bostadskarrir i en konstant bull market. Insatsen till 1:an och stigande priser ger dig en hvstng nr du sljer ngot r senare och du har handpenning till nsta 3:a, 4 r senare ven ett hus.

Stannar priserna s blir det svrare. Sen r det inte omjligt fr ett par som tjnar hyfsat. Frgan r dock hur lukrativt det blir att betala banken en massa rnta + underhll nr du istllet kunde investerat de pengarna p brsen under ngra r.
Citera
2024-11-24, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Matade in tv personer som tjnade 60k per person med tv barn och en kontantinsats p 1.5 miljoner p Skandiabanken, fr lna 8,5 miljoner.

Kan allts kpa fr 10 miljoner, totala lnekostnader p 31k i mnaden.
Jag gjorde det samma p Ica banken och om man tjnar 2x 50.000 fre skatt fr man lna drygt 3 miljoner s jag hftade p 2 x 60.000.
Fre skatt hoppas jag du rknat med?
Citera
2024-11-24, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
r du efterbliven vad tror du sker i ett land om vart fjrde hushll gr i konkurs nr rntan gr upp?
Det var en efterbliven kommentar. 60% av all hushll har ju inte ens ln. S hur tnkte du nu Einstein?
Citera
2024-11-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Det skiljer ca 15t e skatt om tjnar 42t eller 70t. S ja, hgre lner gr en del. Man kan vl ocks anta att hga rntor slr mycket hrdare i Stockholm n resten av landet.
Dock: p ett 5 miljoners ln s blir det bara 2900kr/mn skillnad inkl rnteavdrag vid 1% ndrad bolnernta. Korrigerat: nr rnteavdraget r mer n 100t fr du bara dra av 21% inte 30%. Drfr tippar jag att det r de mnga som bor i frorterna. Har relativt lga lner. Som fr det svrt att g runt med hgre rntor. Samt t ex de som haft det ok med 2 inkomster men bara str med en inkomst pltsligt. Tror inte heller att det r de med allra strst ln som lnar ver 70% utan att det framfrallt r yngre och invandrare.
r lite misstnkt p att det kommer en kande skuldkris bland de som blir pensionrer framver. Fler kommer att sitta med en dlig lnebild i frhllande till inkomsttappet.

r du 2 som ger bostaden s r det 200 000kr per r som du fr gra 30% avdrag p. Majoriteten som kper bostder med 4 miljoner i ln kper nog inte ensamma om inte lnen r vldigt hg.

Sen krvs det ju att hushllet klarar en rnta p 6% plus 3% amortering per r. S med ett ln p 4 miljoner s klarar allts familjen att punga ut 30 000kr i mnaden efter alla andra utgifter. Hur mnga fattiga invandrare tror du fr sna ln?
Citera
2024-11-24, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Yngre hushll r ju oftare tungt belnade medans ldre r det i mindre utstrckning r min bild. De yngre r ju ven de konsumenter som spenderar mycket mycket fr om jag fattat det rtt s gr man det oftast mellan 30-50 r pga familjebildning mm.
Det r ju fortfarande en liten andel av totalen. Dessutom r 30-50 r en grupp som tjnar bra med pengar.
Citera
2024-11-24, 08:49
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det var en efterbliven kommentar. 60% av all hushll har ju inte ens ln. S hur tnkte du nu Einstein?

40% har drmed bostadsln, personen du citerade pratade om att 25% riskera att g i konkurs.
Citera
2024-11-24, 08:54
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
r sjlv frvnad att inte fler har stora ln. Tror det r vldigt ojmnt frdelat. T ex att i Stockholm r det betydligt vanligare med flera miljoner i ln. Intressantare parameter r vl amorteringsgrad. Bara 21% amorterar 2%. 7% amorterar 3-% som det ser ut. S till vida ser det ganska lugnt ut.
https://www.scb.se/pressmeddelande/s...stadens-varde/

Tror det som freslagits blir verklighet i ngon form, dvs krvs lttnader fr yngre att f lna-kad belningsgrad. r du singel i dag, med inflationen som varit, blir det vldigt svrt f ihop kontantinsatsen i strre stder genom bara eget sparande innan du fyllt 30.
Vi har ett barn som precis klarade f 1% belningsgrad med mellan 600-700t insats, mindre 2a. Vi frldrar gr in med runt halva insatsen och ftt bo hemma utan att betala nt. Sg istllet ftt betala 7t inkl mat hemma. S hade det nog tagit 2 r till att kunna kpa med samma frutsttningar. Utan hjlp av oss ocks
, minst 4 r till av jttesparande, frmodligen mer. Trkiga frutsttningar fr mnga yngre.
Visst man kan kpa en lgh upp till 35kvm. Men har du slutat med studier, har en vettig inkomst och r runt 25. S vill du nog bo lite strre. Tror de flesta vill ha typ ett kk dr du ven fr in matbord. Alt vldigt stort kombinerat vardagsrum m matplats samt ett separat hyggligt stort sovrum. Hyggligt stort badrum samt vettiga frvaringsmjligheter/hall. Det som kallas sovalkov eller sng i vardagsrummet suger om man r arbetande vuxen misstnker jag.
Det slr dig inte att om folk fr lna nnu mer utan ngra vi vidare krav, att det som fr lnas bara anvnds att bjuda nnu mer? S efter ett tag r vi tillbaka p ruta 1.

Ett rimligare alternativ r att gra det svrare att lna och krav p mer amortering. D pressas priserna.
Citera
2024-11-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
40% har drmed bostadsln, personen du citerade pratade om att 25% riskera att g i konkurs.
Fr det frsta s fr an vl skriva lite tydligare. Det var inget som antydde att han tnkte s ven om jag som r lite smartare n den som skrev inlgget kunde lista ut att det var s han tnkte.
Fr det andra s lr knappast 25% av de som har ln g i konkurs. Bankerna har ju rknat med rejl marginal.
Fr det tredje s finns det mnga som har mycket sparat kapital trots boln. Man vljer aktivt att investera p brsen istllet fr att amortera.
Citera
2024-11-24, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det slr dig inte att om folk fr lna nnu mer utan ngra vi vidare krav, att det som fr lnas bara anvnds att bjuda nnu mer? S efter ett tag r vi tillbaka p ruta 1.

Ett rimligare alternativ r att gra det svrare att lna och krav p mer amortering. D pressas priserna.

Och d byggs det inget nytt vilket givetvis resulterar i att folk mste bo p mindre yta till samma kostnad som man tidigare bodde p strre yta.

Detta eftersom att du inte minskar efterfrgan p att bo i Stockholm bara fr att du gr det svrare att lna.
Citera
2024-11-24, 09:07
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av pjohanssonja
Och d byggs det inget nytt vilket givetvis resulterar i att folk mste bo p mindre yta till samma kostnad som man tidigare bodde p strre yta.

Detta eftersom att du inte minskar efterfrgan p att bo i Stockholm bara fr att du gr det svrare att lna.

Gngkriminaliteten minskar efterfrgan att bo i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in