2024-11-24, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Pengarna r borta, vad gr du nu?

Sljer tillgngen som r belnad och betalar skulden. Som sagt bankernas kreditfrluster r nra 0.
Citera
2024-11-24, 06:21
Avstngd
Det r framfr allt den totala summan som r orovckande hg. Om du lnar ut en miljon vardera till 10 personer som inte betalar tillbaka eller 10 miljoner till en person som inte gr detsamma gr du i bda fallen miste om 10 miljoner.
Senast redigerad av gscoIkljyikdvkhfdI 2024-11-24 kl. 06:39.
Citera
2024-11-24, 06:38
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tnk vilken ln som krvs fr att ens f lna 4 miljoner. Ett par behver ca 120.000 kr i mnaden fre skatt vid 600.000 i kontantinsats. Med den lnen som ver tid kar och inflationen som ter upp lnen s r det absout mjligt p 30 r.

Matade in tv personer som tjnade 60k per person med tv barn och en kontantinsats p 1.5 miljoner p Skandiabanken, fr lna 8,5 miljoner.

Kan allts kpa fr 10 miljoner, totala lnekostnader p 31k i mnaden.
Citera
2024-11-24, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Frklarar vl till viss del de grsligt hga avgifterna i mnga BRFar. Att det i hg grad rr sig om fuskbyggen som man tvingas renovera stup i kvarten.

Men hur r det p hyressidan. r vl samma fretag som bygger deras hus? Men de kanske har lngre garantier och bttre koll.

Var ju ett exempel tidigare i trden i finbromma dr freningen hade ftt gra en omfattande fasadrenovering efter 10 r.

ven sett en stor frening runt Stora Mossen som hade byggstllningar kring alla fasader fr 5-7 r sen och allt det byggdes runt 2005
Citera
2024-11-24, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Drygt var fjrde hushll med bostadsln ligger ver 2M

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
4 Miljoner r sjukt mycket pengar. Tnk dig att du ska betala av dessa p x antal r. Viken ln borde du ha "fr att nd ha ett (ok) liv"?

Citat:
Ja, men det r vl inget mrkligt med det kan jag tycka. Men man mste ju se till hela befolkningens belning och d kan jag tycka att det inte ser speciellt allvarligt ut.

Det r allvarligt. Varfr tror du det i trden Bostadsbubblan finns flera stycken mklare som varje dag hoppas och efterlyser snkta rntor fr? Samt att det i samma trd finns en massa mnniskor med bostadsln som ocks hoppas p och efterlyser snkta rntor. De belastas av sina ln s pass mycket att hjda rntor och strkt krona vill de inte veta av. Minst lika viktigt r att de begriper att hjda rntor i ett slag fr deras BR eller hus att tappa 100,000 p ett par hjningar. Tyvrr tror jag mest p snkta rntor och kad inflation f Sverige r patetiskt svagt och svensken r patetiskt svag.
Citera
2024-11-24, 07:27
Medlem
Det r nog hanterbart, iom den dolda skatt kallad inflation som promotas friskt bland dessa scammers. S tanken r att alla ska tvingas betala fr detta tillsammans men bara de som tar lnen ska belnas av marknaden.. ju mer kreditvrding och ju mer de fr lna desto mer tjnar du.
Citera
2024-11-24, 07:30
Avstngd
Citat:
Ja, men det r vl inget mrkligt med det kan jag tycka. Men man mste ju se till hela befolkningens belning och d kan jag tycka att det inte ser speciellt allvarligt ut.

r du efterbliven vad tror du sker i ett land om vart fjrde hushll gr i konkurs nr rntan gr upp?
Citera
2024-11-24, 07:32
Bannlyst
Citat:
Var och varannan hr skriver ju att svensken r sjukt belnad och lnar till Tesla, resor och sommarstuga. Jag har inte sett de tendenserna utan tror det bara r folks fantasier. Nu r det visat p papper att det inte r s farligt.

Statsskulden anses ofta inte heller "vara s farlig". Men sedan har vi kommunerna och regionerna. Bolnen p det "som inte r s farliga". Jag vet inte hur stora nringslivets skulder r. En svensk riksdag som vill ha snkta rntor s mycket det bara gr - ger kad inflation p riktigt samtidigt som skulderna i landet inte betas av s att det mrks. Bgfinansland och attityder! Det r i Kina och i Ryssland det finns ordentlig industri. Amerikanerna just nu drar nytta av att europeerna snker sin egen industri.
Citera
2024-11-24, 07:33
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Sljer tillgngen som r belnad och betalar skulden. Som sagt bankernas kreditfrluster r nra 0.

Men snlla pajas. Det blir crunch p marknaden nr mnga storlnare mste slja samtidigt. Sluta med detta cope-narrativ!
Citera
2024-11-24, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet...51441257378464

32m2 Knivsta, Centralvgen. Slutpris 765K (-19 %).

Kollaps. Byggd 2014 s samma standard p allihopa. Tidigare lgsta pris var 995K och de flesta har slts fr ver omkring 1,2M historiskt, toppnotering 1,375M fr samma typ (dec 2015).

Frn topp -58 % realt, -44 % nominellt.
Frn snitt -52 % realt, -36 % nominellt.

D hela freningen bestr av just denna typ av lgenhet p 32m2 kan man nog konstatera att samtliga medlemmar skulle slja med frlust idag.

Japp. En frlust. Nu bodde jag inte i Knivsta men jag tog en stor frlust. Kpte 2019 och slde 2023. -32%. Nu struntade jag i det. Jag tnkte som s att det jag kpte istllet kpte jag utan budhets. Ser inte riktigt problemet. Folk tnker heller inte varfr hyrorna r s hga som de r. Det r lite roligt i sammanhanget dock att svenskarna p 2020-talet ftt upp gonen fr att det kan g ned ocks. Fr den tron har varit frsvunnen i 30 rs tid. Det brjar ocks g upp fr dem att de inte lever i ett skert land. Det r utrikespolitiken jag tnker p, dr oskerheten inte beror p grannen utan snarare vad landets riksdag stller till med.
Senast redigerad av AfghanMupp 2024-11-24 kl. 07:44.
Citera
2024-11-24, 07:42
Medlem
r sjlv frvnad att inte fler har stora ln. Tror det r vldigt ojmnt frdelat. T ex att i Stockholm r det betydligt vanligare med flera miljoner i ln. Intressantare parameter r vl amorteringsgrad. Bara 21% amorterar 2%. 7% amorterar 3-% som det ser ut. S till vida ser det ganska lugnt ut.
https://www.scb.se/pressmeddelande/s...stadens-varde/

Tror det som freslagits blir verklighet i ngon form, dvs krvs lttnader fr yngre att f lna-kad belningsgrad. r du singel i dag, med inflationen som varit, blir det vldigt svrt f ihop kontantinsatsen i strre stder genom bara eget sparande innan du fyllt 30.
Vi har ett barn som precis klarade f 1% belningsgrad med mellan 600-700t insats, mindre 2a. Vi frldrar gr in med runt halva insatsen och ftt bo hemma utan att betala nt. Sg istllet ftt betala 7t inkl mat hemma. S hade det nog tagit 2 r till att kunna kpa med samma frutsttningar. Utan hjlp av oss ocks
, minst 4 r till av jttesparande, frmodligen mer. Trkiga frutsttningar fr mnga yngre.
Visst man kan kpa en lgh upp till 35kvm. Men har du slutat med studier, har en vettig inkomst och r runt 25. S vill du nog bo lite strre. Tror de flesta vill ha typ ett kk dr du ven fr in matbord. Alt vldigt stort kombinerat vardagsrum m matplats samt ett separat hyggligt stort sovrum. Hyggligt stort badrum samt vettiga frvaringsmjligheter/hall. Det som kallas sovalkov eller sng i vardagsrummet suger om man r arbetande vuxen misstnker jag.
Senast redigerad av DrGiggles 2024-11-24 kl. 07:49.
Citera
2024-11-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
r sjlv frvnad att inte fler har stora ln. Tror det r vldigt ojmnt frdelat. T ex att i Stockholm r det betydligt vanligare med flera miljoner i ln. Intressantare parameter r vl amorteringsgrad. Bara 21% amorterar 2%. 7% amorterar 3-% som det ser ut. S till vida ser det ganska lugnt ut.
https://www.scb.se/pressmeddelande/s...stadens-varde/
Vrt hushll har sjlv boln p ver 3.3 miljoner. Inkomster minst 65t mnad netto oftast mer, utgifter orknat mat stabilt ca 27t mnad. Man kan tycka fler borde kunna ha stora boln. Tror en sak som skiljer fr oss r att det finns inga fler ln, inte ens CSN. Samt vldigt lga resekostnader. Oftast 500-800kr/mnad. Vi amorterar 1%.
Tror det som freslagits blir verklighet i ngon form, dvs krvs lttnader fr yngre att f lna-kad belningsgrad. r du singel i dag, med inflationen som varit, blir det vldigt svrt f ihop kontantinsatsen i strre stder genom bara eget sparande.
Vi har ett barn som precis klarade f 1% belningsgrad med mellan 600-700t insats, mindre 2a. Vi frldrar gr in med runt halva insatsen och ftt bo hemma utan att betala nt. Sg istllet ftt betala 7t inkl mat hemma. S hade det nog tagit 2 r till att kunna kpa med samma frutsttningar. Utan hjlp av oss ocks
, minst 4 r till av jttesparande, frmodligen mer. Trkiga frutsttningar fr mnga yngre.
Visst man kan kpa en lgh upp till 35kvm. Men har du slutat med studier, har en vettig inkomst och r runt 25. S vill du nog bo lite strre. Tror de flesta vill ha typ ett kk dr du ven fr in matbord. Alt vldigt stort kombinerat vardagsrum m matplats samt ett separat hyggligt stort sovrum. Hyggligt stort badrum samt vettiga frvaringsmjligheter/hall. Det som kallas sovalkov eller sng i vardagsrummet suger om man r arbetande vuxen misstnker jag.

Jag tror mnniskor i mindre stder grovt underskattar vad mnga tjnar i Stockholm. Vldigt mnga har lner p ver 70 000kr i mnaden och r tv personer. Det r som sagt helt annat lnelge n i resten av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in